LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oude kapitaalverzekering Westland Utrecht

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
Nelletje

Oude kapitaalverzekering Westland Utrecht

Ongelezen bericht door Nelletje »

Voor mijn vorige woning (een starterswoning) heb ik een hypotheekafgesloten bij Westland Utrecht (Lage Lasten) via de Hypotheker. Hierbij heb ik aangegeven, dat ik deze woning slechts voor 5 jaar zou bewonen (ik ging er wonen ivm een baan). Desalniettemin verkocht de Hypotheker mij een hypotheek met daaraan gekoppeld een kapitaalverzekering waarvan de kosten voor de gehele looptijd van de hypotheek (bijna 30 jaar) in de eerste vijf jaar berekend werden. Hierdoor had ik na vijf jaar (tegen 7,6% rente) precies mijn nominale inleg (zon 40.000 gulden via een hoog-laag constructie) terugverdiend. Ik ben inmiddels 8 jaar terug naar mijn huidige woning verhuisd en heb toen een nieuwe hypotheek afgesloten, maar is dit eigenlijk niet een ordinaire woekerpolis?????? Hoort dit eigenlijk ook niet alsnog te worden aangepakt.

wevera

Re: Oude kapitaalverzekering Westland Utrecht

Ongelezen bericht door wevera »

Hallo Nelletje
De Westland-Utrecht hypotheekbank is , voor zover ik het weet, al sinds geruime tijd een onderdeel van Tiel-Utrecht, en deze verzekeringsmij is sinds enige tijd een onderdeel van "De Goudse".
Op de Kifid-lijst van beleggingsverzekeringen/ woekerpolissen staat 1 product van de Westland-Utrecht hypotheekbank en die wordt "personal life-plan oud 2000- 2006" genoemd. ( zie http://www.verliespolis.nl en klik op "hier "bij "heb ik een woekerpolis" en vervolgens op "producten" naast de betreffende verzekeringsmij.
De Goudse heeft met de stichtingen verliespolis en woekerpolisclaim geschikt en op de Kifid-lijst staat naast poducten een groene stip. D.w.z. dat alle producten van De Goudse voldoen aan de aanbevelingen van de kifid-ombudsman. Officieel zijn het dan geen woekerpolissen. Eventueel teveel verrekende kosten worden op het einde van de looptijd uitgekeerd.
Uit je topic heb ik begrepen dat je de betreffende polis hebt afgekocht en is deze polis dus beeindigd. Voor afgekochte polissen geldt dat ze alleen voor kostencompensatie in aanmerking komen als ze langer als 5 jaar hebben geduurd en bovendien moet de jaarkostenafslag meer dan 2.45% - 2.85% van de jaareindwaarde van de polis hebben bedragen. Dit laatste is voor deze polis waarschijnlijk het geval.
De polishouders van afgekochte polissen krijgen niet automatisch bericht van de kostencompensatie. Ze moeten zelf schriftelijk aaan de verzekeringsmij, die nu het beheer voert, aangeven dat ze voor kostencompensatie in aanmerking willen komen onder vermelding van het polisnummer.
Met vriendelijke groet, A.Wever

Gesloten