Coulance voorwaarde in de Algemene Voorwaarden
Geplaatst: 05 dec 2009 15:24
Op 30 juli 2009 (week 31) bestellen wij voor €. 8.000,00 aan meubelen (3zits bank, eettafel, 6 stoelen, salontafel, vitrinekast, boekenkast en dressoir) met een levertijd van maximaal 12 weken; dat kwam mooi uit want wij zouden op 28 oktober (week 44) gaan verhuizen en wij wilden ons nieuwe huis ook nieuw inrichten.
Op 26 augustus kregen wij de bevestiging dat de levertijd 8 tot 12 weken zou bedragen gerekend vanaf de aankoopdatum.
Op 2 oktober een nieuwe brief met de status van onze bestelling: deze zal, zoals het er nu uitziet binnen komen rond week 45-50 zo werd ons verteld.
Oeps dat was dus een probleem kom je in een nieuw huis maar daar ligt alleen maar vloerbedekking. Na telefonisch contact kregen wij leenmeubelen aangeboden (nieuw) een prima oplossing dus maar die meubelen stonden in een extern magazijn en konden op 30 oktober geleverd worden tesamen met de
2 onderdelen van onze bestelling die wel waren binnengekomen; de 3 zits bank en de 6 eetkamerstoelen; wij moesten voor die leenmeubelen wel €. 6.000,00 borg betalen.
De meubelen werden geleverd maar toen bleek dat de eetkamerstoelen de verkeerde kleur hadden en dat er mankementen waren aan de 3-zits bank.
De bezorger schreef dat op de leverlijst en de fabrikant van de 3-zits bank zou worden verzocht de klachten te beoordelen; de eetkamerstoelen werden ook als leenmeubel opgenomen.
Vanaf de dag van levering niets meer vernomen too 23 november toen wij belden wanneer de leverancier van de 3-zits bank zou komen.
Ons werd verteld dat de opdracht was gegeven en dat we moesten afwachten.
Op 26 november werden wij gebeld dat de meubes binnen waren en dat geleverd kon worden op 28 november; of we wel even het resterende bedrag van €. 2.000,00 wilden betalen.
Toen wij stelden dat wij pas tot volledige betaling zouden overgaan op het moment dat de 3-zits bank hersteld zou zijn en de eetkamerstoelen geleverd zouden zijn, werd er dus niet geleverd!
Wij ontviingen een brief waarin stond dat alle meubelzaken de z.g. coulance-voorwaarde in de Algemene Voorwaarden hadden staan hetgeen zou betekenen dat bij vertraging of andere calamiteit die een extra termijn geeft die tenminste gelijk is aan de afgesprokenlevertermijn met een maximum van 6 maanden.
De eettafelstoelen worden, zo schreef de leverancier in week 7 van 2010 vermoedelijk geleverd. De gehele order zal dus 29 weken na de aankoopdatum geleverd worden. Als compensatie werd een dinerbon voor 2 personen aangeboden in een zeer matig restaurant en verder moesten wij niet zeuren; het stond er niet maar werd wel zo bedoeld.
Wij willen de koopovereenkomst ontbinden omdat de leenmeubelen niet onze smaak zijn en wij geconstateerd hebben dat er op de klachten geen enkele actie is ondernomen. Het bedrijf is niet aangesloten bij de Geschillencommissie Wonen
Er is dus geen mogelijkheid tot klagen; kan op die grond de overeenkomst worden ontbonden en wat moeten wij daarvoor ondernemen?
Op 26 augustus kregen wij de bevestiging dat de levertijd 8 tot 12 weken zou bedragen gerekend vanaf de aankoopdatum.
Op 2 oktober een nieuwe brief met de status van onze bestelling: deze zal, zoals het er nu uitziet binnen komen rond week 45-50 zo werd ons verteld.
Oeps dat was dus een probleem kom je in een nieuw huis maar daar ligt alleen maar vloerbedekking. Na telefonisch contact kregen wij leenmeubelen aangeboden (nieuw) een prima oplossing dus maar die meubelen stonden in een extern magazijn en konden op 30 oktober geleverd worden tesamen met de
2 onderdelen van onze bestelling die wel waren binnengekomen; de 3 zits bank en de 6 eetkamerstoelen; wij moesten voor die leenmeubelen wel €. 6.000,00 borg betalen.
De meubelen werden geleverd maar toen bleek dat de eetkamerstoelen de verkeerde kleur hadden en dat er mankementen waren aan de 3-zits bank.
De bezorger schreef dat op de leverlijst en de fabrikant van de 3-zits bank zou worden verzocht de klachten te beoordelen; de eetkamerstoelen werden ook als leenmeubel opgenomen.
Vanaf de dag van levering niets meer vernomen too 23 november toen wij belden wanneer de leverancier van de 3-zits bank zou komen.
Ons werd verteld dat de opdracht was gegeven en dat we moesten afwachten.
Op 26 november werden wij gebeld dat de meubes binnen waren en dat geleverd kon worden op 28 november; of we wel even het resterende bedrag van €. 2.000,00 wilden betalen.
Toen wij stelden dat wij pas tot volledige betaling zouden overgaan op het moment dat de 3-zits bank hersteld zou zijn en de eetkamerstoelen geleverd zouden zijn, werd er dus niet geleverd!
Wij ontviingen een brief waarin stond dat alle meubelzaken de z.g. coulance-voorwaarde in de Algemene Voorwaarden hadden staan hetgeen zou betekenen dat bij vertraging of andere calamiteit die een extra termijn geeft die tenminste gelijk is aan de afgesprokenlevertermijn met een maximum van 6 maanden.
De eettafelstoelen worden, zo schreef de leverancier in week 7 van 2010 vermoedelijk geleverd. De gehele order zal dus 29 weken na de aankoopdatum geleverd worden. Als compensatie werd een dinerbon voor 2 personen aangeboden in een zeer matig restaurant en verder moesten wij niet zeuren; het stond er niet maar werd wel zo bedoeld.
Wij willen de koopovereenkomst ontbinden omdat de leenmeubelen niet onze smaak zijn en wij geconstateerd hebben dat er op de klachten geen enkele actie is ondernomen. Het bedrijf is niet aangesloten bij de Geschillencommissie Wonen
Er is dus geen mogelijkheid tot klagen; kan op die grond de overeenkomst worden ontbonden en wat moeten wij daarvoor ondernemen?