Pagina 1 van 1

Internetfraude / Internet oplichting

Geplaatst: 08 nov 2009 19:24
door satcommando
Ik heb voor de aankoop van 2 mobiele telefoons € 650,- betaalt op de rekeningnummer van de begunstigde, maar de begunstigde heeft de 2 mobiele telefoons niet verstuurd. Nu heb ik telefonisch contact opgenomen met de callcenter van de ABN AMRO, waar ik tevens ook bankier, en hun uitgelegd dat ik ben opgelicht en dat ik graag € 650,-- teruggestort wil hebben op mijn rekeningnummer. De callcenter medewerker zei, dat dit onmogelijk was.
Ze zegt, dat het mijn besluit is geweest om het geld over te boeken.
Dat klopt, maar het is niet mijn keus geweest om opgelicht te worden. Te goeder trouw heb ik de mobiele telefoons vooraf betaalt. De betaling heb ik pas gedaan, nadat ik een kopie van zijn paspoort heb ontvangen. Bovendien heeft deze persoon in kwestie meerdere mensen bewust en met opzet opgelicht constateer ik via verscheidene forums. Hoe kan ik ervoor zorgdragen, dat ABN AMRO mijn geld terugboekt ? Wie kan mij alsjeblieft behulpzaam zijn ? De verkoper kan ik niet bereiken. Noch telefonisch noch per e-mail. Hij reageert helemaal niet. Aanstaande maandag ga ik aangifte doen bij de lokale Politie.
Ik bankier jarenlang bij deze bank. Is er werkelijk geen enkele manier om mijn geld terug te krijgen via de ABN AMRO. Wordt deze vorm van fraude/oplichting zomaar toegestaan ?

Re: Internetfraude / Internet oplichting

Geplaatst: 08 nov 2009 19:39
door Mk
Tja. Heel zuur maar de ABN AMRO kan je op geen enkele manier helpen. Je hebt zelf het geld overgemaakt en dan houdt het voor de bank toch echt op. Hoe moet de bank nou weten dat hier sprake is van fraude/oplichting? Aangifte doen is het enige dat helpt.

Re: Internetfraude / Internet oplichting

Geplaatst: 08 nov 2009 19:39
door seagoing racer2
Beste,
Ik heb voor de aankoop van 2 mobiele telefoons € 650,- betaalt op de rekeningnummer van de begunstigde, maar de begunstigde heeft de 2 mobiele telefoons niet verstuurd. Nu heb ik telefonisch contact opgenomen met de callcenter van de ABN AMRO, waar ik tevens ook bankier, en hun uitgelegd dat ik ben opgelicht en dat ik graag € 650,-- teruggestort wil hebben op mijn rekeningnummer. De callcenter medewerker zei, dat dit onmogelijk was.
Ze zegt, dat het mijn besluit is geweest om het geld over te boeken.
Dat klopt, maar het is niet mijn keus geweest om opgelicht te worden. Te goeder trouw heb ik de mobiele telefoons vooraf betaalt. De betaling heb ik pas gedaan, nadat ik een kopie van zijn paspoort heb ontvangen. Bovendien heeft deze persoon in kwestie meerdere mensen bewust en met opzet opgelicht constateer ik via verscheidene forums. Hoe kan ik ervoor zorgdragen, dat ABN AMRO mijn geld terugboekt ? Wie kan mij alsjeblieft behulpzaam zijn ? De verkoper kan ik niet bereiken. Noch telefonisch noch per e-mail. Hij reageert helemaal niet. Aanstaande maandag ga ik aangifte doen bij de lokale Politie.
Ik bankier jarenlang bij deze bank. Is er werkelijk geen enkele manier om mijn geld terug te krijgen via de ABN AMRO. Wordt deze vorm van fraude/oplichting zomaar toegestaan ?
ABN/Amro kan niks voor U doen. Alleen een automatische incasso kan worden gestorneerd. Een normale overschrijving niet.

Uw focus dient te liggen, op het achterhalen van de oplichter, cq. mede slachtoffers vinden om gezamenlijk iets te doen

Re: Internetfraude / Internet oplichting

Geplaatst: 08 nov 2009 19:41
door testcase
De bank kan je niet verplichten het geld terug te storten.
Je hebt immers zelf opdracht gegeven.
Je kan niet van de bank verwachten dat zij als scheidrechters gaan optreden in het zakelijk verkeer, dan zouden ze zich als een soort rechter moeten gaan verdiepen om te beoordelen dat je bent opgelicht. Zij zijn geen parijd in dit zakelijk conlfict

Dus aangifte doen bij de politie en er maar het beste van hopen, maar ik zou er in jouw geval ernistig rekeneing mee houden dat je je geld gewoon kwijt bent.

Re: Internetfraude / Internet oplichting

Geplaatst: 08 nov 2009 23:30
door Consumentt
satcommando schreef:Is er werkelijk geen enkele manier om mijn geld terug te krijgen via de ABN AMRO. Wordt deze vorm van fraude/oplichting zomaar toegestaan ?
ABN AMRO is geen partij in deze. Dus je kunt van hen niks verwachten.
En dit heeft natuurlijk niks te maken met toelaten van fraude/oplichting.

Aangifte doen bij de politie is inderdaad het eerste dat je moet doen.

Re: Internetfraude / Internet oplichting

Geplaatst: 09 nov 2009 01:00
door witte angora
Mag ik even lachen?

Ga je morgen zeker bellen dat je nieuwe spijkerbroek van C&A je niet bevalt en je van C&A je geld niet terug krijgt. Dat ze maar even terug storten.
Sja, maar dan heb je in ieder geval nog een spijkerbroek he, en als het goed is kun je bij C en A nog eens ruilen.

Topicstarter heeft wel betaald maar niet geleverd gekregen, dat is toch wel wat anders.

Re: Internetfraude / Internet oplichting

Geplaatst: 09 nov 2009 01:12
door WillemV
witte angora schreef:Topicstarter heeft wel betaald maar niet geleverd gekregen, dat is toch wel wat anders.
Weet je dat zeker? :wink: Weet de ABN-AMRO dat zeker? :wink:

Re: Internetfraude / Internet oplichting

Geplaatst: 09 nov 2009 01:27
door witte angora
WillemV schreef:
witte angora schreef:Topicstarter heeft wel betaald maar niet geleverd gekregen, dat is toch wel wat anders.
Weet je dat zeker? :wink: Weet de ABN-AMRO dat zeker? :wink:
Sja, je hebt wel een punt, hoe betrouwbaar is topic-starter... Er komen hier wel meer zwarte potten en ketels zogezegd. :roll: Maar daar ben jij ook wel achter merk ik. :)

Maar zijn vraag of ABN-Amro wat kan doen is door andere posters afdoende beantwoord, dat hoef ik niet nog eens te herhalen. 8)

Re: Internetfraude / Internet oplichting

Geplaatst: 11 nov 2009 10:42
door handelaar
Ik snap niet dat er nog steeds mensen zijn die een bedrag van 650 euro overmaken op een rekeningnummer zonder dat zij het product al in handen hebben. Voor dergelijke bedragen stap ik in de auto en haal de producten op. Het is heel sneu en triest als mensen worden opgelicht. Maar er zijn ook nog steeds mensen die zich ook wel heel erg makkelijk laten oplichten.

Re: Internetfraude / Internet oplichting

Geplaatst: 11 nov 2009 12:31
door Guardian72
ABN AMRO kan niet helpen.

Simpel zat.

Maar nu dus :

- Aangifte doen (je hebt kopie paspoort schijnbaar) en rekeningnummer
- Met aangifte kan de bank aan de politie details rekeninghouder geven.
- Via forums details van deze persoon kenbaar maken (en eventueel je aangiftenummer, zodat mensen die ook opgelicht zijn gegevens kunnen toevoegen / aangifte laten koppelen)

Re: Internetfraude / Internet oplichting

Geplaatst: 11 nov 2009 15:34
door 3210
satcommando schreef:...... De betaling heb ik pas gedaan, nadat ik een kopie van zijn paspoort heb ontvangen. ............ Wordt deze vorm van fraude/oplichting zomaar toegestaan ?

Was dit het paspoort van de verkoper ? en is hier niet mee geknoeid ?

En ja beste topic-starter.... "deze vorm van 'oplichting' wordt nog steeds in de hand gewerkt door mensen die 'zomaar' geld overmaken alvorens te checken aan 'wie'......"

Helaas ABN/AMRO zal je niet helpen, je kunt wellicht om medewerking vragen bij de bank alwaar deze 'oplichter' bankiert, wie weet willen zij je helpen.

Re: Internetfraude / Internet oplichting

Geplaatst: 11 nov 2009 16:39
door schuiven
handelaar schreef:Ik snap niet dat er nog steeds mensen zijn die een bedrag van 650 euro overmaken op een rekeningnummer zonder dat zij het product al in handen hebben. Voor dergelijke bedragen stap ik in de auto en haal de producten op. Het is heel sneu en triest als mensen worden opgelicht. Maar er zijn ook nog steeds mensen die zich ook wel heel erg makkelijk laten oplichten.
Ben het met "handelaar" eens. Mobiele telefoons e.d. luxe artikelen zijn producten waarmee mensen vaak opgelicht worden. Artikelen die meer dan 100 euro kosten haal ik zelf op. Je kunt ook vragen of je het artikel op kunt halen (ook al ben je dit niet van plan). Ook kun je voorstellen om eerst de helft te betalen. Kan het niet, dan weet je waar je aan toe bent. :oops:

Re: Internetfraude / Internet oplichting

Geplaatst: 09 jun 2012 12:42
door OJS
Bovenstaande kan ik best begrijpen. Natuurlijk kun je van de bank niet verwachten dat ze als geschillenbemiddelaar gaan optreden.

Maar dan......

Ik heb het allemaal precies volgens de regels gedaan.
1. Contact opgenomen met de bank. Precies hetzelfde gehoord als hierboven. De bank voert een transactie uit en bemiddelt niet tussen partijen.
2. Contact opgenomen met de bank van de oplichter met het verzoek om geld terug te storten of rekeninggegevens te verstrekken. Dat doen ze niet zonder toestemming van de rekeninghouder of een justitieel verzoek.
3. Contact opgenomen met het landelijk meldpunt Internetoplichting van de politie. Die kunnen niets voor me doen omdat ze alleen maar meldingen verzamelen en pas als er sprake is van meerdere meldingen op dezelfde naam of hetzelfde rekeningnummer actie ondernemen. En bij internationale betalingen haken ze direct af: te ingewikkeld.
4. Contact opgenomen met de politie en aangifte gedaan. Zaak wordt niet in behandeling genomen. Geen kennis, geen capaciteit, geen prioriteit.

En daar zit je dan......
4000,- lichter en niemand die iets wil of kan doen.

Re: Internetfraude / Internet oplichting

Geplaatst: 09 jun 2012 13:01
door kokka
Het is natuurlijk heel triest als je niet krijgt waar je voor betaald hebt, maar het is wel een feit dat doordat er nog steeds te veel goedgelovige en naïeve mensen zijn die zulke bedragen (ik lees net 4000 euro) overmaken aan onbekende mensen, er dus steeds meer van dit soort oplichters komen.

Ik bestel zelf vrij veel via internet. Als ik niet zeker ben van de verkoper, dan vraag ik of hij het onder rembours wil versturen. de meerkosten betaal ik graag, dit is voor beide partijen een goede betrouwbare oplossing.
moet je natuurlijk wel even checken of er niet een baksteen in de doos zit voor je betaald.

als een verkoper dit niet wil, dan zal hij iemand anders moeten zoeken om zijn spullen aan te verkopen. Ik ga er dan niet meteen vanuit dat het dan een oplichter is ,maar dan vind ik het risico gewoon te groot.