Pagina 1 van 1

4Launch.nl heeft geen trek mijn credit nota te betalen

Geplaatst: 25 aug 2009 21:38
door Nickstyle
Begin juni had ik voor het eerst mijn Tefal Grill gebruikt, na ongeveer 1 minuutje sprong mijn aardlek om. Effe stekker eruit aardlek om en nogmaals de stekker van de grill erin en weer de aardlek.
Deze heb ik aangemeld bij 4Launch en op 9 juni heb ik mijn deze bij de winkel afgeleverd te reparatie. Omdat het erg lang duurde heb ik op 6 juli en 27 juli de winkel per email gevraagd wat de status was. Op 6 juli hadden ze 'm zogenaamd terug van de leverancier en moesten deze nog opsturen naar Tefal. Op 27 juli was deze nogsteeds bij Tefal in behandeling.

Daarom ook Tefal aangeschreven en vreemd genoeg zijn die wel direct in actie overgegaan met een credit nota naar de winkel. Hierop bij de winkel aangegeven dat ik binnen 14 dagen mijn geld op mijn bankrekening verwacht. Vandaag 25 augustus nogsteeds geen cent ontvangen van mijn 51 euro die ik te goed heb.

Lijkt erop dat de winkelier gewoon weigert om mijn geld terug te geven.
Morgen zal ik daarom ook maar contact gaan opnemen met de met mijn rechtsbijstand in de hoop dat ze deze winkel kunnen overtuigen dat dit ook beter voor hun is.

Over de service van de winkel deze winkel ben ik natuurlijk absoluut niet te spreken. Ik raad u daarom ook aan bij deze winkel geen producten te kopen.

Re: 4Launch.nl heeft geen trek mijn credit nota te betalen

Geplaatst: 28 aug 2009 15:00
door mool
Ook ik heb problemen met 4Launch. Alles leek vlekkeloos te verlopen. Had snel mijn bestelling (laptop) binnen, maar die bleek beschadigd. Ik kon 'm terugsturen.
Toen bleef het 2 weken stil van hun kant, tot ik vorige week vrijdag mail kreeg: 'het product is bij u afgeleverd, wij wensen u veel plezier met uw aankoop'. Ehh... afgeleverd? Ik heb nog niks gezien! Dus ik terugmailen... gelijk mail terug, er zal onderzoek naar gedaan worden. Inmiddels een week verder en heb nog niks gehoord over het 'onderzoek' en mijn laptop heb ik ook nog steeds niet.

Als ik de laptop vandaag (een week na de mail dat 'ie afgeleverd zou zijn) niet binnen heb, wil ik mijn geld terugvragen (op basis van niet nagekomen toezegging). Jammer om dan hierboven te lezen dat ik dan waarschijnlijk nog een hele tijd moet wachten op m'n geld en dus nog steeds geen laptop heb...

Re: 4Launch.nl heeft geen trek mijn credit nota te betalen

Geplaatst: 28 aug 2009 23:18
door Nickstyle
4Launch lijkt wakker geworden te zijn. Inmiddels hebben ze eindelijk actie ondernomen, zo hebben ze nu (26ste) wel een credit nota aangemaakt (die binnen 10 dagen betaald wordt).
Vandaag (28ste) heb ik ook een emailtje van de customer support van 4Launch ontvangen dat ze ook van mening waren de afhandeling (te) lang had geduurd dat de RMA afdeling hierop actie op had mogen ondernemen. Hierbij hebben ze ook hun excuses aangeboden en bij de volgende bestelling zou ik gratis verzendkosten krijgen. Ik waardeer het zeer dat ze na de vervelende gang van zaken toch netjes proberen af te ronden.
Verwacht alleen niet dat ik hiervan gebruik ga maken. Het vertrouwen in 4Launch heeft bij mij een te grote deuk opgelopen om in de toekomst hier een nieuwe bestelling te plaatsen.

Re: 4Launch.nl heeft geen trek mijn credit nota te betalen

Geplaatst: 28 aug 2009 23:28
door Nickstyle
mool schreef:Ook ik heb problemen met 4Launch. Alles leek vlekkeloos te verlopen. Had snel mijn bestelling (laptop) binnen, maar die bleek beschadigd. Ik kon 'm terugsturen.
Toen bleef het 2 weken stil van hun kant, tot ik vorige week vrijdag mail kreeg: 'het product is bij u afgeleverd, wij wensen u veel plezier met uw aankoop'. Ehh... afgeleverd? Ik heb nog niks gezien! Dus ik terugmailen... gelijk mail terug, er zal onderzoek naar gedaan worden. Inmiddels een week verder en heb nog niks gehoord over het 'onderzoek' en mijn laptop heb ik ook nog steeds niet.

Als ik de laptop vandaag (een week na de mail dat 'ie afgeleverd zou zijn) niet binnen heb, wil ik mijn geld terugvragen (op basis van niet nagekomen toezegging). Jammer om dan hierboven te lezen dat ik dan waarschijnlijk nog een hele tijd moet wachten op m'n geld en dus nog steeds geen laptop heb...
M'n rechtsbijstand had ik wel nog gebeld (gelukkig heb ik ze alsnog niet nodig). Denk dat hun advies misschien voor jou ook nuttig kan zijn, een aangetekende brief (gebreke stelling) aan 4Launch sturen, kost je wel een euro of 6 maar deze komt wel bij iemand aan die deze vanaf dag 1 in behandeling zal nemen.
Hierin moet je aangeven wat ze niet juist hebben uitgevoerd en wat je van ze eist (bv. binnen 14 dagen of je geld terug of een de werkende laptop).
Ik heb er wel weer een beetje vertrouwen in dat het dan goed moet komen ;)

Re: 4Launch.nl heeft geen trek mijn credit nota te betalen

Geplaatst: 29 aug 2009 23:51
door alfatrion
Een ingebrekenstelling is een brief waarin je de tegenpartij een allerlaatste kans geeft om alsnog aan hun verplichtingen te voldoen voor een bepaalde datum. Als ze na die datum nog niet aan hun verplichtingen hebben voldaan dan kun je de koop ontbinden. Je hebt dan recht op de aankoopprijs minus een vergoeding voor het gebruik.

Als je een beroept wilt doen op non-conformiteit dan is een ingebrekenstelling niet nodig. De verkoper is dan verplicht binnen een redelijke termijn het product te herstellen en ander kun je de koop ontbinden. Bij een consumentenkoop mag hier niet vanaf worden geweken in de overeenkomst.

Of een beroep op non-conformiteit verstandig is hangt van de omstandigheden, mede wanneer het product gekocht is.

Re: 4Launch.nl heeft geen trek mijn credit nota te betalen

Geplaatst: 02 sep 2009 10:57
door mool
Nickstyle en alfatrion, bedankt voor de tips en informatie.

Alfatrion, kan jij zeggen wat ik redelijkerwijs zou kunnen eisen van 4launch?
Ik weet trouwens dat mijn eis zoals beschreven bij 25 aug. niet geheel redelijk is, maar niet geschoten is altijd mis :wink:

De data op een rij:
3 aug - mail dat product betaald is
3 aug - mail dat pakketje verzonden is
4 aug - product ontvangen, laptop blijkt een kras op de klep te hebben
4 aug - mail van mij naar 4launch dat product beschadigd is
5 aug - mail dat ik product terug mag sturen omdat het beschadigd blijkt te zijn
8 aug - laptop teruggestuurd (verzekerd en met 'handtekening retour')
11 aug - mail dat laptop is ontvangen
21 aug - mail dat laptop bij mij afgeleverd zou zijn (wat niet het geval is dus)
21 aug - mail van mij naar 4launch om te zeggen dat product niet bij mij is afgeleverd
21 aug - mail terug dat er 'een onderzoek gestart' zal worden
25 aug - in de avond een mail naar 4launch gestuurd dat ik de laptop voor zaterdag ontvangen wil hebben, en dat ik financiƫle compensatie wil (laptop is inmiddels 40 euro goedkoper) omdat ik mijn laptop nog niet heb kunnen gebruiken. Daarbij ook vermeld dat ik de laptop bij hen had besteld omdat ik deze snel nodig had en ook erg blij was dat ik de laptop in eerste instantie zo snel had ontvangen.
26 aug - gelijk in de ochtend mail terug dat financiƫle compensatie niet mogelijk is. Op het feit dat ik aangaf de koop te willen ontbinden als ik laptop voor zaterdag niet ontvangen heb werd niet ingegaan.
31 aug - mail van mij naar 4launch dat ik het betreur niks van ze te horen. Daarin ook de mededeling dat ik de koop wil ontbinden, dit graag door hen bevestigd zie.

Vind het raar dat ze het ene moment wel binnen een dag kunnen reageren, en als ik zeg de koop te willen ontbinden, dat er niet gereageerd wordt. Bellen zou me 25 cent per minuut gaan kosten, en ik zie al voor me dat ik een half uur aan de telefoon zit.

Re: 4Launch.nl heeft geen trek mijn credit nota te betalen

Geplaatst: 02 sep 2009 22:24
door Nickstyle
Hoi Mool,

Denk dat dit probleem misschien niet eens door 4Launch veroorzaakt kan zijn. De mogelijkheid bestaat dat de laptop tijdens transport verdwenen is (misschien dat de postbode deze heeft). Hierdoor kunnen ze verwacht ik dus aangeven dat dit buiten hun schuld is gebeurt.
Ik zou ze daarom een mail sturen (of nog beter een aangetekende brief) met een termijn van 14 dagen om het probleem op te lossen, dit kan ook nog betekenen dat ze je een nieuwe laptop sturen.

Re: 4Launch.nl heeft geen trek mijn credit nota te betalen

Geplaatst: 08 sep 2009 12:38
door mool
Even een update:

7 sept - Mail verzonden dat mijn laptop nog steeds niet ontvangen is, dat ik hier graag reactie van hen op wil
7 sept - Direct mail terug dat ik het beste navraag kan doen bij TNT, als de laptop niet binnen 2 werkdagen ontvangen is zal 4launch een onderzoek instellen.

Kortom: 4Launch doet er niks aan om mijn laptop terug te vinden. Ze hebben in een mail van 21 augustus namelijk al toegezegd een onderzoek te starten, en dit hebben ze blijkbaar nog niet gedaan.
Gisteren gelijk met consuwijzer gebeld om te vragen wat mijn rechten zijn.
Ik ga vandaag een aangetekende brief op de post doen met daarin dat zij in gebreke zijn gebleven (niet actief op zoek zijn naar een oplossing). Daarin stel ik ze een termijn van 14 dagen om mij mijn geld of laptop terug te geven. Indien dit niet het geval is zal ik juridische stappen moeten ondernemen.

Ik meende dat 4launch was aangesloten bij een thuiswinkel organisatie, maar dit blijkt dus niet het geval. Volgende stap zal dus worden naar de rechter. Of misschien eerst via Radar of Kassa proberen, dat wil namelijk ook nog wel eens helpen.

Re: 4Launch.nl heeft geen trek mijn credit nota te betalen

Geplaatst: 08 sep 2009 18:36
door alfatrion
Hoi mool,

Ik was er even niet en heb dit later over het hoofd gezien. Hier mijn antwoord:

Je kunt mensen ook tegen je in het harnas in jagen. Je kunt op dit moment nog alleen kosteloos herstel eisen. Vervanging zit er niet in omdat het enkel (als ik het goed lees) gaat om een kras. Ontbinding zat er op 25 aug echt niet in omdat dat echt nog veel te kort dag voor was.

Ik hou voor herstel of vervanging altijd een termijn aan van zes weken, uitzonderingen daar gelaten. Als je op 17 september heb nog niet terug hebt zou je m.i. ontbinding kunnen eisen. Dat wil zeggen als je naar de rechter gaat heb je een goede kans dat je in het gelijk zult worden gesteld.

Dit is de weg uit het burgerlijk wetboek 7, deze geld alleen voor koopovereenkomsten.
mool schreef:Ik ga vandaag een aangetekende brief op de post doen met daarin dat zij in gebreke zijn gebleven (niet actief op zoek zijn naar een oplossing). Daarin stel ik ze een termijn van 14 dagen om mij mijn geld of laptop terug te geven. Indien dit niet het geval is zal ik juridische stappen moeten ondernemen.
Dat is een andere weg die inderdaad ook mogelijk is. 14 dagen lijkt mij nu redelijk omdat er al enige tijd over heen is. Daarmee kun je wel pas ontbinding eisen vanaf 22 september.

Dit is de weg uit het burgerlijk wetboek 6, deze geld voor alle type overeenkomsten.

Re: 4Launch.nl heeft geen trek mijn credit nota te betalen

Geplaatst: 14 sep 2009 21:49
door Nickstyle
Ik zie dat 4Launch zich deze keer bij mij eindelijk aan z'n woord heeft gehouden.
Op 8 september hebben ze mijn 51,00 euro teruggestort, blijft alleen vervelend op welke manier alles heeft moeten verlopen.

Re: 4Launch.nl heeft geen trek mijn credit nota te betalen

Geplaatst: 22 sep 2009 14:19
door mool
Nickstyle, lekker dat je (eindelijk!!) je geld retour hebt.

Bij mij wil het nog niet echt vorderen. Ik heb 17 september aangetekende brief verzonden. Gisteren, 21 september, gelijk reactie terug. Wat blijkt: de laptop is helemaal niet kwijt in de post (zoals 4Lauch bijna een maand heeft volgehouden). De laptop ligt bij Toshiba en zij willen de kras op de klep niet maken/vervangen.
Maar tsja, wat nu.... moet ik me bij de gestelde 14 dagen houden (zoals ik in de aangetekende brief had genoemd), of moet ik nou soepeler zijn richting 4Launch? Ik heb er nog steeds m'n laptop niet mee terug...

Re: 4Launch.nl heeft geen trek mijn credit nota te betalen

Geplaatst: 22 sep 2009 15:38
door alfatrion
Nee als ze over de fatale datum heen zijn dan kun jij ontbinden als je dat wilt.

Voor een geschil dat ik heb met een winkel heb ik zelf een dagvaarding geschreven. Vervolgens heb ik gezocht naar een gerechtsdeurwaarders in hun rechtsgebied en kam op de onderstaande uit. Deze is vooral aantrekkelijk omdat ze onder gunstige voorwaarden het hele proces van A-Z begeleiden.

http://www.dkvnieuwegein.nl/

En dan met name hier niet overheen gaat:

http://www.dkvnieuwegein.nl/pages/liquidatietarief.html

Re: 4Launch.nl heeft geen trek mijn credit nota te betalen

Geplaatst: 16 okt 2009 11:33
door mool
Nog maar weer een update: Ik heb nog steeds mijn geld/laptop niet
Een aantal dagen voor de door mij gestelde termijn van 14 dagen (in de aangetekende brief 17 september) mailde ik 4launch dat ik benieuwd was naar de vorderingen. Ik kreeg als reactie dat Toshiba de laptop terug zal sturen naar 4launch, en 4launch naar mij. De beschadigde laptop dus! Ik zou 20 euro creditatie van 4lauch krijgen (ja, daaaaaaaaaaag, ik heb bij aankoop een onbeschadigde laptop gekozen, dus wil deze ook ontvangen). De termijn verliep, en opnieuw zond ik aangetekende brief, waarin ik aangaf koop te ontbinden, omdat zij in gebreke zijn gebleven (onjuiste info, en niet (tijdig) kunnen repareren van mijn laptop.
Tot op heden nog steeds geen geld, termijn loopt a.s. maandag af. Ik ben erg benieuwd...

Re: 4Launch.nl heeft geen trek mijn credit nota te betalen

Geplaatst: 17 okt 2009 03:00
door alfatrion
Tip voor de volgende keer: dit kun je allemaal in een brief doen. Het ontbinden van de koop doe je dan voorwaardelijk.

Na maandag kun je naar de rechter als je dat wilt. Dit mag je zonder jurist doen, maar het risico dat dan fout gaat kan dan wel hoger zijn. Indien je een jurist inschakelt dan gelden er maximum vergoedingen die krijgt toegewezen indien je in het gelijk wordt gesteld. En visa versa als je de rechtzaak verliest. Wat je ook doet neem voor deze zaak geen advocaat, die zijn veelste duur.

Zoek er dus een jurist die voor dat tarief wil werken. Indien je een laag inkomen hebt dan kun je subsidie krijgen.

Als je zonder jurist een rechtzaak start moet je zelf een dagvaarding schrijven en dat geven aan een jurist. Als je van de tegenpartij een conclusie van antwoord krijgt schrijf je een repliek, waarop de ander weer kan reageren door een dupliek te schrijven.

Re: 4Launch.nl heeft geen trek mijn credit nota te betalen

Geplaatst: 14 nov 2009 12:16
door mool
Het verhaal gaat verder... de termijn van 14 dagen heeft 4Launch dus laten verstrijken. Maar ik was op vakantie, dus kon nog geen stappen ondernemen.
28 okt. - mail van 4Launch dat ik het aankoopbedrag + verzendkosten terugkrijg binnen 10 werkdagen. Helaas niet het geld dat ik heb moeten uitgeven aan retourneren laptop + 2 aangetekende brieven. Maar ik ben allang blij dat ik IETS terugkrijg.
11 nov. - Op precies werkdag 10 het geld terug ontvangen op m'n rekening.

Ben blij dat ik uiteindelijk m'n geld terug heb, wat een gezeur. En vooral het gemak waarmee ze een laptop/800 euro van iemand 3 maanden weg laten zijn. Nooit meer 4Launch voor mij.