LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belastingsdienst fiscaal partnerschap

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
lexusstylie

Belastingsdienst fiscaal partnerschap

Ongelezen bericht door lexusstylie »

Hallo , ik heb een vraag en ik hoop dat ik hier goed zit :)

Ik heb het volgend probleem met de Belastingsdienst.

Mijn ex en ik zijn in Okt. 2006 samen gaan wonen en hebben in Dec. 2006 samen een kind gekregen.

Wij hebben in dat jaar huurtoeslag gekregen (was iets van 82 euro in de maand)

En in Mei 2007 zijn we uit elkaar gegaan.

Nu het probleem , de belastingsdienst wil 856,- euro onterecht verkregen huurtoeslag van mij terug hebben,omdat mijn ex en ik volgens hun automatisch een fiscaal partnerschap hadden omdat we samen een kind hadden gekregen.

Naar mijn weten is het een algemene regel dat je pas fiscale partners bent als je langer dan 6 maand hebt samen gewoond in een kalender jaar,ongeacht je een kind hebt of niet.

Klopt het wat de Belastingsdienst zegt ?
Of heb ik gelijk ?

Mvg A.Oosterhuis

mar42

Re: Belastingsdienst fiscaal partnerschap

Ongelezen bericht door mar42 »

Hier staat vermeld wat fiscaal partner inhoud.

http://www.belastingdienst.nl/particuli ... ap-03.html

Zoals ik het lees ben je het niet verplicht fiscaal partener te zijn van elkaar. Maar daar kan ik naast zitten. Maar lees zelf maar even.

lexusstylie

klopt , maar heb er niks in kunnen vinden over automatisch fiscaal partnerschap als je samen een kind krijgt/hebt.

mar42

Dat heeft volgens mij er niks mee te maken, zoals ik het lees ben je niet verplicht fiscaal partner van mekaar te zijn.
Vaak is gunstig als je een eigen bedrijf hebt, om bepaalde aftrekposten bij zowel de 1 als de ander af te trekken.

Je bent niet automatisch fiscaal partner van elkaar, ook niet als je een kind hebt.

Zoals vermeld bij deze link:
http://www.belastingdienst.nl/particuli ... l#P51_5613

Daar staat duidelijk vermeld wat je als fiscaal partner toe kan passen, en wat niet toegepast mag worden als fiscaal partner. Misschien dat je hier meer aan hebt.

Vaak is het ook zo dat de belastingdienst niet eens hun eigen toepassingen weten die vermeld staan op hun site. :wink:
Ik spreek uit ervaring

lexusstylie

Ah , kijk hier heb ik indd wat aan.

Heb ik iig iets om mijn beroepschrift te onderbouwen :)

mar42

Oke fijn dat je er wat aan hebt. Succes met je brief schrijven naar hun.
Ik zou wel adviseren om dit aan getekend met bericht van ontvangst te doen, omdat zij ook nog wel eens een brief kwijt raken. Het kost wel even wat maar dan heb je wel bewijs.

Wat je ook nog kunnen doen is de link naar waar ik had verwezen, daar passage uit te kopieren en in je brief zetten, en er dan bij vermelden waar je dit hebt gevonden. :wink:

lexusstylie

Beide was is al van plan.

Bedankt voor de info :D

mar42

Laat even weten wanneer je een reactie van hun hebt gekregen, en of het goed is gegaan. :wink:

En graag gedaan hoor :wink:

zalmmetwijn

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

Je haalt twee begrippen door elkaar namelijk fiscaal partnerschap en het zijn van elkaars toeslagpartner in verband met het ontvangen van toeslagen. Als je op hetzelfde adres woont en je hebt met elkaar een kind dan ben je van rechtswege elkaars toeslagpartner. Ook als je dit niet zou zijn dan telt het inkomen van medebewoners nog altijd mee bij het bepalen van de hoogte van het recht op huurtoeslag.

mar42

waar bemoei jij je meer joh vogels. :evil:

Ik denk niet dat ik ergens verstand van heb, maar link door naar de site van de belastingdienst en daar is niks mis mee. Als TS na het lezen van de link ermee komt dat ze daar wat aan heeft is dat mooi.

Dus hou nou eens op met je commentaar op mij.

mar42

Nu reageer je niet meer he.
Zeg mij dan maar eens hoe ik iemand het spoor bijster laat maken?
En zeg dan ook eens waaruit blijkt dat ik ergens verstand van heb??

TS steld een vraag zoals hieronder beschreven, vertel mij dan maar eens wat ik voor fout advies geef? En hou anders gewoon je mond dicht of zet zelf dan neer waar ze dit zou kunnen vinden.
Geef dan eens een gemotiveerd antwoord wat ik fout doe, maar dat doe je niet.
Nu het probleem , de belastingsdienst wil 856,- euro onterecht verkregen huurtoeslag van mij terug hebben,omdat mijn ex en ik volgens hun automatisch een fiscaal partnerschap hadden omdat we samen een kind hadden gekregen.

Naar mijn weten is het een algemene regel dat je pas fiscale partners bent als je langer dan 6 maand hebt samen gewoond in een kalender jaar,ongeacht je een kind hebt of niet.

zalmmetwijn

Volgens mij heb ik dat antwoord al gegeven. In beschikkingen van toeslagen staat toeslagpartner. ( En dat begrip is ruimer dan fiscaalpartner).

mar42

Ik heb het ook niet over jou maar over vogels.

TS heeft het over fiscaal partnerschap waar de belastingdienst het over heeft.
Dat dit waarschijnlijk toeslag partner moet zijn, is aan TS om dit zelf aan te geven of dit klopt en zij 2 dingen door elkaar haald. Of wellicht de belastingdienst een fout gemaakt door te spreken over fiscaal partnerschap , terwijl dit toeslag prtner moet zijn.

Dat moeten we dus horen van TS, zij kan daar meer duidelijkheid over geven.

zalmmetwijn

Dat lijkt mij niet nodig. De zaak is duidelijk genoeg. Zoals reeds aangegeven telt ook het inkomen mee van medebewoner. Toeslagpartner of niet maakt voor huurtoeslag niet uit. Dit soort situaties ontstaan in het algemeen als mensen (on)bewust medebewoners niet opgeven of een te laag inkomen opgeven.

mar42

Lexusstylie,

Heb je goed gekeken in de brief of ze het hebben over fiscaal partnerschap of toaslag partner??
Zoals zalmmetwijn aangeeft over de huuurtoeslag, word gekeken naar beide inkomsten. En als dat boven een bepaald bedrag uitkomt heb je geen recht op huurtoeslag.

Mijn verwijzingen over het fiscaal partnerschap zijn uiteraard juist.
Maar nu dus de vraag zoals hierboven beschreven.
Wellicht dat je dat even goed na moet kijken.

huurtoeslag:
http://www.toeslagen.nl/particulier/huurtoeslag.html

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

of ze het hebben over fiscaal partnerschap of toaslag partner
Het gaat over de huurtoeslag, dus over de toeslagpartner. Wat ze privé me elkaar doen en of ze voor de inkomstenbelasting partner zijn doet neit ter zake.
Mijn verwijzingen over het fiscaal partnerschap zijn uiteraard juist.
Geweldig, alleen zijn die verwijzingen niet relevant voor de huurtoeslag, dus die verwijzingen zijn alleen leuk als je iemad op een dwaalspoor wil brengen.

mar42

Dat weet ik nou wel haar vraag ging over fiscaal partnerschap.

Begin jij niet nu ook nog eens. Over de huurtoeslag is de link ook neer gezet.

Gesloten