Pagina 1 van 1
Geannuleerde vluchten door sneeuw/alle kosten consument
Geplaatst: 21 dec 2009 19:45
door Steenbokje
Wij zouden op 21 december 2009 naar Londen vliegen voor een verblijf van 4 dagen. Op 20 december in de avond stond onze vlucht geannuleerd op de site van British Airways. Overal werd geadviseerd om bij annulering contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij. Helaas was British Airways pas vanaf 9 uur in de ochtend bereikbaar en wij zouden om 7 uur vliegen.
Om 9 uur heb ik direct BA gebeld en mij werd verteld dat ik de tickets en de luchthavenbelasting vergoed zou krijgen maar dat moest wel via mijn reis organisatie. De verzekeringsmaatschappij(FBTO) vertelde dat ik niet voor annuleren vanwege slecht weer verzekerd ben omdat dit onder het kopje natuurrampen!!!! valt en dat is uitgesloten.
De reis organisatie D- Reizen vertelde mij doodleuk dat ik alleen 2,50 euro calamiteitenfonds premie terug zou krijgen. Waarna ik ging vragen wat er dan met mijn ticket geld gebeurd, want BA heeft niet gevlogen en dus geen kosten gemaakt. Ook vroeg ik wie de betaalde luchthavenbelasting in zn zak ging steken. Ik heb niet gevlogen en mijns inziens hoef ik dan ook geen luchthavenbelasting te betalen. Bovendien had BA mij al toegezegd dat ik beide bedragen wel via mijn reisorganisatie terug zou krijgen. D-reizen belde later terug dat ik misschien!!! deze bedragen toch terug zal krijgen, maar dat duurt 2 a 3 maanden.
Verder heb ik van BA nog een mail adres gekregen waar ik misschien!! een deel van mijn hotel kosten vergoed krijg. Via D-reizen was dit uitgesloten, want ik had dan niet de vlucht geannuleerd, dat had BA gedaan, maar het hotel had ik wel zelf geannuleerd. Als of ik zonder vlucht bij mijn hotel had kunnen komen. Kortom niets is zeker en we moeten maar afwachten of we over een paar maanden nog iets terug zien van onze reissom.
Ik vraag mij af of het normaal is dat in dit soort gevallen het risico alleen bij de consument ligt en dat de betrokken bedrijven dus geld in hun zak kunnen steken, terwijl er geen dienst verleend is. Er moeten nog veel meer mensen met dit probleem zitten, want er zijn deze dagen heel wat vluchten geannuleerd. Ik zou graag de ervaringen van deze mensen horen.
Re: Geannuleerde vluchten door sneeuw/alle kosten consument
Geplaatst: 21 dec 2009 21:47
door geengast
U moet heel goed onderscheid maken tussen een pakketreis en een samengestelde reis op eigen verzoek.
Bij een stedentrip, geboekt via reisbureau/touroperator was het geen enkel probleem geweest en had u alles terug gekregen. De touroperator heeft daar vervoerplicht.
U boekte een los IATA vliegticket en een los hotel. Voor ieder deel apart zijn voorwaarden en voor de optelling van de delen tellen niet de ANVR voorwaarden, maar de ANVR boekingsvoorwaarden. Dit omdat D-reizen bij de ANVR is aangesloten, maar wel een afwijkende boekingstactiek hanteert waarbij in DIT geval u beslist beter was geadviseerd bij een ander reisbureau.
De afrekening en retouren van losse IATA tickets is nog steeds gebaseerd op contracten uit de zeventiger jaren. Daardoor krijgt u het geld van het ticket pas na maanden terug. Daar kan D-Reizen zelf weinig aan doen. U krijgt het geld wel, maar het duurt lang.
Voor het hotel is het wat anders. In de gesloten overeenkomst heeft u gewoon een los hotel geboekt. Dat wil zeggen dat het hotel het absoluut niet interesseert HOE u er komt. U heeft geboekt en moet betalen! Wel is het zo dat u vaak niet 100% kwijt bent als u het hotel maar meteen informeert dat u niet komt.
Tot zover het negatieve.
Hoe kunt u gelijk krijgen? Als u kunt bewijzen dat D-Reizen u deze boeking als pakket heeft geboekt, dan is D-Reizen namelijk touroperator en moeten ze voor het hele pakket opkomen.
Als u dus een boekingsformulier heeft met daarop én de vlucht én het hotel en er wordt nergens een voorbehoud gemaakt voor de verbintenis tussen deze twee, DAN kunt D-Reizen hard aanpakken en hun als touroperator aanspreken. (Daar zijn ze overigens voor verzekerd!) Het valt namelijk onder hun aansprakelijkheidsverzekering voor boekingsfouten. U had namelijk vooraf veel duidelijker geinformeerd moeten worden over de consequenties bij het boeken van losse onderdelen tegenover het boeken van een pakketreis.
Voor mensen die vlucht en hotel via internet geboekt hebben......die kunnen het wel eens veel moeilijker krijgen om nog iets van hun geld terug te zien.
Re: Geannuleerde vluchten door sneeuw/alle kosten consument
Geplaatst: 28 dec 2009 12:32
door marinusbrink
Ik heb een vergelijkbare situatie meegemaakt met vliegtickets.nl. Ik zou vorige week zondag naar London vliegen met Easyjet. Deze vlucht werd wegens weeromstandigheden geannuleerd en er was helaas geen alternatieve vlucht beschikbaar.
Na telefonisch contact met Easyjet bleek dat de luchtvaartmaatschappij het volledige bedrag binnen 10 werkdagen zou restitueren. De aanvraag hiervoor moest (logischerwijs) wel via vliegtickets.nl lopen.
Vliegtickets.nl heeft later telefonisch bevestigd dat ik recht heb op restitutie van mijn tickets. Tot mijn grote verbasing / woede gaven zij tevens aan € 90,- in rekening te brengen voor het verwerken van deze restitutie!!! (€ 45,- per vliegticket)
Toch maar even bellen met mijn rechtsbijstandverzekering en wat blijkt: vliegtickets.nl heeft hiertoe het recht niet. Omdat de vlucht buiten mijn schuld geannuleerd is, zijn ze tevens verplicht de in rekening gebrachte reserveringskosten terug te betalen.
Naar aanleiding van dit verhelderende telefoongesprek met mijn rechtsbijstandverzekering heb ik een pittige brief geschreven met de eis dat ze het volledige bedrag binnen de redelijke termijn van 14 dagen terugstorten. Wordt dus vervolgd!
Ik was door deze situatie overigens ook niet in staat om de hotelreservering op tijd te annuleren met als gevolg dat het hotel de eerste nacht volledig in rekening wil brengen. Nu beroepen alle bedrijven in dit soort situaties zich altijd op overmacht. Het lijkt me toch dat "wij als consument" ons hier ook op kunnen beroepen? Zeker wanneer je met al je goede bedoelingen netjes op tijd op Schiphol staat maar er simpelweg geen vluchten zijn wegens noodweer?
Re: Geannuleerde vluchten door sneeuw/alle kosten consument
Geplaatst: 28 dec 2009 12:51
door JtC
Wat een situaties, er zijn toch echt overal ratten en bandieten he. Als je niet gewoon je geld terugkrijgt, dan proberen ze wel om je onder het mom van "kosten" om niet het gehele bedrag terug te hoeven geven. Het zou leuk zijn als de gewone burger ook kosten zomaar kan claimen die hij/zij soms moet maken om zijn gelijk/geld (terug) te krijgen... Dat zijn stiekem toch vaak heel veel kosten, vaak zonder dat de consument zelf schuldig aan de situatie is
Re: Geannuleerde vluchten door sneeuw/alle kosten consument
Geplaatst: 28 dec 2009 14:56
door Bab
Inderdaad Marinus, zeer opmerkelijk dat rechtsbijstand iets heel anders beweerd dan Vliegtickets.nl . Dat is dus namelijk ook bij ons het geval (zie mijn post over Vliegtickets.nl :
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 19&t=77784). Maar zoals ik al zei: ik vind het opvallend dat de ANVR iets anders beweerd dan rechtsbijstand...dat moet toch niet kunnen??? Wellicht dat Radar hiermee kan helpen.
VT wordt ondertussen rijk van alle extra kosten die zij in rekening brengen - zodoende wordt de goedkoopste vlucht vinden lang niet meer zo goedkoop.
Re: Geannuleerde vluchten door sneeuw/alle kosten consument
Geplaatst: 29 dec 2009 14:14
door prijk
marinusbrink schreef:Ik was door deze situatie overigens ook niet in staat om de hotelreservering op tijd te annuleren met als gevolg dat het hotel de eerste nacht volledig in rekening wil brengen. Nu beroepen alle bedrijven in dit soort situaties zich altijd op overmacht. Het lijkt me toch dat "wij als consument" ons hier ook op kunnen beroepen? Zeker wanneer je met al je goede bedoelingen netjes op tijd op Schiphol staat maar er simpelweg geen vluchten zijn wegens noodweer?
Het principe in het recht is nog altijd dat ieder in beginsel zijn eigen schade draagt. In alle redelijkheid valt het hotel toch niets te verwijten? Zij hebben een kamer voor je vrijgehouden; dat jij niet komt, is dan jouw zaak. Niemand kan er iets aan doen dat het sneeuwt, maar het is wel een omstandigheid die in jouw risicosfeer ligt. Door tevoren te boeken, accepteer je zelf het risico dat je door een of andere omstandigheid het hotel niet op tijd kunt bereiken en niet van de aangeboden kamer gebruik kunt maken en je geld kwijt bent. De een heeft autopech, de ander opeens een ziek kind, een derde wordt ziek, stel je voor dat een hotel voor al die afzeggingen zelf op moet draaien...
Re: Geannuleerde vluchten door sneeuw/alle kosten consument
Geplaatst: 31 dec 2009 14:03
door Bab
@ Marinus: mijn eerdere issue met Vliegtickets is als het goed is, nu opgelost door Vliegtickets.nl zelf. Ik heb echter ook vandaag contact gezocht met Consuwijzer. Heb je hier al inlichtingen ingewonnen over je rechten/plichten?
Re: Geannuleerde vluchten door sneeuw/alle kosten consument
Geplaatst: 04 jan 2010 20:20
door Steenbokje
Ik ben deze topic begonnen en ik zie dat er inmiddels meer mensen hebben gereageerd. Mijn verhaal heeft nog een ander staartje gekregen. D-reizen had gezegd dat ik mijn hotelkosten zeker kwijt was. In eerste instantie geloofde ik dat ook. Toch zat het mij niet helemaal lekker. Ik heb achter de rug van D-reizen om een mail geschreven naar het hotel of het nu echt nodig was om 4 dagen in rekening te brengen. En raad eens. Ik kreeg netjes een mail terug van het hotel dat mijn kamer kosteloos geannuleerd was en dat de rekening nog niet was betaald dus ik moest via D-reizen mijn geld terug vragen. Ik was woest en heb op advies van de consuwijzer een brief geschreven aan D-reizen dat ik binnen 2 weken het geld op mijn rekening verwacht. Een dag later belde ze al. Mijn brief was in behandeling en zij zouden contact opnemen met Holland international, omdat D-reizen via hen het hotel had geboekt. Wordt vervolgd ....
Re: Geannuleerde vluchten door sneeuw/alle kosten consument
Geplaatst: 04 jan 2010 21:56
door VioletPrue
Steenbokje schreef:Ik ben deze topic begonnen en ik zie dat er inmiddels meer mensen hebben gereageerd. Mijn verhaal heeft nog een ander staartje gekregen. D-reizen had gezegd dat ik mijn hotelkosten zeker kwijt was. In eerste instantie geloofde ik dat ook. Toch zat het mij niet helemaal lekker. Ik heb achter de rug van D-reizen om een mail geschreven naar het hotel of het nu echt nodig was om 4 dagen in rekening te brengen. En raad eens. Ik kreeg netjes een mail terug van het hotel dat mijn kamer kosteloos geannuleerd was en dat de rekening nog niet was betaald dus ik moest via D-reizen mijn geld terug vragen. Ik was woest en heb op advies van de consuwijzer een brief geschreven aan D-reizen dat ik binnen 2 weken het geld op mijn rekening verwacht. Een dag later belde ze al. Mijn brief was in behandeling en zij zouden contact opnemen met Holland international, omdat D-reizen via hen het hotel had geboekt. Wordt vervolgd ....
Wauw, dat is wel heel grof zeg!
Re: Geannuleerde vluchten door sneeuw/alle kosten consument
Geplaatst: 19 jan 2010 21:41
door JtC
Is er hier imiddels al een antwoord op gekomen door HI?
Re: Geannuleerde vluchten door sneeuw/alle kosten consument
Geplaatst: 20 jan 2010 02:19
door alfatrion
Er is een overeenkomst tot stand gekomen en de andere partij kan haar verplichting niet nakomen vanwege weersomstandigheden. Dat is een overmachtsituatie en in dergelijke gevallen heb je wel recht om je geld terug te krijgen, maar geen recht op schadevergoeding.
Als het gaat om één overeenkomst is met daarin vervoer en verblijf dan heb je recht om alles terug te krijgen, maar als het gaat om twee overeenkomsten dan heb je alleen recht op het geld dat je betaald hebt voor het vervoer.
Re: Geannuleerde vluchten door sneeuw/alle kosten consument
Geplaatst: 25 jan 2010 17:16
door frankensimone
Ook wij zijn op 20 december door de heftige sneeuw naar Weeze gereden om naar Mallorca te vliegen. Daar bleek na uren wachten dat alle vluchten gecancelled werden. Bij thuiskomst bleek er geen vlucht meer beschikbaar te zijn. Weg vakantie. We hebben de vliegkosten helemaal teruggevraagd én teruggekregen van Ryanair.
We hadden op Mallorca zelf een appartement én auto gehuurd én alles vooruitbetaald. De eigenaar van het appartement heeft voor ons voor rond de 40 euro boodschappen gedaan, omdat we op zondag aankwamen.
Gelukkig hebben we al jaren een doorlopende reis- en annuleringsverzekering bij de ING afgesloten. Dus we hebben al die (reis)kosten daar gedeclareerd.
Tot onze verbazing echter wordt door de ING de hele claim afgewezen.
Hebben meer mensen deze ervaring? Waar heb je dan in vredesnaam zo'n verzekering voor? We hebben nog nooit iets gedeclareerd, worden vervolgens door de telefoniste van ING toegeschreeuwd DAT HET ER NIET ONDER VALT!!!
Geen vakantie gehad, al het geld kwijt,
Wie weet of dit klopt of waar je je wel voor dit soort calamiteiten kunt verzekeren?