Henri42 schreef:De vastelasten bond is puur commercieel bezig, de vorige week info gevraagd en daarbij mijn gegevens opgegeven, een dag later kreeg ik een bericht van ED dat ik klant zou zijn geworden,na 10 minuten bellen met een kwade VLB man werd het zg contract geskipt, de VLB liep hun provisie mis vertelde de verkoper me, het gestelde dat VLB als een volwaardige adviseur optreedt geloof ik niet

Henri het valt me op dat je behoorlijk uit je duim zit te zuigen. Links en rechts plaats je reacties inzake de VLB, maar slaat in die reakties de plank met grote regelmaat volkomen mis.
In het hoegenaamde praktijk voorbeeld wat je schetst is met zekerheid te zeggen dat dit absoluut niet kan. Al was het maar omdat het technisch en systeemmatisch helemaal niet kan.
Voorbeeld:
Telefoongesprek op dinsdag met VLB.
VLB meld je op dinsdag, uiterlijk woensdag aan bij ED.
ED moet dit ook eerst weer systeemmatisch verwerken. Eenmaal door ED in het systeem gezet wordt dit pas 's nachts verwerkt in het hoofdsysteem, wat zoveel betekent dat dan de automtische opdracht uitgestuurd wordt jouw een brief te sturen.
Met andere woorden, het is godsonmogelijk dat jij op woensdag al een bevestiging van ED hebt ontvangen dat jij bij hun klant zou zijn geworden.
Kortom, sterke verhalen horen in het sprookjesboek thuis.
De opzet van VLB is simpel.
Het is een BOND waar je gratis lid van wordt om van hun collectieven gebruik te KUNNEN maken.
Deze BOND maakt ten behoeve van haar leden op verschillende gebieden en met verschillende bedrijven voordelige afspraken. De leden van de VLBOND KUNNEN van de verschillende VLB collectieven gebruik maken, maar zijn hiertoe nooit en te nimmer verplicht.
Ieder jaar gaat de VLBOND weer op pad en kijkt of ze nog interessantere afspraken los kunnen peuteren bij bedrijven. Ze gaan als het ware 'shoppen'. Het ene jaar zullen ze met bijvoorbeeld energie met ED een interessante afspraak hebben kunnen maken het ander jaar is dat weer een nadere leverancier of misschien zelfs wel met weer dezelfde. Indien de nieuwe afspraken met de nieuwe leverancier interessanter zijn, worden de bestaande leden, die betreffende collectiefdienst via de VLB afnemen daarvan in kennis gesteld. Aan deze leden wordt dan de mogelijkheid geboden om van deze nieuwere afspraken gebruik te kunnen maken. Een verplichting is dit echter niet. Je kunt er vanaf zien en gewoon blijven zitten bij het bedrijf waar je nu je contract hebt lopen, afgesloten via de VLBOND.
Je kunt het wat vergelijken met de verschillende collectieven mbt de zorgverzekering. En zelfs met de consumentenbond, of zelfs met een FNV. Indien lid van deze organisaties kun je via hun bepaalde diensten afnemen met bedrijven waarmee zij afspraken hebben gemaakt tbv hun leden.
De volmacht die je aan de VLB geeft als je van hun lid wordt is dat indien jij besluit via hun een dienst af te gaan nemen, zij jou kunnen en mogen aanmelden. Anders hebben ze geen recht van handelen uit jouw naam tgv jouw ingediende verzoek om via hun van een bepaalde dienst gebruik te gaan maken. Deze volmacht geldt ook andersom...ter weten als je aangeeft op te willen zeggen.
De VLB handelt alléén, maakt dus gebruik van deze volmacht, als jij aan hun duidelijk hebt aangegeven van 1 van de door VLBOND aangeboden diensten (collectieven) gebruik te willen maken.
Niets meer of minder. Je angst is dus niet nodig dat je ongewild talloze diensten pardoes door je maag gesplitst krijgt.
Het andere stukje volmacht "namens u afspraken te maken met een aanbieder" behelst dat u de VLBOND volmacht om jaarlijks te gaan shoppen om voor u (en andere leden), als VLBond lid zijnde een interessante(re) aanbieding los probeert te peuteren. U volmacht de VLB om een soort van spreekbuis, onderhandelpartner voor u te zijn. U als lid zijnde kunt dan van die nieuwe aanbieding gebruik maken, maar nogmaals bent dat niet verplicht. Soms is zo'n nieuwe aanbieding voor u ook helemaal niet interessanter, maar is dat wel weer voor andere VLBOND leden.
U machtigt de VLBond om namens en tbv dit collectief, waar u en ik lid van zijn, te onderhandelen bij bedrijven.
Zou u lid zijn van een collectief (er zijn er zovelen!) mbt alléén zorgverzekering, werkt dit precies zo. Immers, betreffend collectief maakt ieder jaar nieuwe afspraken met de/een zorgverzekering om een interessantere prijsstelling tbv hun leden los te peuteren.
Velen weten dit niet, maar feitelijk geven deze leden ook een volmacht aan hun collectief. De VLB is hierover echter super duidelijk, zodat u weet waar u aan toe bent.
Ik ben ook lid van de VLBond (inmiddels 3 jaar) en maak gebruik van een energiecontract bij Elektran (nu Main energy geheten). Dit loopt volgend jaar november af. Tegen die tijd ga ik shoppen. Mocht blijken dat de VLB als interessantste uit de bus komt, sluit ik weer een energiecontract af via hun bij de leverancier met wie zij op dat moment een afspraak hebben. Is dat niet het geval doe ik dat niet en bewandel mijn eigen weg. Ik kan dan mijn VLBond lidmaatschap opzeggen, maar doe dat niet, omdat ik de VLBond (wat dus feitelijk een collectief is) wil blijven machtigen om nog steeds, ook vanuit mijn naam, met de verschillende aanbieders op verschillende voorzieningen te kunnen blijven onderhandelen. Is het niet voor mij interessant, dan wellicht voor iemand anders die lid is van de VLB of wellicht nog geen lid is maar daardoor lid wordt omdat hij/zij van een/die bepaalde VLB dienst gebruik wil maken. In dat geval ben ik een zogeheten slapend lid.
Wnest u dit niet, dan zegt u uw lidmaatschap bij de VLB gewoon op.
C'est tout!
Ik hoop dat het principe u nu duidelijk(er) is geworden en vaststeld dat er geen adders onder het gras zijn.