Internet aankopen - retour: wat is maatwerk? hoe retour?
Geplaatst: 23 jul 2009 14:51
Een aantal weken geleden heb ik een laptop besteld bij een webwinkel, deze wil ik echter annuleren / retour zenden.
De webwinkel blijkt geen voorraad te hebben, maar op bestelling bij de leverancier aankopen te doen. Geen probleem, zo leek mij. Op de site staat een levertijdindicatie van 1-5 werkdagen. Ik kreeg een mail dat 'geschatte' levertijd van de leverancier 4-5 werkdagen was. Inmiddels zijn deze 4-5 werkdagen ruim overschreden en heb ik nog niks van de webwinkel vernomen. Ik zou het artikel ophalen, dus er is nog niks betaald.
Ondertussen wat op internet zitten kijken en heb eigenlijk beetje spijt van de aankoop: voor het zelfde geld had ik ook wat beters kunnen kopen. Zou geen probleem moeten zijn, want internetaankopen kunnen binnen 7 werkdagen na ontvangst zonder opgaaf van reden retour worden gestuurd. MAAR...
1. Ik twijfel over de term 'maatwerk'. Kan iemand mij vertellen of er in het volgende geval sprake van is?
De uitzondering op de regel is 'maatwerk'. Zou er in mijn geval sprake zijn van 'op maat besteld'?
De laptop is dus 'speciaal voor mij' (omdat dat het concept van de webwinkel is) besteld bij de leverancier.
Het betreft trouwens een standaard laptop. Dus geen speciaal voor mij gebouwd ding en geen aanpassingen aan fabrieksmodel.
Maarja, wat is dan 'maatwerk'? Is het al maatwerk zodra het bij een leverancier besteld moet worden?
2. Hoe werkt het bij retourzenden van een artikel als een artikel opgehaald moet worden?
Kan ik van te voren zeggen dat ik het toch niet hoef, of moet ik het officieel in handen hebben gehad, alvoorns ik het retour zend. Punt is namelijk dat ik het zou afhalen, maar dat is aan de andere kant van het land. Op werkdag 5 en 6 van de bestelling was ik daar toevallig, dus leek mij goed uit te komen het dan op te halen. Maar ik zou er nu 2 uur voor moeten rijden (en dan weer 2 uur terug).
Ik heb nog geen contact gehad met de webwinkel hierover, omdat ik graag eerst wil weten welke rechten ik heb. En hoe het werkt met een artikel retourzenden.
De webwinkel blijkt geen voorraad te hebben, maar op bestelling bij de leverancier aankopen te doen. Geen probleem, zo leek mij. Op de site staat een levertijdindicatie van 1-5 werkdagen. Ik kreeg een mail dat 'geschatte' levertijd van de leverancier 4-5 werkdagen was. Inmiddels zijn deze 4-5 werkdagen ruim overschreden en heb ik nog niks van de webwinkel vernomen. Ik zou het artikel ophalen, dus er is nog niks betaald.
Ondertussen wat op internet zitten kijken en heb eigenlijk beetje spijt van de aankoop: voor het zelfde geld had ik ook wat beters kunnen kopen. Zou geen probleem moeten zijn, want internetaankopen kunnen binnen 7 werkdagen na ontvangst zonder opgaaf van reden retour worden gestuurd. MAAR...
1. Ik twijfel over de term 'maatwerk'. Kan iemand mij vertellen of er in het volgende geval sprake van is?
De uitzondering op de regel is 'maatwerk'. Zou er in mijn geval sprake zijn van 'op maat besteld'?
De laptop is dus 'speciaal voor mij' (omdat dat het concept van de webwinkel is) besteld bij de leverancier.
Het betreft trouwens een standaard laptop. Dus geen speciaal voor mij gebouwd ding en geen aanpassingen aan fabrieksmodel.
Maarja, wat is dan 'maatwerk'? Is het al maatwerk zodra het bij een leverancier besteld moet worden?
2. Hoe werkt het bij retourzenden van een artikel als een artikel opgehaald moet worden?
Kan ik van te voren zeggen dat ik het toch niet hoef, of moet ik het officieel in handen hebben gehad, alvoorns ik het retour zend. Punt is namelijk dat ik het zou afhalen, maar dat is aan de andere kant van het land. Op werkdag 5 en 6 van de bestelling was ik daar toevallig, dus leek mij goed uit te komen het dan op te halen. Maar ik zou er nu 2 uur voor moeten rijden (en dan weer 2 uur terug).
Ik heb nog geen contact gehad met de webwinkel hierover, omdat ik graag eerst wil weten welke rechten ik heb. En hoe het werkt met een artikel retourzenden.