Ik rijd met plezier een zeer betrouwbare Golf diesel uit 1999. Zoals we allemaal weten betalen we daarvoor wel wat meer wegenbelasting in vergelijking tot benzine of LPG-G3, maar...
In het tijdvak 22/01/08-22/04/08 betaalde ik 76 euro per maand (1250kg), nu een jaar later voor 22/01/09-22/04/09 betaal ik nu 86 euro per maand. DAT IS € 120 PER JAAR. Kan dit zomaar?!
Met het oog op de versnelde invoering van het rekening rijden dacht ik dat de wegenbelasting (en aanschafbelasting) langzaam uitgefaseerd zou worden. Is het soms de bedoeling dat we dit - als auto rijder - nog snel even met z'n allen moeten gaan bekostigen?
Zie ook http://www.depers.nl/Binnenland/?ID=72338&ref=rss
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Wegenbelasting
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40
Re: Wegenbelasting
wat een onzinnige poll
de wegenbelasting is toegenomen, afgenomen, of gelijk gebleven
dat zijn feiten, daar is geen mening over te vormen, en een poll peilt doorgaans meningen
verder zal geen hond het met verhoging eens zijn
enfin, mijn portie fikkie, ik rijd belastingvrij
de wegenbelasting is toegenomen, afgenomen, of gelijk gebleven
dat zijn feiten, daar is geen mening over te vormen, en een poll peilt doorgaans meningen
verder zal geen hond het met verhoging eens zijn
enfin, mijn portie fikkie, ik rijd belastingvrij
Re: Wegenbelasting
ik vind het dat de wegenbelasting veel schelen tussen belgie en nederland
wij betalen 292 euro per jaar voor een diesel, maar het nadeel is wel wat voor wegdek je hier hebt, maar op heel veel plekken komt er al een beetje verandering in
en in NL betaal je naar het gewicht naar de auto, in belgie naar het fisciale PK van de auto, en toch is belgie een dieselland om het feit dat wegenbelasting niet veel is , en de brandstof is altijd goedkoper als benzine
ik snap niet waarom het verschil zo hoog is tussen de 2 landen
PS het is geen oldtimer ofzo:P hij komt uit 2002
wij betalen 292 euro per jaar voor een diesel, maar het nadeel is wel wat voor wegdek je hier hebt, maar op heel veel plekken komt er al een beetje verandering in
en in NL betaal je naar het gewicht naar de auto, in belgie naar het fisciale PK van de auto, en toch is belgie een dieselland om het feit dat wegenbelasting niet veel is , en de brandstof is altijd goedkoper als benzine
ik snap niet waarom het verschil zo hoog is tussen de 2 landen
PS het is geen oldtimer ofzo:P hij komt uit 2002
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40
Re: Wegenbelasting
omdat belgie belgie is en dat land is in geen enkel opzicht te vergelijken met elk ander europees land
eigenaardig landje, eigenaardige regels
(zoals met een oldtimer niet mogen rijden tussen zonsonder en zonsopgang, en zoja, binnen een straal van 40 km of iets dergelijks)
eigenaardig landje, eigenaardige regels
(zoals met een oldtimer niet mogen rijden tussen zonsonder en zonsopgang, en zoja, binnen een straal van 40 km of iets dergelijks)
Re: Wegenbelasting
ja of nederland geen eigenaardige regeltjes heeft,
ik denk dat we nederland ook niet kennen vergelijken met andere landen. elke land heeft wel wat , ik wil alleen maar zeggen dat er gewoon niks klopt met die EU-regels alles samen alles een.
alleen als ze geld nodig hebben weten ze brussel wel te vinden
ik denk dat we nederland ook niet kennen vergelijken met andere landen. elke land heeft wel wat , ik wil alleen maar zeggen dat er gewoon niks klopt met die EU-regels alles samen alles een.
alleen als ze geld nodig hebben weten ze brussel wel te vinden
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40
Re: Wegenbelasting
hier is het niet echt de vreemdheid van de regels, dan wel het aantal
hoewel?
hoewel?
Re: Wegenbelasting
De wegenbelasting, of beter gezegd motorrijtuigenbelasting (zo heet die belasting officieel), is sterk in hoogte gestegen.
De regering wil de BPM afbouwen (op termijn afschaffen) en om dat te financieren, wordt de motorrijtuigenbelasting verhoogd. Met als resultaat dat feitelijk de auto's waarvoor al lang BPM is voldaan, nu wéér BPM betalen, maar dan met als etiket "motorrijtuigenbelasting" erop geplakt.
Eerlijker ware het bij de BPM-afschaffing een onderscheid in de motorrijtuigenbelasting te maken tussen auto's waarvoor wel BPM aan de orde is geweest en auto's waarvoor dat t.z.t. niet mee is.
Dan zijn alleen auto's zonder BPM (meestal ook goedkoper in aanschaf, ook als occasion, want de BPM zit in de waarde meegecalculeerd) onderworpen aan een hoigere belasting. Daardoor compenseert men ook het prijsverschil en trekt men t.z.t. de markt niet scheef.
T.z.t. zullen auto's waarvoor BPM aan de orde was, vanzelf uitsterven.
Maar de regering heeft dáár niet voor gekozen, maar voor een verhoging van motorrijtuigenbelasting voor iederéén!
Als t.z.t. het rekeninbgriujden (kilometerheffing) wordt ingevoerd, zal de motorrijtuigenbelasting inderdaad verdwijnen (behalve voor motorfietsen), maar het tarief zal "budgetneutraal" (voor de overheid) zijn. Beschouw dat maar als een nieuwe motorrijtuigenbelasting, maar met een andere heffingsgrondslag (het aantal in Nederland gereden kilometers, met een toeslag als op bepaalde tijden in spitsgebieden wordt gereden, en een tarief waarschijnlijk gerelateerd aan brandstofsoort, wagengewicht en milieuaspecten).
De regering wil de BPM afbouwen (op termijn afschaffen) en om dat te financieren, wordt de motorrijtuigenbelasting verhoogd. Met als resultaat dat feitelijk de auto's waarvoor al lang BPM is voldaan, nu wéér BPM betalen, maar dan met als etiket "motorrijtuigenbelasting" erop geplakt.
Eerlijker ware het bij de BPM-afschaffing een onderscheid in de motorrijtuigenbelasting te maken tussen auto's waarvoor wel BPM aan de orde is geweest en auto's waarvoor dat t.z.t. niet mee is.
Dan zijn alleen auto's zonder BPM (meestal ook goedkoper in aanschaf, ook als occasion, want de BPM zit in de waarde meegecalculeerd) onderworpen aan een hoigere belasting. Daardoor compenseert men ook het prijsverschil en trekt men t.z.t. de markt niet scheef.
T.z.t. zullen auto's waarvoor BPM aan de orde was, vanzelf uitsterven.
Maar de regering heeft dáár niet voor gekozen, maar voor een verhoging van motorrijtuigenbelasting voor iederéén!
Als t.z.t. het rekeninbgriujden (kilometerheffing) wordt ingevoerd, zal de motorrijtuigenbelasting inderdaad verdwijnen (behalve voor motorfietsen), maar het tarief zal "budgetneutraal" (voor de overheid) zijn. Beschouw dat maar als een nieuwe motorrijtuigenbelasting, maar met een andere heffingsgrondslag (het aantal in Nederland gereden kilometers, met een toeslag als op bepaalde tijden in spitsgebieden wordt gereden, en een tarief waarschijnlijk gerelateerd aan brandstofsoort, wagengewicht en milieuaspecten).