Mazda 2.0 D Sportbreak De eerste dag van deze auto.
Geplaatst: 24 sep 2009 23:09
Mazda 2.0D Sportbreak Business+ De eerste dag.
Auto vrijdag 11-09-09 mijn nieuwe trots afgehaald bij de dealer met een
beginstand van 8 km. Met deze auto direct vertrokken voor mijn wekelijkse
ritje naar Duitsland wat doorgaans een kleine 3 uur in beslag neemt.
Nog geen 20 kilometer na vertrek bij de dealer, begon het gele
motormanagementlampje te branden net op een lange brug en rijdend op de
middenbaan. Na de brug gestopt en direct de verkoper gebeld, welke
reageerde, "wat heeft u nu met de auto gedaan" (werd later als grapje
afgedaan). Hij had geen monteur in huis, maar berichtte na ruggespraak dat
ik zonder problemen kon doorrijden naar Duitsland, mits het lampje maar niet
ging knipperen, oranje werd, of dat het vermogen terugliep.
Omdat bij aflevering de tank voor 1/3 gevuld was en ik nog even moest
rijden, eerst maar even getankt. Een volle tank kon er zeker niet af voor
bijna Euro 800,00 afleverkosten. .Mijn medepassagier had bij dit
tankstation de Mazda 24/7 dienst onderhand gebeld en kreeg een dame aan de
lijn die hetzelfde reageerde als de verkoper en voegde eraan toe dat mocht
er onderweg naar Duitsland (nog 300 km rijden) iets gebeuren ik overal zou
worden geholpen. En dat hebben we geweten.
Met tegenzin in een nagelnieuwe auto met een brandend lampje waarvan niemand
de oorzaak weet verder gereden. Het vervelendste is dat iedereen zegt dat je
kunt doorrijden zonder de oorzaak van de storing te kennen.
Achter Antwerpen maar even bij een tankstation gestopt, kontakt uitgezet en
10 minuten later gestart in de hoop dat eea zich zou oplossen. (was ook het
advies van de vele malen gebelde Mazda 24/7 dienst.) Resultaat
motormanagentlampje brand gelijk weer.
Dan maar voorzichtig verder gereden, en het wordt al maar stiller op de
Belgische snelweg. Net voor Verviers maar weer gestopt bij het tankstation
aldaar en maar weer de Mazda 24/7 dienst gebeld. Ondanks het feit dat je
kunt aangeven vanuit het buitenland te bellen, een wachttijd van zeer veel
minuten alvorens een dame aan de lijn te krijgen. Deze verbond mij door naar
een verveeld opnemende technische man die liet merken dat hij er zeker geen
zin in had en nog net niet vroeg of ik wist hoe laat het was.
Zijn advies was (bij een kilometerstand van nog geen 200 km. hetgeen hem 2 x
is medegedeeld)
auto op handrem:
utostarten
20 seconden opvoeren naar max. toeren
daarna 40 seconden stationair
hierna weer 20 seconden opvoeren naar max. toeren
daarna 40 seconden stationair
hierna voor de laatste keer 20 seconden opvoeren naar max. toeren
daarna weer stationair.
Hierna zou het probleem verholpen zijn. het bleek echter niet te helpen.
De man gaf aan maar even door te rijden want meestal gaat het rijdend na
deze behandeling over.
Na Verviers begint het flink te stijgen, en konden niet boven de 2500 toeren
komen, en de vrachtwagens met oplegger richting Trier haalden ons luid
toeterend in.
Na Verviers maar weer de auto op een parkeerplaats gezet. Wederom gebeld met
de Mazda 24/7 dienst en werden, wederom ondanks het speciale nummer uit het
buitenland, wederom geruime tijd in de wacht gezet alvorens te worden
geholpen. .Zouden ze daar 's avonds slapen?
Toegezegd werd dat een monteur langs zou komen welke het systeem zou
resetten. Wonder boven wonder was deze monteur (chauffeur met oplegger,
voorzien van zaklantaarn en schroevendraaier) er binnen 30 minuten. Tijdens
het wachten op een lege parkeerplaats met soms langzaam voorbijrijdende
auto's, onze magen maar gevuld met het taartje welke wij van de dealer
kregen bij vertrek. (taartje was van prima kwaliteit !!).
Deze monteur was zeer behulpzaam, en heeft de auto gereset door de pluspool
van de akku te halen, terug te zetten en weer te starten.
Gelukkig was toen het lampje even weg, en de monteur zou tot de volgende
afslag achter ons blijven rijden en daarna de afslag nemen. Net toen de
monteur uit het zicht was begon het lampje weer te branden. Het begon buiten
al aardig koud te worden zo midden in de nacht in de Eifel.
Om verder geen verwijtende reacties van de Mazda 24/7 dienst te krijgen het
truukje van de Belgische monteur zelf maar een paar maal herhaald, en kwamen
na 6 uur met deze nieuwe Mazda op de plaats van bestemming aan.
Om circa 2.00 uur zaterdagmorgen nog maar weer de Mazda 24/7 dienst gebeld,
en bericht dat de auto echt niet verder kon (tegen de berg waar mijn huis
staat kon de auto met moeite bovenkomen).
Eindelijk een aardige en begripvolle receptionist van de Mazda 24/7 dienst
gesproken welke beloofde direct een oplegger te zullen regelen welke in de
vroege ochtend voor de deur zou staan om de auto naar de Mazdadealer in
Bitburg te brengen.
Zelf de fa. Jeken (dealer Bitburg) zaterdagochtend gebeld omstreeks 9.00
uur (oplegger was er nog niet) en de werkplaatschef wist nog van niets. Hij
deelde mede dat als de auto tussen 10 en 10.30 uur zou worden gebracht hij
zijn best zou doen de auto te repareren. Zijn monteurs zouden tot 12.00 uur
aanwezig zijn.
Uiteindelijk kwam de oplegger om 10.45 uur (chauffeur vertelde pas kort
daarvoor te zijn gebeld voor dit ritje).
Uiteindelijk kwam de auto pas om circa 11.15 uur (schatting) aan bij de
dealer in Bitburg en konden in de resterende tijd niet veel meer betekenen.
Vanauit de Mazda 24/7 dienst van de ene persoon een vervangauto toegezegd
gekregen en de andere medewerkster berichtte dat we pas recht hadden om op
dinsdag een vervangende auto te krijgen omdat zaterdag en zondag niet meetelden.
Uiteindelijk kwam om 19.30 uur maandagvond een vervangende auto (niet
gelijkwaardig zoals toegezegd) en waren we tegen middernacht maandagavond
weer thuis in Nederland met een 2 dagen oude auto met een onbekend probleem
bij de dealer in Bitburg.
Wordt vervolgd.
Auto is zoek
Auto heeft geen storingsmeldingen gehad (logboek is leeg)
Reactie importeur
Inschakeling advokaat. hedenmiddag
Auto vrijdag 11-09-09 mijn nieuwe trots afgehaald bij de dealer met een
beginstand van 8 km. Met deze auto direct vertrokken voor mijn wekelijkse
ritje naar Duitsland wat doorgaans een kleine 3 uur in beslag neemt.
Nog geen 20 kilometer na vertrek bij de dealer, begon het gele
motormanagementlampje te branden net op een lange brug en rijdend op de
middenbaan. Na de brug gestopt en direct de verkoper gebeld, welke
reageerde, "wat heeft u nu met de auto gedaan" (werd later als grapje
afgedaan). Hij had geen monteur in huis, maar berichtte na ruggespraak dat
ik zonder problemen kon doorrijden naar Duitsland, mits het lampje maar niet
ging knipperen, oranje werd, of dat het vermogen terugliep.
Omdat bij aflevering de tank voor 1/3 gevuld was en ik nog even moest
rijden, eerst maar even getankt. Een volle tank kon er zeker niet af voor
bijna Euro 800,00 afleverkosten. .Mijn medepassagier had bij dit
tankstation de Mazda 24/7 dienst onderhand gebeld en kreeg een dame aan de
lijn die hetzelfde reageerde als de verkoper en voegde eraan toe dat mocht
er onderweg naar Duitsland (nog 300 km rijden) iets gebeuren ik overal zou
worden geholpen. En dat hebben we geweten.
Met tegenzin in een nagelnieuwe auto met een brandend lampje waarvan niemand
de oorzaak weet verder gereden. Het vervelendste is dat iedereen zegt dat je
kunt doorrijden zonder de oorzaak van de storing te kennen.
Achter Antwerpen maar even bij een tankstation gestopt, kontakt uitgezet en
10 minuten later gestart in de hoop dat eea zich zou oplossen. (was ook het
advies van de vele malen gebelde Mazda 24/7 dienst.) Resultaat
motormanagentlampje brand gelijk weer.
Dan maar voorzichtig verder gereden, en het wordt al maar stiller op de
Belgische snelweg. Net voor Verviers maar weer gestopt bij het tankstation
aldaar en maar weer de Mazda 24/7 dienst gebeld. Ondanks het feit dat je
kunt aangeven vanuit het buitenland te bellen, een wachttijd van zeer veel
minuten alvorens een dame aan de lijn te krijgen. Deze verbond mij door naar
een verveeld opnemende technische man die liet merken dat hij er zeker geen
zin in had en nog net niet vroeg of ik wist hoe laat het was.
Zijn advies was (bij een kilometerstand van nog geen 200 km. hetgeen hem 2 x
is medegedeeld)
auto op handrem:
utostarten
20 seconden opvoeren naar max. toeren
daarna 40 seconden stationair
hierna weer 20 seconden opvoeren naar max. toeren
daarna 40 seconden stationair
hierna voor de laatste keer 20 seconden opvoeren naar max. toeren
daarna weer stationair.
Hierna zou het probleem verholpen zijn. het bleek echter niet te helpen.
De man gaf aan maar even door te rijden want meestal gaat het rijdend na
deze behandeling over.
Na Verviers begint het flink te stijgen, en konden niet boven de 2500 toeren
komen, en de vrachtwagens met oplegger richting Trier haalden ons luid
toeterend in.
Na Verviers maar weer de auto op een parkeerplaats gezet. Wederom gebeld met
de Mazda 24/7 dienst en werden, wederom ondanks het speciale nummer uit het
buitenland, wederom geruime tijd in de wacht gezet alvorens te worden
geholpen. .Zouden ze daar 's avonds slapen?
Toegezegd werd dat een monteur langs zou komen welke het systeem zou
resetten. Wonder boven wonder was deze monteur (chauffeur met oplegger,
voorzien van zaklantaarn en schroevendraaier) er binnen 30 minuten. Tijdens
het wachten op een lege parkeerplaats met soms langzaam voorbijrijdende
auto's, onze magen maar gevuld met het taartje welke wij van de dealer
kregen bij vertrek. (taartje was van prima kwaliteit !!).
Deze monteur was zeer behulpzaam, en heeft de auto gereset door de pluspool
van de akku te halen, terug te zetten en weer te starten.
Gelukkig was toen het lampje even weg, en de monteur zou tot de volgende
afslag achter ons blijven rijden en daarna de afslag nemen. Net toen de
monteur uit het zicht was begon het lampje weer te branden. Het begon buiten
al aardig koud te worden zo midden in de nacht in de Eifel.
Om verder geen verwijtende reacties van de Mazda 24/7 dienst te krijgen het
truukje van de Belgische monteur zelf maar een paar maal herhaald, en kwamen
na 6 uur met deze nieuwe Mazda op de plaats van bestemming aan.
Om circa 2.00 uur zaterdagmorgen nog maar weer de Mazda 24/7 dienst gebeld,
en bericht dat de auto echt niet verder kon (tegen de berg waar mijn huis
staat kon de auto met moeite bovenkomen).
Eindelijk een aardige en begripvolle receptionist van de Mazda 24/7 dienst
gesproken welke beloofde direct een oplegger te zullen regelen welke in de
vroege ochtend voor de deur zou staan om de auto naar de Mazdadealer in
Bitburg te brengen.
Zelf de fa. Jeken (dealer Bitburg) zaterdagochtend gebeld omstreeks 9.00
uur (oplegger was er nog niet) en de werkplaatschef wist nog van niets. Hij
deelde mede dat als de auto tussen 10 en 10.30 uur zou worden gebracht hij
zijn best zou doen de auto te repareren. Zijn monteurs zouden tot 12.00 uur
aanwezig zijn.
Uiteindelijk kwam de oplegger om 10.45 uur (chauffeur vertelde pas kort
daarvoor te zijn gebeld voor dit ritje).
Uiteindelijk kwam de auto pas om circa 11.15 uur (schatting) aan bij de
dealer in Bitburg en konden in de resterende tijd niet veel meer betekenen.
Vanauit de Mazda 24/7 dienst van de ene persoon een vervangauto toegezegd
gekregen en de andere medewerkster berichtte dat we pas recht hadden om op
dinsdag een vervangende auto te krijgen omdat zaterdag en zondag niet meetelden.
Uiteindelijk kwam om 19.30 uur maandagvond een vervangende auto (niet
gelijkwaardig zoals toegezegd) en waren we tegen middernacht maandagavond
weer thuis in Nederland met een 2 dagen oude auto met een onbekend probleem
bij de dealer in Bitburg.
Wordt vervolgd.
Auto is zoek
Auto heeft geen storingsmeldingen gehad (logboek is leeg)
Reactie importeur
Inschakeling advokaat. hedenmiddag