Reactie vanuit Lindorff Netherlands B.V.
Lindorff Netherlands B.V. is erg blij met het maximeren van de vergoeding voor incassokosten. Dit zorgt
ervoor dat consumenten niet onnodig op kosten gejaagd worden én verschaft bovendien duidelijkheid met
betrekking tot de hoogte van de incassokosten voor zowel consumenten als andere betrokken partijen.
Een goede stap voorwaarts in het belang van de samenleving!
Het draagt bij aan maatschappelijk verantwoord ondernemen, werkzaamheden verrichten met oog voor
de consument. Een manier van werken die Lindorff inmiddels al ruim 35 jaar hoog in het vaandel heeft
staan. Vandaar ook dat Lindorff als een van de eerste organisatie lid is geworden van de Nederlandse
Vereniging van Incasso-ondernemingen en houder is van het Incasso-Keurmerk. Lindorff streeft ernaar,
indien mogelijk, de klanten voor haar opdrachtgevers te behouden. Dat doen we met aandacht voor de
reputatie van onze klanten, de consument én onszelf.
Echter, wij zijn ook van mening dat een minimum bedrag van 40 euro voor incassohandelingen ervoor zal
zorgen dat consumenten juist in de problemen raken en onredelijke ophogingen tegemoet gaan zien.
Simpelweg vanwege het feit dat een bedrag van 40 euro te laag is om in het minnelijke traject voldoende
werkzaamheden uit te kunnen voeren op een maatschappelijk verantwoorde manier en zo samen met de
consument tot een oplossing te komen. Handelingen die wij ondermeer verrichten zijn: dossiers inlezen,
onderzoeken of de vordering juist is, informatie (o.a. adresgegevens) verzamelen, brieven schrijven en
versturen, nabellen en betalingsregelingen treffen. Om deze handelingen te kunnen blijven verrichten , is
een hoger minimum bedrag nodig (conform het voorstel van de NVI: minimaal 62 euro). Wij verrichten de
handelingen, ongeacht de grootte van een vordering, aangezien wij elke consument een correct traject
willen bieden en daarmee een eerlijke kans zijn schuld alsnog te betalen. Vóórdat hij of zij in het
gerechtelijke traject terechtkomt, waarin met name bij de kleine vorderingen de kosten onevenredig groot
zijn. Dit heeft er tot nu toe voor gezorgd dat van de consumenten die in een incassotraject terechtkomen
in een ruime meerderheid van de gevallen alsnog een oplossing gevonden wordt, zonder dat een
gerechtelijk traject noodzakelijk is.
Een te lage dekking van de kosten vergroot de kans dat incassobedrijven consumenten in een vroeg
stadium van het minnelijke naar het gerechtelijke traject overdragen met alle gevolgen van dien. Niet
vanuit onwil, maar vanuit onmacht. Er zijn onvoldoende middelen om de kosten te dekken. Met alle
gevolgen vandien, omdat de kosten in het gerechtelijke traject aanzienlijk kunnen oplopen tot soms wel
500% van de kosten in het minnelijke traject. Daarnaast zal de druk op de kantonrechters, die al zal
toenemen door het verhogen van de competentiegrens naar 25.000 euro, nog hoger worden door de
hiervoor geschetste situatie. Bovendien brengen gerechtelijke trajecten automatisch vertragingen met zich
mee ten aanzien van de betaalprocessen. Bedrijven zullen langer op hun geld moeten wachten.
Kapitaalstromen zijn langer onderweg. We hebben het namelijk wel over consumenten die iets gekocht
hebben en daarvoor een openstaande rekening bij een bedrijf hebben.
Kortom, Lindorff Netherlands is voor een regulering van de kosten, maar dan wel met een minimale
ondergrens van 62 euro. Hiermee kunnen in het minnelijke traject voldoende werkzaamheden uitgevoerd
worden om op een maatschappelijk verantwoorde manier samen met de consument tot een oplossing te
komen en te voorkomen dat consumenten te snel in een gerechtelijk traject terechtkomen met aanzienlijke
kostenverhogingen als gevolg Alleen dan zal de regeling daadwerkelijk een goede stap voorwaarts zijn in
het belang van de samenleving!
wat een giller ik kom niet meer bij
