LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lichtgrijs graniet verkleurt/vlekt

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
Fam. Boon

Lichtgrijs graniet verkleurt/vlekt

Ongelezen bericht door Fam. Boon »

Beste mensen,

Wij hebben onlangs lichtgrijs granieten tegels gekocht en na 1 dag trokken er allemaal vlekken in.
De tegels liggen op een laag zand van 25 cm.
Is het gebruikelijk dat deze tegels zo vlekken/verkleuren? trekt dit vanzelf weg?
wat is de oorzaak? kunnen we er iets tegen doen?
Wij zijn even 'lost' want we hadden de tuin heel anders voorgesteld.
hieronder een aantal foto's van de situatie.

[img=http://img31.imageshack.us/img31/5100/img6909.th.jpg]

[img=http://img31.imageshack.us/img31/6868/img6908.th.jpg]

brigitte

Re: Lichtgrijs graniet verkleurt/vlekt

Ongelezen bericht door brigitte »

In een boekje dat ik hier heb liggen staat het volgende:
"Wij adviseren granieten tegels altijd te verwerken op een drainerende ondergrond en met en voegbreedte van minimaal 3mm om (vocht)vlekvorming te verminderen. Soms absorbeert graniet de kleur van de ondergrond. Daarom adviseren wij ondergrond versteviger of witte stabilisatiemortel"

pjgvdmeer

Ongelezen bericht door pjgvdmeer »

Wij hebben ook grijsgraniet volgens de voorschriften laten leggen de stenen heb ik uitgezocht uit de catalogus van de firma Tuinvisie. Daar staat niets over vlekken in, wij hebben een klacht ingediend en deze is afgewezen omdat op hun internet-site staat dat de stenen kunnen gaan vlekken.
Hebben nog meer mensen deze klachten?

Pieter van Etten

Ongelezen bericht door Pieter van Etten »

Spijtig om te lezen dat e.e.a toch niet goed is verwerkt. Bij graniettegels is het noodzakelijk dat je er een grove, goed waterdoorlatende soort zand onder legt. Metselzand of vloerenzand geniet de voorkeur. Gebruik ook zeker een zoete zandsoort (geen zeezand) de vlekvorming heeft te maken met het vasthouden van vocht in de bodem. wanneer een en ander goed gedraineerd is zullen er geen vlekken ontstaan.

mvg.
Pieter van Etten
hovenier

Roelant1

Ongelezen bericht door Roelant1 »

Ik leg natuursteen altijd in gestabiliseerd zand, metselzand een cement in de verhouding 1:6 en droog mengen in een betonmolen.
Ik zorg voor een goed verdichte ondergrond van geel zand of spuitzand, vervolgens breng ik tussen de 5 en 8 cm gestabiliseerd zand aan, brandt het geheel aan en leg de tegels met een voeg van ongeveer 4 mm of indien gewenst zonder voeg.
Zodra de tegel liggen spuit ik de tegels zeer nat met een tuinslang en klop eventuele oneffenheden weg.
Als de tegels met een voeg liggen was ik na 2 dagen in met een geschikt voegmiddel of met een 2 componenten hars.
Op deze manier heb ik nooit last gehad van losse, verzakte of gevlekte tegels.

Groeten,

Roelant.

Gesloten