Pagina 1 van 1

Sparta Marathon 8 Fiets

Geplaatst: 26 sep 2009 20:50
door FreekieDee
Graag spui ik mijn ongenoegen over de Sparta Marathon 8 (versie 09) fiets. Wat een brakke fiets is dit! Nog niet eerder heb ik zoveel problemen in zo'n korte tijd met deze fiets gehad.

Meerdere malen brak spontaan een spaak in het achterwiel. De fietsenmaker waar ik de fiets had gekocht heeft uiteindelijk tot 3 keer toe de spaken vervangen, waarna nu het hele wiel opnieuw is ingevlochten.

Veel onderdelen van de fiets raken kwijt omdat ze (te) los gemonteerd zitten op de fiets. Tijdens mijn geplande fietstocht kort geleden was het resultaat na 120 kilometer op de eerste dag:
1) 6 spaken gebroken
2) Versnellingen functioneerden amper
3) Beschermkapje van de bagagedrager en kapje onder het zadel waren spoorloos verdwenen. Ergens losgeraakt en niet horen vallen, blijkt dus...

Ik behandel deze gloednieuwe fiets, die me bij aanschaf 800 euro heeft gekost bijzonder voorzichtig.

Als ik het vergelijk met mijn 10 jaar oude Gazelle, tweedehands gekocht en zwaar misbruikt door deze actief in te zetten bij mijn toenmalige baan als postbode (lees: 30 kilo per tas en stoepjes op en af). Nog nooit een spaak gebroken, voor geen enkel mankement naar de fietsenmaker hoeven te gaan.

Voor mij dus NOOIT meer een Sparta, als mijn gloednieuwe fiets het over een jaar begeven heeft (met een beetje geluk :roll: ) ben ik weer terug bij Gazelle! :twisted:

Re: Sparta Marathon 8 Fiets

Geplaatst: 26 sep 2009 22:05
door stofzuigertje
U kunt de €800,- minus een vergoeding voor de maanden dat deze in uw bezit was Uw geld terug eisen wegens waardeloos product dat niet aan de eisen voldoet.

Een ander merk uitzoeken zal makkelijker gaan en de handelaar kan bij Sparta proberen te claimen en als er meerdere zijn met klachten de verkoop stoppen.

Wel is het zo dat als je 1 spaak kapot hebt de andere zwaarder belast worden en die ernaast ook eerder breken dus tijdig vervangen bij 1 kapot kan veel schade voorkomen.

Als ze 8 spaken vervangen op 1 plek vermoed ik dat die hele die ernaast zaten ook een klap gehad hebben en dus eerder zullen breken.
Na meerdere spaken kapot kon hij beter ze alle 36 vervangen en eventueel iets steviger en duurdere...

Dus of het nu aan Sparta of aan die fietsenmaker, een van hun zit fout.
Ook slordig afleveren zonder spaken controle kan de oorzaak zijn, want naast 1 losse spaak zal die ernaast zwaarder belast worden dus breken....
En .....
zo werkt het dus met spaken.