Pagina 1 van 4

Paradigit en Computerland aangepakt.

Geplaatst: 04 aug 2009 18:46
door jor
Het is best goed dat dit soort bedrijven eens op de vingers word getikt door de Consumentenautoriteit.Lees vooral het hele verhaal.

http://tweakers.net/nieuws/61635/paradi ... l#reacties

Klanten die over ondeugdelijke producten klaagden, werden soms naar fabrikant of importeur doorverwezen. Dat is tegen de garantieregels, en beide bedrijven erkennen nu eerste aanspreekpunt te zijn. Ook is nu vastgelegd dat Paradigit en Computerland ondeugdelijke producten binnen een redelijke termijn vervangen of herstellen, ongeacht het beleid van de fabrikant. Als een product bij normaal gebruik binnen twee jaar kapot gaat, zullen ze daar bovendien geen kosten voor in rekening brengen. Ook beloven de twee om consumenten op correcte wijze te informeren over het recht van herstel. Eerder deed Dynabyte na een vergelijkbaar onderzoek hetzelfde. Als de shops de toezegging niet nakomen, kan de Consumentenautoriteit alsnog een zogeheten handhavingsprocedure starten.
Bron...tweakers.net

Re: Paradigit en Computerland aangepakt.

Geplaatst: 04 aug 2009 20:15
door BBCS
Laat ze dan ook maar gelijk Aldi en consorten aanpakken.
Die verwijzen de klanten ook gelijk naar de fabrikant.

Re: Paradigit en Computerland aangepakt.

Geplaatst: 04 aug 2009 22:56
door Henk25
Zo zie je maar, dat klagen bij Consuwijzer soms toch helpt. ;)

Re: Paradigit en Computerland aangepakt.

Geplaatst: 04 aug 2009 23:47
door alfatrion
Wat ik hier jammer aan vind is dat de CA kennelijk aan struisvogelpolitiek doet.

Bij non-conformiteit heeft de consument recht op kosteloos herstel of vervanging. De wetgever heeft de term kosteloos overgenomen uit de richtlijn consumentengoederen. De nationale wetgeving moet bovendien ook nog eens richtlijnconform uitgelegd worden, waardoor de betekenis van kosteloos in het BW afhangt van de de term kosteloos in de richtlijn.

Rechters hebben bij het Quelle arrest aangegeven dat de term kosteloos inhoud dat geen gebruiksvergoeding in rekening mag worden gebracht. Op dat arrest is wel kritiek te leveren, maar onder tussen is dat wel de realiteit.

Het is beter dan niets zal ik dan maar denken.

Re: Paradigit en Computerland aangepakt.

Geplaatst: 05 aug 2009 00:01
door BBCS
Bij non-conformiteit heeft de consument recht op kosteloos herstel of vervanging. De wetgever heeft de term kosteloos overgenomen uit de richtlijn consumentengoederen. De nationale wetgeving moet bovendien ook nog eens richtlijnconform uitgelegd worden, waardoor de betekenis van kosteloos in het BW afhangt van de de term kosteloos in de richtlijn.
Als je spreekt over de non-conformiteit de koopovereenkomst, dan klopt dat wel.
Als je spreekt over de non-conformiteit wat de consument er van verwacht, dan begeef je je op zeer glad eis.
Dit omdat de verwachting van de consument niet op schrift vast te leggen is, en dan wordt er niet gekeken naar de uitspraken van de fabrikant, wat zeer belangrijk is, omdat de fabrikant de producent van het product is en de producteigenschappen en kwaliteit bepaald.
Rechters hebben bij het Quelle arrest aangegeven dat de term kosteloos inhoud dat geen gebruiksvergoeding in rekening mag worden gebracht. Op dat arrest is wel kritiek te leveren, maar onder tussen is dat wel de realiteit.

Het is beter dan niets zal ik dan maar denken.
De Nederlandse wetgevers denken daar totaal anders over.
Zij vinden dat het redelijk is dat de consument ook een gebruiksvergoeding betalen. De consument heeft wel een x tijd gewoon van het product gebruik kunnen maken. Denk hierbij aan normale slijtage.

Een ander aspect wat ook zeer belangrijk is, is dat de Nederlandse wetgever niet alles wilt overnemen om ook de winkelier te beschermen.
Kijk je naar het Quelle arrest, dan houdt die zeker geen rekening met de winkelier en is de winkelier gewoon vogelvrij verklaard.

Ook een ander aspect is belangrijk:
Europa wilt overal vaste termijnen voor stellen, iets waar de Nederlandse wetgever totaal niet mee eens is.

Kosteloze reparatie of vervanging gedurende de gemiddelde levensduur is in de praktijk totaal niet haalbaar.

Duurzame kwaliteitsproducten?
Hoepel toch op!
We zitten in een goedkope wegwerpmaatschappij.
En een wegwerpmaatschappij en duurzame kwaliteitsproducten gaan nu eenmaal niet samen.
Dat wordt zeer vaak vergeten.

Re: Paradigit en Computerland aangepakt.

Geplaatst: 05 aug 2009 01:39
door alfatrion
Als de Nederlandse wetgever het wenselijk vind dat de winkelier na twee jaar een beroep kan doen op ongerechtvaardigde verrijking dan moet die dat regelen.
Mr. P. Klik schreef:In Nederland is de kwestie vanuit deze optiek benaderd. Voor de implementatie van de Richtlijn was er in Nederland uiteraard al aandacht voor de vraag wanneer de consument-koper een zaak langere tijd gebruikt had, de verkoper niet recht had op een zekere vergoeding voor dat gebruik wanneer aan de consument-koper een nieuwe zaak geleverd werd. Bij de totstandkoming van de kooptitel in het huidige BW is er bewust voor gekozen deze kwestie niet te regelen. Daarmee werd afgeweken van het advies van Commissie Consumenten Aangelegenheden (CCA).
Bron: Gebruiksvergoeding.pdf
BBCS schreef:Zij vinden dat het redelijk is dat de consument ook een gebruiksvergoeding betalen. De consument heeft wel een x tijd gewoon van het product gebruik kunnen maken.
Dat is een valide argument om voor een gebruiksvergoeding te pleiten in het geval er verrijking plaats zou vinden. Een tegenargument is dat dit neer zou komen op gedwongen winkelnering in dat geval dat de consument dan niet de optie zou hebben om de koop te ontbinden.

Re: Paradigit en Computerland aangepakt.

Geplaatst: 05 aug 2009 16:30
door mukkiefuk
Zooo.. Hebben ze toch weer een 'kleine' keten aangepakt.
Ik hoop dat deze gestapo eens een stel ballen krijgt en echt grote leidende spelers op de markt gaat aanpakken. Ik noem: MediaMarkt.

Ownee.. Dat durven ze niet. Dan krijgen ze een partij zeer goed betaalde advocaten over zich heen.

Re: Paradigit en Computerland aangepakt.

Geplaatst: 06 aug 2009 15:09
door BBCS
Inderdaad.

Laten ze dan ook inderdaad de Mediamarkt, BCC, Scheer en Foppen, de Aldi, Lidl, enz ook keihard aanpakken.

Gelijke monniken, gelijke kappen.

Dus als de Aldi de klant mag dooverwijzen naar de fabrikant, dan mag iedereen dat doen en dan moeten ze niet Paradigit en Computerland gaan vervolgen omdat zij de klanten doorverwijzen naar de fabrikanten.

Re: Paradigit en Computerland aangepakt.

Geplaatst: 06 aug 2009 20:28
door Moppentappers
Ik denk dat mensen bij de paradigit en computerland verwachten dat ze niet naar de fabrikant worden gestuurd en bij de aldi kijken mensen al niet meer op van die wan praktijken. Desalniettemin moet alles natuurlijk gewoon gelijk zijn.

Re: Paradigit en Computerland aangepakt.

Geplaatst: 10 aug 2009 09:20
door Henk25
Bij de Aldi krijg je 3 jaar garantie, dat is dus heel wat anders dan 1 jaar fabrieksgarantie.

Re: Paradigit en Computerland aangepakt.

Geplaatst: 10 aug 2009 10:55
door BBCS
Doet er niet toe.

Daarbij krijg je bij de Aldi ook 3 jaar fabrieksgarantie.

Het gaat erom dat een computerzaak de consument NIET mag doorverwijzen naar de fabrikant en dat het bij de Aldi WEL wordt toegestaan.

Dat is met twee maten meten.

Re: Paradigit en Computerland aangepakt.

Geplaatst: 13 aug 2009 08:27
door Henk25
Klanten die over ondeugdelijke producten klaagden, werden soms naar fabrikant of importeur doorverwezen. Dat is tegen de garantieregels, en beide bedrijven erkennen nu eerste aanspreekpunt te zijn. Ook is nu vastgelegd dat Paradigit en Computerland ondeugdelijke producten binnen een redelijke termijn vervangen of herstellen, ongeacht het beleid van de fabrikant. Als een product bij normaal gebruik binnen twee jaar kapot gaat, zullen ze daar bovendien geen kosten voor in rekening brengen. Ook beloven de twee om consumenten op correcte wijze te informeren over het recht van herstel.
Het probleem was duidelijk dat ze onvoldoende garantie gaven. Als je een kapotte digitale camera hebt van Panasonic dan verwijst Panasonic je door naar een bedrijf, de garantie afhandeling is uitbesteed. Het laatste woord is hier zeker niet over gezegd. Over de Aldi hoor je heel weinig klachten. Toen een paar jaar geleden bleek dat een ventilator van een model pc veel geluid maakte kwamen ze die zelfs thuis kostenloos vervangen. Bij grote ketens heb je meestal weinig gezeur met ruilen en garantie.

Re: Paradigit en Computerland aangepakt.

Geplaatst: 13 aug 2009 09:24
door BBCS
Het probleem was duidelijk dat ze onvoldoende garantie gaven. Als je een kapotte digitale camera hebt van Panasonic dan verwijst Panasonic je door naar een bedrijf, de garantie afhandeling is uitbesteed.
Dat doet de Aldi standaard.

Dus als Paradigit en Computerland de klant niet mogen doorverwijzen naar de fabrikant, dan mag de Aldi dat ook niet meer.
Toen een paar jaar geleden bleek dat een ventilator van een model pc veel geluid maakte kwamen ze die zelfs thuis kostenloos vervangen.
Door Medion. Niet door de Aldi.

De Aldi verwijst de klant standaard door naar de fabrikant.
Punt.
Ook is nu vastgelegd dat Paradigit en Computerland ondeugdelijke producten binnen een redelijke termijn vervangen of herstellen, ongeacht het beleid van de fabrikant. Als een product bij normaal gebruik binnen twee jaar kapot gaat, zullen ze daar bovendien geen kosten voor in rekening brengen.
Hoe kom jij aan die twee jaar?

Die twee jaar is niet van toepassing.

Paradigit en Computerland geven inderdaad een garantieperiode die korter is dan 2 jaar.
En volgens het Nederlands rechtsysteem is dat niet strafbaar.

Mij gaat het erom:

Waarom mag de Aldi de klanten WEL doorverwijzen naar de fabrikant en Paradigit en Computerland NIET????

Re: Paradigit en Computerland aangepakt.

Geplaatst: 13 aug 2009 09:34
door Henk25
BBCS, lees eerst eens het bericht van Tweakers. Dan word het je helemaal duidelijk.
Paradigit en Computerland hebben erkend dat ze de regels niet goed hebben nageleefd. De winkelketens hebben al het materiaal aangepast en beloofd dat de praktijk in de winkels binnen twee maanden eveneens in lijn met de wet wordt gebracht.
De winkel is het eerste aanpreekpunt, precies wat U altijd zegt. Paradigit moet dus doen wat U altijd heeft betoogd.

Naar een derde verwijzen zoals in het geval van de camera vind ik nog wat anders dan naar de fabrikant verwijzen. Ik ben bang dat je als klant dan vaak van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Is dat bij alle camerafabrikanten zo?

Het is niet mijn taak om de Aldi te verdedigen, ik heb geen slechte ervaringen met de Aldi. Je krijgt 3 jaar garantie dat is beter dan 1 jaar. Zolang klanten goed geholpen worden is er geen probleem.

Re: Paradigit en Computerland aangepakt.

Geplaatst: 13 aug 2009 09:43
door BBCS
Klanten die over ondeugdelijke producten klaagden, werden soms naar fabrikant of importeur doorverwezen. Dat is tegen de garantieregels, en beide bedrijven erkennen nu eerste aanspreekpunt te zijn. Ook is nu vastgelegd dat Paradigit en Computerland ondeugdelijke producten binnen een redelijke termijn vervangen of herstellen, ongeacht het beleid van de fabrikant.
Soms naar de fabrikant of importeur doorverwezen.

Jaja, en de Aldi doet dat altijd.

Dus blijft de vraag:

Waarom worden Paradigit en Computerland aangepakt en de Aldi niet, terwijl de Aldi standaard de klant doorverwijst naar de fabrikant of importeur?
BBCS, lees eerst eens het bericht van Tweakers. Dan word het je helemaal duidelijk.
Dat is me niet duidelijk.

Nogmaals: Paradigit en Computerland worden aangepakt omdat zij de klant doorverwezen naar de fabrikant.
De Aldi doet dat standaard en die mogen er gewoon mee doorgaan.

En dat klopt dus niet.

En blijf aub niet ontkennen dat de Aldi de klanten standaard niet doorvewijst naar Medion, want dat doen ze dus wel.

Re: Paradigit en Computerland aangepakt.

Geplaatst: 13 aug 2009 10:00
door Henk25
Je hebt er zeker slapeloze nachten van BBCS :lol:

Re: Paradigit en Computerland aangepakt.

Geplaatst: 13 aug 2009 10:02
door stofzuigertje
Gezien de inhoud en deskundigheid personeel weet iedereen dat Aldi moet doorsturen.
Ze zouden het via intern transport kunnen doen, maar dit bleek niet goed te werken.
Deze retour en weer naar winkel goederen paste niet in het systeem en ging vaak fout.
U kunt van elke Supermarkt verwachten dus naast Aldi ook Lidl en AH en alle andere die wel eens dit soort aanbiedingen hebben dat ze het uitbesteden.

Een Computer winkel of Witgoed & TV zaak is anders.
Ik zou liever vooraf informeren of ze zelf repareren of alles opsturen of dat dit zelf moet doen.

Dixons heeft geen werkplaats dus weet je dat van te voren, ook BCC heeft alleen verkopers, en een centrale werkplaats.

Dus informeer vooraf, en U weet hoe de garantie gaat verlopen indien nodig.
Dit bepaalde ook de prijs, want een eigen werkplaats van een Computer Winkelier is sneller en deskundiger dan opsturen bleek in de praktijk.

Dus wil je €50,- goedkoper en maanden wachten of de volle prijs en binnen 10 minuten met gratis koffie weer met goed apparaat buiten staan?

Re: Paradigit en Computerland aangepakt.

Geplaatst: 13 aug 2009 10:07
door Henk25
Als er geen klachten zijn dan is het geen probleem. Ik maak mij meer zorgen om de fabrikanten die de garantie uitbesteden. Daar lees je veel klachten over. Je ziet de ellende met callcentra die uitbesteed zijn, de kwaliteit is vaak veel minder dan wanneer dat door het bedrijf zelf gedaan wordt.

Re: Paradigit en Computerland aangepakt.

Geplaatst: 13 aug 2009 10:16
door BBCS
Je hebt er zeker slapeloze nachten van BBCS
Nee hoor! :lol:

Alleen is het wel zo dat hier met 2 maten gemeten wordt.

Men is erover eens dat de verkopende partij de consument niet mag doorverwijzen naar de fabrikant.

Dus is dat zeker ook bij de Aldi, BCC, enz. van toepassing.

Je kunt niet tegen Computerland en Paradigit gaan zeggen dat zij de klant niet mogen doorverwijzen naar de fabrikant, en tegen de Aldi zeggen dat zij standaard de klanten mogen doorverwijzen naar HP en Medion.

Als de Aldi dat mag, dan kan Computerland en Paradigit dus niet worden aangepakt dat zij klanten doorverwijzen naar de fabrikant.
Gezien de inhoud en deskundigheid personeel weet iedereen dat Aldi moet doorsturen.
Dan moeten zij geen electronica gaan verkopen.
U kunt van elke Supermarkt verwachten dus naast Aldi ook Lidl en AH en alle andere die wel eens dit soort aanbiedingen hebben dat ze het uitbesteden.
Kunt verwachten, ja.
Alleen als er wettelijk bepaald is dat een winkelier de klanten niet mag doorverwijzen naar de fabrikant, dan mogen zij dat dus ook niet.

Simpel. :lol:

Re: Paradigit en Computerland aangepakt.

Geplaatst: 13 aug 2009 10:23
door Henk25
Er waren over deze twee ketens veel klachten. Over andere winkels kennelijk niet. Dus wees blij dat ze vanaf nu hun leven verbeteren en dat ze door de CA op de vingers getikt zijn.
:D Of wil je met een busje langs alle supermarkten rijden BBCS en in het magazijn de spullen repareren? Ja, geef het maar toe :lol: