Hallo,
Vandaag zag ik op Woningnet een woning in de categorie sociale huurwoning.
De woning heeft een huurprijs van 580 euro per maand.
In de huur inkomentabel staat dat ik tot een bedrag van 499 euro mag huren per maand.
Ik ben op de website van de belastingdienst naar de proefberekening huurtoeslag gegaan en daar alle gegevens ingegeven.
In de proefberekening werd aangegeven dat ik bij een kale huur van 630 euro ook huurtoeslag zou krijgen, een bedrag van 322 euro.
Ik heb zelf een jaarinkomen van 13000 euro.
Graag zou ik willen vragen of jullie weten hoe dat kan.
Dit is een hele andere uitkomst als in de huur inkomentabel staat aangegeven.
Het klopt toch dat het nooit mogelijk is om met een jaarinkomen van 13000 een woning te huren in de vrije huursector? en voor een woning in de vrije huursector ontvang je toch ook geen huurtoeslag?
Sprietje
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Vraag over huurtoeslag
Re: Vraag over huurtoeslag
Hartelijk bedankt!
Sprietje
Sprietje
-
Met dit uitzonderlijke lage loon lijkt het me inderdaad onmogelijk om te hure nin de vrije sector omdat deze bijna altijd een idiote hoge inkomeneis hebben, namelijk varierend tussen 4 tot 4.5x het bruto of netto loon als huureis.
Stel een startende acadeem verdient 2400 bruto dan is de maximale huurprijs dus 600 p/m en in de grote steden zijn deze niet echt direct te vinden.
Dus vrije sector huurwoningen zijn voor bijna niemand bereikbaar, want stel je hebt dat inkomen wel dan is kopen veeeel goedkoper.
Stel een startende acadeem verdient 2400 bruto dan is de maximale huurprijs dus 600 p/m en in de grote steden zijn deze niet echt direct te vinden.
Dus vrije sector huurwoningen zijn voor bijna niemand bereikbaar, want stel je hebt dat inkomen wel dan is kopen veeeel goedkoper.
Met 2400 bruto in de maand kun je een hypoteekschuld van ongeveer 140.000 krijgen. Dan kun je dus een huis van 127.000 kopen.want stel je hebt dat inkomen wel dan is kopen veeeel goedkoper.
Weet je wat je in de grote steden kunt kopen voor 127.000?in de grote steden
-
Maar in de grote steden kan je ook geen woning DIRECT huren met 2400 bruto p/m.
Zogauw je een woning DIRECT mag huren in een grote stad, is het kopen van eenzelfde woning gewoon goedkoper. De inkomenseisen zijn hetzelfde of voor het kopen van een woning zelfs lager, omdat je voor een hypotheek wel 2 inkomens mag meenemen en bij de vrije sector nauwelijks.
Wat denk je waarom er zoveel mensen (ongeveer 50%) een koopwoning hebben? Huren is voor veel mensen gewoon uitgesloten wanneer je DIRECT een woning nodig hebt.
Zogauw je een woning DIRECT mag huren in een grote stad, is het kopen van eenzelfde woning gewoon goedkoper. De inkomenseisen zijn hetzelfde of voor het kopen van een woning zelfs lager, omdat je voor een hypotheek wel 2 inkomens mag meenemen en bij de vrije sector nauwelijks.
Wat denk je waarom er zoveel mensen (ongeveer 50%) een koopwoning hebben? Huren is voor veel mensen gewoon uitgesloten wanneer je DIRECT een woning nodig hebt.