Pagina 1 van 1

Volvodealer: afspraak afgezegd, toch een rekening

Geplaatst: 10 jul 2009 00:50
door wardtmar
Ik heb bij Helpman in Roden gevraagd om eenAPK en een prijsopgave voor versnellingsbak olie en een schuifdakreparatie. Keurig een vervangende auto meegekregen, niks aan de hand. Ik kwam de auto halen: afgekeurd. Zou alles bij elkaar 2500-3000 euro gaan kosten. Daar schrok ik van. Hoewel ik zei dat ik dat veel vond en nog niet wist wat ik zou doen, toch op aandringen van de garage een afspraak gemaakt.

Na twee weken had ik een ander gevonden die het werk voor ongeveer de helft zou doen. Op zaterdag een mail gestuurd om de afspraak van woensdag af te zeggen. Nu krijg ik een rekening voor onderdelen die kennelijk al besteld waren. Dat is toch niet normaal?

Re: Volvodealer: afspraak afgezegd, toch een rekening

Geplaatst: 10 jul 2009 11:43
door eentje
U maakt een afspraak om reparaties uit te voeren aan uw auto, op basis van deze afspraak bestelt de garage onderdelen als u dan de afspraak afzegt kan ik mij voorstellen dat ze de reeds bestelde onderdelen in rekening brengen. De garagist kan deze onderdelen waarschijnlijk ook niet meer retourneren.

Re: Volvodealer: afspraak afgezegd, toch een rekening

Geplaatst: 10 jul 2009 12:15
door wardtmar
De garagist kan de ondedelen wel retourneen hoor, ik heb ook de retourkosten in rekening gebracht gekregen. Om het verhaal wat completer t maken mijn mail daarna aan de garage.

Geachte...

De ontvangen rekening heb ik bekeken. De opgevoerde kosten zijn niet conform de opdracht. Die luidde: graag een APK, en kijk even wat het spoelen van de bak zou kosten, en het bijstellen van het open dak. Omdan vervolgens bijna 100 euro onderzoekskosten te rekenen voor een prijsopgave lijkt me volledig buiten proportie. Daarnaast heb ik je geen opdracht gegeven om onderdelen te bestellen, je wist dat ik niet heel blij was met jullie prijsopgave. Als je had gemeend het risico bij mij te willen leggen dan had je duidelijke afspraken moeten maken.

Ik zal je de volgende kosten vergoeden:
-De vervangende auto.
-De onderzoekskosten en de viergasmeting. De onderzoekskosten moet je daarbij beschouwen als coulance, omdat het constateren van de speling op de stuurkogels en het afkeuren van de handremkabel gewoon onderdeel van de APK zijn. Voor het overige vraag ik me ernstig af wat er precies onderzocht had moeten worden, mijn vragen waren specifiek.
-De viergasmeting, ik ga er van uit dat die is uitgevoerd

Dat is dus 97,87 + 30 + 16,26 euro zijn = 144.13 euro ex BTW = 171,51 inclusief BTW. Dat geld staat binnenkort op jullie rekening.

Ik zal je de volgende kosten niet betalen:
-De APK, je krijgt de onderzoekskosten al. Mocht je het daar niet mee eens zijn, dan wil ik je de APK-kosten betalen, maar dan vraag ik direct de onderzoekskosten weer terug, zie boven waarom.
-De onderdelen. Jullie zijn een volvogarage, ik ga er van uit dat jullie regelmatig onderdelen gebruiken. Als er sprake is van heel specifieke onderdelen, dan hoor je dat van tevoren te zeggen. Bovendien is het volkomen onduidelijk om welke onderdelen het gaat. Aan de telefoon had je het alleen over een handremkabel en geleiderails voor het schuifdak.

Mocht je het niet eens zijn met de betaling, dan ga ik er van uit dat je bemiddeling van de BOVAG oid zult inschakelen. Ik ben erg benieuwd wat die hiervan zeggen. Ik vind dat ik nu eigenlijk meer betaal dan redelijk, ben in elk geval niet enthousiast over de manier waarop jullie gehandeld hebben en gesterkt in mijn beslissing om met een andere garage in zee te gaan.

Re: Volvodealer: afspraak afgezegd, toch een rekening

Geplaatst: 14 jul 2009 09:44
door Sabelhout
Ik wil graag de lezers van dit topic wijzen op http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=30585 waarin de reactie van de betreffende dealer staat. Dit zet het verhaal van Wardtmar in een ander daglicht.

Re: Volvodealer: afspraak afgezegd, toch een rekening

Geplaatst: 14 jul 2009 10:29
door stofzuigertje
1 op het Volvo Forum alles gelezen...

2 Bestelde onderdelen kun je meestal dus niet altijd zonder kosten retour sturen...

3 Dealer is meestal duurder dus hij had geen afspraak moeten maken maar eerst elders moeten informeren.

4 De kosten van dagen reserveren en bestellen moeten ook betaald worden, zoeken naar juiste onderdelen kost ook tijd en geld.

5 Niet Zaterdag maar Maandag kreeg de werkplaats deze mail dus geen 4 maar 2 dagen en daar dien je rekening mee te houden.

6 Of de andere garage alles goed uitvoerde moet je maar afwachten, 2e hands delen of merkloos kan goedkoper zijn maar levensduur?

7 Ik weet dat zonder onderzoek de andere garage meestal achteraf dingen vind waardoor deze goedkope die geen APK heeft gedaan meestal toch duurder word!

8 Ik geef daarom de Volvo dealer gelijk.
Ik moet als klant langer wachten omdat hij een afspraak had en kan ook niet zomaar eerder komen omdat er een grote klus word geannuleerd.

Re: Volvodealer: afspraak afgezegd, toch een rekening

Geplaatst: 14 jul 2009 14:22
door The Sandman
Voor mensen die geen zin hebben de link door te werken... hier de samenvatting van de berichten van de garagehouder.
Er wordt hier een verkeerde gang van zaken geschetst door wardtmar.

Alle feiten op een rij:

Op 5-2-'09 komt wardtmar voor een diagnose ivm een storing in de versnellingsbak en het schuifdak. vervolgens vraagt wardtmar om een APK keuring en om een probleem met zijn DSTC te verhelpen. Tijdens deze werkzaamheden zijn er diverse afkeurpunten geconstateerd. Bij het ophalen van de S80 is er uitvoering besproken wat de kosten voor reparatie zijn. Hierbij heeft wardtmar zelf aangegeven welke punten wel en welke niet gerepareerd moesten worden. Hierbij heeft hij niet gezegd elders te kijken!

op 6-2-'09 maakt wardtmar een afspraak voor reparatie (zie hierboven)
vanwege de hoeveelheid werk hebben wij hier 2 dagen voor ingepland!
Wederom heeft wardtmar niets gezegd over een second opinion!!
Uiteraard gaan wij onderdelen bestellen om de reparatie uit te voeren!

Op 21-02-'09 (zaterdag avond!!) stuurt hij een mailtje om de afspraak af te zeggen. Dit is dus pas de maandag daarop door ons gelezen....2 dagen voor de geplande afspraak!!

De rekening die wardtmar van ons heeft gekregen is voor de APK keuring, diagnose kosten, storingen uitlezen, vervangend vervoer (van 05-02-'09), kosten voor teruggestuurde onderdelen en van een drietal onderdelen die niet teruggestuurd konden worden!

Ik denk dat dit een iets ander licht op dit geheel werpt.....volgens mij...
Als iemand mij de onredelijkheid hiervan kan tonen, crediteer ik de rekening....

Er is een afspraak gemaakt voor uit te voeren werkzaamheden waarbij onderdelen besteld zijn. Tevens is het gebruikelijk , bij alle dealers, dat speciaal bestelde onderdelen niet worden terug genomen. Wij zijn zo coulant geweest om dit wel terug te nemen en terug te sturen. Er is tijd door onze monteurs aan zijn auto besteed, we hebben een APK uitgevoerd en een diagnose uitgevoerd.

Verder is het zo dat wardtmar elke kans gebruikt om ons zwart te maken middels allerlei review sites. Ik heb het dossier bij de deurwaarder ingeleverd en indien nodig ga ik met alle plezier voor het gerecht.

Als er werkzaamheden zijn uitgevoerd en kosten gemaakt worden moet dat betaald worden...punt uit.

Re: Volvodealer: afspraak afgezegd, toch een rekening

Geplaatst: 15 jul 2009 14:46
door wardtmar
OK, dank voor de reacties, inmiddels de volgende brief verstuurd:

Hoewel ik mij nog steeds gepiepeld voel, heb ik besloten om, in het licht van de vele adviezen die ik kreeg, de rekening van 247,26 (Hoofdsom inclusief incassokosten) te voldoen. Erg jammer dat je als dealerbedrijf de behoefte hebt om je eigen push-gedrag over de rug van je klanten uit te voeren, maar het zij zo.

Ik heb begrepen dat ik jullie niet op de hoogte had moeten stellen van het feit dat ik van de door jullie gereserveerde werkplaatstijd geen gebruik zou maken, nu bljik ik daarmee "onze afspraak" bevestigd te hebben. Of dat juridisch steekhoudend is betwijfel ik, maar het is in elk geval rechtvaardig in de ogen van anderen.

Ik hoop voor toekomstige klanten dat jullie voortaan zorgvuldiger om zullen gaan met het maken van dit soort afspraken, ik zal dat zelf in elk geval wel doen, hoe onbehoorlijk ik het eigenlijk ook vindt om gewoon niets meer te laten horen.

Hoogachtend,

Martin van de Wardt-Olde Riekerink

Re: Volvodealer: afspraak afgezegd, toch een rekening

Geplaatst: 19 jul 2009 13:47
door sjoegel
Ik vind dat de dealer zeer coulant is naar U. U maakt de dealer zwart. Ik zou U niet als klant willen.

Re: Volvodealer: afspraak afgezegd, toch een rekening

Geplaatst: 14 feb 2010 21:40
door Fedorus
Ben het eens met sjoegel. U weet dat u fout zit en wij krijgen een half verhaal te horen. Nu wij (als lezer) het hele verhaal weten kan ik de dealer alleen maar gelijk geven.

Reviews of forums. Je hebt er alleen wat aan als de andere partij ook kan (en wil) reageren.

Re: Volvodealer: afspraak afgezegd, toch een rekening

Geplaatst: 15 feb 2010 17:39
door Mallemalle
idem

er is niets onredelijks te zeggen over de gang van zaken, behalve je eigen inbreng

Re: Volvodealer: afspraak afgezegd, toch een rekening

Geplaatst: 30 apr 2010 10:50
door Carspecialist
Ach ja reviews (Autoweek bv), forums het zijn plekken waar je ongefundeerd en zonder weerwoord je (al dan niet terechte) grieven kwijt kunt.

Daar zou Radar toch ook wat aan mogen doen. Alleen met wederhoor dit soort topics plaatsen. Krijg je toch een genuanceerder beeld. In ieder geval eerlijker.