Prijzenfestival onuitroeibaar
Geplaatst: 01 apr 2003 05:28
Uit het Algemeen Dagblad van 1-4-2003:
__________
Gelukkige 'winnares' heeft nimmer een cent ontvangen
Prijzenfestival onuitroeibaar
Door Paul Hovius
In één jaar stroomde bij een familie in Rotterdam via de brievenbus bijna 400.000 euro aan prijzengeld binnen. Maar niet heus. Het prijzenfestival lijkt onuitroeibaar.
Mevrouw J.Flemminks uit Rotterdam zou financieel gezien een gelukkig mens moeten zijn. Alleen al in 2002 zou voor een bedrag van bijna 400.000 euro aan prijzen op haar girorekening bijgeschreven zijn. De postbode bracht haar dat jaar menigmaal goed nieuws.
De ene keer was het een bericht van de Uitkering van een Prijs ter waarde van 15.000 euro, de volgende keer de mededeling U heeft 50.000 gewonnen, mevrouw Flemminks. Dan weer Een nieuwe Audi A2 ter waarde van 22.500 of De uitbetaling van de grote cheque van 50.000 gaat naar het bank- of gironummer van mevrouw Flemminks. Steeds opnieuw plakte mevrouw Flemminks de benodigde zegels, stuurde zij antwoordformulieren terug of meldde zij zich aan als potentiële winnaar voor de hoofdprijs.
Het moge ook duidelijk dat zij nimmer een cent heeft ontvangen. Net zo helder is dat zij wel veelvuldig voorkomt in de adresbestanden van allerlei postorderbedrijfjes, die met dit soort prijzenfestivals - of zoals de officiële naam luidt: sweepstakes - naïeve consumenten nog steeds een rad voor ogen (proberen te) draaien.
Wie dergelijke post krijgt, doet er het verstandigste aan dit soort rotzooi onmiddellijk weg te gooien. De enig juiste plaats voor deze brievenbusvervuiling is de prullenbak. Elke seconde aandacht is er één te veel. Wie toch de moeite neemt om de tekst nauwkeurig door te lezen, zal ontdekken dat er in de kleine lettertjes eigenlijk altijd wel iets staat dat de met vette hoofdletters aangekondigde hoofdprijs als sneeuw voor de zon doet verdwijnen. Als blijkt dat of Als zij de winnares is zijn zo van die ontbindende zinnetjes.
Eigenlijk is er weinig nieuws onder de zon. Al zo'n 15 jaar geleden pasten tal van bedrijven dezelfde verkooptactiek toe. Deze destijds relatief nieuwe manier van marketing zette veel mensen op het verkeerde been. Een enkele keer lukte het een consument met uithoudingsvermogen via de rechter de beloofde prijs ook daadwerkelijk af te dwingen. Dat was dan veelal te danken aan een vanuit de aanbieder bekeken onzorgvuldig geschreven tekst waarbij aan de consument waterdichte garanties werden gegeven. Sinds de aanbieders een paar keer in het stof beten, zijn de ontbindende voorwaarden steeds slimmer geworden.
Het serieuze bedrijfsleven kwam reeds lang geleden tot de conclusie dat dit soort praktijken schadelijk zijn voor het aanzien van de branche. Binnen het reglement van de Reclame Code Commissie is dan ook een aparte Code voor sweepstakes opgenomen. Dat geeft consumenten de gelegenheid om door het indienen van een klacht te bekijken of een dergelijk prijzenfestival de toets der kritiek kan doorstaan.
Meer dan 90 bonafide postorderbedrijven, gezamenlijk goed voor 70% van de jaarlijkse omzet van ongeveer 1,8 miljard euro in de postorderbranche, hebben zich verenigd in de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie. De leden van deze organisatie mogen het keurmerk Thuiswinkel Waarborg voeren en hebben zich daarmee verplicht zich naar letter en geest te houden aan de gedragsregels voor de branche. Dit houdt onder meer in dat de leden zich richting consument houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingsrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting.
Een blik op de ledenlijst, te vinden op internet, leert dat bedrijven als Postina, ILM-club, Heleesun, ABC-club en Kensington die mede verantwoordelijk zijn voor uit te keren geldbedragen annex luchtspiegelingen aan mevrouw Flemminks geen lid zijn. Te vrezen valt daarom dat zij ook dit jaar weer in de 'prijzen' zal vallen.
Klachten over prijzenfestivals en sweepstakes kunt u richten aan:
Reclame Code Commissie
Postbus 12352
100 AJ Amsterdam
__________
__________
Gelukkige 'winnares' heeft nimmer een cent ontvangen
Prijzenfestival onuitroeibaar
Door Paul Hovius
In één jaar stroomde bij een familie in Rotterdam via de brievenbus bijna 400.000 euro aan prijzengeld binnen. Maar niet heus. Het prijzenfestival lijkt onuitroeibaar.
Mevrouw J.Flemminks uit Rotterdam zou financieel gezien een gelukkig mens moeten zijn. Alleen al in 2002 zou voor een bedrag van bijna 400.000 euro aan prijzen op haar girorekening bijgeschreven zijn. De postbode bracht haar dat jaar menigmaal goed nieuws.
De ene keer was het een bericht van de Uitkering van een Prijs ter waarde van 15.000 euro, de volgende keer de mededeling U heeft 50.000 gewonnen, mevrouw Flemminks. Dan weer Een nieuwe Audi A2 ter waarde van 22.500 of De uitbetaling van de grote cheque van 50.000 gaat naar het bank- of gironummer van mevrouw Flemminks. Steeds opnieuw plakte mevrouw Flemminks de benodigde zegels, stuurde zij antwoordformulieren terug of meldde zij zich aan als potentiële winnaar voor de hoofdprijs.
Het moge ook duidelijk dat zij nimmer een cent heeft ontvangen. Net zo helder is dat zij wel veelvuldig voorkomt in de adresbestanden van allerlei postorderbedrijfjes, die met dit soort prijzenfestivals - of zoals de officiële naam luidt: sweepstakes - naïeve consumenten nog steeds een rad voor ogen (proberen te) draaien.
Wie dergelijke post krijgt, doet er het verstandigste aan dit soort rotzooi onmiddellijk weg te gooien. De enig juiste plaats voor deze brievenbusvervuiling is de prullenbak. Elke seconde aandacht is er één te veel. Wie toch de moeite neemt om de tekst nauwkeurig door te lezen, zal ontdekken dat er in de kleine lettertjes eigenlijk altijd wel iets staat dat de met vette hoofdletters aangekondigde hoofdprijs als sneeuw voor de zon doet verdwijnen. Als blijkt dat of Als zij de winnares is zijn zo van die ontbindende zinnetjes.
Eigenlijk is er weinig nieuws onder de zon. Al zo'n 15 jaar geleden pasten tal van bedrijven dezelfde verkooptactiek toe. Deze destijds relatief nieuwe manier van marketing zette veel mensen op het verkeerde been. Een enkele keer lukte het een consument met uithoudingsvermogen via de rechter de beloofde prijs ook daadwerkelijk af te dwingen. Dat was dan veelal te danken aan een vanuit de aanbieder bekeken onzorgvuldig geschreven tekst waarbij aan de consument waterdichte garanties werden gegeven. Sinds de aanbieders een paar keer in het stof beten, zijn de ontbindende voorwaarden steeds slimmer geworden.
Het serieuze bedrijfsleven kwam reeds lang geleden tot de conclusie dat dit soort praktijken schadelijk zijn voor het aanzien van de branche. Binnen het reglement van de Reclame Code Commissie is dan ook een aparte Code voor sweepstakes opgenomen. Dat geeft consumenten de gelegenheid om door het indienen van een klacht te bekijken of een dergelijk prijzenfestival de toets der kritiek kan doorstaan.
Meer dan 90 bonafide postorderbedrijven, gezamenlijk goed voor 70% van de jaarlijkse omzet van ongeveer 1,8 miljard euro in de postorderbranche, hebben zich verenigd in de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie. De leden van deze organisatie mogen het keurmerk Thuiswinkel Waarborg voeren en hebben zich daarmee verplicht zich naar letter en geest te houden aan de gedragsregels voor de branche. Dit houdt onder meer in dat de leden zich richting consument houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingsrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting.
Een blik op de ledenlijst, te vinden op internet, leert dat bedrijven als Postina, ILM-club, Heleesun, ABC-club en Kensington die mede verantwoordelijk zijn voor uit te keren geldbedragen annex luchtspiegelingen aan mevrouw Flemminks geen lid zijn. Te vrezen valt daarom dat zij ook dit jaar weer in de 'prijzen' zal vallen.
Klachten over prijzenfestivals en sweepstakes kunt u richten aan:
Reclame Code Commissie
Postbus 12352
100 AJ Amsterdam
__________