oproep om een petitie tegen bkr te tekenen!
Geplaatst: 13 sep 2009 09:27
Teken onderstaande petitie op http://www.axci.nl/?ln=ned&id=8229. Deze petitie is nu online, zodat er opgetreden kan worden tegen onder andere de telecombedrijven die vaak gebruik maken van de BKR registratie. Want zij kunnen er voor zorgen dat - ook al ben je geen wanbetaler- wel zo wordt gezien door bepaalde hypotheekverstrekkers! Laat je niet kisten en teken de petitie!
Wij,
slachtoffers van de BKR registratie en alle andere personen die van mening zijn dat de procedure inzake BKR registratie voor discriminatie en onrechtvaardigheid zorgt,
constateren
dat BKR niet zelf kan controleren of de verstrekte gegevens door de deelnemers juist zijn. Er geldt slechts een inspanningsverplichting voor BKR en dat vinden wij niet genoeg!
Ook de bewaartermijn stuit bij ons op grote bezwaren. Want als zelfs de voorzitter van de Geschillencommissie van het Bureau Kredietregistratie al zegt in 2002 dat volstaan kan worden met bewaartermijnen van minder dan vijf jaar, waarom worden mensen dan toch vijf jaar lang achtervolgd door de registratie?
Daarnaast nemen wij ook niet langer genoegen met de discriminatie die voortvloeit uit het feit dat alleen die gsm-abonnementen bij BKR worden geregistreerd van de aanbieders van mobiele telefonie die zich hebben aangesloten bij BKR. Dit betekent dus dat als er een achterstand met betalen is bij een aanbieder die niet bij BKR aangesloten is, deze achterstand ook niet wordt gemeld. Dit levert discriminatie op bij de personen die te maken hebben met een aanbieder die wel is afgesloten. Bij de eerste wordt namelijk wel een hypotheek verstrekt en bij de tweede niet.
Wij zijn het er bovendien niet mee eens dat zowel het Algemeen Reglement als de Privacy Gedragscode BKR niet zijn te downloaden via de site http://www.bkr.nl. Zouden ze soms bang wezen dat ze er kritiek op krijgen? Om aan deze documenten te komen, dien je te bellen naar BKR. Dat levert natuurlijk weer geld op voor de telecombedrijven!
Op de site van BKR staat geschreven dat er geen wachttijd is voor de bijzonderheidscodes en dat een bedrijf je vooraf niet hoeft te waarschuwen als zij een bijzonderheidscode willen plaatsen. Wij vinden dat BELACHELIJK! Iemand komt pas te weten of hij een achterstandscodering heeft gekregen als een lening wordt afgewezen! Bedrijven als telecommunicatiebedrijven kunnen zich er te makkelijk van af maken door in een Ingebrekestelling een paar algemene zinnetjes over een BKR registratie te zetten. Personen kunnen zo de consequenties niet goed genoeg overzien!
Hetzelfde geldt voor het opvragen van je eigen gegevens. Hoe makkelijk een bedrijf je kan registreren, zo moeilijk is het om je eigen gegevens in te zien. Hiervoor dien je een bedrag van € 4,50 te betalen! Dat vinden wij een schandalige manier van zaken doen, zeker omdat het kan gaan om foutieve gegevens! Als je bij bijvoorbeeld telefombedrijven moet betalen, dan kan opeens alles online. Maar wil je je eigen gegevens inzien, dan gaan we een er een procedure omheen verzinnen en geld voor vragen. Zo wordt de drempel hoger!
Er wordt tenslotte niet naar het bedrag gekeken wat wordt geregistreerd. Zo kan iemand voor een achterstandsbetaling van € 25,- vijf jaar lang geen hypotheek verkrijgen. Dat is slechts een vlekje op iemands gedrag!
en verzoeken
dat de procedure voor BKR registratie met terugwerkende kracht wordt herzien met inachtneming van bovengenoemde bezwaren. BKR zou een onafhankelijke instantie moeten zijn niet opgericht door het financiele bedrijfsleven!
Wij,
slachtoffers van de BKR registratie en alle andere personen die van mening zijn dat de procedure inzake BKR registratie voor discriminatie en onrechtvaardigheid zorgt,
constateren
dat BKR niet zelf kan controleren of de verstrekte gegevens door de deelnemers juist zijn. Er geldt slechts een inspanningsverplichting voor BKR en dat vinden wij niet genoeg!
Ook de bewaartermijn stuit bij ons op grote bezwaren. Want als zelfs de voorzitter van de Geschillencommissie van het Bureau Kredietregistratie al zegt in 2002 dat volstaan kan worden met bewaartermijnen van minder dan vijf jaar, waarom worden mensen dan toch vijf jaar lang achtervolgd door de registratie?
Daarnaast nemen wij ook niet langer genoegen met de discriminatie die voortvloeit uit het feit dat alleen die gsm-abonnementen bij BKR worden geregistreerd van de aanbieders van mobiele telefonie die zich hebben aangesloten bij BKR. Dit betekent dus dat als er een achterstand met betalen is bij een aanbieder die niet bij BKR aangesloten is, deze achterstand ook niet wordt gemeld. Dit levert discriminatie op bij de personen die te maken hebben met een aanbieder die wel is afgesloten. Bij de eerste wordt namelijk wel een hypotheek verstrekt en bij de tweede niet.
Wij zijn het er bovendien niet mee eens dat zowel het Algemeen Reglement als de Privacy Gedragscode BKR niet zijn te downloaden via de site http://www.bkr.nl. Zouden ze soms bang wezen dat ze er kritiek op krijgen? Om aan deze documenten te komen, dien je te bellen naar BKR. Dat levert natuurlijk weer geld op voor de telecombedrijven!
Op de site van BKR staat geschreven dat er geen wachttijd is voor de bijzonderheidscodes en dat een bedrijf je vooraf niet hoeft te waarschuwen als zij een bijzonderheidscode willen plaatsen. Wij vinden dat BELACHELIJK! Iemand komt pas te weten of hij een achterstandscodering heeft gekregen als een lening wordt afgewezen! Bedrijven als telecommunicatiebedrijven kunnen zich er te makkelijk van af maken door in een Ingebrekestelling een paar algemene zinnetjes over een BKR registratie te zetten. Personen kunnen zo de consequenties niet goed genoeg overzien!
Hetzelfde geldt voor het opvragen van je eigen gegevens. Hoe makkelijk een bedrijf je kan registreren, zo moeilijk is het om je eigen gegevens in te zien. Hiervoor dien je een bedrag van € 4,50 te betalen! Dat vinden wij een schandalige manier van zaken doen, zeker omdat het kan gaan om foutieve gegevens! Als je bij bijvoorbeeld telefombedrijven moet betalen, dan kan opeens alles online. Maar wil je je eigen gegevens inzien, dan gaan we een er een procedure omheen verzinnen en geld voor vragen. Zo wordt de drempel hoger!
Er wordt tenslotte niet naar het bedrag gekeken wat wordt geregistreerd. Zo kan iemand voor een achterstandsbetaling van € 25,- vijf jaar lang geen hypotheek verkrijgen. Dat is slechts een vlekje op iemands gedrag!
en verzoeken
dat de procedure voor BKR registratie met terugwerkende kracht wordt herzien met inachtneming van bovengenoemde bezwaren. BKR zou een onafhankelijke instantie moeten zijn niet opgericht door het financiele bedrijfsleven!