De kilometerheffing - Onrechtvaardig, niet billijk, niet redelijk.
Waarom?
Behalve het privacy aspect, want waarom moet minister Eurlings weten waar ik zondag om 10 uur naar toe ga, en hoe lang ik daar ben, zijn er nog een aantal andere bezwaren.
1) Kosten. Het systeem kost geld. Veel geld. Behalve apparatuur, is er onderhoud, is er reparatie e.d. Waarvan word dit betaald? Meer mensen aannemen voor facturatie, controle en behandelen bezwaarschriften. Kosten worden waarvan betaald?
2) Inbreuk op persoonlijke levenssfeer en eigendommen. Een kastje, black box, moet in de auto gebouwd worden. Lease auto`s nemen hierdoor toe in waarde (meer belasting bijtelling), en persoonlijke auto`s worden hierdoor zwaarder (meer verbruik) en gecontroleerd op wanneer je waar bent.
3) Onzinnig, onnodig - want we HEBBEN al een kilometerheffing. Dat heet BTW, Accijns en kwartje van Kok bovenop de brandstofprijs. Ik rij voor 1 liter, dan betaal ik minder dan als ik 100 liter oprijd. Waarom dan een duur, omslachtig, en mogelijk fraudegevoelig systeem.
4) Het is WEL kostenverhogend - tenzij je echt alleen maar voor de boodschappen rijd.
Een rekenvoorbeeld: (eigen situatie)
Werknemer - woont 58 KM bij het werk vandaan. Uitgaande van 0,03 per KM (zoals in de media gepresenteerd) Dit kost in het begin dus € 1.74 per enkele reis. (0,03 x 58) Dat is dus € 3.48 per dag. (2 x 1,74)
Een normale werknemer werkt 5 dagen per week, en als we feestdagen, ADV, een incidentele ziektedag en een snipperdag even meenemen - reken ik op 43 volledige werkweken per jaar. Per week, € 17,40 (5 x 3,48)
Per jaar (uitgaande van die 43 weken) € 748.20 (43 x 17,40)
Wat betaalt een gemiddelde auto aan wegenbelasting (datgene dat men zegt dat afgeschaft zal gaan worden - eerst zien, dan geloven)? Wat voor auto? Een Volvo S70, 1380 kilo.
Volgens de belastingdienst, kost deze de gebruiker:
Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 164,00
Motorrijtuigenbelasting per jaar: € 644,00
644 euro jaar huidige situatie (alleen wegenbelasting)
748 euro jaar met km-heffing
286 euro MEER betalen.
En dat alleen nog voor Woon-Werk verkeer. Maar dan maken ze het nog leuker - want men wil het 6.5 cent per km maken. Dan word het ineens 1621 euro,
dus 977 euro per jaar MEER.
Een extra kostenpost van 82 euro (afgerond) per maand. En dan is een gewone automobilist.
Hierbij is dus nog geen rekening gehouden met de nieuwe provinciebelasting, en ook niet de belastingen die reeds op de brandstoffen zitten.
Mensen zoals vertegenwoordigers, servicemonteurs en andere mensen die voor hun werk veel op de weg zijn, gaan een veelvoud hiervan betalen. Zoals bij meer zaken, de overheid licht ons op. En doen het voorkomen alsof we blij mogen zijn.
Dan volgen ook nog berichten als "gefaseerde afschaffing wegenbelasting" (kortom, langzaam - dus we betalen dubbel voor een tijd), en extra provinciale heffing wegens "wegvallen inkomsten". Dan roeptoetert groen-links dat deze heffing eigenlijk te laag is (dus men opent de weg al voor nog hogere bedragen).
Nog even verder rekenen. Accijns op gewone loodvrije benzine is 68 cent per liter. (Nederland staat op nummer 3 van de hoogste 5 - Griekenland is nummer 5 van de laagste 5 met 33 cent / liter). Een gemiddelde auto rijd zo`n 1 liter per 15 kilometer - dus alleen de accijns is al 4,5 cent per kilometer!! Dan nog het kwartje van Kok, met inflatie dus rustig 25 eurocent, en de BTW - dus wij (de automobilisten) betalen reeds een veelvoud van de nu voorgestelde kilometerheffing.
Het argument dat 'we' dus niet zoveel meer gaan betalen is bij deze onzinnig bewezen.
Natuurlijk moet er wat gebeuren - gezien de drukte op de wegen - maar waar zijn de miljarden gebleven van eerdere BPM en BTW en Accijns en wegenbelasting/houderschapsbelasting? Als dit allemaal in onze infrastructuur was geinvesteerd - was dit allemaal niet nodig geweest. Onze overheid, met dhr. Eurlings voorop in dit geval, bewijst maar weer eens dat men totaal ongeschikt is om problemen op te lossen, aangezien de enige oplossing die men heeft, het heffen van nieuwe belastingen is.
Ik zou beginnen met het stoppen van oneigenlijk gebruik van (ons) belasting geld. Geen commerciele bedrijven meer overeind houden, die door eigen gokken in zwaar weer gekomen zijn (Banken). Geen geld meer naar aantoonbaar corrupte regimes. (Overigen kunnen dan meer krijgen). Stoppen met de waanzin in Irak en Afghanistan - waarom zijn wij (Nederland) bij de oorlog aldaar betrokken? Rem op bonussen, beloningen, gouden handdrukken en andere voordeel in de overheidssector. Geen projecten zoals een betuwelijn zonder dat dat door onafhankelijke, betrouwbare instituten volledig is doorgerekend, nagerekend en gecontroleerd.
Daarnaast investeren in goede openbaar vervoer verbindingen. De zuidtangentlijn Haarlem - Amsterdam Bijlmer is een goed voorbeeld van een snelle, goede verbinding. Maak deze ook betaalbaar (dus, weg met ov chipkaart, of prijs 100% gelijk aan normale bestaande situatie). Heroverweeg beslissingen die 'Brussel' gemaakt heeft (privatisering NS etc.).
Geachte overheid, en geachte meneer Eurlings. Ik zou het op prijs stellen als u eens inhoudelijk op deze bovenstaande, en andere argumenten in zou willen gaan - en ons, de gewone burger, eens wil uitleggen waarom het systeem met kastjes etc. nu echt noodzaak is. En vooral, waarom wij alweer onjuist worden voorgelicht, als geroepen word dat het echt niet zoveel duurder word.
Bron accijnsbedragen:
http://www.meesterbrein.com/view.php/we ... nzine.html