MAIN Energie - Fout in de facturering
Geplaatst: 12 aug 2009 16:45
Hallo allemaal!
Ik ben (samen met mijn huisgenoot, huur een appartement met een vriend van mij) sinds juni 2008 klant van MAIN Energie. Wij hebben ons aangemeld toen wij het ouderlijk huis verlieten en dus beiden op onszelf gingen wonen en hadden dus geen eerdere ervaring met energierekeningen, betalingen, voorschotten, leveranciers e.d.
Na een heleboel zoekwerk hebben wij besloten om ons aan te melden bij MAIN Energie voor de levering van het gas en de elektriciteit, vooral omdat zij als voordeligste uit de bus kwamen (gecheckt op www.energieleveranciers.nl).
Bij de aanmelding en aansluiting door MAIN Energie ging alles prima, de klantenservice was ook erg behulpzaam bij onze vragen. Toen alles geregeld was kwamen dus ook maandelijks de facturen zoals het hoort. Maandelijkse vaste kosten van Enexis (netwerkbeheerder elektriciteit) en NRE worden per acceptgiro betaald en hier zijn verder ook nooit problemen mee geweest.
Van MAIN Energie hebben wij echter tot nu toe nooit een maandelijkse factuur gehad voor het verbruik van elektriciteit en/of gas. Er is wel een voorschot vastgesteld aan de hand van het te verwachten maandelijkse verbruik, maar verder nooit rekeningen gekregen. Achteraf gezien hadden we dit zelf moeten opmerken maar aangezien dit voor ons nieuw was gingen er geen alarmbellen rinkelen omdat we geen facturen ontvingen van MAIN Energie (wat nooit komt mis je ook niet, zal ik maar zeggen).
Nu kreeg ik vandaag post van MAIN Energie. Of we door een 'foutje' in hun computersysteem maar even in totaal 1567,02 aan facturen voor elektriciteit en gas willen ophoesten voor 25 augustus.
Uit de brief van MAIN Energie:
"Ter verduidelijking van bijgesloten factu(u)r(en) sturen wij u deze brief.
Er is gebleken dat bij u de afgelopen periode geen of onvoldoende kosten in rekening hebben gebracht. Door een fout in de data van ons computersysteem zijn deze facturen on-hold gezet. Hierbij ontvangt u de facturen alsnog. Onze welgemeende excuses voor het ongemak van deze verlate facturatie.
Vanaf heden zullen wij u het correcte maandbedrag in rekening gaan brengen om zo naheffingen in de toekomst te voorkomen."
Zij geven dus zwart op wit toe dat het een fout van hun zijde betreft. Mijns inziens is MAIN Energie dus in gebreke in deze situatie aangezien onze 'overeenkomst tot levering van energie' van MAIN vermeld:
"MAIN Energie zal de verschuldigde bedragen maandelijks via een automatische incasso van bank/girorekening van de contracthouder afschrijven."
Ik neem aan dat ik bezwaar kan indienen tegen het feit dat MAIN Energie ons verzoekt om deze flinke som maar even binnen 2 weken te storten?
En wat kan ik eisen/claimen als consument nu de fout bij hun ligt?
Mensen met meer verstand of ervaring in dergelijke situaties; advies is van harte welkom!
Ik ben (samen met mijn huisgenoot, huur een appartement met een vriend van mij) sinds juni 2008 klant van MAIN Energie. Wij hebben ons aangemeld toen wij het ouderlijk huis verlieten en dus beiden op onszelf gingen wonen en hadden dus geen eerdere ervaring met energierekeningen, betalingen, voorschotten, leveranciers e.d.
Na een heleboel zoekwerk hebben wij besloten om ons aan te melden bij MAIN Energie voor de levering van het gas en de elektriciteit, vooral omdat zij als voordeligste uit de bus kwamen (gecheckt op www.energieleveranciers.nl).
Bij de aanmelding en aansluiting door MAIN Energie ging alles prima, de klantenservice was ook erg behulpzaam bij onze vragen. Toen alles geregeld was kwamen dus ook maandelijks de facturen zoals het hoort. Maandelijkse vaste kosten van Enexis (netwerkbeheerder elektriciteit) en NRE worden per acceptgiro betaald en hier zijn verder ook nooit problemen mee geweest.
Van MAIN Energie hebben wij echter tot nu toe nooit een maandelijkse factuur gehad voor het verbruik van elektriciteit en/of gas. Er is wel een voorschot vastgesteld aan de hand van het te verwachten maandelijkse verbruik, maar verder nooit rekeningen gekregen. Achteraf gezien hadden we dit zelf moeten opmerken maar aangezien dit voor ons nieuw was gingen er geen alarmbellen rinkelen omdat we geen facturen ontvingen van MAIN Energie (wat nooit komt mis je ook niet, zal ik maar zeggen).
Nu kreeg ik vandaag post van MAIN Energie. Of we door een 'foutje' in hun computersysteem maar even in totaal 1567,02 aan facturen voor elektriciteit en gas willen ophoesten voor 25 augustus.
Uit de brief van MAIN Energie:
"Ter verduidelijking van bijgesloten factu(u)r(en) sturen wij u deze brief.
Er is gebleken dat bij u de afgelopen periode geen of onvoldoende kosten in rekening hebben gebracht. Door een fout in de data van ons computersysteem zijn deze facturen on-hold gezet. Hierbij ontvangt u de facturen alsnog. Onze welgemeende excuses voor het ongemak van deze verlate facturatie.
Vanaf heden zullen wij u het correcte maandbedrag in rekening gaan brengen om zo naheffingen in de toekomst te voorkomen."
Zij geven dus zwart op wit toe dat het een fout van hun zijde betreft. Mijns inziens is MAIN Energie dus in gebreke in deze situatie aangezien onze 'overeenkomst tot levering van energie' van MAIN vermeld:
"MAIN Energie zal de verschuldigde bedragen maandelijks via een automatische incasso van bank/girorekening van de contracthouder afschrijven."
Ik neem aan dat ik bezwaar kan indienen tegen het feit dat MAIN Energie ons verzoekt om deze flinke som maar even binnen 2 weken te storten?
En wat kan ik eisen/claimen als consument nu de fout bij hun ligt?
Mensen met meer verstand of ervaring in dergelijke situaties; advies is van harte welkom!