LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] beginstanden corrigeren

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
kassie en muur

beginstanden corrigeren

Ongelezen bericht door kassie en muur »

Ik weet even niet meer bij wie ik nu moet zijn om de beginstanden van ons nieuwe huis te corrigeren. In 21 juli 2009 zijn wij verhuisd. Onze leverancier was toen nog RWE. Per 27 augustus zijn we overgestapt naar Oxxio. Enkele weken later kregen we de eindafrekening van RWE over de periode 21 juli-26 augustus. Of we maar even 1200 euro bij wilden betalen? EUhhh, habben we een wietplantage ofzo? Ik ben dit uit gaan zoeken en kwam erachter dat de beginstanden van ons huidige huis veel lager op de afrekening staan dan ik heb doorgegeven. Ik ben gaan bellen met RWE. Nee, daar konden ze niets mee. Daarvoor moesten we bij onze huidige leverancier zijn, Oxxio dus. Deze gebeld. Nee, dat was niet hun pakkie an, zij waren 21 juli nog niet in beeld. Terug naar RWE, ik moest Enexis, de netwerkbeheerder maar bellen. Nee, helaas, zij mogen geen correcties doorvoeren. Om het nog moeilijker te maken hebben we begin oktober een contract afgesloten met NUON (omdat volgens de Nuon- medewerker Oxxio per 1 januari niet meer bestaat) en is vanaf 8 november NUON onze leverancier. Nu moeten we dus volgens de RWE en Oxxio bij Nuon zijn voor de correctie van de beginstanden op 21 juli. Maar helaas, zij geven niet thuis.Ondanks het feit dat iedereen die ik aan de telefoon heb gehad ontzettend vriendelijk was en me het idee gaf dat het wel opgelost kon worden is me dit nog niet gelukt.Is er iemand die weet wie voor mij de beginstanden kan corrigeren (volgens de medewerker van Enexis moest dat toch eigenlijk makkelijk gaan)

Vattenfall Webcare
verified

Re: beginstanden corrigeren

Ongelezen bericht door Vattenfall Webcare »

Geachte kassie en muur,

Uit uw bericht op dit forum maak ik op dat er onduidelijkheid is over beginstanden van uw nieuwe huis.

Als u er geen bezwaar tegen heeft, neem ik graag op korte termijn telefonisch contact met u op om dit uit te zoeken. Kunt u mij hiervoor uw contractrekeningnummer opgeven? Dan kan ik op basis daarvan uw telefoonnummer achterhalen. Alvast bedankt voor de moeite.

Uw contractrekening begint met (000)300 en staat bijvoorbeeld op acceptgiro’s of uw jaarafrekening. Om u gerust te stellen: met uw contractrekening hebben anderen geen toegang tot uw klantgegevens. U kunt beter niet uw klantnummer op dit forum plaatsen.

Met vriendelijke groet,

De Nuon medewerker

kassie en muur

Hallo beste NUON-medewerker. Mijn contractnr is 003008090036. Alvast bedankt voor de moeite.

Twiga

Ongelezen bericht door Twiga »

Ik heb ook een probleem met beginstanden.
Vorige maand overgestapt van de Nuon naar Greenchoice. Een week voordat de contractdatum afliep kwam er iemand van de nuon de meterstanden opnemen. Zelf meteen ook de standen opgeschreven.
Ook meteen op de contractafloopdatum zelf de standen opgenomen.
Vervolgens kregen we 2 weken later de eindafrekening van de Nuon met geschatte standen die helemaal niet klopten, te hoog geschat.
Vervolgens blijkt dat de beginstanden van Greenchoice niet gelijk zijn met de eindstand van de Nuon. Die van Greenchoice zijn weer lager, maar kloppen nog steeds niet met wat we zelf opgenomen hebben.

Ik heb eerst contact gehad met Nuon. Die zeiden dat we naar Greenchoice moesten bellen. Vervolgens Green Choice gebeld. Die zeiden dat zij de standen kregen van Liander (netbeheerder) en dat we die moesten bellen.
Liander gebeld en die schakelde mij door naar de Nuon, omdat dit niet onder het takenpakket van Liander valt. Nuon dus gesproken. Die zeiden dat ik de correcte meterstanden naar Nuon moest mailen, zodat ze die meterstanden konden aanhouden. Vervolgens zou na afrekening Green Choice automatisch de juiste standen overnemen.
Ik heb de mail naar Nuon gestuurd. Dag later wordt ik gebeld dat een collega een fout heeft gemaakt. Ze hebben niks aan de mail, ik moet contact opnemen met Green Choice.
Vervolgens heb ik een mail/klacht gestuurd naar alledrie de partijen. Nuon heeft teruggebeld dat ze ons echt niet kunnen helpen. Dit stuurde de Greenchoice in een mail: Het kan wel eens zo zijn dat de standen afwijken met wat u op uw meter heeft staan of aan ons heeft doorgegeven. Dit is op zich geen probleem omdat de nieuwe leverancier met de standen begint waar de oude leverancier mee eindigt. Als de afwijking meer is dan 50% is ten opzichte van uw gemiddeld jaarverbruik, kunnen wij bij uw netwerkbeheerder een aanpassing opvragen. Dit is bij u helaas niet het geval. Van Liander tot op heden niks gehoord.

De afwijking mag dus 50% van je jaarverbruik zijn, dit lijkt me een belachelijk hoog percentage.

Wie weet hoe ik in ieder geval ervoor kan zorgen dat de eind en beginstanden bij allebei de leveranciers gelijk zijn? En dat ik dus niks dubbel betaal.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Compleet gek word je van die foutieve meterstanden als er geswitcht wordt van leverancier(s).
Bij de switch moet ALTIJD de nieuwe leverancier de correctie doorvoeren. Dit zijn de spelregels. Dus in dit geval Greenchoice.
Mag er onlangs bij u ee meteropnemer langs zijn geweest is die geweest ten behoeve van uw aankomende jaarafrekening. Ten tijde van uw switch, had uzelf bijtijds uw toenmalige meterstanden moeten doorgeven. Ik maak uit uw verhaal op dat u dat niet hebt gedaan. Dien ten gevolge zijn uw switchmeterstanden geschat.
U kunt die jaarafrekening afwachten en kijken welke standen en daaraan gekoppeld rekensommetje gepresenteerd wordt. Dan kunt u zien of u dubbel betaald voor een deel van uw verbuik.

Inderdaad geldt er een marge wanneer standen niet gecorrigeerd worden. En ja, dat is 50%. (ben met u eens dat dit percentage belachelijk en onrealistisch hoog is)
In 2008 zijn hierover al kamervragen gesteld, maar links of rechtsom, de switchende consument trekt hierin aan het kortste eind. Het zijn, zoals dat heet, marktconforme geldende afspraken.
Zie: http://ikregeer.nl/document/KVR33595

kassie en muur

De nieuwe leverancier moet inderdaad de meterstanden corrigeren, daar ben ik nu achter. Helaas heeft Oxxio dat destijds niet willen doen, maar de medewerker van Nuon gaat het nu in elk geval wel proberen te regelen. Pluimpje waard :wink:

Gesloten