rekeningrijden: dubbel BPM betalen - verzekeraars profiteren
Geplaatst: 14 nov 2009 10:59
Het klinkt zo mooi: de BPM die u nu betaalt bij de aanschaf van een auto (doorgaans een kwart van de koopprijs), en die dus ook mede de verkoopwaarde van een tweedehandsauto bepaalt, wordt afgeschaft, en u betaalt ook geen maandelijkse wegenbelasting meer. In plaats daarvan betaalt u een vast bedrag per kilometer. En zestig procent van de autobezitters zou daardoor voordeliger uit zijn.
Van een louche tweedehandsautoverkoper kun je dat soort van verkooppraatjes verwachten, maar een minister is dat onwaardig. Want de feiten liggen toch wel wat anders.
Om te beginnen: Iedereen die nu een auto bezit heeft bij aanschaf al BPM betaald. Die zou, zo zou je denken, niet nog eens een keer BPM hoeven te gaan betalen. Zijn kilometertarief zou alleen de wegenbelasting hoeven te compenseren. Alleen, nergens staat in het voorstel dat voor bestaande auto's, waarvoor de BPM al is betaald, een lager tarief zou gelden, dat alleen voor het wegenbelastingdeel in de kilometerheffing compenseert. Integendeel, ook zij die al BPM hebben betaald, betalen ook gewoon het BPM-deel. U wordt dus geacht gewoon nog een keer de al betaalde BPM te gaan betalen. Het is alsof bij de aanslag inkomstenbelasting gewoon geen rekening wordt gehouden met de al ingehouden loonbelasting. En denk nu niet: BPM betaal je alleen bij aankoop van een nieuwe auto, en die zit in bij de aankoopprijs. Het gaat ook degene aan die een tweedehands in zijn bezit heeft, want in de prijs die u voor uw tweedehands betaalde zit ook dat deel van de oorspronkelijke prijs verdisconteerd.
Daarmee houdt de verkapte diefstal echter nog niet op. Uw huidge auto wordt door het afschaffen van de BPM immers van de ene dag op de andere een kwart minder waard. Dat merk je niet meteen misschien, maar wel bij verkoop of inruil. Nu kun je zeggen: ja maar, de auto die je koopt is ook een kwart goedkoper. Daar zit wat in, en dat beperkt het verlies. Maar ook uw verzekeringstechnische afschrijvingswaarde keldert. En heeft u van uw verzekeraar al gehoord dat uw premie daarom met 25% omlaag gaat ?
Kortom, de maatregel is niets anders dan het ongebreideld vullen van de schatkist door mensen dubbel belasting te laten betalen, en de zoveelste verkapte subsidie voor de verzekeraars.
En een zoveel eenvoudiger maatregel zou de minister ook uit de brand kunnen helpen: schaf BPM en MRB af, en verhoog de brandstofprijzen met een kwartje per liter. Geef daarbij aan de huidige autobezitters het deel van dat kwartje terug dat compenseert voor de door hen reeds betaalde BPM. Of betaal ze die BPM ineens terug. Dat geeft dezelfde opbrengst, en belast de burger op een eerlijker manier naar zowel gebruik en vervuiling. En verplicht de verzekeraars hun premies met 25% te verlagen.
Clipper
Van een louche tweedehandsautoverkoper kun je dat soort van verkooppraatjes verwachten, maar een minister is dat onwaardig. Want de feiten liggen toch wel wat anders.
Om te beginnen: Iedereen die nu een auto bezit heeft bij aanschaf al BPM betaald. Die zou, zo zou je denken, niet nog eens een keer BPM hoeven te gaan betalen. Zijn kilometertarief zou alleen de wegenbelasting hoeven te compenseren. Alleen, nergens staat in het voorstel dat voor bestaande auto's, waarvoor de BPM al is betaald, een lager tarief zou gelden, dat alleen voor het wegenbelastingdeel in de kilometerheffing compenseert. Integendeel, ook zij die al BPM hebben betaald, betalen ook gewoon het BPM-deel. U wordt dus geacht gewoon nog een keer de al betaalde BPM te gaan betalen. Het is alsof bij de aanslag inkomstenbelasting gewoon geen rekening wordt gehouden met de al ingehouden loonbelasting. En denk nu niet: BPM betaal je alleen bij aankoop van een nieuwe auto, en die zit in bij de aankoopprijs. Het gaat ook degene aan die een tweedehands in zijn bezit heeft, want in de prijs die u voor uw tweedehands betaalde zit ook dat deel van de oorspronkelijke prijs verdisconteerd.
Daarmee houdt de verkapte diefstal echter nog niet op. Uw huidge auto wordt door het afschaffen van de BPM immers van de ene dag op de andere een kwart minder waard. Dat merk je niet meteen misschien, maar wel bij verkoop of inruil. Nu kun je zeggen: ja maar, de auto die je koopt is ook een kwart goedkoper. Daar zit wat in, en dat beperkt het verlies. Maar ook uw verzekeringstechnische afschrijvingswaarde keldert. En heeft u van uw verzekeraar al gehoord dat uw premie daarom met 25% omlaag gaat ?
Kortom, de maatregel is niets anders dan het ongebreideld vullen van de schatkist door mensen dubbel belasting te laten betalen, en de zoveelste verkapte subsidie voor de verzekeraars.
En een zoveel eenvoudiger maatregel zou de minister ook uit de brand kunnen helpen: schaf BPM en MRB af, en verhoog de brandstofprijzen met een kwartje per liter. Geef daarbij aan de huidige autobezitters het deel van dat kwartje terug dat compenseert voor de door hen reeds betaalde BPM. Of betaal ze die BPM ineens terug. Dat geeft dezelfde opbrengst, en belast de burger op een eerlijker manier naar zowel gebruik en vervuiling. En verplicht de verzekeraars hun premies met 25% te verlagen.
Clipper