LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurtoeslag

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
carlyjack8

Huurtoeslag

Ongelezen bericht door carlyjack8 »

Ik zal even de situatie uitleggen

Ik ben 24 geworden begin mei en ik woon nog thuis. Mijn moeder heeft een uitkering omdat ze niet kan werken, geen onwil ze kan het niet en ze is ook afgekeurd psychisch en lichamelijk. nu kregen we altijd huurtoeslag. was altijd goed en opeens zeggen ze dat het fout is en dat ze mijn inkomen er niet goed bij hebben geteld. dat gaat dus over 2006/2007/2008/2009. allereerst was is in 2006/2007 nog aan het studeren dus ik werkte niet volledig. toen heb ik een studieschuld opgebouwd die ik aan het afbetalen ben. verder heb ik nu geen volledig inkomen omdat ik in mijn vakgebied niet aan het werk kan komen en in de supermarkt waar ik werk geen meer uren kan draaien. en was er maar ander werk met 40 uur maar ik ben al te oud!

maar dat betekend dus dat mijn moeder over 3 en een half jaar huurtoeslag moet terugbetalen. ze is al gekort op haar uitkering omdat ik nog thuiswoon. en nu dit weer.
kan de belastingdienst overigens terug komen op een definitieve aanslag. ik dacht het niet definitief is toch definitief! nu willen ze dan die teveel betaalde huurtoeslag terughebben in 24 maanden. dat is dus 36x170 en dan nog van dit half jaar erbij. en dan nog het feit dat je geen huurtoeslag meer krijgt.
dat betekend dat je hele uitkering opgaat aan huur. denken de mensen bij de belastingdienst soms dat je van de lucht kan leven!
en uiteraard geef ik mijn moeder geld dat vind ik logisch maar hoeveel willen hun dat je geeft ik heb uiteraard ook mijn vaste lasten.

zo wat vinden jullie kan de belastingdienst dit allemaal zomaar flikken?

kweenie

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door kweenie »

Ja.
Je moeder en jij hadden de regels van de huurtoeslag moeten/kunnen kennen, dus je had ook kunnen weten wat wel en niet meetelt voor de huurtoeslag. Als je dan huurtoeslag ontvangt op basis van een onjuist, te laag, opgegeven totaal inkomen, en de belastingdienst komt daar later achter, dan is dat een nieuw feit waardoor ook 'definitieve' aanslagen en toeslagen kunnen worden aangepast.

VioletPrue

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Net zoals jij na 5 jaar nog dingen kan wijzigen in je belastingaangifte, kan de belastingdienst dat ook naar jou toe.
Aangezien jij thuis woont, is het logisch dat je moeder gekort wordt op haar uitkering, jij woont daar en hebt zelf dus geen woonlasen.
Dan wordt er verwacht dat jij je steentje bijdraagt.
Vervelend, maar zo is het.
Jouw inkomen telt ook mee voor de belastingdienst.
Mijn advies: reken alles goed na of het klopt, want fouten maakt de belasting ook genoeg.
Als het klopt, dan zou je moeder een afspraak met haar bijstandsconsulent kunnen maken (met jou erbij, dit betreft jou ook) en zou ze kunnen vragen of de gemeente haar wil helpen om afspraken en een ruimere betalingsregeling met de belastingdienst te maken.
Het kan natuurlijk niet zo zijn dat ze geen geld voor eten meer heeft na het afbetalen van de belastingdienst.
Heel veel succes.
Het is enorm rot dat dit gebeurt, maar het is allemaal binnnen de regels.

Gesloten