MLM met dagelijkse boodschappen
Geplaatst: 07 sep 2009 13:10
Dat MLM in Nederland een negatieve impact heeft is duidelijk. Maar hoe komt dit eigenlijk. Ik ben van mening dat de oorzaak ligt in vele bedrijven die zichzelf MLM bedrijven noemen maar dit niet echt zijn.
Ik ben zelf een voorstander van MLM, maar dan wel in de goeie zin van het woord. ALs je namelijk echt gaat kijken wat MLM is, dan kom jet to de conclusie dat echte MLM slechts op 3 peilers rust:
Een uitzonderlijk goed product
Tegen een betaalbare prijs
Volgens de beste marketingmethode, relatiemarketing
Zie hier de 3 peilers, en maak voor je zelf maar een top 10 lijst van bedrijven die op minstens één van deze peilers nat gaan. Mijn lijstje is dan snel vol.
Toch is dat voor mij geen reden om hiermee MLM als slecht te beschouwen, daarmee druk je namelijk ook de oede MLM bedrijven, die wel deze peilers hoog in het vaandel hebben staan in dezelfde hoek als de slechte MLM bedrijven.
Kijk, als we het nu eens in bepaalde hoeken zoeken, zoals de zogenaamde MLM bedrijven met gezondheidsdrankjes / afslankproducten etc...... Daar wil ik heel duidelijk in zijn, de meeste van deze zijn wat mij betreft MLM misbruikers, simpelweg omdat de meeste per definitie al nat gaan op de 2e peiler, de prijs.
En om heel eerlijk te zijn ben persoonlijk ook flink teruggekomen van dit soort bedrijven, evenals de zogenaamde MLM bedrijven in de telecombranche, of catalogi rondbrengen met producten die in China zijn gemaakt.
Toch zijn er gelukkig ook echte MLM bedrijven die deze 3 peilers wel hoog in het vaandel hebben staan, maar die daarnaast ook daadwerkelijk de mens als netwerkmarketeer, distributeur, maar ook de klant echt ziet staan. En ik vraag me wel eens af hoe de consument, die inmiddels zo negatief over MLM denkt op dit soort wel goedbedoelende MLM bedrijven reageert.
Zelf ben ik distributeur voor een parfumbedrijf, die inderdaad een ontzettend goed product in de markt zet, tegen een betaalbare prijs voor iedereen. Door middel van dit bedrijf ben ik in staat om ook andere mensen te helpen een extra aanvullend inkomen op te bouwen, al is het maar een paar honderd euro per maand, wat met dit bedrijf relatief snel te verdienen is. Inmiddels begint de Nederlandse markt hier behoorlijk positief op te reageren. Simpelweg omdat telkens meer mensen gaan zien dat het product van hoogwaardige kwaliteit is en veel goedkoper als bij de supermarkt. Goed, voor mij een geweldig concept, wat op een eerlijke manier laat zien hoe MLM in elkaar hoort te zitten.
Mijn titel voor dit topic was: "MLM met dagelijkse boodschappen". Ik werd namelijk aan het denken gezet door een artikel van iemand een aantal jaren terug op dit zelfde TROS Radar forum, die zich afvroeg hoe de markt zou reageren als er een MLM-concept zou komen met dagelijkse verbruiksgoederen. Producten die we allemaal elke dag gebruiken en ook nodig hebben. Met andere woorden, de bekende supermarktproducten. Er is ook blijkbaar behoefte aan een dergelijk concept.
Nu is het zo dat een dergelijk concept inmiddels al enkele jaren naar Nederland is overgewaaid. Bij dit bedrijf koop je als consument je dagelijkse verbruiksproducten, overigens ook nog eens milieuvriendelijk, tegen concurrerende supermarktprijzen. Je koopt deze producten niet gedurende de maand in, maar in 1x aan het begin van de maand. Je bepaalt dus eigenlijk wat je de komende 30 dagen nodig gaat hebben.
Zelf ben ik al een paar jaar lid van dit bedrijf, en gebruik ik deze producten elke dag weer, en naar volle tevredenheid. De producten doen wat ze moeten doen, ze zijn zelfs beter dan de bekende A-merken, en aantrekkelijk geprijsd.
Toch merk ik dat mensen als het erop aankomt hier heel huiverig voor zijn. En ik vraag me wel eens af hoe dat komt. Dan is er een bedrijf die in een bepaalde dagelijkse behoefte voorziet, die de klanten ook nog eens beloond met loyaliteitsbonussen die kunnen oplopen tot de waarde van de producten die men dagelijks nodig heeft (dus eigenlijk elke maand gratis boodschappen doen), en dan wordt ook hier met de nodige huiver op gereageerd.
Wat ik al zei, ik gebruik deze producten al een paar jaar met veel plezier. Het maakt mij niet uit als ik elke maand even naar een gratis nummer moet bellen of via internet mijn producten moet bestellen. Ik wordt als consument beloond omdat ik elke maand weer bij dit bedrijf terugkom, en mijn uitgaven voor dit soort producten (en dan praat ik gewoon over tandpasta, wasmiddel, afwasmiddel, shampoo, conditioner, schoonmaakmiddelen, vitamine, cosmetica, huidverzorging etc......) zijn vele malen lager als die van de gemiddelde consument die vergelijkbare A-merken in de winkel koopt.
Als je klant wordt mag je ook nog eens 2 maanden de producten vrijblijvend gebruiken. Bevallen ze dan niet, dan worden al je aankoopgelden terugbetaald. Goed, ik ben al 2,5 jaar lid.
Maar hoe komt het dat ondanks dat er best wel behoefte aan is, de mensen hier toch niet of nauwelijks op reageren?
Zijn mensen soms bang dat ze zich verbinden aan een verplichting, terwijl ze die verplichting evengoed aangaan, omdat ze dit soort producten door de maand heen toch al in hun winkelwagen gooien, en zich niets bewust zijn van het feit dat de verplichting die ze aangaan niets anders in dan wat ze dagelijks al doen?
Komt het omdat mensen het merk niet kennen? Het zijn niet de bekende A-merken die we hier in Nederland kennen. Maar het zijn wel milieuvriendelijke producten die scherper geprijsd zijn dan de A-merken.
Komt het omdat het uit Amerika komt?
Komt het door de slechte naam van de definitie MLM in Nederland? Alhoewel, in de parfumbusiness hebben we daar weinig last van.
Heeft het te maken met onze cultuur? "Wat de boer niet kent, dat vreet ie niet". En wij zijn Nederlanders, dus kritisch en behoudend?
Of is de consument helemaal niet op de hoogte van een dergelijk concept? Dat zou een gemis zijn, omdat mensen dus blijkbaar niet goed op de hoogte worden gesteld, of mensen door de slechte naam van MLM de goede MLM bedrijven niet eens meer zien of willen zien?
Ik ben wel eens benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken. Dit zijn vragen die bij me opkomen.
Ik ben zelf een voorstander van MLM, maar dan wel in de goeie zin van het woord. ALs je namelijk echt gaat kijken wat MLM is, dan kom jet to de conclusie dat echte MLM slechts op 3 peilers rust:
Een uitzonderlijk goed product
Tegen een betaalbare prijs
Volgens de beste marketingmethode, relatiemarketing
Zie hier de 3 peilers, en maak voor je zelf maar een top 10 lijst van bedrijven die op minstens één van deze peilers nat gaan. Mijn lijstje is dan snel vol.
Toch is dat voor mij geen reden om hiermee MLM als slecht te beschouwen, daarmee druk je namelijk ook de oede MLM bedrijven, die wel deze peilers hoog in het vaandel hebben staan in dezelfde hoek als de slechte MLM bedrijven.
Kijk, als we het nu eens in bepaalde hoeken zoeken, zoals de zogenaamde MLM bedrijven met gezondheidsdrankjes / afslankproducten etc...... Daar wil ik heel duidelijk in zijn, de meeste van deze zijn wat mij betreft MLM misbruikers, simpelweg omdat de meeste per definitie al nat gaan op de 2e peiler, de prijs.
En om heel eerlijk te zijn ben persoonlijk ook flink teruggekomen van dit soort bedrijven, evenals de zogenaamde MLM bedrijven in de telecombranche, of catalogi rondbrengen met producten die in China zijn gemaakt.
Toch zijn er gelukkig ook echte MLM bedrijven die deze 3 peilers wel hoog in het vaandel hebben staan, maar die daarnaast ook daadwerkelijk de mens als netwerkmarketeer, distributeur, maar ook de klant echt ziet staan. En ik vraag me wel eens af hoe de consument, die inmiddels zo negatief over MLM denkt op dit soort wel goedbedoelende MLM bedrijven reageert.
Zelf ben ik distributeur voor een parfumbedrijf, die inderdaad een ontzettend goed product in de markt zet, tegen een betaalbare prijs voor iedereen. Door middel van dit bedrijf ben ik in staat om ook andere mensen te helpen een extra aanvullend inkomen op te bouwen, al is het maar een paar honderd euro per maand, wat met dit bedrijf relatief snel te verdienen is. Inmiddels begint de Nederlandse markt hier behoorlijk positief op te reageren. Simpelweg omdat telkens meer mensen gaan zien dat het product van hoogwaardige kwaliteit is en veel goedkoper als bij de supermarkt. Goed, voor mij een geweldig concept, wat op een eerlijke manier laat zien hoe MLM in elkaar hoort te zitten.
Mijn titel voor dit topic was: "MLM met dagelijkse boodschappen". Ik werd namelijk aan het denken gezet door een artikel van iemand een aantal jaren terug op dit zelfde TROS Radar forum, die zich afvroeg hoe de markt zou reageren als er een MLM-concept zou komen met dagelijkse verbruiksgoederen. Producten die we allemaal elke dag gebruiken en ook nodig hebben. Met andere woorden, de bekende supermarktproducten. Er is ook blijkbaar behoefte aan een dergelijk concept.
Nu is het zo dat een dergelijk concept inmiddels al enkele jaren naar Nederland is overgewaaid. Bij dit bedrijf koop je als consument je dagelijkse verbruiksproducten, overigens ook nog eens milieuvriendelijk, tegen concurrerende supermarktprijzen. Je koopt deze producten niet gedurende de maand in, maar in 1x aan het begin van de maand. Je bepaalt dus eigenlijk wat je de komende 30 dagen nodig gaat hebben.
Zelf ben ik al een paar jaar lid van dit bedrijf, en gebruik ik deze producten elke dag weer, en naar volle tevredenheid. De producten doen wat ze moeten doen, ze zijn zelfs beter dan de bekende A-merken, en aantrekkelijk geprijsd.
Toch merk ik dat mensen als het erop aankomt hier heel huiverig voor zijn. En ik vraag me wel eens af hoe dat komt. Dan is er een bedrijf die in een bepaalde dagelijkse behoefte voorziet, die de klanten ook nog eens beloond met loyaliteitsbonussen die kunnen oplopen tot de waarde van de producten die men dagelijks nodig heeft (dus eigenlijk elke maand gratis boodschappen doen), en dan wordt ook hier met de nodige huiver op gereageerd.
Wat ik al zei, ik gebruik deze producten al een paar jaar met veel plezier. Het maakt mij niet uit als ik elke maand even naar een gratis nummer moet bellen of via internet mijn producten moet bestellen. Ik wordt als consument beloond omdat ik elke maand weer bij dit bedrijf terugkom, en mijn uitgaven voor dit soort producten (en dan praat ik gewoon over tandpasta, wasmiddel, afwasmiddel, shampoo, conditioner, schoonmaakmiddelen, vitamine, cosmetica, huidverzorging etc......) zijn vele malen lager als die van de gemiddelde consument die vergelijkbare A-merken in de winkel koopt.
Als je klant wordt mag je ook nog eens 2 maanden de producten vrijblijvend gebruiken. Bevallen ze dan niet, dan worden al je aankoopgelden terugbetaald. Goed, ik ben al 2,5 jaar lid.
Maar hoe komt het dat ondanks dat er best wel behoefte aan is, de mensen hier toch niet of nauwelijks op reageren?
Zijn mensen soms bang dat ze zich verbinden aan een verplichting, terwijl ze die verplichting evengoed aangaan, omdat ze dit soort producten door de maand heen toch al in hun winkelwagen gooien, en zich niets bewust zijn van het feit dat de verplichting die ze aangaan niets anders in dan wat ze dagelijks al doen?
Komt het omdat mensen het merk niet kennen? Het zijn niet de bekende A-merken die we hier in Nederland kennen. Maar het zijn wel milieuvriendelijke producten die scherper geprijsd zijn dan de A-merken.
Komt het omdat het uit Amerika komt?
Komt het door de slechte naam van de definitie MLM in Nederland? Alhoewel, in de parfumbusiness hebben we daar weinig last van.
Heeft het te maken met onze cultuur? "Wat de boer niet kent, dat vreet ie niet". En wij zijn Nederlanders, dus kritisch en behoudend?
Of is de consument helemaal niet op de hoogte van een dergelijk concept? Dat zou een gemis zijn, omdat mensen dus blijkbaar niet goed op de hoogte worden gesteld, of mensen door de slechte naam van MLM de goede MLM bedrijven niet eens meer zien of willen zien?
Ik ben wel eens benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken. Dit zijn vragen die bij me opkomen.