Geschil met verzekeraar mbt aanrijding auto
Geplaatst: 08 okt 2009 23:39
Best lezer,
Ik wil jullie graag mijn situatie voorleggen om jullie mening/advies te vragen.
In februari van dit jaar heb ik een aanrijding gehad. Ik stond geparkeerd en wilde (achteruit) uit gaan rijden, omdat ik een auto aan zag komen die achterlangs zou passeren heb ik gewacht. Toen deze gepasseerd was ben ik achteruit gaan rijden, toen ik nog een keer de andere kant op keek zag ik de gepasseerde auto eveneens aanvangen met achterwaards rijden. Ik heb een aanrijding trachten te voorkomen door te claxoneren en heb mijn koppeling ingetrapt in de hoop weer iets terug te rollen, maar dit mocht niet baten...
Na gegevens uitgewisseld te hebben met de tegenpartij en een schadeformulier (gedeeltelijk) in te vullen hebben wij afscheid genomen. Op het schadeformulier zijn alleen onze gegevens uitgewisseld en géén situatie geschetst. Ook hebben wij het niet ter plaatse ondertekend.
Na de schademelding bij de verzekeraar en het schadeformulier verder ingevuld te hebben, werd ik enige dagen later gebeld door een medewerker van de verzekeraar. Deze meldde mij (op zeer onaangename wijze) dat ik de schuldige was aan de aanrijding en niet de tegenpartij (zoals ik aangaf op het schadeformulier). Ik zou namelijk een bijzondere verrichting hebben uitgevoerd (uitparkeren) en daarom zou ik schuldig zijn.
In mijn optiek ben ik onschuldig. De tegenpartij begon namelijk later met een bijzondere verrichting (achteruitrijden) dan ik. Hij is de enige die op dat moment een aanrijding had kunnen voorkomen. Tevens was het logisch dat hij afremde, daar hij een zebrapad naderde. Dus ik kon nooit vermoeden dat hij achteruit zou gaan rijden.
Na dit telefoongesprek is de premie direct verhoogd, zonder hier enige melding van te doen bij ons. Ook heb ik maanden niets gehoord over de afhandeling. In juli heb ik dmv aangetekend schrijven een reactie geeisd, en deze kwam (na de gevraagde datum die ik gesteld had) pas binnen. Hieruit bleek dat de zaak nog in behandeling is. De verzekeraar van de tegenpartij heeft nog steeds geen schadeformulier binnen van de bestuurder. In deze brief werd nogmaals gemeld dat zij mij schuldig achtten. Ik ben het hier in het geheel NIET mee eens.
Tot op heden blijft het nog steeds stil...
Ik heb geen rechtsbijstandsverzekering (helaas...). De verzekeraar zelf heeft een "klachtenafdeling", dit zou een onafhankelijk persoon zijn. Maar ik heb hier weinig vertrouwen in aangezien deze persoon ook voor de verzekeraar werkt...
Graag hoor ik jullie mening/advies over deze zaak.
Ik wil jullie graag mijn situatie voorleggen om jullie mening/advies te vragen.
In februari van dit jaar heb ik een aanrijding gehad. Ik stond geparkeerd en wilde (achteruit) uit gaan rijden, omdat ik een auto aan zag komen die achterlangs zou passeren heb ik gewacht. Toen deze gepasseerd was ben ik achteruit gaan rijden, toen ik nog een keer de andere kant op keek zag ik de gepasseerde auto eveneens aanvangen met achterwaards rijden. Ik heb een aanrijding trachten te voorkomen door te claxoneren en heb mijn koppeling ingetrapt in de hoop weer iets terug te rollen, maar dit mocht niet baten...
Na gegevens uitgewisseld te hebben met de tegenpartij en een schadeformulier (gedeeltelijk) in te vullen hebben wij afscheid genomen. Op het schadeformulier zijn alleen onze gegevens uitgewisseld en géén situatie geschetst. Ook hebben wij het niet ter plaatse ondertekend.
Na de schademelding bij de verzekeraar en het schadeformulier verder ingevuld te hebben, werd ik enige dagen later gebeld door een medewerker van de verzekeraar. Deze meldde mij (op zeer onaangename wijze) dat ik de schuldige was aan de aanrijding en niet de tegenpartij (zoals ik aangaf op het schadeformulier). Ik zou namelijk een bijzondere verrichting hebben uitgevoerd (uitparkeren) en daarom zou ik schuldig zijn.
In mijn optiek ben ik onschuldig. De tegenpartij begon namelijk later met een bijzondere verrichting (achteruitrijden) dan ik. Hij is de enige die op dat moment een aanrijding had kunnen voorkomen. Tevens was het logisch dat hij afremde, daar hij een zebrapad naderde. Dus ik kon nooit vermoeden dat hij achteruit zou gaan rijden.
Na dit telefoongesprek is de premie direct verhoogd, zonder hier enige melding van te doen bij ons. Ook heb ik maanden niets gehoord over de afhandeling. In juli heb ik dmv aangetekend schrijven een reactie geeisd, en deze kwam (na de gevraagde datum die ik gesteld had) pas binnen. Hieruit bleek dat de zaak nog in behandeling is. De verzekeraar van de tegenpartij heeft nog steeds geen schadeformulier binnen van de bestuurder. In deze brief werd nogmaals gemeld dat zij mij schuldig achtten. Ik ben het hier in het geheel NIET mee eens.
Tot op heden blijft het nog steeds stil...
Ik heb geen rechtsbijstandsverzekering (helaas...). De verzekeraar zelf heeft een "klachtenafdeling", dit zou een onafhankelijk persoon zijn. Maar ik heb hier weinig vertrouwen in aangezien deze persoon ook voor de verzekeraar werkt...
Graag hoor ik jullie mening/advies over deze zaak.