Goededag!
Mijn naam is Saskia (de Jeu) en ik doe een scriptie over de privacy bij de huisartenpraktijk.
Nu wil heb ik wat vraagjes, en ik hoop dat jullie die willen beantwoorden!! (en graag stemmen op de poll)
Wat zijn de struikelpunten betreffende privacy in uw huisartsenpraktijk?
Is er onlangs een verandering geweest in de praktijk betreffende privacy?
Voelt U zich op uw gemak bij bijvoorbeeld een consult met huisarts of gesprek met de assistente?
Kunnen er dingen betreffende privacy veranderd worden?
Welke genomen maatregelen heeft U een goed gevoel bij?
Welke maatregelen kunnen er nog genomen worden?
Nog andere dingen op te merken over de privacy, bijvoorbeeld stemvolume van de assistente, inkijk in de spreekkamer of hoe de wachtkamer is opgezet?
Hartelijkdank!!
- Sas.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Privacy bij de huisartsen. (2)
-
Re: Privacy bij de huisartsen. (2)
Nu, bij mijn huisarts is de privacy goed geregeld omdat de spreekkamer ver van de wachtruimte is en er bovendien een deur tussen zit. Dat heb ik wel eens anders meegemaakt.
Ik vind de privacy bij het raadplegen van de assistente wel slecht: dat is in dezelfde ruimte als de wachtruimte. Bovendien kun je telefoongesprekken opvangen. Ik vind dat de assistente een snelle gemakkelijke toegang moet hebben tot een afgescheiden ruimte, waar zij de patient kan aanspreken. Ik vind gesprekken over urine, ontlasting, ongewenste zwangerschap, onvruchtbaarheid e.d. genant.
Verder vind ik de privacy w.b. het regionale patientendossier slecht. Ik heb er wel een brief over gehad, maar het was toch heel onduidelijk hoe ik me moest afmelden hiervoor.
Een verbetering zou bijvoorbeeld kunnen zijn om iemand niet meer bij naam uit de wachtruimte te roepen.
Ik vind de privacy bij het raadplegen van de assistente wel slecht: dat is in dezelfde ruimte als de wachtruimte. Bovendien kun je telefoongesprekken opvangen. Ik vind dat de assistente een snelle gemakkelijke toegang moet hebben tot een afgescheiden ruimte, waar zij de patient kan aanspreken. Ik vind gesprekken over urine, ontlasting, ongewenste zwangerschap, onvruchtbaarheid e.d. genant.
Verder vind ik de privacy w.b. het regionale patientendossier slecht. Ik heb er wel een brief over gehad, maar het was toch heel onduidelijk hoe ik me moest afmelden hiervoor.
Een verbetering zou bijvoorbeeld kunnen zijn om iemand niet meer bij naam uit de wachtruimte te roepen.
-
Qua privacy zit het bij mijn huisarts wel goed.
Afgescheiden spreekkamers, afscheidingen tussen assistentes en patiënten (dus je hoort geen telefoongesprekken) en genoeg aparte kamers waar onderzoeken en persoonlijke gesprekken kunnen plaatsvinden.
Wat ik minder vind, is dat als ik een afspraak maak bij mijn huisarts, de assistentes gelijk vragen waar het over gaat.
Ik maak juist een afspraak om iets met mijn arts te bespreken en niet met de assistente.
En laatst viel mij op dat een vrouw uit de behandelkamer kwam en de assistente vervolgens met de deur open de kamer ging opruimen en een eendebek stond af te spoelen.
Daar doe je toch even de deur voor dicht lijkt mij.
Verder zit het wel goed.
Afgescheiden spreekkamers, afscheidingen tussen assistentes en patiënten (dus je hoort geen telefoongesprekken) en genoeg aparte kamers waar onderzoeken en persoonlijke gesprekken kunnen plaatsvinden.
Wat ik minder vind, is dat als ik een afspraak maak bij mijn huisarts, de assistentes gelijk vragen waar het over gaat.
Ik maak juist een afspraak om iets met mijn arts te bespreken en niet met de assistente.
En laatst viel mij op dat een vrouw uit de behandelkamer kwam en de assistente vervolgens met de deur open de kamer ging opruimen en een eendebek stond af te spoelen.
Daar doe je toch even de deur voor dicht lijkt mij.
Verder zit het wel goed.
Zou het niet handiger zijn dat je vanuit de wachtkamer niet de kamers van de artsen en assistentes in kan kijken?
Hoe moet je dan iemand vinden?Mathilde D. schreef:Een verbetering zou bijvoorbeeld kunnen zijn om iemand niet meer bij naam uit de wachtruimte te roepen.
-
Tja, modern gebouw met veel glas....SasDJ schreef:Zou het niet handiger zijn dat je vanuit de wachtkamer niet de kamers van de artsen en assistentes in kan kijken?