Slijtage toetsenbord laptop Toshiba valt niet onder garantie
Geplaatst: 11 aug 2009 21:29
Ik heb een Toshiba notebook waarvan binnen een jaar na aankoop al enkele toetsen van het toetsenbord slijtage begonnen te vertonen. Aangezien de garantie einde van dit jaar is afgelopen heb ik Toshiba gebeld en gevraagd of mijn toetsenbord gerepareerd kon worden en of dit nog onder de garantie viel. Hierop kreeg ik van een medewerkster van een door Toshiba aangedragen reparatiebedrijf een positief antwoord. Nadat ik een door Toshiba toegezonden formulier had ingevuld, met hierop mijn klacht, werd ik terug gebeld en werd een afspraak gemaakt om de laptop bij mij thuis op te komen halen. Wat schetst echter mijn verbazing? Een paar dagen geleden krijg ik een email van Toshiba dat de reparatiekosten 78 euro bedragen (25 euro voor toetsenbord, 35,50 euro reparatiekosten en 17,50 euro verzendkosten) omdat de slijtage het gevolg is van een "externe oorzaak". Hieronder werd verstaan het gebruik van handcreme's, vette of zweterige vingers of de zuurtegraad van mijn huid. Aangezien ik mijn laptop normaal heb gebruikt en geen handcreme gebruik vond ik de reactie van Toshiba zeer onacceptabel. Mijns inziens is een toetsenbord ervoor gemaakt om met je vingers te "bespelen". Op mijn werk en thuis maak ik ook veelvuldig gebruik van een laptop en een desktop en hiervan vertonen de toetsen van het toetsenbord geen enkele slijtage dus de door Toshiba veronderstelde vette en/of zweterige vingers en de zuurtegraad van mijn huid zijn niet van toepassing op de slijtage van de toetsen. Mocht ik er overigens voor kiezen mijn laptop niet te laten repareren dan rekent Toshiba 45 euro onderzoekskosten. Ik vraag me af wat ze dan hebben onderzocht, want je kunt zo wel zien dat de toetsen zijn afgesleten. Hiervoor hoef je niet extra onderzoek te doen. Ik heb nu een klacht geschreven aan de ombudsman van Toshiba, waarin ik duidelijk heb aangegeven dat ik het niet eens ben met het feit dat de reparatie niet onder de garantie valt, aangezien ik mijn laptop normaal heb gebruikt. Kortom, ik voel me door Toshiba zeer onterecht behandeld en heb het gevoel dat ik nu met mijn rug tegen de muur sta. Zij hebben nl. mijn laptop in hun bezit en ik kan deze slechts terug krijgen door betaling van 78 euro voor reparatiekosten of 45 euro onderzoekskosten + 17,50 euro verzendkosten. Kan iemand mij vertellen wat mijn rechten nu zijn? Als ik overigens van tevoren had gehoord dat reparatie van het toetsenbord niet onder de garantie viel, dan had ik mijn laptop ook niet laten repareren. Wie helpt mij?