LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Azerty - Foute prijsvermelding, op kosten van de klant

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Ne0Que
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 sep 2009 12:50

Azerty - Foute prijsvermelding, op kosten van de klant

Ongelezen bericht door Ne0Que »

Oke, ik koop dus een externe hardeschijf bij azerty.nl. Ik betaal diezelfde dag via IDEAL (kosten 1 euro) en ontvang een bevestiging. Vervolgens ontvang ik ook een mailtje met daarin dat het product zo snel mogelijk wordt verzonden.

2 dagen later krijg ik echter te lezen via een email dat de externe harde schijf geen 80 euro kost, maar 139 euro. Ze hadden de prijs verkeerd vermeld volgens hen. Ze vroegen of ik de missende euro's nog wilde overmaken, of dat ik de bestelling wilde annuleren.

Dit werkt toch niet zo? Ik heb toch al besteld. Ik heb een bevestiging ontvangen en daarom toch een koopovereenkomst? In hun algemene voorwaarden staat dan wel dat zij zonder opgaaf van reden een bestelling kunnen annuleren, maar de bestelling is al gedaan. Er kan geen bestelling geannuleerd worden, want er is een koopovereenkomst gesloten.

Maargoed, omdat ik de vervelendste niet ben heb ik gevraagd of ze het bedrag wilde terug storten. Vandaag kijk ik dus op mijn rekening en zie tot mijn verbazing dat ze 1 euro te weinig terug hebben gestort. Deze euro moest ik dus betalen voor die IDEAL transactie.

Maar ho even, ik ben dan misschien de vervelendste niet, maar als er met mij nog 10.000 andere klanten in het jaar zijn verdient Azerty dus gewoon 10.000 euro per jaar alleen al aan hun eigen fouten.

Ik moet dus opdraaien voor hun eigen fouten. Nou heb ik dus op Tweakers.net rondgevraagd hoe het met betrekking tot die koopovereenkomst zit maar daar geven veel mensen te kennen dat ik eerst zelf had moeten nagaan of het eigenlijk wel klopte, die prijs.

Maar dit slaat toch nergens op? Waarom moet de klant gaan controleren of de prijs van die ene winkel wel correct is? 80 euro is niet niets, en het kon best een acceptabel bedrag zijn in mijn ogen. Ik ben niet zo bezig met de prijzen van harde schijven, dag in dag uit.. 80 euro was een prima bedrag. Maar buiten dit alles? Hoelang mogen webwinkels dit soort fouten nog maken, en daar nog voor beloond worden ook? Dit kan toch niet?!

Wat is er aan de hand in NL? Waar is het recht? Ik heb dat ding gekocht.. punt uit. Er valt niets te annuleren. Ik heb betaald en een bevestiging ontvangen, en daarmee een koopovereenkomst. Een vergelijking met OTTO gaat gewoon niet op omdat het bij het OTTO verhaal om 1000% veschil ging in prijs. Elke drol had kunnen weten dat die tv nooit zo goedkoop kon wezen. Dit is heel anders. 80 euro is een redelijk hoog bedrag.

Wanneer komen dit soort praktijken in de uitzending? Het word tijd dat er dit soort fouten worden bestraft. Azerty gaf trouwens in een mailtje ook te kennen dat zij 40.000 producten per week aanbieden en dat het voor hen onmogelijk is om al die prijzen met de hand te controleren. Maar wat heb ik daar als klant mee te maken? Helemaal niets. Dat is toch hun probleem? Dat kunnen ze toch niet als excuus op het bord van de klant schuiven. Als zij die 40.000 producten niet aankunnen, zie ik dat als grootheidswaanzin en een grove inschattingsfout van hun capiciteit (van kunnen). Je zou het ook kunnen vertalen als: Hebzucht en dat hun ogen groter zijn dan hun maag....

Het is HUN fout dat die prijs verkeerd vermeld staat en ik betaal daar dus gewoon een euro voor. Buiten het feit dat ik dus mijn eerste week op school zonder de verplichte externe harde schijf had gezeten en zonder die 80 euro om er eentje ergens anders aan te schaffen. Dus ook daar heb ik schade aangeleden.

Wanneer word die arrogantie van dit soort bedrijven bestraft??

fckgw
Berichten: 34
Lid geworden op: 06 mar 2009 21:03

Re: Azerty - Foute prijsvermelding, op kosten van de klant

Ongelezen bericht door fckgw »

Tja. Je ziet nu eenmaal vaak dat als webshops groter worden service minder belangrijk lijkt te worden. De omzet wordt toch wel gehaald kennelijk.

Het kan nog veel arroganter. Bij Alternate heb ik een keer een externe HDD behuizing besteld waar achteraf de schijf die ik er in wilde doen niet in bleek te passen. Volgens de omschrijving op hun site kon dit wel. Dit stond dus foutief vermeld. Toch moest ik een x-bedrag aan administratiekosten betalen voor de omruil (nog los van de verzendkosten) 'want ik had foutief besteld'. Ik heb toen dus gezegd dat ik 'foutief' besteld had omdat ik op de verkeerde informatie op hun site was afgegaan en dat dit dus niet aan mij te wijten was. Hier werd vakkundig omheen geluld, het was alsof ik tegen een muur aan het praten was. Dat was dan ook de laatste keer Alternate. Het probleem met dit soort dingen is gewoon dat er een verschil is tussen je (wettelijk) gelijk hebben en dit ook kunnen behalen. Het enige wat je concreet kunt doen is van te voren goed onderzoek naar een bedrijf doen en als een bedrijf niet bevalt er de volgende keer niet meer bestellen en iets beters zoeken. Zelf ben ik altijd redelijk tevreden over 4Launch maar als ik op tweakers af ga is (zelfs) deze shop de laatste tijd niet meer wat het geweest is.

Gesloten