Pagina 1 van 1

Verlengde garantie niet geactiveerd

Geplaatst: 27 jul 2009 20:00
door fertigo
Ruim twee jaar geleden heb ik een laptop gekocht en daarbij een verlenging van de garantie tot 3 jaar na aankoopdatum.
Recentelijk is aan de laptop een defect ontstaan. Omdat het defect binnen 3 jaar na aankoop ontstond, wilde ik aanspraak maken op de verlengde garantie.
Echter, de fabrikant (niet het bedrijf waar ik de laptop + garantie gekocht heb) heeft in zijn voorwaarden staan, dat de verlengde garantie binnen 90 dagen na aanschaf van de garantie geactiveerd moet zijn.
Heb ik als gevolg van genoemde voorwaarde nu geen recht meer op garantie? Of is dit een oneigenlijke voorwaarde?

Re: Verlengde garantie niet geactiveerd

Geplaatst: 27 jul 2009 20:05
door alfatrion
Dat kan af hangen van de omstandigheden. Hoe is die overeenkomst precies precies tot stand gekomen? En bij wie heb je die garantie gekocht? Was duidelijk dat de garantie voor dit product moest gelden?

Als het een geldige voorwaarde is, dan kun je m.i. het geld terug vorderen als zijnde onverschuldigd betaald.

Re: Verlengde garantie niet geactiveerd

Geplaatst: 27 jul 2009 20:58
door Toolboy
@fertigo
Om een eerlijke reactie te kunnen geven gaarne een vermelding van het merk en de verkopende partij.
T

Re: Verlengde garantie niet geactiveerd

Geplaatst: 28 jul 2009 16:37
door fertigo
Het gaat hier om een Asus-notebook type A6T-AP008B. De notebook heb ik samen met de verlengde garantie gekocht bij Azerty in Raalte.

Re: Verlengde garantie niet geactiveerd

Geplaatst: 28 jul 2009 19:31
door alfatrion
Je hebt gewoon recht op garantie. Ik zou de winkel aanspreken, want daar heb je de garantie gekocht. Met de voorwaarden van de fabrikant ben jij niet akkoord gegaan, dus die gelden niet.

Re: Verlengde garantie niet geactiveerd

Geplaatst: 28 jul 2009 19:50
door Toolboy
Zowie zo heb je niets te maken met de fabrikant.
Echter de verkopende partij geeft een garantie van 1 jaar met de mogelijkheid om deze te verlengen.Maar de verkopende partij heeft deze verlengde garantie waarschijnlijk ondergebracht bij een verzekeraar.
Als deze verzekeraar er niet meer is?????.
Staat u nog steeds in uw recht maar de weg wordt steeds langer om uw recht te verkrijgen. T

Re: Verlengde garantie niet geactiveerd

Geplaatst: 28 jul 2009 20:22
door gravedigger
De weg blijft kort Toolboy. Als de garantie is bijgekocht bij Azerty. dan is die verantwoordelijk voor de nakoming van de garantie. Hoe de winkelier dat risico indekt, is niet het probleem van de klant. De verlengde garantioe maaktt dan in dit geval deel uit van de koopovereenkomst.

Re: Verlengde garantie niet geactiveerd

Geplaatst: 29 jul 2009 09:08
door Quintus Sertorius
Verlengde garanties van laptops zijn vaak wel degelijk via de fabrikant zelf geregeld. AL dan niet aangeschaft bij de leverancier, in dit geval Azerty. BIj Asus krijg je een mooi boekje met daarin een formulier dat u in moet vullen en op moet sturen. Dit staat zelfs met grote letters op het pakketje van de garantie.

Re: Verlengde garantie niet geactiveerd

Geplaatst: 29 jul 2009 10:41
door D2Freak30
http://support.asus.com/service/service ... uage=en-us
1 After you have purchased and validated this Warranty Extension Package, your warranty will be extended automatically from two years standard to three years .
2 This ASUS Warranty Extension Package is specially designed for ASUS brand notebook customers. T he Warranty Extension Package can be activated within the first 30 days of your Asus Notebook original purchase date (the notebook p urchase receipt or other proof of purchase may be required) .
3 The warranty extension package must be registered and activated online. If the online registration and activation of your warranty extension is not completed during the first 30 days of your Asus Notebook original purchase , your warranty extension package will expire and you will not be able to benefit from your newly purchased warranty extension package .

Re: Verlengde garantie niet geactiveerd

Geplaatst: 29 jul 2009 14:43
door alfatrion
Dat je NA het sluiten van de overeenkomst een boekje krijgt met voorwaarden heeft juridisch dezelfde waarde als de algemene voorwaarden op de achterkant van de factuur drukken, namelijk nul. Dergelijke voorwaarden moeten overhandigt zijn voor de overeenkomst gesloten is.

Art. 6:233 aanhef en onder b: "Een beding in algemene voorwaarden is vernietigbaar indien de gebruiker aan de wederpartij niet een redelijke mogelijkheid heeft geboden om van de algemene voorwaarden kennis te nemen."

Art. 6:234 lid 1 aanhef en c: "De gebruiker heeft aan de wederpartij de in artikel 233 onder b bedoelde mogelijkheid geboden, indien hij (...) hetzij, indien de overeenkomst langs elektronische weg tot stand komt, de algemene voorwaarden voor of bij het sluiten van de overeenkomst aan de wederpartij langs elektronische weg ter beschikking heeft gesteld op een zodanige wijze dat deze door hem kunnen worden opgeslagen en voor hem toegankelijk zijn ten behoeve van latere kennisneming of, indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, (...)
The warranty extension package must be registered and activated online. If the online registration and activation of your warranty extension is not completed during the first 30 days of your Asus Notebook original purchase , your warranty extension package will expire and you will not be able to benefit from your newly purchased warranty extension package.
Los van het bovenstaande kan dit beding kan alleen van toepassing zijn voorzover redelijke getwijfeld moet worden aan voor welke laptop de verlangde garantie bedoelt was. Anders heeft het een erg hoog "lekker puh" of "nah nah nah" gehalte. En zelfs dan lijkt het mij onredelijk om wel het geld te vangen maar niets te leveren.

Artikel 6:233 aanhef en onder a: "indien het, gelet op de aard en de overige inhoud van de overeenkomst, de wijze waarop de voorwaarden zijn tot stand gekomen, de wederzijds kenbare belangen van partijen en de overige omstandigheden van het geval, onredelijk bezwarend is voor de wederpartij"

Ter aanvulling 6:236 aanhef en onder a: "Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt als onredelijk bezwarend aangemerkt een in de algemene voorwaarden voorkomend beding dat de wederpartij geheel en onvoorwaardelijk het recht ontneemt de door de gebruiker toegezegde prestatie op te eisen"

Re: Verlengde garantie niet geactiveerd

Geplaatst: 29 jul 2009 16:55
door BBCS
Bij de verkopende partij dient inderdaad voor de koop de garantieomschrijvingen en toezeggingen kenbaar gemaakt te zijn en zaken die achteraf geregeld worden zijn inderdaad van geen belang.

Dat klopt ook, voor de garantie bij de verkopende partij.
De koper heeft de mogelijkheid om bij de fabrikant een garantieuitbreiding te kopen.

Dat betekent in de praktijk dat als er 2 jaar garantie wordt bij gekocht, dat de koper 1 jaar garantie heeft bij de verkopende partij en de bijgekochte garantieperiode bij de fabrikant.
Die bijgekochte garantie is dus vanuit de fabrikant en niet vanuit de verkopende partij.
En wettelijk is daar geen bezwaar tegen.
Dat je NA het sluiten van de overeenkomst een boekje krijgt met voorwaarden heeft juridisch dezelfde waarde als de algemene voorwaarden op de achterkant van de factuur drukken, namelijk nul. Dergelijke voorwaarden moeten overhandigt zijn voor de overeenkomst gesloten is.
Je hebt het hierbij mis.
Dit omdat je een nieuwe overeenkomst aangaat met de fabrikant en het is geen uitbreiding van de bestaande overeenkomst.

Je hebt pas gelijk als de situatie is dat je na het afsluiten van de koopovereenkomst met de verkopende partij dat de verkopende partij jou een garantieuitbreiding verkoopt die op de koopovereenkomst van toepassing is.
Dat kan nooit, immers is de koopovereenkomst gesloten en kan achteraf nooit iets toegevoegd worden. Dat is niet alleen bij de consumentenkoop, dat is ook bij de zakelijke overeenkomsten.

Echter zoals bij de garantieuitbreidingen die door de fabrikanten aanbieden, ga je 2 overeenkomsten aan. Namelijk één bij de verkopende partij, waarbij je het product gekocht hebt en 1 jaar garantie hebt. En een tweede bij de fabrikant, waarbij de garantie met 2 jaar verlengt hebt en bij problemen na het eerste jaar dien je dan bij de fabrikant te melden om aanspraak te maken op de 2 jaar garantieuitbreiding.

Re: Verlengde garantie niet geactiveerd

Geplaatst: 29 jul 2009 17:40
door gravedigger
[quote](niet het bedrijf waar ik de laptop + garantie gekocht heb)[\quote]De verlengde garantie is dus gekocht(en ws betaald) bij de |VERKOPENDE PARTIJ. Dus staat de fabrikant hier buiten. TS kan dus aankloppen bij de verkopende partijd die zal moeten zorgen dat het aooaraat gratis wordt gereoareerd.

Vrag aan TS: is de verlengde garantie betaald aan Azerty?

Re: Verlengde garantie niet geactiveerd

Geplaatst: 29 jul 2009 17:46
door BBCS
(niet het bedrijf waar ik de laptop + garantie gekocht heb)[\quote]De verlengde garantie is dus gekocht(en ws betaald) bij de |VERKOPENDE PARTIJ. Dus staat de fabrikant hier buiten. TS kan dus aankloppen bij de verkopende partijd die zal moeten zorgen dat het aooaraat gratis wordt gereoareerd.

Vrag aan TS: is de verlengde garantie betaald aan Azerty?
Licht eraan wat er in de overeenkomst staat.

Re: Verlengde garantie niet geactiveerd

Geplaatst: 29 jul 2009 18:21
door fertigo
Antwoord op gravedigger:

Ik heb Azerty € 109,50 betaald voor de verlengde garantie

Re: Verlengde garantie niet geactiveerd

Geplaatst: 30 jul 2009 22:33
door TheLD
Indien het een pakket is van een fabrikant dan activeren ze dit normaliter nog wel in overleg. Met Acer/Toshiba nooit problemen mee gehad iig, kan met niet voorstellen dat ze er bij Asus moeilijk overdoen, die geven sowieso al 24 maanden op hun laptops.

Indien je dit pakket niet meer hebt dan kun je dit natuurlijk vergeten. Alleen de betaling is dan niet voldoende. Het pakket heeft nml een unieke registratiecode.