LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] versnellingbak vernieuwen.
versnellingbak vernieuwen.
Heb een nieuwe versnellingsbak er onder gekregen(camper) fiat ducato 2.8.
Na lekkage de anwb er bij gehaald en die hebben de camper naar een fiat garage gebracht.
Wat blijkt,er zat te veel olie in de bak,dus het probleem gauw opgelost,maar ze ontdekten dat de drukgroep en platen niet zijn vervangen en dat het wel normaal is na 160000 km deze dan ook vernieuwd worden.
Nu moet de bak er weer onder vandaan om dit te doen,en wie draaid voor de kosten op na een rit van 250 km?
Wie weet hier een zinnig antwoord op.
P.S de drukgroep maakt veel lawaai als ik start,onder het rijden niets te horen.
Na lekkage de anwb er bij gehaald en die hebben de camper naar een fiat garage gebracht.
Wat blijkt,er zat te veel olie in de bak,dus het probleem gauw opgelost,maar ze ontdekten dat de drukgroep en platen niet zijn vervangen en dat het wel normaal is na 160000 km deze dan ook vernieuwd worden.
Nu moet de bak er weer onder vandaan om dit te doen,en wie draaid voor de kosten op na een rit van 250 km?
Wie weet hier een zinnig antwoord op.
P.S de drukgroep maakt veel lawaai als ik start,onder het rijden niets te horen.
Re: versnellingbak vernieuwen.
Als je elders een bak laat vervangen weten ze niet of de koppeling al ooit vervangen is en hadden deze dan wel in voorraad?
Teveel olie is fout en als de koppeling daardoor ging slippen is de gevolg schade op de garage te claimen, anders jammer...
Ik vermoed dat het druklager vervangen moet worden en alleen bij ingetrapte koppeling zal dit lawaai maken dus in vrij starten en niet lang voor stoplicht met ingeschakelde versnelling wachten maar in vrij met voet op rem.
Iedereen die langdurig file rijd of voor bruggen of stoplicht met ingetrapte koppeling staat te wachten veroorzaakt deze slijtage!
Teveel olie is fout en als de koppeling daardoor ging slippen is de gevolg schade op de garage te claimen, anders jammer...
Ik vermoed dat het druklager vervangen moet worden en alleen bij ingetrapte koppeling zal dit lawaai maken dus in vrij starten en niet lang voor stoplicht met ingeschakelde versnelling wachten maar in vrij met voet op rem.
Iedereen die langdurig file rijd of voor bruggen of stoplicht met ingetrapte koppeling staat te wachten veroorzaakt deze slijtage!
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40
Re: versnellingbak vernieuwen.
als je alleen een afspraak hebt gemaakt voor het vervangen van een bak dan zal men niet de koppeling vervangen
tot zover niks aan de hand, de garage houdt zich dan aan de afspraak
maar een goede garage had natuurlijk moeten zien/controleren dat/of die koppeling versleten was en zou contact met je op genomen moeten hebben om je die slijtage voor te leggen
had men in 1 ruk ook je koppeling kunnen vervangen want de bak was er toch af
teveel olie in de bak is natuurlijk vragen om ene slippende koppeling
de keerringen in de bak kunnen gaan lekken en blijkbaar was dit het geval aan de koppelingszijde waardoor er slip optrad
de koppeling alsnog vervangen
als je dmv anwb zwart op wit kunt aantonen dat er door het bedrijf teveel olie in de bak is gegaan heb je een poot om op te staan
kunnen ze meteen je druklager vervangen (stofzuigertje lult voor de verandering eens niet uit zijn nek) en over het algemeen doe je dat samen met je koppelingsplaten/drukgroep
succes
tot zover niks aan de hand, de garage houdt zich dan aan de afspraak
maar een goede garage had natuurlijk moeten zien/controleren dat/of die koppeling versleten was en zou contact met je op genomen moeten hebben om je die slijtage voor te leggen
had men in 1 ruk ook je koppeling kunnen vervangen want de bak was er toch af
teveel olie in de bak is natuurlijk vragen om ene slippende koppeling
de keerringen in de bak kunnen gaan lekken en blijkbaar was dit het geval aan de koppelingszijde waardoor er slip optrad
de koppeling alsnog vervangen
als je dmv anwb zwart op wit kunt aantonen dat er door het bedrijf teveel olie in de bak is gegaan heb je een poot om op te staan
kunnen ze meteen je druklager vervangen (stofzuigertje lult voor de verandering eens niet uit zijn nek) en over het algemeen doe je dat samen met je koppelingsplaten/drukgroep
succes
Re: versnellingbak vernieuwen.
@ Mallemalle,
Ik heb als doe het zelfster helaas ervaring.....!
dus ik ging toen ook de fout in met en teveel olie en oude koppeling dus ik maakte deze dubbele fout ook als puber ooit.....
Ik heb als doe het zelfster helaas ervaring.....!
dus ik ging toen ook de fout in met en teveel olie en oude koppeling dus ik maakte deze dubbele fout ook als puber ooit.....
Re: versnellingbak vernieuwen.
Hallo allemaal.
Ik zal even uitleggen wat er is gebeurt, een jaar geleden de vijfde versnelling laten vervangen bij de fiat garage.
Ongeveer na een jaar en 4000 duizend km er weer uit(dus net na de garantie)
Weer naar de fiat garage en toen belden ze dat er meer aan de hand was enof ik even wilde komen.
Om kort te zijn de bak was versleten en die veroorzaakte het probleem met de vijfde versnelling.
Nieuwe bak er onder en rijden maar,schakelde goed, ook de vijfde.
Maar na een stop hoorde ik wat lawaai en kon het niet thuis brengen,alleen dat het te maken had met de koppeling(alleen bij starten)
Op de plaats van bestemming in duitsland vlak bij de nederlandse grens ontdekte ik dat er olie uit de bak liep,maar moeilijk onder te komen op mijn leeftijd.
Garage gebeld en die zeiden geen probleem,kon er rustig mee rijden en even langs komen als ik in de buurt kom.
Maar het zat mij niet lekker en heb de olie opgevangen en zaterdags de wegenwacht laten komen.
Die kon het niet verhelpen,moest op de brug gebeuren,en die hoorde dat nare geluid ook met het starten en adviseerde om niet meer te rijden.
Maandag de garage gebeld en die zeiden om naar de fiat garage te gaan en dat was in Doetichem.
Kom daar,gelijk op de brug en de monteur zei het euvel al te zien,dus olie er uit tot het normale pijl en oke.
Alleen hij zei wel dat er iets met de drukgroep aan de hand is, en of de garage ook de drukgroep en platen heeft vernieuwd,nou nee.
Dat was bij hun normaal met overleg klant.en vooral met 160000 duizend km. Het is niet eerder gebeurd,wie weet meer over zoiets,ik ben een leek op dit gebied, bedankt alvast voor het advies.
Ik zal even uitleggen wat er is gebeurt, een jaar geleden de vijfde versnelling laten vervangen bij de fiat garage.
Ongeveer na een jaar en 4000 duizend km er weer uit(dus net na de garantie)
Weer naar de fiat garage en toen belden ze dat er meer aan de hand was enof ik even wilde komen.
Om kort te zijn de bak was versleten en die veroorzaakte het probleem met de vijfde versnelling.
Nieuwe bak er onder en rijden maar,schakelde goed, ook de vijfde.
Maar na een stop hoorde ik wat lawaai en kon het niet thuis brengen,alleen dat het te maken had met de koppeling(alleen bij starten)
Op de plaats van bestemming in duitsland vlak bij de nederlandse grens ontdekte ik dat er olie uit de bak liep,maar moeilijk onder te komen op mijn leeftijd.
Garage gebeld en die zeiden geen probleem,kon er rustig mee rijden en even langs komen als ik in de buurt kom.
Maar het zat mij niet lekker en heb de olie opgevangen en zaterdags de wegenwacht laten komen.
Die kon het niet verhelpen,moest op de brug gebeuren,en die hoorde dat nare geluid ook met het starten en adviseerde om niet meer te rijden.
Maandag de garage gebeld en die zeiden om naar de fiat garage te gaan en dat was in Doetichem.
Kom daar,gelijk op de brug en de monteur zei het euvel al te zien,dus olie er uit tot het normale pijl en oke.
Alleen hij zei wel dat er iets met de drukgroep aan de hand is, en of de garage ook de drukgroep en platen heeft vernieuwd,nou nee.
Dat was bij hun normaal met overleg klant.en vooral met 160000 duizend km. Het is niet eerder gebeurd,wie weet meer over zoiets,ik ben een leek op dit gebied, bedankt alvast voor het advies.
Re: versnellingbak vernieuwen.
Heb zelf heel veel jaren gewerkt als automonteur en het is eigenlijk te gek voor woorden dat men de versnellingsbak vervangt en dan niet de drukgroep/frictieplaat en het druklager vernieuwd. De bak ligt er al onderuit en de drukgroep is zichtbaar, ook het druklager ( dat met een Y-vork aan de bak vastzit ) had vervangen moeten worden. Ik weet niet of je gezegt hebt dat het zo goedkoop mogelijk moest anders is het een domme gedachte van het garagebedrijf om deze zaken niet gelijk te vernieuwen ( ruilplaat + ruildrukgroep ) zijn goedkoper dan het arbeidsloon om de bak er weer onder vandaan te halen. Het overvullen van de bak is duidelijk een fout van de garage en als je kunt aantonen via bv de ANWB dat dit geleid heeft te lekkage op de drukgroep/frictieplaat zou je misschien iets kunnen beginnen.
Re: versnellingbak vernieuwen.
Ik vermoed dat bij de 5e versnelling reparatie door ondeskundige monteur er teveel olie in is gedaan!
Is Uw auto nog bij andere geweest die deze bak konden bijvullen of heeft deze garage die 5e versnelling repareerde alle onderhoud ook gedaan?
Er zijn ook slechte monteurs die fouten maken en probeer eens via de Bovag deze totale schade te claimen?
Zoals ik het nu lees lijkt het op een slecht opgeleide monteur.....
Dus de eigenaar van deze garage is verantwoordelijk voor fout uitgevoerde werkzaamheden!
De ANWB kan U helpen in bewijs van teveel olie en de rechtszaak die meestal via de Bovag geregeld word dus gebruik Uw lidmaatschap ook hiervoor!
Ik maakte ook dezelfde fout door niet de niveau schroef maar tot de vul opening te vullen.....
Maar nu weet ik het zelfs hoe dom deze fout is....
Verder is Verlies van FIAT dealerschap na melden bij importeur ook mogelijk....dus doe dat pas als ze lastig worden....
Is Uw auto nog bij andere geweest die deze bak konden bijvullen of heeft deze garage die 5e versnelling repareerde alle onderhoud ook gedaan?
Er zijn ook slechte monteurs die fouten maken en probeer eens via de Bovag deze totale schade te claimen?
Zoals ik het nu lees lijkt het op een slecht opgeleide monteur.....
Dus de eigenaar van deze garage is verantwoordelijk voor fout uitgevoerde werkzaamheden!
De ANWB kan U helpen in bewijs van teveel olie en de rechtszaak die meestal via de Bovag geregeld word dus gebruik Uw lidmaatschap ook hiervoor!
Ik maakte ook dezelfde fout door niet de niveau schroef maar tot de vul opening te vullen.....
Maar nu weet ik het zelfs hoe dom deze fout is....
Verder is Verlies van FIAT dealerschap na melden bij importeur ook mogelijk....dus doe dat pas als ze lastig worden....
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40
Re: versnellingbak vernieuwen.
slchte monteurs die fouten maken, slecht opgeleide monteurs
ook goeie monteurs maken wel eens fouten, al is het overvullen van een bak niet een fout die je snel maakt als je kennis van zaken hebt
je conclusie dat de bak overvult was was al getrokken in de topicstarter
dit lijkt mij iig een situatie die je kan verhalen op de garage
je hebt namelijk problemen gekregen door overvullen van de bak, welk in de garage is gebeurt
ook goeie monteurs maken wel eens fouten, al is het overvullen van een bak niet een fout die je snel maakt als je kennis van zaken hebt
je conclusie dat de bak overvult was was al getrokken in de topicstarter
dit lijkt mij iig een situatie die je kan verhalen op de garage
je hebt namelijk problemen gekregen door overvullen van de bak, welk in de garage is gebeurt
Re: versnellingbak vernieuwen.
Beste mensen,
Het doet me goed dat er reactie,s komen op mijn vraag (vragen)
Ik moet wel even iets regt zetten,er is geen sprake van een slippende
koppeling,alleen dat hij lawaai maakt als je de koppeling in en uit trapt.
Het hoort dan net of er tandwielen in de bak knarsen en dat is niet zo volgens de monteur van de fiat garage die de olie op peil heeft gebracht
en lekken stopte,is het de drukgroep die zij bij zo,n reperatie geheel vernieuwen bij 160000km op de teller.
Kost wat meer,maar dan kun je ook weer heel wat km rijden.
Wat de monteur die de bak er onder heeft gezet,zal ik geen oordeel over doen,lijkt mij een kundige man toe die al lang mee loopt.
Ga er morgen heen om te praten hoe we dit gaan oplossen,de onderdelen voor mij en de uren lijkt mij de beste optie en dan blijf ik ook klant.
Ieder mens maakt wel eens een fout wegens werkdruk misschien.
P.S het is een hele grote garage,dus geen doe het zelf mannetje.
Bij de fiat garage in doetichem zou deze klus 1250 euro kosten maar de garage waar de bak er onder is gezet heeft gezegt kom hier maar naar toe en dan kunnen er over praten.
Ik zal jullie op de hoogte houden hoe het afloopt.
Vr groet Jan.
Het doet me goed dat er reactie,s komen op mijn vraag (vragen)
Ik moet wel even iets regt zetten,er is geen sprake van een slippende
koppeling,alleen dat hij lawaai maakt als je de koppeling in en uit trapt.
Het hoort dan net of er tandwielen in de bak knarsen en dat is niet zo volgens de monteur van de fiat garage die de olie op peil heeft gebracht
en lekken stopte,is het de drukgroep die zij bij zo,n reperatie geheel vernieuwen bij 160000km op de teller.
Kost wat meer,maar dan kun je ook weer heel wat km rijden.
Wat de monteur die de bak er onder heeft gezet,zal ik geen oordeel over doen,lijkt mij een kundige man toe die al lang mee loopt.
Ga er morgen heen om te praten hoe we dit gaan oplossen,de onderdelen voor mij en de uren lijkt mij de beste optie en dan blijf ik ook klant.
Ieder mens maakt wel eens een fout wegens werkdruk misschien.
P.S het is een hele grote garage,dus geen doe het zelf mannetje.
Bij de fiat garage in doetichem zou deze klus 1250 euro kosten maar de garage waar de bak er onder is gezet heeft gezegt kom hier maar naar toe en dan kunnen er over praten.
Ik zal jullie op de hoogte houden hoe het afloopt.
Vr groet Jan.
Re: versnellingbak vernieuwen.
Door wat ik nu lees, 2 garage's?
Dat word lastiger maar na reparatie moet een bak langer mee gaan of ze hebben het maar half gedaan, want een beetje slijtage kan snel meer worden.
Ook de juiste olie en hoeveelheid zijn van belang.
Is bij elke grote beurt die je liet uitvoeren olie gecontroleerd of zat er een keer een droge bij die olie nodig had, want daar lijkt het wel op.
Ook kun je nog zoeken op www.problemcar.nl of jou model en die van Citroën en Peugeot die meestal hetzelfde zijn dit vaker hebben.
Maar slechts 4 maanden op reparatie vind ik erg kort en vermoedelijk doen ze wel iets uit coulance want ze willen geen klanten verliezen.
Het enige wat nog zou kunnen is dat bij het terug plaatsen dit lager beschadigde en dus niet netjes met 2 personen gedaan en dan kun je snel weer schade krijgen.
Maar dit is niet bewijsbaar en die hoge olie wel.
Dat word lastiger maar na reparatie moet een bak langer mee gaan of ze hebben het maar half gedaan, want een beetje slijtage kan snel meer worden.
Ook de juiste olie en hoeveelheid zijn van belang.
Is bij elke grote beurt die je liet uitvoeren olie gecontroleerd of zat er een keer een droge bij die olie nodig had, want daar lijkt het wel op.
Ook kun je nog zoeken op www.problemcar.nl of jou model en die van Citroën en Peugeot die meestal hetzelfde zijn dit vaker hebben.
Maar slechts 4 maanden op reparatie vind ik erg kort en vermoedelijk doen ze wel iets uit coulance want ze willen geen klanten verliezen.
Het enige wat nog zou kunnen is dat bij het terug plaatsen dit lager beschadigde en dus niet netjes met 2 personen gedaan en dan kun je snel weer schade krijgen.
Maar dit is niet bewijsbaar en die hoge olie wel.
Re: versnellingbak vernieuwen.
Hallo allemaal,
Vandaag naar de fiat garage geweest en het resultaat is dat de koppelingsplaten en druklager vernieuwd worden.
Kosten van de onderdelen uiteraard voor mij en de uren voor de garage.
Het is een commenicatie fout geweest volgens hun,nou ik al lang blij dat het zo keurig opgelost is .
groet van een tevreden camperaar.
Vandaag naar de fiat garage geweest en het resultaat is dat de koppelingsplaten en druklager vernieuwd worden.
Kosten van de onderdelen uiteraard voor mij en de uren voor de garage.
Het is een commenicatie fout geweest volgens hun,nou ik al lang blij dat het zo keurig opgelost is .
groet van een tevreden camperaar.
Re: versnellingbak vernieuwen.
Hallo.
Koppelingsplaten en druklager zijn vervangen op kosten van fiat garage in leeuwarden.
Keurig afgehandeld,niks dan lof over deze garage.
Dus ik ben dik tevreden.
Groet van noa 2008.
Koppelingsplaten en druklager zijn vervangen op kosten van fiat garage in leeuwarden.
Keurig afgehandeld,niks dan lof over deze garage.
Dus ik ben dik tevreden.
Groet van noa 2008.
Re: versnellingbak vernieuwen.
Begrijp ik het nu goed dat ze nu dus zowel de onderdelen als het arbeidsloon voor hun rekening hebben genomen? Dat is wel heel erg netjes van ze!noa2008 schreef:Hallo.
Koppelingsplaten en druklager zijn vervangen op kosten van fiat garage in leeuwarden.
Keurig afgehandeld,niks dan lof over deze garage.
Dus ik ben dik tevreden.
Groet van noa 2008.