Geschil met Ford merkdealer
Geplaatst: 14 okt 2009 07:56
Ik heb sinds juni een Ford WINDSTAR 3.0L UIT 2001. De auto was in perfecte staat met een lage kilometerstand. Aangezien wij daarnaast 2 andere auto's hebben voor ons woon-werk verkeer gebruiken we de Ford Windstar alleen in het weekend als we met de kinderen ergens heen gaan. Nu was het nodig om een nieuwe APK op de auto te doen. Wij hebben dus eerst uitgezocht welke dichtstbijzijnde Ford dealer ervaring had met Ford USA auto's, voordat we een afspraak hebben gemaakt voor een APK. In totaal kwamen er 2 dealers uit waarvan de ene heel dicht bij onze woonplaats zit. Wij hebben een afspraak gemaakt voor een APK, maar deze werd door de garage meerdere keren verzet doordat de onderdelen nog niet binnen waren. Het duurde zelfs zolang dat we de wettelijke termijn van een jaar APK overschreden. Uiteindelijk belde de dealer dat de onderdelen binnen waren en de afspraak was de auto te brengen op 1 oktober en op te halen op 2 oktober. Aangezien ik in de nacht van 2 oktober op 3 oktober mijn vrouw naar Brussel moest brengen voor een vakantie week naar Spanje, was ik maar wat blij dat de 7-zitter op tijd klaar zou zijn. Ik ging dus op vrijdag na mijn werk naar de Ford dealer en kreeg daar te horen dat er een steekproef was gehouden door de RDW. Ik dacht nog van oh dat is goed weet ik zeker dat er niks mis is. Jammer genoeg te vroeg gedacht, want er is wel het een en ander mis gegaan. Voor de APK moesten er 2 dingen vervangen worden, namelijk:
- flexibel stuk uitlaat
- stuurkogels links en rechts
Tijdens de steekproef heeft de RDW geconstateerd dat de stuurkogels niet goed bevestigt waren, dus als het goed is hebben ze dat gecorrigeerd. Toen ik echter de rekening (kleine 1000 euro) had betaald en wegreed stond mijn stuur scheef en maakte de auto tijdens het rijden opeens een lawaai. Ik belde meteen de dealer op en wilde terugrijden, maar omdat ze net dicht gingen kon dat dus niet. Ik heb uitgelegd dat ik het geluid niet vertrouwde en dat ik 's nachts via Limburg (de vriendin van mijn vrouw ophalen die met haar op vakantie ging) naar Brussel moest rijden en dat ik dus echt de 7-zitter daarvoor nodig had. Volgens de dealer was het geen enkel probleem om met de auto te rijden en ik kon na de vakantie met mijn vrouw de auto gewoon weer brengen. Ik heb dus die nacht mijn vrouw weggebracht en de Ford Windstar de rest van de week voor de deur laten staan. Op zaterdagavond 10 oktober ben ik weer met mijn kinderen en een extra vriendje naar Brussle gereden om mijn vrouw + vriendin op te halen. Nog steeds was er niks aan de hand buiten het feit om dat de motor nog steeds die herrie maakte. Ik zet die vriendin af in Limburg ga nog even naar de McDonalds om vervolgens aan de terugreis naar mijn woonplaats te beginnen. Vlak na Eindhoven ga ik door een bocht springt mijn olielampje aan, maar direct na de bocht ging dit weer uit. Ik dacht nog van oh zal straks bij de eerste benzinepomp even kijken. Vlak daarna sprong het lampje weer aan en stopte de motor er opeens mee. Ik kwam dus met 6 personen waarvan 4 jonge kinderen langs de snelweg te staan. Ik heb nog 1 maal geprobeerd de auto te starten, maar het geluid wat ik toen hoorde bracht meteen de vrees mee voor een warmloper. Ik belde ANWB en pas na een uur wachten langs een onverlichte snelweg kwam er iemand. Die monteur luisterde naar mijn verhaal en checkte meteen de olie. Wat denk je er zat geen druppel olie meer op het blok. De monteur heeft onder de auto gekeken en zag meteen dat er geen lek was. Ik heb toen telefonisch contact opgenomen met de vriendin van mijn vrouw en de McDonalds waarw e waren geweest om te vragen of daar soms olie op de parkeerplaats lag. In beide gevallen was dat dus niet zo. Ik heb de naam van de monteur voor de zekerheid gemonteerd en toen was het dus wachten op de sleper voor de auto. Uiteindelijk dus anderhalf uur in de kou staan wachten voordat we met auto en al werden opgehaald. Ook de mensen bij het wegsleep/autoverhuurbedrijf vonden het maar een raar verhaal dat de olie opeens weg was en de motor dus stuk is. Ik heb opdracht gegeven de auto naar de Ford dealer te laten slepen. De eerste volgende werkdag (maandag) heb ik meteen de dealer gebeld en daar schrok men erg. Ze begrepen meteen dat het vervelend was en waren zeer aardig. De auto arriveerde bij hun op maandag, maar vanwege ziekte kon er pas op dinsdag naar gekeken worden. Toen mijn vrouw op dinsdag naar de dealer belde nam men opeens een andere houding aan. Het was duidelijk dat ze geen verantwoordelijkheid wilden nemen in dit verhaal. Zij beweren nu opeens dat ze tegen mij hebben gezegd dat ik de vloeistoffen moest nakijken, wat dus abslouut niet waar is!! Ik heb zelf geen verstand van auto's , dus had men mij dat gezegd had ik dat ook gedaan. Ze beweren ook dat de olie er zomaar uitgelopen kan zijn zonder dat je daar iets van kan zien, kortom alles is mogelijk behalve dat zij een fout hebben gemaakt. Voor mij is het niet te rijmen dat ik een NAP auto in perfecte staat voor onderhoud speciaal naar een merkdealer breng en dan vervolgens na een APK keuring dit meemaak. De auto is nu meteen in waarde gedaald en de kosten voor een nieuw motorblok zijn aanzienlijk.
Ik zou graag jullie mening willen horen over dit verhaal. Kan het echt de grootste toeval zijn zoals de dealer beweerd en de olie dus opeens weg zijn?? Of denken jullie net zoals ik dat ze een fout hebben gemaakt en nu geen verantwoordelijkheid willen nemen?? Welke stappen kan ik verder ondernemen?? Ik zat zelf te denken mijn verzekeraar in te schakelen en contact op te nemen met de Bovag, RDW en ANWB.
- flexibel stuk uitlaat
- stuurkogels links en rechts
Tijdens de steekproef heeft de RDW geconstateerd dat de stuurkogels niet goed bevestigt waren, dus als het goed is hebben ze dat gecorrigeerd. Toen ik echter de rekening (kleine 1000 euro) had betaald en wegreed stond mijn stuur scheef en maakte de auto tijdens het rijden opeens een lawaai. Ik belde meteen de dealer op en wilde terugrijden, maar omdat ze net dicht gingen kon dat dus niet. Ik heb uitgelegd dat ik het geluid niet vertrouwde en dat ik 's nachts via Limburg (de vriendin van mijn vrouw ophalen die met haar op vakantie ging) naar Brussel moest rijden en dat ik dus echt de 7-zitter daarvoor nodig had. Volgens de dealer was het geen enkel probleem om met de auto te rijden en ik kon na de vakantie met mijn vrouw de auto gewoon weer brengen. Ik heb dus die nacht mijn vrouw weggebracht en de Ford Windstar de rest van de week voor de deur laten staan. Op zaterdagavond 10 oktober ben ik weer met mijn kinderen en een extra vriendje naar Brussle gereden om mijn vrouw + vriendin op te halen. Nog steeds was er niks aan de hand buiten het feit om dat de motor nog steeds die herrie maakte. Ik zet die vriendin af in Limburg ga nog even naar de McDonalds om vervolgens aan de terugreis naar mijn woonplaats te beginnen. Vlak na Eindhoven ga ik door een bocht springt mijn olielampje aan, maar direct na de bocht ging dit weer uit. Ik dacht nog van oh zal straks bij de eerste benzinepomp even kijken. Vlak daarna sprong het lampje weer aan en stopte de motor er opeens mee. Ik kwam dus met 6 personen waarvan 4 jonge kinderen langs de snelweg te staan. Ik heb nog 1 maal geprobeerd de auto te starten, maar het geluid wat ik toen hoorde bracht meteen de vrees mee voor een warmloper. Ik belde ANWB en pas na een uur wachten langs een onverlichte snelweg kwam er iemand. Die monteur luisterde naar mijn verhaal en checkte meteen de olie. Wat denk je er zat geen druppel olie meer op het blok. De monteur heeft onder de auto gekeken en zag meteen dat er geen lek was. Ik heb toen telefonisch contact opgenomen met de vriendin van mijn vrouw en de McDonalds waarw e waren geweest om te vragen of daar soms olie op de parkeerplaats lag. In beide gevallen was dat dus niet zo. Ik heb de naam van de monteur voor de zekerheid gemonteerd en toen was het dus wachten op de sleper voor de auto. Uiteindelijk dus anderhalf uur in de kou staan wachten voordat we met auto en al werden opgehaald. Ook de mensen bij het wegsleep/autoverhuurbedrijf vonden het maar een raar verhaal dat de olie opeens weg was en de motor dus stuk is. Ik heb opdracht gegeven de auto naar de Ford dealer te laten slepen. De eerste volgende werkdag (maandag) heb ik meteen de dealer gebeld en daar schrok men erg. Ze begrepen meteen dat het vervelend was en waren zeer aardig. De auto arriveerde bij hun op maandag, maar vanwege ziekte kon er pas op dinsdag naar gekeken worden. Toen mijn vrouw op dinsdag naar de dealer belde nam men opeens een andere houding aan. Het was duidelijk dat ze geen verantwoordelijkheid wilden nemen in dit verhaal. Zij beweren nu opeens dat ze tegen mij hebben gezegd dat ik de vloeistoffen moest nakijken, wat dus abslouut niet waar is!! Ik heb zelf geen verstand van auto's , dus had men mij dat gezegd had ik dat ook gedaan. Ze beweren ook dat de olie er zomaar uitgelopen kan zijn zonder dat je daar iets van kan zien, kortom alles is mogelijk behalve dat zij een fout hebben gemaakt. Voor mij is het niet te rijmen dat ik een NAP auto in perfecte staat voor onderhoud speciaal naar een merkdealer breng en dan vervolgens na een APK keuring dit meemaak. De auto is nu meteen in waarde gedaald en de kosten voor een nieuw motorblok zijn aanzienlijk.
Ik zou graag jullie mening willen horen over dit verhaal. Kan het echt de grootste toeval zijn zoals de dealer beweerd en de olie dus opeens weg zijn?? Of denken jullie net zoals ik dat ze een fout hebben gemaakt en nu geen verantwoordelijkheid willen nemen?? Welke stappen kan ik verder ondernemen?? Ik zat zelf te denken mijn verzekeraar in te schakelen en contact op te nemen met de Bovag, RDW en ANWB.