LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oplichting ABN-AMRO Privelimiet Plus doorlopend krediet

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
offerman

Oplichting ABN-AMRO Privelimiet Plus doorlopend krediet

Ongelezen bericht door offerman »

Ik kreeg afgelopen week een "aanbieding" van de ABN-AMRO om mijn doorlopende krediet te verlagen, waarschijnlijk omdat ik het maar beperkt gebruik. Mijn maandlasten zouden daardoor 150 Euro lager worden. Het rentepercentage bleef echter gewoon hetzelfde. Wat ze deden is uitgaan van de maximale kredietruimte en dan "uitrekenen" dat de maandlasten op een lager krediet inderdaad lager waren. In mijn woordenboek heet dit gewoon oplichting.

CB

Re: Oplichting ABN-AMRO Privelimiet Plus doorlopend krediet

Ongelezen bericht door CB »

In mijn woordenboek heet dit gewoon oplichting.
Vreemd woordenboek heb jij! Inderdaad is bij een doorlopend krediet het maandbedrag gerelateerd aan de kredietlimiet (1 tot 2 procent). Dus een lagere kredeitlimiet, betekend een lager maandbedrag.

Niets oplichting dus, maar zo werkt een doorlopende krediet bij alle banken.

Misschien wordt het eens tijd, dat je je wat verdiept in de regels van de lening die je hebt afgesloten. De meeste mensen doen dit voor dat ze de lening afsluiten.

offerman

Lekker slimme reactie. Als je 10 duizend leent tegen hetzelfde rentepercentage maakt het geen bal uit of je kredietlimiet 20 of 30 duizend is. 10.3 procent rente is gewoon 10.3 procent. Dat je meer aflost op een hoger bedrag snapt natuurlijk iedereen. Waar het om gaat is dat de bank mij een voorstel voor een lagere limiet stuurt en dat "verkoopt" als een goedkopere lening, terwijl het rentepercentage hetzelfde blijft. Als je op die "aanbieding" ingaat krijg je dus minder (een lagere limiet) voor hetzelfde geld (rentepercentage).

henk51

Ongelezen bericht door henk51 »

Jij bent slim bezig als je alvorens te reageren CB raad had opgevolgd en je eens verdiept had in je regels en voorwaarden had je kunnen zien dat zoals bij de meeste banken bij een hogere lening geld meestal een lagere rente. Dus je krijgt nu een lagere lening lagere maandlast en dezelfde lage rente. Zoals ik jou verhaal lees snap je er zelf niet veel van.
En in plaats in jouw woordenboek te kijken kijk eens in het wetboek van strafrecht wat oplichting inhoud zou ik jouw woordenboek maar snel weggooien.

henk51

Ongelezen bericht door henk51 »

Nog een aanvulling de rente van een doorlopend krediet is variabel. Dit houd in dat de rente tussentijds kan dalen maar ook stijgen.
Maar dat wist je natuurlijk al want dat is algemeen bekend
gr Henk

offerman

Dat ligt er maar net aan hoeveel je wilt kunnen lenen. Als je je limiet van 20 naar 30 duizend zou verhogen, dan ga je juist meer betalen.

De tarieven voor deze kredietfaciliteit:
€ 1.000,- 14,1%
€ 2.500,- t/m € 9.999,- 9,1%
€ 10.000,- t/m € 29.999,- 10,3%
€ 30.000,- t/m € 50.000,- 10,6%

Erkend Adviseur

Ongelezen bericht door Erkend Adviseur »

Bij een Privelimiet betaal je geen 1 of 2% aflossing. Je betaalt alleen rente over het openstaande saldo.

Een schreeuwerige reactie is dus in dit geval overbodig, niet alle doorlopende kredieten zijn hetzelfde.

@Offerman: het is geen oplichting, het is alleen slecht (wellicht verkeerd) uitgelegd.

CB

Ongelezen bericht door CB »

Geplaatst op 19 Aug 2009 22:11 door offerman

--------------------------------------------------------------------------------

Lekker slimme reactie. Als je 10 duizend leent tegen hetzelfde rentepercentage maakt het geen bal uit of je kredietlimiet 20 of 30 duizend is. 10.3 procent rente is gewoon 10.3 procent. Dat je meer aflost op een hoger bedrag snapt natuurlijk iedereen. Waar het om gaat is dat de bank mij een voorstel voor een lagere limiet stuurt en dat "verkoopt" als een goedkopere lening, terwijl het rentepercentage hetzelfde blijft. Als je op die "aanbieding" ingaat krijg je dus minder (een lagere limiet) voor hetzelfde geld (rentepercentage).
Juist, dat heb je goed begrepen. Maar leg mij nu eens uit, waarmee ze jou oplichten.
Geplaatst op 20 Aug 2009 16:19 door Erkend Adviseur

Een schreeuwerige reactie is dus in dit geval overbodig
Ben me niet bewust van een schreeuwerige reactie. Als dat zo over is gekomen sorry dan.

Is een Privelimiet hetzelfde als een doorlopend krediet? Volgens mij is een Privelimiet, een toegestane debetstand op een betaalrekening. Er is hierbij inderdaad geen sprake van een vastgesteld aflossingsbedrag, maar je 1 keer in de maand wel credit hebben gestaan. Dat is volgens mij geen doorlopend krediet.

GezondVerstand10

Ongelezen bericht door GezondVerstand10 »

ABN AMRO doet niks fout. Ik zelf ook een prive limiet plus en het is gewoon een debet faciliteit op je betaalrekening. Ik heb er 1 van EUR 50.000. Ik sta er niet rood op, maar de rente vind ik wel hoog 10.6% variabel. Bij dick S kun je een doorlopend krediet afsluiten voor 5,8% ook variabel. Nu wil ik mijn huis verbouwen en kan een tweede hypo krijgen voor 6,5%. Rood staan bij AA is gewoon duur en er zijn naar mijn mening betere alternatieven. Ik hou trouwens mijn hart vas voor de variabele tarieven bij alle banken. Met een euribor op 1% en nog zo'n hoge tarieven wat gebeurd er dan wel niet als die weer omhoog gat? Of gaat de risicoopslag omlaag? Lijkt me voorlopig niet aan de orde. Daarom wil ik nu ook gewoon een vaste rente

Gesloten