maar dell is wel degelijk gehouden aan het leveren van een deugdelijk product binnen de economische waarde en verwachte levensduur.
Ligt ook aan de prijs/kwaliteit verhouding.
Europa wilt overal vaste termijnen voor hebben, terwijl dat in de praktijk niet zo is.
Als Dell een computer levert met goedkopere onderdelen, kan de verwachte levensduur zomaar 1 tot 2 jaar zijn dan van een computer met hoge kwaliteitsonderdelen die dan een verwachte levensduur van 3 tot 5 jaar heeft.
Het gaat erom dat als een product conform de koopovereenkomst geleverd is, dat het er helemaal niet toe doet wat de verwachtingspatroon van de koper is.
Ik weet dat ik hiermee behoorlijk hard ben, maar het is wel rechtvaardig.
De koper moet VOOR de koop zijn keuze en verwachting aangeven, en niet NA de koop.
Wat er vaak gebeurd is dat men een product koopt en achteraf gaat klagen dat het niet aan zijn verwachting voldoet.
De koper heeft dan gewoon pech en geen recht van spreken.
De koper dient VOOR de koop heel duidelijk aan te geven wat de koper ervan verwacht en kiest dan een product die bij zijn verwachtingen/eisen past.
Dan wordt de koop gesloten en zitten de verkoper en koper aan het contract vast.
Een veel gehoorde klacht is als de koper een product uit zou moeten kiezen die wel aan zijn verwachtingen voldoet, dat de aanschafprijs veel te duur is.
En dat is dus precies waar het om gaat.
Volgens Europa (met name de uitspraken van het Quelle Arrest) mag je van de goedkoopste accuboormachine van de Gamma de dezelfde levensduur en kwaliteit verwachten als van de duurste DeWalt of Makita.
En dat is echt de grootste onzin die er maar is.
Tijdens de economische levensduur heb je recht op kosteloos herstel of vervanging, daar kan ik niet uit opmaken dat er kosten in rekening mogen worden gebracht.
Helemaal mis.
Als het product niet conform de koopovereenkomst is, dan moet gedurende de economische levensduur de verkopende partij ervoor zorgen dat het product conform de koopovereenkomst is, wat hij dan kosteloos moet uitvoeren.
Een voorbeeld:
Op de koopovereenkomst staat dat het product 1 jaar garantie zit en dat de koper gedurende die ene jaar recht heeft op kosteloze reparatie of vervanging als blijkt dat het probleem wordt veroorzaakt door materiaalfouten, fabricagefouten of montagefouten.
Als na 1½ het product kapot gaat, is de verkopende partij wel verplicht om gedurende de economische levensduur het probleem op te lossen, maar mag dan wel alle kosten in rekening brengen, dit omdat het product gewoon conform de koopovereenkomst is.
Een uitzondering daarop is wel dat de koper wel recht op kosteloze reparatie of vervanging heeft als de koper kan bewijzen dat het probleem tijdens de koop al aanwezig was maar zich later openbaarde.
Zo is het volgens het Nederlandse wet. Dat Europa anders spreekt doet er niet toe en mag je in Nederland zeker geen rechten aan ontlenen.