LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Incasso onjuist persoon op mijn adres

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
WJdeBloois

Incasso onjuist persoon op mijn adres

Ongelezen bericht door WJdeBloois »

Ik ben sinds 7 jaar ibv koophuis. Hiervoor was het een huurhuis met een wanbetaler als bewoner. Op naam van de oude bewoner hebben we nog steeds last van organisaties als :evil: interim justitia :evil: , die blijven schrijven en bellen (op ons nieuwe nummer dat nooit van de oude bewoner is geweest). Wat zijn onze rechten? Naar de rechter wegens Stalken?!???

Bedankt voor jullie reacties!

jor

Re: Incasso onjuist persoon op mijn adres

Ongelezen bericht door jor »

Wat zijn onze rechten? Naar de rechter wegens Stalken?!???
De brieven gewoon weer in een brievenbus gooien met naam onbekend en als er gebeld word melden dat die persoon er al 7 jaar niet meer woont en ophangen.Is altijd een lastig probleem, een kennis van mij die hetzelfde aan de hand had heeft een advocaat een brief op poten laten sturen en daarna is het stil gebleven. Maar ja, dat kost wel geld en dat is toch raar want je vraagt niet om dit soort toestanden.

Mendoza

Ongelezen bericht door Mendoza »

Ik zou voor de zekerheid informeren bij de gemeente of de vorige bewoner daar ingeschreven staat. Zo ja dan een onderzoek laten instellen.

ron1

Ongelezen bericht door ron1 »

De gemeente gaat, als ze hun werk goed doen, daar geen antwoordt op geven ivm de wet op de privacy.Brieven retour afzender sturen, krijg je een briefje van TNT dat dit zo niet kan, dan toch er mee doorgaan.

ron1

Ik geloof dat je vanaf volgende week overigens even rust krijgt met brieven van de vorige bewoner, als ik het zo eens allemaal lees op teletext gaan volgende week massaal stakingen beginnen landelijk bij de post. :idea:

Mendoza

De gemeente gaat, als ze hun werk goed doen, daar geen antwoordt op geven ivm de wet op de privacy.
Sommige geven het wel daarom zou ik het proberen om heisa te voorkomen, doen ze het niet dan kun je zeggen dat je vermoed dat persoon X op je adres staat ingeschreven en dat je graag een onderzoek wilt omdat deze in werkelijkheid niet op dat adres woont.

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

ron1 schreef:De gemeente gaat, als ze hun werk goed doen, daar geen antwoordt op geven ivm de wet op de privacy.Brieven retour afzender sturen, krijg je een briefje van TNT dat dit zo niet kan, dan toch er mee doorgaan.
Ron - ook niet als jij als eigenaar / hoofdbewoner vraagt of er meer dan een persoon is ingeschreven (of meer personen dan leden van jouw gezin)?
Men hoeft toch niet te zeggen WIE het is - maar als jij met 4 personen er woont, en er staan er 5 ingeschreven - moet je toch een optie hebben om dat te corrigeren.

ron1

De ambtenaar van de burgelijke stand zal als je hem of haar lief aankijkt misschien wel zeggen hoeveel personen, maar qua namen kan je vergeten, dat kan hun baan kosten, een ambtenaar BS heeft een eed cq belofte hiervoor afgelegd, al dan niet op papier.Geheimhoudingsplicht, vervelend voor U maar helaas....succes.

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Okay - maar dan als de ambtenaar stelt "5 personen" terwijl je gezin uit 4 personen bestaat - kan je aangeven "persoon a b c en d wonen daar - wilt u persoon e uitschrijven".

Of eventueel aangifte doen tegen 'persoon e' wegens valsheid in geschrifte (eigen adres is niet correct).....

je hebt dan in ieder geval een houvast - omdat je anders in het kader van privacy iedereen maar ingeschreven moet laten - met allerhande kosten voor jezelf.

Pavlova

Ongelezen bericht door Pavlova »

Punt is wel dat een incassobureau niet bij de gemeente kan informeren. Pas als ze de vordering aan een deurwaarder geven om een gerechtelijke procedure te beginnen zal die laatste info van de gemeente kunnen verstrekken.
Een incassobureau heeft helaas de neiging om toch gewoon door te gaan met briefjes sturen naar een verkeerd adres. Ik kan niets beters bedenken dan de post retourneren en een klacht bij het incassobureau in te dienen of bij het NVI. Of het helpt? Ik heb er een hard hoofd in.

Mendoza

Punt is wel dat een incassobureau niet bij de gemeente kan informeren. Pas als ze de vordering aan een deurwaarder geven om een gerechtelijke procedure te beginnen zal die laatste info van de gemeente kunnen verstrekken.
Klopt, maar ik dacht dat intrum eigen deurwaarders heeft. Kan ik nu niet vinden. Ook als het niet zo is, is het toch handig om zeker te weten dat die persoon niet meer ingeschreven staat.
Een incassobureau heeft helaas de neiging om toch gewoon door te gaan met briefjes sturen naar een verkeerd adres. Ik kan niets beters bedenken dan de post retourneren en een klacht bij het incassobureau in te dienen of bij het NVI. Of het helpt? Ik heb er een hard hoofd in.
Retour afzender en af en toe een email als het aanhoudt is de goedkoopste oplossing. Troost je in het feit dat Intrum zichzelf onnodig op kosten jaagt.

Pavlova

Mendoza schreef:
Klopt, maar ik dacht dat intrum eigen deurwaarders heeft. Kan ik nu niet vinden. Ook als het niet zo is, is het toch handig om zeker te weten dat die persoon niet meer ingeschreven staat.
Retour afzender en af en toe een email als het aanhoudt is de goedkoopste oplossing. Troost je in het feit dat Intrum zichzelf onnodig op kosten jaagt.
Intrum zal wel contracten met een of meerdere deurwaarderskantoren hebben of misschien belangen in zo'n kantoor, maar zijn bij mijn weten geen gerechtsdeurwaarderskantoor.

Zichzelf op kosten jagen? Worden die kosten niet gewoon verhaald op de 'schuldenaren' door het rekenen van flinke incassokosten? :?

Mendoza

Zichzelf op kosten jagen? Worden die kosten niet gewoon verhaald op de 'schuldenaren' door het rekenen van flinke incassokosten?
Deze vogel is al 7 jaar geleden gevlogen. Die gaat zich vast wel beroepen op de verjaringstermijn. In andere gevallen wanneer de kosten in het minnelijke traject al max zijn(bijv. 44,03) komt er niks meer bij door het verzenden van een brief. Nu is dat misschien maar 0,50 per brief, beter kun je ze niet treiteren.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

In Nijmegen had ik iets soortgelijks - alleen ontving ik binnen een paar maanden een brief van de gemeente met het verzoek om informatie of ik wist waar de vorige bewoner gebleven was. Dat wist ik dus niet.

Als je al 7 jaar van de gemeente niks gehoord hebt daaromtrent kun je er denk ik wel vanuit gaan dat de persoon in kwestie allang niet meer bij de gemeente als bewoner geregistreerd staat.

Vergeet niet dat als je je bij de gemeente inschrijft, je als huurder een kopie van het huurcontract mee moet nemen, en als koper waarschijnlijk ook iets, om aan te tonen dat je de nieuwe hoofdbewoner bent. De vorige bewoner is dan automatisch geen hoofdbewoner meer. Als je bij iemand intrekt moet je schriftelijk toestemming van de hoofdbewoner hebben, anders gaat die inschrijving niet door.

Het zou natuurlijk wel kunnen dat het incassoburo/de deurwaarder via de nieuwe bewoner probeert het adres van de oude bewoner te verkrijgen, en daarbij dus intimidatie gebruikt (voortdurend versturen van aanmaningen en dat soort dingen).

Dat die lui niet altijd goed bij hun hoofd zijn blijkt wel uit het feit dat ik de sleutel van die woning in Nijmegen twee dagen had, het hok stond toen al drie maanden zo leeg als wat, had alleen een paar blikken verf in de vensterbank gezet, en evengoed stopt zo'n randdeb**l een aanmaning voor de vorige bewoner in de bus.

Briefje op de deur geplakt hoe ik over die knaap dacht, compleet met huurcontract, en de belofte van juridiche stappen als hij me ooit nog lastig zou vallen, nooit meer iets van gehoord. :mrgreen:

Wat TS zou kunnen doen in dit geval is een verklaring van de gemeente vragen wie er als bewoner ingeschreven staan - dat is alleen het eigen gezin. Mocht de deurwaarder dan komen dan kun je bewijzen dat de vogel die hij schieten wil gevlogen is. En dan kun je dus flink terugschieten, want je hebt wel kosten moeten maken om van hem af te zijn, die je vervolgens op hem kunt verhalen, desnoods via een incassoburo.

Moet hij maar niet blijven zeuren. :evil:

Pavlova

witte angora schreef:In Nijmegen had ik iets soortgelijks - alleen ontving ik binnen een paar maanden een brief van de gemeente met het verzoek om informatie of ik wist waar de vorige bewoner gebleven was. Dat wist ik dus niet.

Als je al 7 jaar van de gemeente niks gehoord hebt daaromtrent kun je er denk ik wel vanuit gaan dat de persoon in kwestie allang niet meer bij de gemeente als bewoner geregistreerd staat.

Het zou natuurlijk wel kunnen dat het incassoburo/de deurwaarder via de nieuwe bewoner probeert het adres van de oude bewoner te verkrijgen, en daarbij dus intimidatie gebruikt (voortdurend versturen van aanmaningen en dat soort dingen).

Dat die lui niet altijd goed bij hun hoofd zijn blijkt wel uit het feit dat ik de sleutel van die woning in Nijmegen twee dagen had, het hok stond toen al drie maanden zo leeg als wat, had alleen een paar blikken verf in de vensterbank gezet, en evengoed stopt zo'n randdeb**l een aanmaning voor de vorige bewoner in de bus.

Briefje op de deur geplakt hoe ik over die knaap dacht, compleet met huurcontract, en de belofte van juridiche stappen als hij me ooit nog lastig zou vallen, nooit meer iets van gehoord. :mrgreen:
Die brief die je van de gemeente kreeg was juist een teken dat de vorige bewoner in die 7 jaar gewoon ingeschreven is blijven staan. De gemeente stelt pas een onderzoek in als daar aanleiding voor is, dat kan een melding van een nieuwe bewoner zijn of van een deurwaarder die ter plekke tot de conclusie komt dat de bewoner is gevlogen. Blijkbaar is er in die 7 jaar geen aanleiding geweest voor een onderzoek. En niet iedereen schrijft zich netjes uit, en er zijn er genoeg die dat bewust nalaten omdat er schuldeisers zijn... Was dit wel gedaan had je die brief van de gemeente ook niet gehad.

Een aanmaning wordt overigens gewoon door een postbode gebracht en die zal een brief gewoon in de bus droppen. Maar als het een deurwaarder was die een exploot achterliet in de bus dan vind ik dat ie wel even had mogen opletten. In dat geval ook exploot retour deurwaarderskantoor sturen.

Overigens weet ik toevallig dat sommige gemeenten niet zo happig zijn om een onderzoek te starten of iemand nog ingeschreven staat, misschien omdat er teveel verzoeken komen. Soms moet een deurwaarder als hij de gemeente zo'n verzoek doet ook nog bewijs tonen dat er redenen zijn dat iemand er niet meer woont. Ook hoor ik regelmatig van mensen die post voor een vertrokken bewonder ontvangen dat de gemeente niets doen wil. Post en exploten van deurwaarders die onjuist bezorgd zijn altijd retourneren dus. Een goede gerechtsdeurwaarder doet hier zeker iets mee.

kaarsje69

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Je kan als hoofdbewoner gewoon naar de gemeente gaan en een uitdraai opvragen welke personen er op jouw adres staan ingeschreven. Dus grote kans dat hij nog gewoon staat ingeschreven op jouw adres. De incasso bureau's vragen info op bij de gemeente voor het adres.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Pavlova
Die brief die je van de gemeente kreeg was juist een teken dat de vorige bewoner in die 7 jaar gewoon ingeschreven is blijven staan. De gemeente stelt pas een onderzoek in als daar aanleiding voor is, dat kan een melding van een nieuwe bewoner zijn
Juist, ik had me dus ingeschreven als nieuwe hoofdbewoner, de oude schrijft zich niet uit, en vervolgens startte de gemeente een onderzoek naar waar de oude bewoner gebleven is. Maar door mijn inschrijving werd de oude hoofdbewoner geregistreerd als zijnde woon- en verblijfplaats onbekend.

Overigens was ik niet degene die 7 jaar ingeschreven stond. Dat was TS. :P

@Kaarsjes
Dus grote kans dat hij nog gewoon staat ingeschreven op jouw adres. De incasso bureau's vragen info op bij de gemeente voor het adres.
Tenzij de oude bewoner naar een geheim adres is verhuisd, dan kan/mag de gemeente dat niet geven. Dan kun je je voorstellen dat ze liever de nieuwe bewoner lastigvallen in de hoop op die manier aan de adresgegevens te komen.

Pavlova

kaarsje69 schreef:Je kan als hoofdbewoner gewoon naar de gemeente gaan en een uitdraai opvragen welke personen er op jouw adres staan ingeschreven. Dus grote kans dat hij nog gewoon staat ingeschreven op jouw adres. De incasso bureau's vragen info op bij de gemeente voor het adres.
Incassobureau's hebben die mogelijkheid helemaal niet, alleen een gerechtsdeurwaarder en alleen indien hij een ambtshandeling (lees: dagvaarden, vonnis betekenen, beslagleggen) wil verrichten.

@ Witte Angora: Klopt, sorry, slecht gelezen door mij

antonh

Ongelezen bericht door antonh »

Ik heb ook zo een brief van Interim Justitia gekregen.
Wij wonen nu 7,5 jaar in dit huis.
Het "verzoek" van dat tuig Interim Justitia is of ik even meteen € 40,31 wil betalen na 10 werkdagen wordt het € 84,54.
Netjes van dat tuig he?
Ze zetten er ook nog boven "Geachte mevrouw/heer".
Er is in het verleden een paar maal een echte deurwaarder geweest.
Die is naar de gemeente geweest en de vorige bewoonster had zich niet uitgeschreven.
De gemeente heeft een notitie gemaakt en we hebben geen last meer van de deurwaarder meer, die heeft trouwens de zelfde dag zijn excuses aangeboden.
Met dat tuig van IJ doe ik niets.
Laat ze maar een dagvaarding sturen dan ga ik ook eens naar de rechtbank.
Brieven terug sturen heeft geen zin naar dat tuig.
Mijn vrije dag die ik moet nemen krijg ik wel van ze betaald met de kosten erbij.
Bellen doe ik niet, dat heb ik ooit een maal gedaan en ze zijn zeer onbeschoft aan de telefoon.
Bewijs stukken kreeg ik niet en dat we een andere naam hadden dan op de brief was niet relevant.
Ze delen ook nog mede dat er een nieuwe verjaringstermijn is ingegaan van 5 jaar, maar waar de vordering over gaat niet.
Laat ze maar komen, het kost ze zelf meer geld.

Pavlova

antonh schreef:Er is in het verleden een paar maal een echte deurwaarder geweest.
Die is naar de gemeente geweest en de vorige bewoonster had zich niet uitgeschreven.
De gemeente heeft een notitie gemaakt en we hebben geen last meer van de deurwaarder meer, die heeft trouwens de zelfde dag zijn excuses aangeboden.
Met dat tuig van IJ doe ik niets.
Laat ze maar een dagvaarding sturen dan ga ik ook eens naar de rechtbank.
Brieven terug sturen heeft geen zin naar dat tuig.
Mijn vrije dag die ik moet nemen krijg ik wel van ze betaald met de kosten erbij.
Bellen doe ik niet, dat heb ik ooit een maal gedaan en ze zijn zeer onbeschoft aan de telefoon.
Bewijs stukken kreeg ik niet en dat we een andere naam hadden dan op de brief was niet relevant.
Ze delen ook nog mede dat er een nieuwe verjaringstermijn is ingegaan van 5 jaar, maar waar de vordering over gaat niet.
Laat ze maar komen, het kost ze zelf meer geld.
Die dagvaarding zul je niet krijgen als het goed is, omdat de deurwaarder al heeft geconstateerd dat de vorige bewoonster is vertrokken en dit bij de Gemeente heeft gemel, waarop deze de vorige bewoonster uitgeschreven heeft. Omdat Intrum Justitia niet gerechtigd is bij de gemeente te informeren moeten ze het doen met het laatst bekende adres van de schuldenaar. Als je niets doet heb je zeker kans dat je nog enige tijd bestookt wordt met ongewenste post. Pas als IJ gerechtelijk wil gaan en een deurwaarder inschakelt, zal deze bij de gemeente gaan informeren en tot de conclusie komen dat degene die ze moeten hebben vertrokken is.
Dat het incassobureau niet wil zeggen waar de vordering over gaat is niet meer dan normaal als jij niet de schuldenaar zelf bent.
Ik zou het poststuk toch retourneren met de vermelding 'onbekend op adres' of iets dergelijks en er verder geen energie in steken. Als er post blijft komen nadat je post retour afzender gezonden hebt gewoon weggooien.
Verder ben ik van mening dat de enige die iets in dit verhaal te verwijten valt de vorige bewoonster zelf is. Het is immers haar plicht geweest zich bij verhuizing in te laten schrijven op het juiste adres. Dat je al met deurwaarders bent geconfronteerd wil duidelijk zeggen dat ze hier niet netjes voor gezorgd heeft. De overlast is voor de nieuwe bewoner.

Echter: juist omdat incassobureau's niet bij de gemeente info over het juiste adres van een debiteur kunnen opvragen vind ik dat ze veel zorgvuldiger moeten handelen als er een duidelijk signaal komt dat de debiteur is vertrokken en niet zonder meer moeten doorgaan met briefjes sturen, bellen of soms zelfs iemand langs sturen.

Gesloten