Pagina 1 van 2
Vluchttijden chartervluchten
Geplaatst: 30 jun 2009 01:45
door rvelden
Casus:
Wat: Vakantie boeken via Sunweb.nl in Juli 2009
Wanneer: Half jaar geleden.
Tijdsduur: 8 dagen
De vluchttijden waren nog niet bekend. Maar dit klonk redelijk gezien het feit dat ik een half jaar van te voren boekte.
---> Mijn verwijt: Dat er op dit moment niet expliciet vermeld werd dat dit behoorlijk nadelige tijden konden zijn.
Een week voor de vlucht werden de tijden bekend.
Vanwege deze tijden hadden we in feite hadden we maar een kleine 7 dagen vakantie.
Mijn vraag is: Wanneer is iets nou bedrog (volgens de nederlandse wet)?
http://www.elfri.be/NL/Juridische%20inf ... sument.htm
Alle informatie aanleveren in een uitgebreide 'voorwaarden' webpagina is niet voldoende.
Maar ik kan zo 123 niet genoeg informatie online vinden om te kijken of ik een poot heb om op te staan.
Waar ik naar op zoek ben:
- Soortgelijke ervaringen
- Jurisprudentie omtrend soorgelijke gevallen
- Antwoord op de vraag:
'Tot hoe ver mag een online dienstverlener/verkoper nadelige voorwaarden 'verstoppen' op de zgn. 'voorwaarde pagina'' ?
- Hoe ver moet een klant gaan (qua product-expertise) om niet bedrogen te worden.
Ik wil bijvoorbeeld gewoon op vakantie.
Het verschil tussen charter en lijnvluchten is niet iets wat ik 'als klant' zou hoeven weten.
Analogie:
- Een autoverkoper kan een groen-georienteerde klant makkelijk een Hybride Prius verkopen met CO2 gerelateerde argumenten. Bijvoorbeeld door niets te vertellen over de CO2 impact van accus z.d.d. een klant misleid worden.
- Een computerverkoper kan makkelijk klanten wijsmaken dat Windows Vista + de allernieuwste Office nodig zijn. Daarmee verhoogt deze de systeemvereisten.
Klanten die alleen mailen/browsen worden daarmee op hogere kosten gejaagd.
Een goed adviseur zal bij dit type klanten, een minder modern systeem aanraden met bijvoorbeeld winXP, icm een oudere Office versie of desnoods OpenOffice?
- Een hypotheek/financieel adviseur kan klanten vanalles wijsmaken over hun eigen financiele risico. Nu hoop ik dat deze branche strenge regels kent, maar hier kan ik persoonlijk niet over oordelen.
Re: Vluchttijden chartervluchten
Geplaatst: 30 jun 2009 06:28
door roro25
gebruik eenss de zoekfunctie op het forum! Je bent niet de eerste die geen poot heeft om op te staan. Toegestaan coform ANVR-reisvoorwaarden (waarmee je als het goed is akkoord bent gegaan)
Zo werkt het nu eenmaal in vakantieland.
Dag 1 om 23.59 vertrekken en op dag 9 om 0.01 vertrekken.
Overigens in het recht houden ze niet zo van analogieredeneringen...
Re: Vluchttijden chartervluchten
Geplaatst: 30 jun 2009 15:00
door MLF
wat een gezeur zeg, je weet dat de tijden kunnen veranderen, zoals die voor me zegt: het kan tussen 00.00 - 23.59 uur....
Re: Vluchttijden chartervluchten
Geplaatst: 30 jun 2009 15:39
door Chief
8 dagen geboekt trek daar altijd maar twee reis dagen vanaf, boek er 10 dan weet je zeker dat je 8 dagen vakantie kan vieren.
Dit is altijd al zo geweest.
Re: Vluchttijden chartervluchten
Geplaatst: 30 jun 2009 18:40
door ice1982
Het is weer Tissuetijd.....
Re: Vluchttijden chartervluchten
Geplaatst: 30 jun 2009 20:54
door armiva
Je kan het treffen of niet.
Meestal als je een vroege vlucht heen hebt, heb je een late vlucht terug en andersom. Maar het kan ook anders.
Helaas kan je er dan niets aan doen.
Ik heb in januari ook een reis geboekt bij Arke. De vliegtijden stonden erbij en je kon kiezen uit verschillende vluchten. Ik koos voor een vroeg vlucht heen en een vroege vlucht terug. Maar toen ik de tickets kreeg stond er dat we pas om 18 uur vliegen en en 10.30 uur weer terug.
Dus 2 dagen weg.
Helaas, het is balen, maar je kan er weinig tegen doen.
Re: Vluchttijden chartervluchten
Geplaatst: 06 jul 2009 11:47
door rvelden
Zoeken op forums had ik ook gedaan. Maar vrijwel niemand die het aspect 'bedrog' of 'misleiding' aanstipt.
Het artikel (
http://www.elfri.be/NL/Juridische%20inf ... sument.htm) zet ik er ook niet voor niets bij.
Daarin staat dat je als 'leverancier' je niet altijd schuil kan houden achter 'reisvoorwaarden'.
Waar ligt nl. de grens?
Als ik een 8 daagse vliegreis aanbied op m'n website, en daarin in voorwaarden erbijzet dat de vliegreis een week van te voren omgezet kan worden in een treinreis van bv 2 dagen?
Ik weet ook wel dat ze zich redelijk ingedekt hebben. Ik had echter gehoopt iemand te vinden die de extra stap had gedaan om hieromtrend juridisch advies in te winnen. Of wellicht een verdwaalde rechtenstudent die hier ook eens rondkijkt?
Re: Vluchttijden chartervluchten
Geplaatst: 06 jul 2009 12:30
door roro25
waarom verwijs je op een NL site naar een Belgische (juridische) website.
Het gaat om NL recht en niet naar (anders) BElgisch recht.
In het NL recht kennen we ook bedrog, dwaling, misbruik van omstandigheden en ook de redelijkheid en de billijkheid.
Alleen is het redelijk om van een chartermij te verwachten dat zij op de voor de consument redelijke tijdstippen vliegt.
Een chartermij vliegt juist op onmogelijke tijden vanwege de lage kosten bij het vreog en laat vliegen. JE kan best op de dag vliegen maar dan betaal je de hoofdprijs. MAar ja we willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
De gemiddelde nederlander wordt geacht te weten dat je bij het boeken van een charter je nadelige reistijden kan hebben.
Het is vervelend dat je 2 dagen kwijt bent. Je zou ook met de auto kunnen gaan (zal wel iets langer duren en over water moet je ook dan nog een boot regelen, maar je kan zelf je tijdstip van vertrek bepalen)
Maar op de door jou genoemde gronden zeg ik succes bij de rechter....
Re: Vluchttijden chartervluchten
Geplaatst: 06 jul 2009 12:57
door sprookje
Wij boeken altijd 10 of 11 dagen om zeker te zijn van een redelijke perioden ter plaatsen en met geluk hebben wij tien dagen,valt het tegen zijn we toch nog 9 dagen ter plaatsen.
Willen we langer boeken we 15 dagen.
Re: Vluchttijden chartervluchten
Geplaatst: 22 jul 2009 22:57
door RIDEFREE66
hallo ik kan misschien hoop geven
ik heb 11 dagen geboekt en hield er door slechte vluchttijden maar 9 dagen netto van over!!!
ik noem nu in dit bericht nog even geen namen van de desbetreffende partijen in deze mede omdat ik nog op vakentie moet
na 2 dagen flink te hebben gebeld en diverse bezoeken aan kantoor van het reisbureau is mij een vergoeding aangeboden voor de 2 verloren vakantie dagen.
ik kon de reis verlengen en hoefde voor de retourvlucht geen anuleringskosten te betalen
retourvlucht die als vergoeding is aangeboden is eerste klas die al per persoon 79 euro toeslag betekend
de totalen kosten waren 600 euro extra waardoor ik op 13 dagen uitkom en 11 dagen netto reisverblijf overhoud
in het bedrag van 600 euro zijn wij en de directie van het reisbureau gaan middelen waardoor ik maar 300 euro hoef bij te betalen
jullie begrijpen een warme douche voor dit reisbureau en hoofdkantoor van dit reisbureau
bij het boeken was mij niet gemeld dat je dit kon overkomen!!!
na de vakantie zet ik mijn rechtsbijstand op deze zaak, om de rest van de schade bij de touroperator te verhalen
dit betekend welicht een opening op dit gebied
na de vakentie volgen de echte gegevens van deze zaak
er is dus hoop blijkt nu dus
roro25 wil blijkbaar graag opgelicht worden ik niet!
11 dagen reisverblijf waarvoor je betaald zijn er geen 9
1 dag kwijt zijn op het totale reisverblijf ok maar niet netto 2 dagen
its better to burn out then to fade away zeg ik altijd maar
mijn advies geef niet bij voorbaat op
Re: Vluchttijden chartervluchten
Geplaatst: 23 jul 2009 11:33
door sprookje
Kan gebeuren hoor riderfree66,wij houden altijd rekening met het wegvallen van twee reisdagen.Hoewel die twee reisdagen tellen gewoon mee,daar is nu eenmaal niets aan te doen en volstrekt wettig.
Re: Vluchttijden chartervluchten
Geplaatst: 23 jul 2009 22:43
door reisjoepie
Beste Ridefree66,
Dit is nou echt weer zo'n verhaal waar je niets mee kunt (behalve misschien goede sier maken op verjaardagen).
U heeft 11 dagen geboekt en hield er maar 9 over door (in uw ogen) slechte vluchttijden, waar u bij boeking niet op gewezen was. Ten eerste zijn tijden die u als slecht beschouwd (waarschijnlijk in uw geval laat heen en vroeg terug, omdat u een zg. afwjkende reisduur van 11 dagn heeft) wellicht voor andere mensen weer een uitkomst. Daar kunnen een heleboel factoren bij meespelen, zoals meereizende kinderen, de afstand naar de luchthaven etc. Charters kunnen nu eenmaal op rare tijden vertrekken en vliegen niet alleen op door de individuele klant gewenste tijden. Ten tweede, al zouden ze u bij boeking andere (in uw opinie betere) tijden heben doorgegeven, deze zijn altijd onder voorbehoud van tussentijdse wijzigingen. Dat staat ook duidelijk in alle reisgidsen (maar ja, wie leest de kleine lettertjes nou eens ?) vermeld. Ten derde betaalt u bij uw vakantie niet voor het aantal dagen, maar voor het aantal nachten dat u in het hotel/app. verblijft. Ondanks de "slechte" tijden heeft u nog steeds 10 nachten in uw accommodatie met de evt. bijgeboekte verzorging. Ten vierde rept u over een vergoeding voor de 2 verloren dagen, maar als ik verder lees heeft u gewoon de reis (zonder annuleringskosten) verlengd naar 13 dagen (waarbij de vluchttijden voor u dus beter uitomen) en daar ook nog eigenlijk eur 600 voor moeten betalen ... nou, nou wat heeft het reisbureau water bij de wijn gedaan door daar de helft van voor zijn rekening te nemen. Waarschijnlijk had u dat bedrag al lang (verkapt)zelf betaald. En dan hebben ze u ook nog eerste klas aangeboden (in de trein naar de luchthaven zeker, want dat bestaat niet op een chartervlucht) voor eur 79 pp ..... Tenslotte, lekkere gegunde warme douche voor uw reisbureau en z'n hoofdkantoor, als u nu al aankondigd na afloop uw rechtsbijstand op deze zaak te zetten (toch nog die laatste "maar eur 300" proberen terug te krijgen ?) Enne, noem zeker de naam van de betrokken partijen maar niet, want u moet nog op vakantie - stel je voor dat uw vakantie toch nog stiekem gaan verknallen ........
Ik wens u een prettige vakantie !
Re: Vluchttijden chartervluchten
Geplaatst: 23 jul 2009 23:00
door kiz
heeft u nog steeds 10 nachten in uw accommodatie met de evt. bijgeboekte verzorging.
Hoe is een "nacht" gedefinieerd? Toch echt meerdere malen meegemaakt dat we om 2 of zelfs 1u 's nachts bij de accomodatie werden opgehaald om op tijd te zijn voor een vlucht van 6u 's morgens.
Da's nauwelijks een "overnachting" te noemen en zelfs als je op basis van LO hebt geboekt schiet de "O" er op die laatste dag stevig bij in!
Wettelijk gezien zal het allemaal wel dichtgetimmerd zijn, maar het is wel een beetje vreemd dat het nou nooit in het vóórdeel van de reiziger uitvalt.
Re: Vluchttijden chartervluchten
Geplaatst: 23 jul 2009 23:07
door prijk
het kan inderdaad zo zijn dat u al om 1 of 2 uur 's nachts wordt opgehaald, maar uw kamer is die nacht echt niet meer te verhuren. Dus het hotel brengt die kamer gewoon in rekening bij de touroperator. En ja, die brengt dat bedrag weer in rekening aan de consument.
Hoe had u het anders gewild?
Ik heb wel een oplossing: boek zelf een hotel en lijnvluchten op de door u gewenste tijden. Dan heb je zomaar twee extra dagen als het meezit.
Duurder? Niet per se! Goed zoeken en niet bang zijn om met een maatschappij als Ryanair te vliegen.
Re: Vluchttijden chartervluchten
Geplaatst: 24 jul 2009 00:53
door RIDEFREE66
mensen zoals reisjoepie weten het altijd beter
betaal maar fijn teveel
voor 300 euro 2 volle dagen erbij is een goede deal
hierdoor kom ik op de door mij aangekochte 11 dagen verblijf
neem ik genoegen met minder (nee) ik laat mijn vakantie gevoel niet verknallen!
je moet actie ondernemen als je de tickets krijgt niet bij terugkomst
dan is het kwaad al geschied en de ergste schade geleden
dan zit je 9 dagen te kniezen, ja je voelt je dan min of meer toch genaait
stralend blauwe zee en lucht en toch gestrest >>>nee dank je
om voor die 300 euro schade toch maar genoegen te nemen met 9
no way
ter informatie dit was een reis met een prijskaartje van een dikke
3000 euro en gedeelt door die 9 dagen is 333 euro per dag hoezo eerlijk
als er in de reisgids had gestaan 9 dagen verblijf voor 3000 euro dan had ik deze reis niet geboekt
dit ruikt mij te veel naar oplichting
op zijn minst misleidend
BEDROG
In feite is bedrog een opzettelijke veroorzaakte dwaling. Wanneer één van de partijen met opzet de werkelijkheid verkeerd voorstelt om zijn medecontractant tot contractsluiting aan te zetten of voorwaarden aan te nemen die zonder het bedrog niet zouden aanvaard zijn, wordt bedrog gepleegd. Dit bedrog kan ingeroepen worden als wilsgebrek.
veel klanten die bijv 11 dagen boeken krijgen mede door geluk met vluchttijden er 11
Je kan ook met geluk 10 dagen overhouden
maar ook veel klanten krijgen er 9!!
het zelfde als klanten met mazzel die er 9 hadden geboekt
als ik wil gokken ga ik naar een casino niet naar een reisbureau
mijn rechtsbijstand zet ik na de vakantie in tegen de touroperator
als er één partij betaald is er een opening
wat mij opvalt is dat er veel mensen reageren die het blijkbaar normaal vinden dat de schade bij de klant wordt neergelegd
het land van de ja knikkers
voorbeeld:sprookje
Geplaatst op 23 Jul 2009 11:33 door sprookje
Kan gebeuren hoor riderfree66,wij houden altijd rekening met het wegvallen van twee reisdagen.Hoewel die twee reisdagen tellen gewoon mee,daar is nu eenmaal niets aan te doen en volstrekt wettig.
vertaald in wij betalen al jaren te veel omdat niemand dit onrecht durft aan te pakken
ik bedoel maar (sprookjes bestaan niet)
volstrekt wettig: (de wet die gemaakt is om misbruik van klanten te kunnen maken.)
Re: Vluchttijden chartervluchten
Geplaatst: 24 jul 2009 12:00
door Chief
RIDEFREE66!!!!!!
Wat je ook zou kunnen doen is zelf je reis boeken, ieder hotel heeft een website waar je rechtstreeks kan boeken.
En ga jij nu maar eens uitrekenen wat jij dan voor je reis kwijt bent,
ik denk het dubbele, door dat de reisorganisator voor ons contracten afsluit
kunnen ze deze reizen goedkoop aanbieden, tja en dan wil het wel eens zo zijn dat de vluchten niet zo gunstig uitpakken nou dat neem ik dan maar voor lief en hier laat ik absoluut mijn vakantie niet door verzieken.
Dus hier een tip als jij de volgende keer op vakantie gaat kijk even bij de receptie wat hun rekenen voor een kamer per nacht, misschien dat je dan je vakantie iets vrolijker kan beleven.
Re: Vluchttijden chartervluchten
Geplaatst: 24 jul 2009 18:39
door meniles
Ik heb een hekel aan mensen die niks nuttigs te melden in hun posts en dus complete off topic gaan (en ik beloof het hierna ook nooit meer te doen), maar: ik word heel erg moe van ridefree66!!
Re: Vluchttijden chartervluchten
Geplaatst: 24 jul 2009 23:32
door reisjoepie
"mensen zoals reisjoepie weten het altijd beter
betaal maar fijn teveel"
Ridefree66, het gaat mij niet om het beter te weten, maar om het FEIT dat u krijgt waarvoor u de reisorganisatie betaalt (retourvlucht en 10 nachten accommodatie), en dan toch nog proberen om er meer uit krijgen omdat u DENKT teveel betaald te hebben. Temeer omdat u na afloop de touroperator gaat aanpakken via de rechtsbijstandsverzekering (terwijl de touroperator totaal geen invloed heeft op de vluchttijden van de chartermaatschappij !) Ik vind dat getuigen van een slechte houding, want daarmee zet u het reisbureau (dat z'n nek heeft uitgestoken om de relatie met u als klant te koesteren door een 50% vergoeding aan te bieden; let wel dat is zijn volledige commissie op uw reissom van eur 3000 !!!) ook nog eens te kakken. De totale reisduur op de bestemming is dus ook geen kwestie van gokken, maar wordt keurig door een touroperator ingekocht aan het begin van het seizoen; alleen is wel afhankelijk van externe factoren, zoals chartervluchttijden - wie dat niet weet of op voorhand beseft (en daar ligt wel een voorlichtingstaak van het reisbureau) kan beter thuis blijven dan "9 dagen te zitten kniezen". Hoe haal je in het je hoofd om zo op vakantie te gaan. Altijd maar het onderste uit de kan willen omdat je meent ergens vrstand van te hebben, maar in feite slechts geld ls drijfveer hebben ....
Wellicht kunt u uw postname veranderen van ridefree66 in freeride66 ?
Re: Vluchttijden chartervluchten
Geplaatst: 25 jul 2009 01:10
door 007: reisagent
@reispoepie
Uw weet het weer bijzonder goed te verwoorden! Ik heb werkelijk geen idee waarom het reisburo heeft besloten om deze persoon een deel van de meerkosten te vergoeden maar het kan natuurlijk nooit zo zijn dat een -in de ogen van de reiziger- "slecht" vluchtschema reden is voor de een of andere vergoeding.
Buiten dat, wanneer zijn de vluchttijden eigenlijk slecht? Persoonlijk ken ik meer dan voldoende mensen die het helemaal niet erg vinden om laat heen en vroeg terug te vliegen!
Het relaas van ridefree66 is overigens wèl een fraai voorbeeld van de vandaag de dag geldende graaicultuur: als ook maar het minste of geringste niet naar wens is, dan schreeuwt men moord en brand (met name op allerhande fora), wil men ogenblikkelijk geld zien en sommige mensen (zie bijvoorbeeld het topic over Golden Tours) gaan zelfs regelrechte bedreigingen niet uit de weg.
In dit specifieke geval schroomt freeride66 zelfs niet om ook nog eens te gaan "claimen" via de rechtbijstandsverzekering, dit als dank voor de uiterst coulante opstelling van het reisburo. U zult ongetwijfeld trots zijn op uzelf, freeloader66, en natuurlijk -zij het in zeer beperkte kring- goede sier maken met uw "overwinning".
In elk geval hoop ik dat als u straks -op uw bestemming, aan de rand van het zwembad- dit verhaal doet aan gelijkgestemden, dat u niet teveel zult verbranden. Wat zegt u? U dient dan gewoon weer een klacht in? Tsja ...
Re: Vluchttijden chartervluchten
Geplaatst: 25 jul 2009 16:26
door MLF
wat een geëmmer allemaal
we willen allemaal vliegen en we kunnen niet met ons allen tegelijk.