LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mediamarkt garantieuitbreiding

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
perlan
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jul 2009 10:20

Mediamarkt garantieuitbreiding

Ongelezen bericht door perlan »

Na het kopen van een Ipod Touch wordt me toch zeer dringend verzocht de garantieuitbreiding te kopen. Voor een bedrag van €40 ben ik in totaal 3 jaar verzekerd (standaard 1 jaar). Deze verzekering heeft een eigen risico van €30. Volgens de verkoper zou ik dus na twee jaar de Ipod (expres) op de grond kunnen gooien, zodat deze stuk zou gaan en dat ik dan een nieuwe Ipod zou krijgen.............

Ik kan dit gewoon niet geloven en denk dat dit loze woorden zijn.

Iemand ervaringen hiermee?

RTD-Z
Berichten: 314
Lid geworden op: 04 mei 2009 19:30

Re: Mediamarkt garantieuitbreiding

Ongelezen bericht door RTD-Z »

die garantie uitbreidingen moet je NOOIT doen.

1 jaar (soms 2 ligt aan product natuurlijk) is sowiso garantie je extra jaar(jaren) is maar HEEL beperkt qua garantie is echt een vorm van oplichting/koppelverkoop lekker verdienen aan iets wat niks waard is.

En wat kost een ipod nou .... en al zou je hem stukgooien zoals die leipe verkoper zei dan krijg je hooguit de Dagwaarde uitgekeerd aangezien je 30 euro eigen risico heb krijg je dus niks want dat ding is gewoon niks meer waard ....

GertZRA
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jul 2009 11:35

Re: Mediamarkt garantieuitbreiding

Ongelezen bericht door GertZRA »

Het lijkt me sterk dat schade door schuld wordt gedekt. Naar mijn idee is het een verkooptruc om de verzekering aan de man de brengen. Ik zou de betreffende verkoper even vragen of die de betreffende polisvoorwaarde kan later zien. ik durf te wedden dat dit er niet spijkerhard in staat.

perlan
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jul 2009 10:20

Re: Mediamarkt garantieuitbreiding

Ongelezen bericht door perlan »

De Ipod Touch kost €219.

De verkoper zegt dat in de beschrijving staat dat je Ipod kan laten vallen, maar ik zie dit nergens staan. Ik denk echt dat dit onzin is en dat de MediaMarkt medewerkers opnieuw onzin verkondigen.

Ouwe aap
Berichten: 514
Lid geworden op: 04 jan 2009 00:13

Re: Mediamarkt garantieuitbreiding

Ongelezen bericht door Ouwe aap »

http://images.apple.com/legal/applecare ... _EU_nl.pdf

Hier staan de voorwaarden en er staat duidelijk dat het om verlengde garantie gaat, dus het is geldig op fabrieksfouten. Het is geen verzekering en het geldt dus niet voor val, stoot en/of waterschade.

Er zijn overigens winkels die standaard 2 jaar garantie geven.

TheLD
Berichten: 544
Lid geworden op: 23 dec 2006 13:12

Re: Mediamarkt garantieuitbreiding

Ongelezen bericht door TheLD »

@ouwe aap, dat zou niet stroken met het eigen risico. Ik denk dat het wel een verzekering is. Natuurlijk mag hierbij geen sprake zijn van opzet.

audiofreak1
Berichten: 526
Lid geworden op: 30 aug 2005 21:59

Re: Mediamarkt garantieuitbreiding

Ongelezen bericht door audiofreak1 »

De verkoper ontvangt hiervoor een bonus en daar is het hem om te doen. 40 euro kosten, eigen risico 30 euro maakt samen 70 euro.
Incl. kosten I pod ben je bij schade dus 289 euro kwijt om een nieuwe te krijgen. Ze zijn gek op jouw geld bij Mediamarkt!
En het onzinverhaal van laten vallen gaat zeker niet op voor garantie!

perlan
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jul 2009 10:20

Re: Mediamarkt garantieuitbreiding

Ongelezen bericht door perlan »

Precies wat ik al dacht. Bedankt voor alle reacties!!

TheLD
Berichten: 544
Lid geworden op: 23 dec 2006 13:12

Re: Mediamarkt garantieuitbreiding

Ongelezen bericht door TheLD »

Incl. kosten I pod ben je bij schade dus 289 euro kwijt om een nieuwe te krijgen.
??

Bij een verzekering? Leg uit.

http://www.actua.nl/index/10/een-garant ... -van-actua

M.M.N.
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 jun 2009 11:05

Re: Mediamarkt garantieuitbreiding

Ongelezen bericht door M.M.N. »

Mij dochter wilden ze extra garantie tegen betaling aansmeren bij aankoop van een flatsreen t.v.

Toen ik zei dat dit onzin was omdat je volgens de wet die garantie sowieso al hebt omdat het toestel langer dan een jaar hoort mee te gaan,hield de man zich in stilzwijgen,maar als blikken konden doden had hij het gedaan.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Mediamarkt garantieuitbreiding

Ongelezen bericht door BBCS »

Toen ik zei dat dit onzin was omdat je volgens de wet die garantie sowieso al hebt omdat het toestel langer dan een jaar hoort mee te gaan,hield de man zich in stilzwijgen,maar als blikken konden doden had hij het gedaan.
Het is een fabeltje dat je recht op garantie hebt gedurende de technische levensduur.

Is de garantie voorbij, dan heb je ook geen recht meer op garantie.

Wat je wel hebt is recht op een goed product. De verkopende partij is ook na het verlopen van de garantieperiode het probleem op te lossen. En wel gedurende de gemiddelde levensduur.

Je hebt alleen recht op kosteloze reparatie of vervanging na de garantieperiode en gedurende de gemiddelde levensduur als jij als consument kan bewijzen dat het product tijdens de koop kapot was of ondeugelijk was op het moment dat je het product kocht.

Dus garantieuitbreiding heeft wel degelijk zin en is geen sigaar uit eigen doos.

M.M.N.
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 jun 2009 11:05

Re: Mediamarkt garantieuitbreiding

Ongelezen bericht door M.M.N. »

Onzin,ik vermoed dan ook dat je een eigenaar of een verkoper bent.


Garantie
Met een garantie staat de verkoper ervoor in dat het product gedurende een bepaalde periode geen mankementen vertoont. De koper heeft in die tijd meestal recht op reparatie, vervanging of vergoeding. Van echte garantie is pas sprake als de verkoper extra verplichtingen aangaat boven zijn normale verplichtingen.

Verkopers mogen geen voorwaarden hanteren die ten nadele van de consument afwijken. Dikwijls denkt de koper extra garantie bovenop zijn bestaande wettelijke rechten te krijgen, maar in de praktijk houden garanties vaak juist een inperking van consumentenrechten in. Als een verkoper een garantie van één jaar geeft, dan wil dat nog niet zeggen dat je als koper na dat jaar geen rechten meer zou hebben. Ook na de garantieperiode heb je recht op reparatie van een defect product als je mocht verwachten dat het langer dan een jaar mee zou gaan.

Serviceverzekering
Een bekend verschijnsel is de serviceverzekering. Dit is een aanvullende of verlengde garantie die je bij de aankoop kunt afsluiten en waarvoor je een extra bedrag betaalt. Vaak is dit slechts gebakken lucht. Je koopt hiermee iets waarop je meestal toch al recht had. De extra garantie kan daarom beter gezien worden als een "geen-gezeur-periode".

Verkopers van computersystemen verwijzen voor garantie nogal eens door naar de fabrikanten van de onderdelen. Je kunt als consument wel je voordeel doen met de fabrieksgarantie maar het is niet de bedoeling dat de verkoper zich achter die garantie verschuilt. De koper heeft alleen een overeenkomst met de verkoper, niet met diens leverancier. Het is de verkoper die moet zorgen voor vervanging of reparatie van een defect product.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Mediamarkt garantieuitbreiding

Ongelezen bericht door BBCS »

Als een verkoper een garantie van één jaar geeft, dan wil dat nog niet zeggen dat je als koper na dat jaar geen rechten meer zou hebben. Ook na de garantieperiode heb je recht op reparatie van een defect product als je mocht verwachten dat het langer dan een jaar mee zou gaan.
Je zegt het goed:

Ook na de garantieperiode heb je recht op reparatie van een defect product als je mocht verwachten dat het langer dan een jaar mee zou gaan.

Je hebt recht op reparatie, geen recht op garantie.

En jij denkt:

Na de garantieperiode heb je recht op garantie.

Volgens de Nederlandse wetgeving heeft de consument gedurende de gemiddelde levensduur recht op een goed product.

Dus na het verstrijken van de garantieperiode heb je geen recht meer op garantie.
Kan ook niet, omdat de verkopende partij anders garant moet staan voor een goed product gedurende de gemiddelde levensduur. En dat kan niet.

Heb je dan nooit recht op kosteloze reparatie of vervanging gedurende de gemiddelde levensduur?
Je hebt als consument alleen recht op kosteloze reparatie of vervanging als je kunt bewijzen dat het defect een gevolg is van een ondeugelijkheid die het product tijdens de koop al bezat, maar zich later openbaarde.
Verkopers mogen geen voorwaarden hanteren die ten nadele van de consument afwijken.
Hoe kom je bij die onzin?
Dat zou betekenen dat de consument altijd gedurende de levenslange levensduur recht op garantie heeft en dat de verkopende partij altijd maar moet gaan bewijzen dat het product door de schuld van de consument kapot is gegaan.

Flikker dan ook maar gelijk de wetboeken in de open haard, want daar staan ook beperkingen in voor de consument.
Van echte garantie is pas sprake als de verkoper extra verplichtingen aangaat boven zijn normale verplichtingen.
Onzin. Echte onzin.

Garantie is niks anders dan dat de verkopende partij (of fabrikant) jou als consument de garantie geeft dat het product vrij is van fabricagefouten, materiaalfouten en montagefouten.
Daarbij staat hij ook garant voor een goed product gedurende een bepaalde periode, welke dat volgens de Nederlandse wetgeving de fabrikant en winkelier zelf bepalen.

M.M.N.
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 jun 2009 11:05

Re: Mediamarkt garantieuitbreiding

Ongelezen bericht door M.M.N. »

Lees dit eerst eens goed door voordat je denkt het beter te weten.


http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2279

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Mediamarkt garantieuitbreiding

Ongelezen bericht door gravedigger »

Verspilde moeite M,M,M, BBCS leest niets en heeft zijn eigen wetten en regels. Dir is zo ongeveer topic 119 waarin hij ZIJN mening geeft en consumenten op het verkeerde been zet. Kijk er her sub/forum garantie maar eens op na !

M.M.N.
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 jun 2009 11:05

Re: Mediamarkt garantieuitbreiding

Ongelezen bericht door M.M.N. »

Dat vermoeden had ik al en ik laat het dan ook hierbij. :wink:

Gewoon een eigenwijs stuk vreten die denkt alles beter te weten en ik laat hem maar in die waan. :lol:

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Mediamarkt garantieuitbreiding

Ongelezen bericht door BBCS »

Veel juristen en ook veel mensen halen wettelijke garantie en wettelijke bescherming door elkaar.

De Nederlandse wetgeving kent geen wettelijke garantie, wel de wettelijke bescherming.

Volgens de Europese richtlijn heeft de consument recht op 2 jaar garantie en is de verjaringstermijn van de aansprakelijkheid van de winkelier ook 2 jaar.

Europa werkt met vaste termijnen, Nederland niet.

Hoe zit het dan wel?

Nederland heeft die 2 jaar wettelijke garantie niet overgenomen. Dit omdat de Nederlandse wetgeving de consument al meer dan voldoende beschermt. Daarbij zit die 2 jaar wettelijke garantie de overige regels in de weg. Dat is de reden dat Nederland die 2 jaar garantie niet heeft overgenomen. En dat is toegestaan.

De verjaringstermijn voor de winkelier, dus de wettelijke bescherming, is ook geen 2 jaar, maar is gekoppeld aan de gemiddelde levensduur van het product.

Wat de Nederlandse wetgeving ook kent, is dat mocht het product kapot gegaan zijn in de gemiddelde levensduur en de consument kan bewijzen dat het defect al tijdens de koop aanwezig was, dan heeft de consument recht op kosteloze reparatie of vervanging.

M.M.N.
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 jun 2009 11:05

Re: Mediamarkt garantieuitbreiding

Ongelezen bericht door M.M.N. »

Ik weet wel hoe het zit en voor mij is deze discussie met jou dan ook gesloten.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Mediamarkt garantieuitbreiding

Ongelezen bericht door BBCS »

Ik weet wel hoe het zit en voor mij is deze discussie met jou dan ook gesloten.
Dat weet je dus niet, omdat je maar half leest en maar zomaar zaken aanneemt.

Jij neemt aan dat in Nederland een wettelijke garantie van toepassing is en dat de consument altijd gedurende de gemiddelde levensduur recht op garantie heeft.

En dat is dus de grootste onzin, omdat dat niet zo is.

TheLD
Berichten: 544
Lid geworden op: 23 dec 2006 13:12

Re: Mediamarkt garantieuitbreiding

Ongelezen bericht door TheLD »

Mij dochter wilden ze extra garantie tegen betaling aansmeren bij aankoop van een flatsreen t.v.

Toen ik zei dat dit onzin was omdat je volgens de wet die garantie sowieso al hebt omdat het toestel langer dan een jaar hoort mee te gaan,hield de man zich in stilzwijgen,maar als blikken konden doden had hij het gedaan.
Heb je het artikel vd Jurofoon zelf gelezen? Een garantieuitbreiding biedt vaak andere voordelen. Naast de verlenging van de omgekeerde bewijslast zijn er veel fabrikanten die sommige externe schades geheel of gedeeltelijk dekken, reparaties voorrang geven of korting geven op toebehoren.

Gesloten