Simpel antwoord die kooi is goed genoeg of groot genoeg vind ik niet dat je hier kunt geven. Waarom niet? Ten eerste als ik reclame voor een auto zou maken waarop vier kinderen op de achterbank zitten en daar zit ruimte tussen, en dat wanneer je in werkelijkheid slechts 3 kinderen naast elkaar kunnen zitten, is dit misleiding. Wanneer je de foto in het folder van Blokker goed bekijkt, zie je dat de hamster verkleint is. De Syrische hamster is al gauw 15 tot zelfs 20 cm groot en past in werkelijkheid niet op dat trapje. Laat staan in het molentje. De kooi is in werkelijkheid kleiner dan in het folder geschreven wordt. Ze nemen het molentje namelijk mee. Bodemlengte is 29 cm.
Om te zeggen dat deze kooi geschikt is voor dwerghamsters, ben ik absoluut niet mee eens. De kooi voor een dwerghamster moet minimaal wel 40-50 cm groot zijn en niet 30 cm. De Roborovski dwerghamster is een echte renner en de kooien moeten groter dan 50 cm zijn. De Chinese dwerghamster is een echte klimmer en kan in dit kooitje niet doen wat hij graag wil. De Russische en de Campbelli dwerghamsters hebben ook behoefte aan lopen terwijl ze een hoek hebben om te slapen.
Voor huisdieren zijn geen wettelijke regels. Voor compsumptie dieren wel. Weten jullie dat wanneer een Syrische hamster in een laboratorium gehouden wordt, ze groter gevestigd worden dan dit klein kooitje? Namelijk in een T3 labbak, 43 cm lang.
Nee, diervriendelijk is dat niet. Ik vind het zelfs niet kunnen. Mede omdat de hamster kleiner gemaakt is om zo te laten zien van kijk een mooie ruime kooi.
De kenners zoals ik zullen dit ook nooit aanschaffen. Maar het gaat om de onwetende mensen die aan vroeger denken en ze in die bolle kooien hadden zitten. Maar deze kooien van vroeger waren 40cm. Groter dan deze kooi. Slik. Maar we gaan met de tijd mee en we weten e.e.a. meer over de diersoort zelf.
Wetenschappelijk is de kooigrootte van de Syrische hamster bestudeerd en de bevindingen zijn niet mis. Advies kooigrote is namelijk 1 meter lang. Hoe groter de kooi, hoe minder lang ze knagen en minder gefrustreerd gedrag vertonen. Typisch is wel dat het aantal keren dat er geknaagd wordt, even vaak is, ongeacht of het om wilde exemplaren gaat of de in Europa gefokte lijnen.
Wanneer je naar Duitsland kijkt, dan hebben ze daar de betere formaten kooien, namelijk 1 meter en zelfs groter voor de Syrische hamsters. Zelfs voor dwerghamsters wordt dit aangehouden. Er zijn landen waar het wel kleiner zijn, bijvoorbeeld Thailand. Maar vinden jullie Nederland daar mee te vergelijken?
Maar terugkomend. Het gaat hier om foto manupulatie en dat hoort echt niet.
Foto van een Syrische hamster:
De steen is 15 cm qua lengte, de kooi is kleiner dan 2 stenen naast elkaar....