LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantieperiode Pentaz

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
jan390
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jul 2009 22:04

Garantieperiode Pentaz

Ongelezen bericht door jan390 »

Sinds afgelopen weekend is mijn Pentax K10d defect.

Mijn garantie loopt 1/2 Augustus af.
Ik ga volgende week op vakantie en kom pas terug nadat de garantieperiode is afgelopen.

Omdat ik natuurlijk mijn toestel wil meenemen heb ik Pentax gebeld om het probleem aan te melden.

Pentax geeft aan dat ze pas kijken of iets binnen de garantieperiode valt op het moment dat het toestel door de dealer wordt opgestuurd.

Oftewel ik moet voor de reparatie betalen.

Heeft iemand tips hoe ik dit nog zou kunnen veranderen?

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Garantieperiode Pentaz

Ongelezen bericht door gravedigger »

Het toestel vóór het verlopen van de garantietermijn inleveren bij de verkopende partij. Dan zit je binnen de garantietermijn en zal de dealer dit moeten oplossen en gratis moeten laten repareren. In beginsel heb je niets met Pentax te maken !

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantieperiode Pentaz

Ongelezen bericht door BBCS »

Pentax geeft aan dat ze pas kijken of iets binnen de garantieperiode valt op het moment dat het toestel door de dealer wordt opgestuurd.

Oftewel ik moet voor de reparatie betalen.
Zowiezo je melden bij de verkopende partij.

Of je voor de reparatie moet betalen, hangt af van het feit of het product tijdens de koop al ondeugelijk was.

Waar het om gaat, is het defect ontstaan door een ondeugelijk product of is het defect ontstaan door jezelf.

Als de verkopende partij en de fabrikant soepel zijn, valt het defect onder garantie en hoef je niks te betalen.
Echter als zij zeer strikt de regels van de wet naleven, dan moet jij gaan bewijzen dat het defect niet door jezelf veroorzaakt is.

Als je pas na terugkomst van je vakantie naar de verkopende partij gaat, heb je zowiezo geen recht meer op garantie.

Je hebt dan alleen recht op kosteloze reparatie of vervanging als jij kunt aantonen dat het product tijdens de koop al niet goed was.

Dus normale slijtage valt nooit onder de garantie.

De zeer weinige informatie die je geeft is op voorhand al niet aan te geven of het onder garantie valt of niet.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantieperiode Pentaz

Ongelezen bericht door BBCS »

In beginsel heb je niets met Pentax te maken !
De winkelier wel, en daarom dat de winkelier de fabrikant er ook bij zal betrekken.
De winkelier heeft namelijk ook bij de fabrikant garantie en die zal hij dan ook logischerwijs gaan claimen.

De consument heeft niet direct iets met de fabrikant te maken.
In de wet en ook in de Europese richtlijnen geven niet aan dat de consument niks met de fabrikant te maken heeft.

Dat zeggen de diverse consumentenorganisaties.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Garantieperiode Pentaz

Ongelezen bericht door gravedigger »

In de wet staat heel duidelijk dat de consument te maken heeft met de VERKOPENDE partijj. In casu: de cameraleverancier. Hoe die het oplost is zijn zaak. Daat heeft de koper niets mee te maken.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantieperiode Pentaz

Ongelezen bericht door BBCS »

In de wet staat heel duidelijk dat de consument te maken heeft met de VERKOPENDE partijj.
Dus neem jij maar aan dat de consument niks met de fabrikant te maken heeft?

De consument dient bij problemen zich te wenden tot de verkopende partij. Dat klopt. Er staat niet dat de consument niets met de fabrikant te maken heeft, dus mag je dat zowiezo op voorhand al niet aannemen.

Dirkie
Berichten: 2954
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Garantieperiode Pentaz

Ongelezen bericht door Dirkie »

Sinds afgelopen weekend is mijn Pentax K10d defect.

Mijn garantie loopt 1/2 Augustus af.
Ik ga volgende week op vakantie en kom pas terug nadat de garantieperiode is afgelopen.

Omdat ik natuurlijk mijn toestel wil meenemen ..
Los van alle standaard reacties van alle standaard deelnemers aan het forum over garantie enz enz heb ik een simpele vraag.
Waarom zou je een defect toestel mee willen nemen op vakantie :shock:
Of ga je er vanuit dat het toestel nog voor je vakantie gerepareerd gaat worden :?

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Garantieperiode Pentaz

Ongelezen bericht door gravedigger »

Dirkie
Ik denk niet dat hij het toestel meeneemt. maar dat hem de tijd ontbreekt om het weg te brengen. Toch zal dat moeten i.v.m. het verlopen van de garantie.

jan390
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jul 2009 22:04

Re: Garantieperiode Pentaz

Ongelezen bericht door jan390 »

thanx voor alle reacties, maar nog niet echt waar ik naar op zoek.

Ik heb een Pentax K10d met bewegingsreductie. Deze laatste werkt niet meer. Ik kan er nog gewoon mee fotograferen, alleen de bewegingsreductie werkt niet meer.

Waar ik mee zit is het volgende: ik heb een probleem (binnen de garantieperiode), wat ik aanmeld. Echter volgens Pentax valt een probleem alleen binnen de garantieperiode als ik hem binnen deze periode opstuur. Dat ik het probleem nu aanmeld telt dus niet.

Ik heb met zowel Dixons (gekocht) en de Pentax helpdesk (producent) gebeld.

Ik snap dat dit een aparte situatie is, alleen het verbaasd me dat Pentax zo star reageert

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantieperiode Pentaz

Ongelezen bericht door BBCS »

Waar ik mee zit is het volgende: ik heb een probleem (binnen de garantieperiode), wat ik aanmeld. Echter volgens Pentax valt een probleem alleen binnen de garantieperiode als ik hem binnen deze periode opstuur. Dat ik het probleem nu aanmeld telt dus niet.
Klopt.
Je moet in de garantieperiode je met het product melden bij de verkopende partij.
Dan pas kan de garantieclaim worden aangemeld.

Jij noemt het star, maar het heeft ook puur met de praktische kant te maken.
Een reparatie kan pas worden aangemeld op het moment dat het product wordt ingeleverd.

Jij geeft aan dat jij het probleem wilt gaan aanmelden, maar de verkopende partij en zeker de fabrikant kan daar niks mee.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Garantieperiode Pentaz

Ongelezen bericht door gravedigger »

Ben je dan van plan om het toestel nog mee te nemen op vacantie?

jan390
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jul 2009 22:04

Re: Garantieperiode Pentaz

Ongelezen bericht door jan390 »

1 heb 2 opties:
1) OP vakantie gaan met fototoestel. Resultaat: vakantie foto's en geen garantie.

2) op vakantie gaan (zonder fototoestel).
Resultaat: geen vakantie foto's maar wel garantie.
Aangezien we voor het eerste naar Indonesie gaan, zou ik graag en fototoestel meenemen.
Echter, als ik zie dat ze hier al moeilijk over doen, ben ik bang dat Pentax zo meteen ook wel iets kan vinden (slechte gedachte) waarom dit geen garantie is (laten vallen, onzorgvuldig gebruik, o.i.d).

Als iemand tips heeft hoe ik het probleem kan aanmelden en het toestel na de garantieperiode kan inleveren, zou ik zeer geholpen zijn.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantieperiode Pentaz

Ongelezen bericht door BBCS »

Als iemand tips heeft hoe ik het probleem kan aanmelden en het toestel na de garantieperiode kan inleveren, zou ik zeer geholpen zijn.
Dat kun je zowiezo vergeten.
Wat jij wilt kan dus niet. Helaas.

Echter:
Misschien dat de verkopende partij je wilt helpen en een vervangende toestel wilt geven (dus de garantieafhandeling sterk verkorten) of een leen toestel wilt verstrekken. Al dan niet tegen een huurprijs.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantieperiode Pentaz

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als iemand tips heeft hoe ik het probleem kan aanmelden en het toestel na de garantieperiode kan inleveren, zou ik zeer geholpen zijn.
Je zou naar de verkoper (winkelier) toe kunnen stappen en je beroepen op je wettelijke garantie. Aan jou is dan in beginsel de keuze tussen herstel of vervanging. Als de verkoper voor de tweede optie zijn schouders op haalt, zou je over een leentoestel kunnen beginnen. Eventueel zou je kunnen voorstellen om een borg te betalen. Je zou als argument kunnen aanhalen dat de verkoper dit "binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper" moet uitvoeren en dat het niet kunnen gebruiken van de camera op vakantie ernstige overlast is. Als uiterste reactie kun je zeggen dat je dan anders gedwongen bent om een toestel te huren en die kosten te verhalen op de verkoper.
gravefigger schreef:Het toestel vóór het verlopen van de garantietermijn inleveren bij de verkopende partij. Dan zit je binnen de garantietermijn en zal de dealer dit moeten oplossen en gratis moeten laten repareren. In beginsel heb je niets met Pentax te maken !
De koper kan een beroep doen op de fabrieksgarantie en dan heeft hij mogelijk enkel te maken de garantie verstrekker of de wettelijke garantie en dan heeft hij in beginsel enkel te maken met de verkoper. In het laatste geval krijgt hij wel de bewijslast in zijn maag gesplitst. Maar dat weet de verkoper waarschijnlijk niet.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantieperiode Pentaz

Ongelezen bericht door BBCS »

Je zou als argument kunnen aanhalen dat de verkoper dit "binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper" moet uitvoeren en dat het niet kunnen gebruiken van de camera op vakantie ernstige overlast is. Als uiterste reactie kun je zeggen dat je dan anders gedwongen bent om een toestel te huren en die kosten te verhalen op de verkoper.
Die kosten kan de TS nooit op de verkoper gaan verhalen.
Dat het om ernstige overlast gaat, is niet de schuld van de verkopende partij.

Normaal gesproken zal de verkopende partij het product innemen voor de garantieclaim.
Aangezien de winkelier bij de fabrikant ook garantie heeft, zal het product naar de fabrikant worden gestuurd. Logisch.
Vaak is de reparatieperiode tussen een paar dagen en een week of twee. Als er een onderdeel vervangen moet worden en het onderdeel is niet op voorraad, dan kan dat langer duren.

Dat de TS nu het probleem heeft dat de camera een paar dagen voor de vakantie defect gaat, is niet het probleem van de verkopende partij. Het is onredelijk om de verkopende partij met zeer hoge kosten te gaan opzadelen, omdat de kopende partij binnen een paar dagen op vakantie gaat.
binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper"
Zonder ernstige overlast mag uit de wet geschrapt worden.
Dit omdat veel zaken nooit zonder ernstige overlast opgelost kan worden.
Is een hoop belofte, maar is in de praktijk niet uitvoerbaar.

Tuurlijk is het vervelend voor de TS dat nu een paar dagen voor de vakantie de camera het begeeft en zeker is het ook vervelend dat de garantieperiode tijdens de vakantie verloopt.

Echter zoals het is, is de situatie dat de TS voor dat hij met vakantie gaat de camera bij de verkopende partij moet inleveren en een beroep doet op de garantie.
Dat de ernstige overlast niet te voorkomen is, is logisch. Want zo kort voor de vakantie is het voor de verkopende partij onmogelijk om het probleem binnen een paar dagen (een dag of twee) op te kunnen lossen zonder medewerking van de fabrikant.

Je zou naar de verkoper (winkelier) toe kunnen stappen en je beroepen op je wettelijke garantie. Aan jou is dan in beginsel de keuze tussen herstel of vervanging.
Van de verkopende partij kan niet verlangt worden dat hij het product vervangt, terwijl reparatie veel goedkoper is.

Echter als de TS een beroep doet op de garantie, moet hij de camera inleveren en dat kan niet na de vakantie, omdat dan de garantie verlopen is.
Een andere oplossing is dat de TS afziet van de garantie en de camera meeneemt op vakantie.

LeoZ
Berichten: 322
Lid geworden op: 02 okt 2008 20:30

Re: Garantieperiode Pentaz

Ongelezen bericht door LeoZ »

Soory hoor... dit keer vind ik het echt geneuzel!

Er is wat defect in de dig. camera en vlak aan het eind v.d. garantie periode... conclusie... breng de camera z.s.m. terug naar de winkel (dixons) en laat het onder de nog geldende garantie repareren.

Tja... dat zit je zonder dig. camera tijdens de vakantie... maar is er dan niemand in de familie en/of vriendenkring die een (goede) dig. camera wil uitlenen?... lijkt me stug!

Hier ben ik het met BBCS eens: je kan het de winkelier (én de fabrikant) niet kwalijk nemen dat het vlak voor de vakantie is; stel nu dat de camera tijdens de vakantie defect raakt... wat dan... wilt u dan ook de niet gelukte foto's vergoed hebben?

Nogmaals: zelf zou ik de camera voor reparatie bij Dixons afleveren en van iemand een camera lenen (al heb ik zelf zeker 3 goede dig. camera's)

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantieperiode Pentaz

Ongelezen bericht door alfatrion »

BBCS schreef:Die kosten kan de TS nooit op de verkoper gaan verhalen.
Dat het om ernstige overlast gaat, is niet de schuld van de verkopende partij.
Dat kan de koper met een beroep op art. 7:24 BW. Er is een causaal verband tussen de overlast en de non-conformiteit. Deze overlast had immers niet plaatst gevonden als de verkopende partij een conform product had geleverd. Dat de koper heeft gekozen om op vakantie te gaan doet hier niet aan af. De koper heeft zijn vakantie niet zo uitgekozen dat zijn camera vlak daarvoor stuk zou gaan. Het valt dus onder de verantwoordelijk van de verkoper.
LeoZ schreef:Hier ben ik het met BBCS eens: je kan het de winkelier (én de fabrikant) niet kwalijk nemen dat het vlak voor de vakantie is
, want de koper had maar paranormaal begaafd moeten zijn en het zien aankomen toen hij zijn vakantie in roosterde?

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantieperiode Pentaz

Ongelezen bericht door BBCS »

Deze overlast had immers niet plaatst gevonden als de verkopende partij een conform product had geleverd.
Echt de grootste onzin.
Als verkoper zijnde weet je nooit of een product 100% defectvrij is.
De verkoper is ook afhankelijk van wat hij van de fabrikant krijgt.

En laten we eerlijk zijn, dat een paar dagen voor de vakantie de camera kapot gaat, kun je niet van de verkopende partij verwachten dat hij dan maar op eigen kosten een nieuwe camera gaat verstrekken, omdat de TS op vakantie gaat en de camera nodig heeft.

Als de camera naar de fabrikant gestuurd moet worden, dan kan de garantieafhandeling niet in twee dagen geregeld worden. Dus laten we wel redelijk blijven?

De camera wordt echt niet compleet vervangen, alleen het betreffende defecte onderdeel.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantieperiode Pentaz

Ongelezen bericht door BBCS »

De koper heeft zijn vakantie niet zo uitgekozen dat zijn camera vlak daarvoor stuk zou gaan. Het valt dus onder de verantwoordelijk van de verkoper.
Dat is inderdaad de mening van Europa.
Nederland denkt daar gelukkig anders over en beschermt ook de winkelier.

Het is te kort door de bocht gezegd dat de winkelier maar gewoon een deugelijk product had moeten leveren en nu op de blaren moet gaan zitten. Want bij dergelijke meningen zou geen winkelier meer durven te bestaan omdat er bij een defect van een product gelijk grote claims komen.

Volgens het Nederlands recht dient als eerste de TS zich te melden met de camera bij de verkopende partij.
Waarna de verkopende partij het probleem moet oplossen. Dat is hier niet het probleem.
Doordat de winkelier bij de fabrikant ook garantie heeft, is het logisch dat de camera naar de fabrikant gestuurd wordt.

Als de winkelier voldoende expertise in huis heeft, kan er ook gekozen worden dat de winkelier zelf de reparatie uitvoert en dat de fabrikant het vervangende onderdeel naar de winkelier stuurt. Maar als je dit in een paar dagen wilt regelen moet het onderdeel wel op voorraad zijn en binnen een dag naar de winkelier gestuurd kunnen worden.

Wat dus echter niet kan is dat de TS zich bij de winkelier meld en dat dan in een kwartier alles geregeld is. Dat is onmogelijk.

En dat de TS nu een nieuwe camera gaat eisen omdat hij niet op de reparatie van zijn eigen camera kan wachten omdat hij met vakantie gaat, is geen geldig excuus.

Als jij op de dag dat jij met vakantie gaat de auto kapot gaat in de garantieperiode, dan ga je toch ook geen nieuwe auto eisen?

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantieperiode Pentaz

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat de verkoper waarschijnlijk geen schuld heeft doet niets af aan het argument. Als ik per ongeluk tegen jouw auto aanrijd moet ik ook de schade vergoeden, ook als ik daar geen schuld aan heb omdat de kinderen achter in aan het klieren waren. Ik blijf verantwoordelijk.

De verkoper blijft verantwoordelijk om de keuze van de consument van herstel of vervanging (art. 7:21 lid 4 BW) zonder ernstige overlast uit te voeren. (art. 7:21 lid 3 BW) Als hij dat niet kan dan heeft de kopende partij recht op ontbinding. (art. 7:22 lid 2 BW)

Ik zie het probleem niet in waarom de verkopende partij niet gratis een camera zou kunnen uitlenen tegen eventueel een borg. Daarmee zou de ernstige overlast voorkomen worden.
De camera wordt echt niet compleet vervangen, alleen het betreffende defecte onderdeel.
Moet er wel aangetoond kunnen worden dat de kosten van vervanging veel lager zijn dan die herstel. Gezien de prijs van de gemiddelde camera en arbeid wil het nog wel eens voorkomen dat kosten van laatste hoger zijn dan het eerste. (art. 7:21 lid 5 BW)

Gesloten