LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Misleidende reclame van Baobab (www.baobab.nl)?

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
klaas..
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jun 2009 18:01

Misleidende reclame van Baobab (www.baobab.nl)?

Ongelezen bericht door klaas.. »

Beste mensen,

Wees zeer voorzichtig met het boeken van reizen met Baobab die in de aanbieding zijn en waarvoor ze reclame op hun website zetten!

Gister per internet een drieweekse rondreis door Marokko geboekt via www.baobab.nl met als vertrekdatum 18 juli a.s. Op hun site stond duidelijk aangegeven dat deze reis een aanbieding was, dat hij nog boekbaar was, dat er nog voldoende plaats was (nog ongeveer 10 personen) en dat de totale kosten 1399 euro bedroegen. Er stond vermeld dat we met Lufhansa zouden vliegen (Amsterdam / Frankfurt / Casablanca vv) en het was een "Speciale aanbieding van de luchtvaartmaatschappij" (letterlijke tekst op de website). Pal naast deze tekst stond het logo van Lufthansa en de vluchtnummers (LH) lieten er ook geen misverstand over bestaan dat het om Lufthansa ging.

Vandaag kreeg ik een e-mail van Baobab met onder andere de tekst:

"De vlucht met Lufthansa waarmee de groep vliegt zit helaas al helemaal vol. Wel kunnen we u een alternatief bieden met Air France. (...). Dit alternatief heeft een meerprijs van 90 euro. Normaliter dient u in dit geval ook zelf voor de transfer te zorgen maar dit neemt Baobab voor zijn rekening. Op de terugreis vertrekt u later dan de groep wat betekent dat u nog een extra nacht in het hotel nodig zult hebben. Omdat we nog meerdere mensen op aanvraag hebben staan voor deze alternatieve vlucht, proberen we bij het hotel een extra nacht te boeken voor een leuke prijs. Dit zal rond de 25 euro liggen."

Vanmiddag meer dan een half uur met Baobab gebeld en hun geprobeerd uit te leggen dat ze fout zaten: je kunt geen aanbieding op je website hebben staan die je niet meer hebt.

Men probeerde zich er onderuit te wurmen door te schermen met een zogenaamd voorbehoud ("Voorbehoud Deze vluchtgegevens zijn onder voorbehoud. Het kan voorkomen dat de luchtvaartmaatschappij nog wordt gewijzigd. In zeer uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat wij van een andere luchthaven vertrekken. Het definitieve vluchtschema krijg je ongeveer een week voor vertrek toegestuurd.").

De beide medewerksters van Baobab probeerden mij ervan te overtuigen dat de 'speciale aanbieding' niet gold voor Lufthansa, maar voor Air France.

Ik heb hun uitgelegd dat je niet twee zaken tegelijk kunt beweren:

1. wijzen op een speciale aanbieding van 'de luchtvaartmaatschappij' en iets rechts hiervan op dezelfde pagina medling maken van Lufthansa als 'de luchtvaartmaatschappij.'

en 2. pas na boeken te vertellen dat het in werkelijkheid gaat om een 'speciale aanbieding van Air France' en die minimaal 115 euro meer kost (dus ook nog niet eens voor de geadverteerde prijs).

Beide dames schermden ook voortdurend met het 'voorbehoud', maar dat geldt volgens mij helemaal niet als je zo'n specifieke aanbieding hebt. Want waarom een aanbieding doen als je hem niet kunt waarmaken? Dat mag toch helemaal niet? Beide dames weigerden mij tegemoet te komen en wilden op een gegeven moment eigenlijk ook niet langer met me spreken.

Wat te doen? Klacht indienen bij de RCC over misleidende reclame? Wat is de procedure bij het indienen van zo'n klacht bij zo'n reisorg?

Of heb ik helemaal niet gelijk?

Ook andere mensen met dergelijke ervaringen?

Alvast bedankt voor een reactie,

Klaas

jan_b
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 jan 2007 22:08

Re: Misleidende reclame van Baobab (www.baobab.nl)?

Ongelezen bericht door jan_b »

Ik mis het belangrijkste:
Kon je de reis naderhand kosteloos annuleren omdat de voorlichting op de site niet klopte?

Gesloten