Bij non-conformiteit heeft de consument recht op kosteloos herstel of vervanging. De wetgever heeft de term kosteloos overgenomen uit de richtlijn consumentengoederen. De nationale wetgeving moet bovendien ook nog eens richtlijnconform uitgelegd worden, waardoor de betekenis van kosteloos in het BW afhangt van de de term kosteloos in de richtlijn.
Als je spreekt over de non-conformiteit de koopovereenkomst, dan klopt dat wel.
Als je spreekt over de non-conformiteit wat de consument er van verwacht, dan begeef je je op zeer glad eis.
Dit omdat de verwachting van de consument niet op schrift vast te leggen is, en dan wordt er niet gekeken naar de uitspraken van de fabrikant, wat zeer belangrijk is, omdat de fabrikant de producent van het product is en de producteigenschappen en kwaliteit bepaald.
Rechters hebben bij het Quelle arrest aangegeven dat de term kosteloos inhoud dat geen gebruiksvergoeding in rekening mag worden gebracht. Op dat arrest is wel kritiek te leveren, maar onder tussen is dat wel de realiteit.
Het is beter dan niets zal ik dan maar denken.
De Nederlandse wetgevers denken daar totaal anders over.
Zij vinden dat het redelijk is dat de consument ook een gebruiksvergoeding betalen. De consument heeft wel een x tijd gewoon van het product gebruik kunnen maken. Denk hierbij aan normale slijtage.
Een ander aspect wat ook zeer belangrijk is, is dat de Nederlandse wetgever niet alles wilt overnemen om ook de winkelier te beschermen.
Kijk je naar het Quelle arrest, dan houdt die zeker geen rekening met de winkelier en is de winkelier gewoon vogelvrij verklaard.
Ook een ander aspect is belangrijk:
Europa wilt overal vaste termijnen voor stellen, iets waar de Nederlandse wetgever totaal niet mee eens is.
Kosteloze reparatie of vervanging gedurende de gemiddelde levensduur is in de praktijk totaal niet haalbaar.
Duurzame kwaliteitsproducten?
Hoepel toch op!
We zitten in een goedkope wegwerpmaatschappij.
En een wegwerpmaatschappij en duurzame kwaliteitsproducten gaan nu eenmaal niet samen.
Dat wordt zeer vaak vergeten.