Pagina 1 van 1

Vrijwel iedere Nederlandse energie maatschappij helpt met...

Geplaatst: 10 jun 2009 17:49
door jvhummelen
... besparen terwijl ze verdienen op verbruik :roll:

Dit vond ik wat vreemd. En ik kom tot deze post naar aanleiding van een artikel van Nuon dat ik gelezen heb. Daarin staat: "Consumenten kunnen gratis een energiemeter lenen bij een van de Nuon Energiewinkels. De energiemeter wordt aangesloten op de stekker van huishoudelijke apparaten en laat snel zien wat het elektriciteitsverbruik is" (artikel: http://www.nuon.com/nl/pers/persbericht ... /index.jsp)

Een voorbeeld van een ludieke actie van een grote Nederlandse energie maatschappij \en die haar klanten wil helpen energieverspilling te voorkomen, terwijl ze juist verdienen op iedere verbruikte kilowattuur en m³. De grote Nederlandse energie maatschappij\en proberen hun klanten te behouden door ze te helpen om hun kosten terug te dringen door energiebesparing, terwijl ze rijk worden van iedere kilowattuur die geleverd wordt.

Wanneer een grote maatschappij het voorbeeld zouden nemen aan de kleinere energie leveranciers, zou de consument een veel eerlijkere energierekening krijgen. Dit is duidelijk de trend bij de “groene” energieleveranciers: Kijk naar de Oxxio, Energie:direct, NL Energie, Electrabel; bij hen betaalt de consument een hoog vastrecht per maand, maar daarna betaalt de consument niets meer teveel. Alle verbruikskosten krijgt de consument 1 op 1 doorberekend.
Zo is de telefoniemarkt ook ooit opengebroken; de abonnementskosten iets hoger te maken, maar de kosten per tik te minimaliseren. Dit principe lijkt ook op te gaan voor de nieuwe (kleinere) Nederlandse energie maatschappij?en.

Nuon helpt haar klant dus pas met besparen door de marges te minimaliseren die worden doorberekend op de verbruikskosten en door écht te denken aan het milieu, bij de bron. Bijvoorbeeld Elektran, WindUnie en GreenChoice, zij leveren door 100% water- of windkracht opgewekte stroom (http://www.groenestroomjagraag.nl/stroometiket/) en kunnen daarom alles 1 op 1 doorberekenen.

Zijn wij klanten echt wel er bij gebaat om te besparen op de energierekening of is het weer een slimme tactiek van de energie maatschappijen om ons nog meer geld uit de zak te kloppen (dure energie bespaarmeters, speciale spaarlampen, etc)???

Re: Vrijwel iedere Nederlandse energie maatschappij helpt met...

Geplaatst: 11 jun 2009 09:59
door DMG
U vraagt zich af of u gebaat bent bij energiebesparing? Doet u het niet voor u zelf; doe het dan voor het milieu. Deze actie van Nuon lijkt misschien lijnrecht tegenover het doel van commerciele bedrijfsvoering te staan; winst maken, maar ik heb het vermoeden dat ze dit emer doen als een stukje service richting hun klant. Als energiebedrijf krijg je volgens mij dagelijks honderden brieven van klanten die hun verbruik in twijfel trekken. Nuon biedt hen nu de mogelijkheid om dit zelf te meten en er eventueel op te besparen. Ik vind dit echt geen slecht idee. En uw opmerking over de kleine energiemaatschappijen over het 1 op 1 doorberekenen van verbruikskosten met alleen hoger vastrecht slaat kant nog wal. Deze energiebedrijven raden juist verspilling aan omdat het break even punt bij een hoog verbruik ligt. Een gemiddeld huishouden is duurder uit.