Pagina 1 van 1
Theorie examen bromfiets
Geplaatst: 05 dec 2009 20:06
door Bakker. E
Hallo,ik heb gehoord en meegemaakt door een familielid, dat er op de theorie bromfiets examen heel veel mensen niet-slagen. Het gemiddelde v/d kandidaten die zakken is ongeveer na schatting 55% t/m 95% . Er is mezelfs te horen gekomen,dat iedereen was gezakt op een groep van 50 kandidaten, en dat is zelfs meerdere keren al voorgevallen (en dat is weer verteld door mede kandidaten,die dat zelf hadden meegemaakt of gezien). Maar wat ik ook verwonderlijk vind,is dat je de gemaakte fouten van je theorie-examen NIET terug krijgt te zien, alleen de catogorie waar in je een fout hebt gemaakt. Dus je kunt nooit zelf nakijken wat je fout of goed hebt gedaan. En als je er dan naar vraagt, dan krijg je ontwijkende antwoorden. Ik vind dit een vreemde manier van werken,want waarom krijg je als examen-kandidaat niet jou eigen gegevens te zien, je zou gaan denken dat ze bij het cbr iets te verbergen hebben. En dan hebben we ook nog de leerstof in vergelijking met het examen. Op het examen geven ze in eerste instantie, oude foto's (soms wel 10jr oud), en de vragen worden anders geformuleerd (o.a.met een duurdere woordengebruik), er wordt ook tijdens examens met nadruk gezegd dat je niet mag afkijken, maar ze geven de kandidaten wel de verleiding om af te kijken,doormiddel van het niet afschermen van het antwoorden kastje. En je mag ook geen telefoon aan hebben,want het geeft storing op het systeem,zeggen ze. Ze geven ook aan dat ze het controleren, maar dat gebeurd niet. Telefoons staan van de kandidaten vaak gewoon aan. WAAROM DOEN ZE DIT. Je zou denken dat het te maken heeft met het feit dat het over een paar mnd veel duurder wordt,dus ze hebben er wel baat bij dat er veel kandidaten nu niet slagen, dat ga je door deze methode wel doen denken. Ik vroeg mij af, of er nog meer mensen zijn met de zelfde verhalen.Ik zou ze graag willen weten,dan zou radar er misschien onderzoek naar kunnen doen. gr E.Bakker
aanvulling:
Ze hebben nu bij het cbr aangegeven, dat je de fouten niet terug krijgt omdat "het zou anders plaatjes herkenning in de hand werken,dat zorgt ervoor dat men niet meer de situatie begrijpt, maar je dan alleen weet dat dit plaatje een bepaald antwoord heeft". Zegt het cbr. Maar dan zijn er een paar punten die niet met deze stelling samen gaan, onderandere: Waarom krijgen de kandidaten die geslaagd zijn hun gemaakte examen fouten ook niet te zien. Je zou toch denken dat het dan geen plaatjes herkenning meer in de hand werkt. Nee, het is zelfs belagelijk want als iemand met 6fout zo de weg opgestuurd wordt,dan houd dat in dat deze persoon deze 6fouten gewoon weg weer zou kunnen gaan maken, maar dan misschien met grote gevolgen. Ik dacht dat het zo was, dat je van je fouten kunt leren, maar deze theorie haalt het cbr gewoon weg onderuit. Als je je eigen fouten niet herkend,dan blijf je ze toch meestal maken. En terwijl het wetenschappelijk is bewezen,dat mensen visueel zijn ingesteld. Een mens leert juist beter door te zien wat je fout doet,dus de theorie van "plaatjes herkennig is slecht" is gewoon niet waar, het is een must. Want,in het onderwijs kregen en krijgen we toch ook zo onze leerstof te leren. Is dat dan ook verkeerd? En dan is er ook nog, dat je proef-examens op het internet kunt doen via het cbr. En als je daar fouten maakt,dan krijg je wel je fouten terug te zien. DAT IS DAN TOCH OOK PLAATJES HERKENNING. Dat is dan toch zo tegenstrijdig als het maar zijn kan?
Wie heeft er zelf deze ervaringen,of andere verklaringen dan hoor ik dat graag. mvg. E.Bakker
Re: Theorie examen bromfiets
Geplaatst: 21 jan 2010 19:37
door bierbaas
Ik heb een paar dagen geleden het bromfietsexamen gedaan bij
het cbr. Dit kreeg later nog een vreemd staartje. daarom
deze column.
Ik kwam er achter dat mijn bromfiets certificaat net 1 maand
verlopen was, en dat ik hem had moeten inwisselen voor
een bromfietsrijbewijs voor 1 oktober 2009.
Dan tegen betaling uiteraard.
Ik kwam er ook al snel achter dat ik opnieuw theorieexamen
moest doen bij het cbr. Geen leuk bericht maar goed ik had
toch besloten om het te proberen te halen, en zeker voor
1 januari 2010 omdat er dan ook praktijkexamen bij zou komen
(dit is later bijgesteld naar 1 maart 2010)
wat dan het lieve sommetje van in totaal 500 euro zou gaan
kosten. dit wil ik absoluut niet betalen ik rijd al heel erg
weinig op mijn scooter, ik pak bijna altijd de fiets.
bovendien heb ik ook geen zin om de cbr/overheid lekker
te gaan spekken. Ik had een boek en 2 cdroms gekocht,
en ben elke avond flink gaan leren. ik had een maand voordat
ik examen moest doen bij het cbr. Ik heb die tijd goed benut,
ik heb om mezelf te testen en verbeteren met de cdroms
proefexamens geoefend met maar liefs 700 examenvragen!
Het ging wel steeds een stukje beter maar het was heel moeilijk.
ik had het gevoel alsof ik de halve encyclopedie in mijn
kop moest stampen. Ik heb destijds theorie gedaan voor motor
en in een keer gehaald, ik kon duidelijk merken dat het VEEL
moeilijker was geworden.
ik telde de dagen en uren af voor 16 dec.
na een aantal slapeloze nachten was het zover examendag!
op 16 december reed ik naar het cbr in rijswijk maar het noodlot
sloeg toe, het had net die nacht voor het eerst gesneeuwd
sinds tijden en ik moest met mijn oude fiets
door de kou en een dikke laag sneeuw rijden.
dit vertraagde mijn vaart enorm. Ik nam ook nog de verkeerde
afslag, ondanks de uitgeprinte route en kwam te laat binnen:
ik liep naar de receptie, maar ik kon geen examen meer doen.
ik kon het examen wel op mijn buik schrijven ik was bij voorbaat
gezakt, geld kwijt en ik kon weer opnieuw examen aanvragen,
tegen betaling uiteraard, en weer anderhalve maand wachten.
de laatste week voor de nieuwe examendatum weer zitten leren.
de nacht voor de examendag nauwelijks geslapen,
toen ik weer naar het cbr reed voelde ik mij nog slechter dan
de eerste keer toen ik door de sneeuw reed. Ik was zo moe
dat ik in een soort van roes verkeerde mijn brein stond op
de automatische piloot. het leek wel of ik een joint gerookt
had. Ik was ruimschoots op tijd dit keer, en kwam drie kwartier
te vroeg aan. Ik ben nog een blokje om gaan fietsen om de tijd
te doden. Half uur voor het examen kwam ik binnen en bij de
receptie moest ik mij legitimatie laten zien.
Ik zat de minuten af te tellen en ben voor de afleiding
ietwat doelloos in het cbrpand rond gaan lopen en zag dat daar
een kantine ruimte was, daar een kop thee besteld voor de
afleiding. Tot mijn schrik moest ik hier 2,70 voor neerleggen
halverwege het capitalistische kopje thee, voelde ik in mijn
jaszak of ik alle papieren bij de hand had. mijn indentiteits
kaart was weg. Ik in al mijn zakken kijken.
ik dacht 'heb ik de kaart uberhoubt wel
teruggekregen bij de balie' naar de balie: ja meneer dat
klopt, u krijgt pas uw legitimatie terug na het examen.
Wat is dit nou weer dacht ik, zijn ze soms bang dat ik vlak voor
het examen het pand stiekem verlaat of zo.
een minuutje later terug in de kantine merkte ik op, dat de
zojuist door mij geinvesteerde elite thee in rook was opgegaan.
Om te tijd te doden ging ik maar even naar de wc.
Ik zag in de wcgang een chinese jongen die in de hoek stond,
en stiekem te staren in zn theorie boek. Ik zag hem ook
nerveus kijken naar de dubbele deuren, tegenover de wc
waar het kruisverhoor plaats zou vinden.
Ik begon ook te staren naar de dubbele deuren want ik moest er
zometeen ook doorheen. Weer minuten aftellen.
Ik was onrustig en liep nog maar een rondje in de hal van het
ongezellige pand, ik merkte op dat er een bord hing in de hal
waarop stond dat de politie ingeschakeld zou worden bij afkijken.
Wij worden hier dus bij voorbaat bedreigd dat we opgepakt kunnen
worden door de bekende blauwe graaiende boevenbende!
Het was zover: de dubbele deuren gingen open en we werden verzocht
onmiddelijk te gaan zitten op de juiste plek.
Ik moest bij tafelnummer 1 gaan zitten vooraan.
Er kwam een zeer koele en zakelijke juf voor ons te staan, die ons
te melden had, dat wij ons bij het bromfietstheorie examen van het
cbr bevonden. Wauw ..dit wist ik nog niet... blijkbaar vond de juf het
nodig de ZAALMASSA te voorzien van CRUCIALE INFORMATIE.
Ze schakelde een tandje bij en commandeerde ons alle
mobiels uit te zetten, deed iemand dat niet dan was hij bij
VOORBAAT gezakt, maar dit werd niet gecontroleerd!
Volgens haar zou het kunnen storen op het computer systeem
en andere mensen kunnen storen.
Voorts zij ze ook nog dat we niet mochten afkijken bij een ander
die was dan ook bij VOORBAAT gezakt. en we moesten heel dicht tegen
de tafel aan gaan zitten en onze handen
rond het kastje houden, tegen het afkijken.
(het cbr geeft een verbod op afkijken, maar stimuleert dit door open
tafels neer te zetten zonder scheidingsschotjes, zeer merkwaardig!)
we kregen eerst 3 proef vragen
om te testen of de antwoord kastjes juist werkten.
Blijkbaar vallen de kastjes wel eens uit. Het examen begon,
en ik ergerde me meteen aan het holle kerker geluid,
ofwel BEERPUTGELUID wat daar ten gehore werd gebracht.
er hingen flatscreens aan het plafond veel te hoog
en te ver, ook omdat de examenfoto's sterk verkleind in
een menubeeld werden getoond. verkeersborden verder op de weg
waren al bijna niet te zien. bovendien kreeg je kramp in
je nek van het naar boven zitten staren. Ik wou een instinkervraag
in de laatste 2 seconden corrigeren maar het display van het kastje
zag ik dimmen en werd blijkbaar al afgesloten.
en dit was bij elke vraag zo, dat het kastje al uitschakelde in de
laatste 2 seconden als de tijdsbalk in beeld nog liep.
Zo werd steeds ongeveer 2 seconden stiekem van de tijd afgehaald.
bovendien kwam er ook een vraag
bij welk verkeersbord je verkeer van rechts kon verwachten.
Dat ene verkeersbord had ik echt nog nooit gezien,
ik heb echt ELK bord die je als bromfietser tegen kan komen
uit mn kop geleerd, ik heb later nog gezocht op
internet voor dit bord en nog steeds niet gevonden!
Waarom gebruikt het cbr een bord die je in de praktijk nooit
tegenkomt?? er waren nog enkele andere instinkers. Na afloop
zij de juf dat we moesten wachten op de uitslag, en liep het
zaaltje uit. het wachten leek wel een eeuwigheid te duren en
veel mensen in de zaal schoten in de stress door het
wachten, wijfelend hoorde je wat gefluister.
Na een kwartier kwam de emotieloze juf weer binnen met de
uitslagformulieren. Ongeveer de helft van de klas was gezakt!
Ik had 5 fouten en was daarmee gelukkig toch nog net geslaagd.
ondanks de vermoeidheid en de instinkers!
De Koele juf zei tot slot dat de geslaagde hun rijbewijs
de eerstvolgende werkdag konden aanvragen bij het stadhuis.
Ze zei ook nog dat we nog niet mochten rijden totdat
we het rijbewijs hadden, anders pleegde we een strafbaar feit.
Ik de volgende dag met het papiertje naar het stadhuis
om mn rijbewijs te laten maken, Ik mag vervolgens nog eens
een dikke 50 euro neerleggen hiervoor. met het examen,boeken
en cdroms ben ik al zon 240 euro kwijt.
en dat voor een voertuig waar ik 4 keer per jaar op rij!
Moet je nagaan wat ik na 1 maart kwijt was geweest als je
ook nog eens 300 euro voor een bromfietspraktijkexamen
moet neerleggen. Maar we zijn er nog niet:
wat schets mijn verbazing dat ze me willen
afschepen met een beginnersrijbewijs wat o.a. inhoudt dat ik met
de minste overtreding mijn bromfietsrijbewijs al kwijt ben.
ik rijdt al circa 25 jaar jaar op een bromfiets en heb genoeg
praktijkervaring en nu dus ook heel goede verkeerstheorie kennis,
waarom krijg ik dan ook geen normaal rijbewijs maar in plaats
daarvan een flintstone rijbewijs???
Ik heb heel veel tijd gespendeerd aan leren
en totaal ook nog eens 240 euro betaald en voor wat...
Voor wat: voor een kinder rijbewijs!
Ik ben geen pikkie die op school zit en net 16 is geworden!
maar dit is nog niet alles: Ik was boos omdat de
verzekeringsmaatschappij mij geen brief of bericht had
gestuurd dat mijn certificaat snel zou aflopen, en daarmee
de verzekering niet meer zou gelden. Hun laksheid heeft mij
veel tijd en geld gekost! ik belde ze op en
confronteerde ze hiermee en zij dat ik mijn verzekering
bij hun wou opzeggen. De knalgast beweerde dat dit niet mogelijk
was en ging doorzeuren over het certificaat waarna hij zij:
'Weet u wel dat u een strafbaar feit heeft gepleegd door met een
bromfiets te gaan rijden zonder rijbewijs en met onze verzekering,
u kunt hiervoor bekeurd worden door de maatschappij'
Ik wist niet wat ik hoorde en werd nijdig.
Ik heb niet gereden op mijn bromfiets, want ik pak altijd de fiets,
daarom had ik ook pas laat in de gaten dat mn certicaat verlopen
was. 'Ja meneer daar hebben we niks mee te maken we gaan niet
bijhouden hoe vaak mensen hun bromfiets gebruiken'
Ik zeg ik heb mn goede wil getoond door opnieuw examen te
doen en te slagen, lijkt me zo.
'Ja meneer maar ik zal toch van deze zaak helaas aangifte moeten
doen bij de politie, u kunt dan mogelijk hiervoor een proces verbaal
krijgen'.
Ik haal juist mijn rijbewijs om legaal de weg op
te gaan en uit de handen te blijven van die sluwe blauwe
acceptgiro brigade. En nu dit weer. Ik heb mijn rijbewijs
met moeite gehaald, en toch word ik alsof ik een crimineel
ben, gedreigd met de bekende blauwe geldwolven.
Verzekeringsmaatschappij kan nog lachen want ik lust ze rauw.
Ik ben de miezerige burocratische regeltjes in nederland
spuugzat. Steeds alles duurder maken en strenger maken in
naam van de verkeersveiligheid, ik weet wel beter.
Ik vind het trouwens ook VOLSLAGEN onzin om per 1 maart een
oud dametje 500 euro neer te laten tellen, om op haar sparta met
te mogen rijden! waarom moet je voor een snorfiets/sparta met
een rijbewijs hebben?? fietsers en snorfietsers kennen DEZELFDE
positie op de weg EN DEZELFDE verkeersregels. Ook de snelheid
is vergelijkbaar, sterker nog een wielrennersfiets kan makkelijk
60 halen, maar voor een fiets heb je geen rijbewijs nodig.
slaat nergens op. Komt nog bij dat volgens de wet een bromfiets
EN snorfiets een niet motorvoertuig is hiermee spreken ze zichzelf
al tegen. En zo zijn er nog tig andere zaken op verkeersgebied
die nergens op slaan.
hier zakt toch je broek vanaf mensen??
we leven hier tegenwoordig echt in het nederland van jan steen.
Re: Theorie examen bromfiets
Geplaatst: 06 feb 2010 17:40
door xedox
jo bierbaas als ik je "boek" lees zie ik niet wat het probleem is, alles is aan je zelf te danken.
ps in de wet is inderdaad een brom/snor fiets geen motorvoertuig maar een motorrijtuig
Re: Theorie examen bromfiets
Geplaatst: 06 feb 2010 17:53
door Mallemalle
ach man *** toch niet
hier spreekt iemand die behoorlijk zijn best heeft gedaan en die ik volkomen gelijk geef mbt al die flauwekulregeltjes en de gemiddelde mentaliteit van mensen die werken bij een organisatie als het cbr
je wordt er schijtziek van
zelf ambtenaar zeker?