Starttarief Telfort: Opzeggen hele abonnement was mogelijk
Geplaatst: 16 okt 2009 16:46
Vanaf april is er o.a. op diverse forums discussie geweest over het al dan niet mogen opzeggen van het hele abonnement (telefonie en internet) omdat Telfort per 1 mei 2009 een starttarief voor telefonie in ging voeren.
Ik heb daar de Geschillencommissie Elektronische Communicatiediensten voor ingeschakeld.
Hieronder een chronologische samenvatting.
Ik benadruk dat dit slechts mijn situatie betreft met een oud-Tiscali abonnement dat nu nog door een kleinere groep klanten wordt gebruikt en dat dit voor anderen, met een ander abonnement anders had kunnen uitpakken.
1. Telfort kondigt aan de prijzen van telefonie per 1 mei en Internet per 1 juni te verhogen en stelt dat telefonie per 1 mei en Internet pas per 1 juni opgezegd kan worden.
2. Ik zeg zowel telefonie als Internet per 1 mei op volgens art. 9.3 van de toen geldende algemene voorwaarden. Men kan de Overeenkomst (telefonisch) opzeggen bij prijswijziging. Die Overeenkomst omvat meerdere Diensten, ADSL en Telefonie. Er stond geen beperking in de AV omtrent enige specifieke dienst en er stond niets over opzegbaarheid per dienst door de klant.
3. Telfort bevestigt de opzegging van telefonie per 1 mei, maar stelt dat Internet pas per 1 juni opgezegd kan worden.
4. Telfort weigert daarna, ondanks hun eerdere bevestiging, om telefonie per 1 mei te beëindigen, wat mij € 40,00 meer kost: Een maand Internet met telefonie en een maand doorbelasting netwerkkosten. Inclusief kosten voor een aangetekende brief kost me dat bijna € 50,-.
5. Ik schakel de Geschillencommissie in en betaal € 50,- klachtengeld.
6. Er komt een schikkingsvoorstel van Telfort. Ze willen “uit coulance” € 100,- betalen (€ 50 voor onterecht geïncasseerde abonnementskosten en aangetekende brief en daarbij de € 50 klachtengeld van de geschillencommissie) maar geven niet toe dat ik telefonie en internet beide per 1 mei had mogen opzeggen. Bovendien willen ze geheimhouding afdwingen.
7. Ik ga niet akkoord met het voorstel. Op een brief en mail hierover komt geen antwoord.
8. Na melding op het GoT forum van het uitblijven van een reactie, komt er wel een nieuw voorstel. Na enig onderhandelen wordt de nieuwe schikking: Betaling van genoemde gelden, geen geheimhouding, Telfort geeft toe dat ik mijn hele abonnement per 1 mei had mogen beëindigen.
Conclusie:
Telfort geeft toe een groep klanten de mogelijkheid te hebben onthouden hun hele abonnement in één keer op te zeggen.
Overigens heeft Telfort het geld keurig binnen één week op mijn rekening gestort.
Ik heb daar de Geschillencommissie Elektronische Communicatiediensten voor ingeschakeld.
Hieronder een chronologische samenvatting.
Ik benadruk dat dit slechts mijn situatie betreft met een oud-Tiscali abonnement dat nu nog door een kleinere groep klanten wordt gebruikt en dat dit voor anderen, met een ander abonnement anders had kunnen uitpakken.
1. Telfort kondigt aan de prijzen van telefonie per 1 mei en Internet per 1 juni te verhogen en stelt dat telefonie per 1 mei en Internet pas per 1 juni opgezegd kan worden.
2. Ik zeg zowel telefonie als Internet per 1 mei op volgens art. 9.3 van de toen geldende algemene voorwaarden. Men kan de Overeenkomst (telefonisch) opzeggen bij prijswijziging. Die Overeenkomst omvat meerdere Diensten, ADSL en Telefonie. Er stond geen beperking in de AV omtrent enige specifieke dienst en er stond niets over opzegbaarheid per dienst door de klant.
3. Telfort bevestigt de opzegging van telefonie per 1 mei, maar stelt dat Internet pas per 1 juni opgezegd kan worden.
4. Telfort weigert daarna, ondanks hun eerdere bevestiging, om telefonie per 1 mei te beëindigen, wat mij € 40,00 meer kost: Een maand Internet met telefonie en een maand doorbelasting netwerkkosten. Inclusief kosten voor een aangetekende brief kost me dat bijna € 50,-.
5. Ik schakel de Geschillencommissie in en betaal € 50,- klachtengeld.
6. Er komt een schikkingsvoorstel van Telfort. Ze willen “uit coulance” € 100,- betalen (€ 50 voor onterecht geïncasseerde abonnementskosten en aangetekende brief en daarbij de € 50 klachtengeld van de geschillencommissie) maar geven niet toe dat ik telefonie en internet beide per 1 mei had mogen opzeggen. Bovendien willen ze geheimhouding afdwingen.
7. Ik ga niet akkoord met het voorstel. Op een brief en mail hierover komt geen antwoord.
8. Na melding op het GoT forum van het uitblijven van een reactie, komt er wel een nieuw voorstel. Na enig onderhandelen wordt de nieuwe schikking: Betaling van genoemde gelden, geen geheimhouding, Telfort geeft toe dat ik mijn hele abonnement per 1 mei had mogen beëindigen.
Conclusie:
Telfort geeft toe een groep klanten de mogelijkheid te hebben onthouden hun hele abonnement in één keer op te zeggen.
Overigens heeft Telfort het geld keurig binnen één week op mijn rekening gestort.