LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] DigID verhindert correcte aangifte

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
bodejosm43

DigID verhindert correcte aangifte

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Sinds 1999 doe ik jaarlijks mijn aangifte IB.

Ging tot nu toe altijd goed, op die van 2008 na. Toen gooide de DigID roet in het eten. Ik had alle vragen volledig beantwoord, waar nodig bedragen ingevuld, en ik wist wat ik moest terugrkijgen.
Toen kwam het op het verzenden aan.

Dat gaf meteen een foutmelding, omdat ik zogenaamd niet voldoende bevoegdheid had om die aangifte te doen.

Ik belde de Belastingtelefoon, ik had namelijk wel een ontvangstbevestiging op mijn scherm gekregen. Als ik die had, was er geen probleem, dan had men de aangifte correct binnengekregen. Ik dacht: dan zal ik wel bij de eersten zijn die het berekende bedrag terug mag verwachten.

Ik schonk er eigenlijk verder geen aandachte meer aan, totdat ik een bericht had moeten krijgen van de te verwachten voorlopige teruggaaf 2010. Dat bleef uit.

Ik belde nogmaals naar de Belastingtelefoon, en ik kreeg nogmaals de verzekering dat mijn aangifte binnen was.

Deze week kreeg ik echter een herinnering: de aangifte was NIET binnengekomen. Ik kreeg tot 5 januari 2010 de tijd om dat in orde te maken.

Het moet niet gekker worden: wanneer ik van de Belastingdienst te horen krijg dat alles in orde is, mag ik daar toch zeker op rekenen?

Heeft iemand iets vergelijkbaars meegemaakt?

Overigens: ik vind het niet verkeerd hoor, om een bedrag, waar ik niet meer aan had gedacht, alsnog terug te kunnen krijgen.

florijn

Re: DigID verhindert correcte aangifte

Ongelezen bericht door florijn »

Gewoon opnieuw inzenden. Ik neem aan dat je inmiddels hebt geregeld dat je Digid in orde is?

bodejosm43

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Die zou in orde moeten zijn. Was ie in feite al, toen ik de oorspronkelijke aangifte deed.

Maar ik had straks een medewerker van de belasting aan de lijn, die vertelde me dat ik morgen opnieuw kon bellen, want het kon 2 of 3 dagen duren voordat de aangifte in het systeem zichtbaar was.

Die DigID heeft vaker voor problemen gezorgd, overigens. Krijg je een activatiecode toegezonden via sms, voer je hem in, zegt het systeem dat ik een ongeldige activatiecode heb ingevoerd.

Normaal zou de ontvangstbevestiging het teken moeten zijn dat de aangifte daadwerkelijk binnen is gekomen, dus ik wacht nog 1 dag, en dan bel ik eerst de belastingtelefoon, en daarna het speciale Digid-telefoonnummer, mocht het TOCH weer zijn misgelopen.

Ik schreef: zou in orde moeten zijn, ik had hem eerder correct aangevraagd, kreeg dus die activatiecode. Voerde die in, en het bleek niet juist te zijn, terwijl ik de procedure toch correct heb ''doorlopen''. Dus ik weet niet waar de fout zit.

florijn

Ongelezen bericht door florijn »

Da's vervelend. Probeer ruim vóór het inzenden van de aangifte 2010 maar je DigiD werkend te krijgen.

Wat de ontvangstbevestiging betreft: het is inderdaad de bevestiging dat de aangifte is ontvangen. Dus als je een printje hebt van die melding kun je geen boete opgelegd krijgen - of daarmee bezwaar maken mocht er in eerste instantie toch een boete opgelegd zijn, en hetzelfde voor een deel van de heffingsrente.
Maar het betekent nog niet dat de aangifte goed het verdere proces is ingegaan; het komt in een heel klein percentage van de aangiftes voor dat het bestand uiteindelijk toch onleesbaar blijkt o.i.d. Maar ja, een heel klein percentage van een paar miljoen aangiften is nog altijd enkele tienduizenden aangiften die niet goed lopen.....

Gesloten