LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] KPN: VoIP-gesprekken via andere provider betalen

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Monica66

KPN: VoIP-gesprekken via andere provider betalen

Ongelezen bericht door Monica66 »

Nadat iemand overlast scheen te hebben gehad van ons KPN-telefoonnummer heb ik een aantal malen telefonisch contact gehad met KPN om de oorzaak van de overlast uit te zoeken. Ik heb hierbij mijn "thuissituatie" vwb telefonie vermeld: ik heb 1 BelBudget abonnement van KPN en 1 internet + bellen abonnement van een internet provider. Voor uitgaande gesprekken gebruik ik VoIP en als lifeline heb ik de KPN aansluiting. Inkomende gesprekken verlopen via KPN. E.e.a. is uitgezocht bij KPN en de oorzaak van de overlast lag niet bij ons. Vervolgens werd me, via e-mail, medegedeeld dat "mijn KPN abonnement gewijzigd is omdat duidelijk was geworden dat er gesprekken in rekening werden gebracht door een andere provider en dat deze gesprekken in het vervolg door KPN in rekening zullen worden gebracht".

Omdat het me volslagen onduidelijk was heb ik KPN gebeld: ik heb een internet + bellen abonnement en ik bel via ADSL, dus hoe kan KPN mij gesprekken in rekening gaan brengen als ik geen gebruik maak van hun analoge lijn en zij ook de verbinding niet tot stand brengen? Ik voer die gesprekken toch via mijn internet provider? Alle KPN medewerkers kwamen niet verder dan dezelfde uitleg: "abonnement gewijzigd, bellen via een andere provider mag officieel niet". Uiteraard kan ik nog gewoon bellen aangezien KPN niets kan veranderen aan mijn internet + bellen abonnent en de KPN lijn ook gewoon actief is.

Inmiddels heb ik KPN via e-mail gevraagd of dat "niet bellen via andere provider" dan ook geldt voor bellen met Skype of MSN, want dat is eveneens VoIP, maar heb daar nog geen antwoord op. Hoop dat ze het door zo'n vraag gaan begrijpen. Inmiddels heb ik diverse e-mails gestuurd maar de uitleg blijft hetzelfde: ik loop tegen een muur op. Ik heb het idee dat de mailtjes bij een centrale helpdesk aankomen en afgehandeld worden door mensen wel iets van telefonie maar niets van internet/VoIP afweten.

Omdat ik er weinig zin in heb om weer een half uur à € 0,10 p/m te gaan bellen met KPN (waar ik vast weer een medewerker tref die er niets van snapt) of te gaan mailen met KPN medewerkers die het niet begrijpen ben ik op zoek naar mensen die ideeën hebben hoe dit aan te pakken. Kan ik bellen naar KPN via een lokaal nummer? Is er een andere afdeling dan de klantenservice die ik kan mailen of anderszins benaderen? Ook ben ik op zoek naar mensen met dezelfde ervaring, heeft iemand anders dit ook gehad en opgelost? Verder vraag ik me af of KPN überhaupt kan zien of ik gebruik maak van internetbellen, in principe zou dat toch niet moeten kunnen aangezien ik over ADSL bel en zij daar, behalve het ter beschikking stellen van de koperdraden, niets mee te maken hebben?

antileugens

Re: KPN: VoIP-gesprekken via andere provider betalen

Ongelezen bericht door antileugens »

050 5887889 of 040 2993499

tampie74

Ongelezen bericht door tampie74 »

U zegt: "ik heb 1 BelBudget abonnement van KPN en 1 internet + bellen abonnement van een internet provider".

Zoals ik dat lees heeft u 2 telefoon abonnementen. 1tje van de KPN belbudget en 1tje van de andere provider. Of is de belbudget van uw mobiel.

Als dat niet zo is, dan betaald uw dubbele abonnements kosten voor de gewone telefoon. En dan zullen de gesprekstarieven nu ook dubbel te komen, via de KPN en via de internet + bellen provider.

Is niet zo handig om dubbele kosten te hebben. Ik zou u adviseren om eens goed na te gaan wat u nou precies heeft en als het zo is dat u dubbele kosten maakt, dan zou ik er een van de twee toch opzeggen. Als u internet + bellen via een andere provider heeft dan had het nummer mee kunnen gaan en de KPN gewoon opgezegt kunnen worden. Dan heeft u de belbudget abbonement niet nodig.

quantas01

Ongelezen bericht door quantas01 »

Er kan nl maar 1 provider op die lijn zitten en geen 2.

Het is of Adsl en bellen of alleen bellen.
Of u moet 2 lijnen hebben liggen gescheiden van elkaar en dat haal ik niet uit het verhaal.

De conclusie is dan u belt via KPN indien het de eerste optie is, immers er kan maar 1 provider op die lijn zitten

antileugens

Doe je die uitgaande gesprekken misschien via een 0900 nummer? Je kunt overigens wel degelijk én een internet en bellen abonnement hebben zolang je het bellen deel van het internet en bellen abonnement niet activeert. Activeer je dit wél dan krijg je óf een nieuw nummer (in dat geval kan je situatie kloppen) óf je neemt je nummer mee (in dat geval klopt je verhaal niet).

quantas01

antileugens schreef:Doe je die uitgaande gesprekken misschien via een 0900 nummer? Je kunt overigens wel degelijk én een internet en bellen abonnement hebben zolang je het bellen deel van het internet en bellen abonnement niet activeert. Activeer je dit wél dan krijg je óf een nieuw nummer (in dat geval kan je situatie kloppen) óf je neemt je nummer mee (in dat geval klopt je verhaal niet).
Op een adsl lijn kan jij maar 1 provider hebben .
Je kan er wel 2 hebben dan is 1 kabel en 1 adsl

Andere opties zijn er wel maar dan dien jij dus 2 lijnen te hebben liggen en niet 1.

antileugens

Op een adsl lijn kan jij maar 1 provider hebben
Klopt, maar er zijn wel aanbieders waarmee je via die ADSL verbinding van de één met een ander kunt bellen. Bijvoorbeeld Skype, maar er zijn vele anderen.

quantas01

Klopt, maar er zijn wel aanbieders waarmee je via die ADSL verbinding van de één met een ander kunt bellen. Bijvoorbeeld Skype, maar er zijn vele anderen.
Dat is ook iets compleet anders dan TS heeft.

Die heeft nl telefonie kpn en adsl via een andere provider.

Skype etc heeft compleet niks met je provider te maken dat is het verschil

antileugens

ik heb 1 BelBudget abonnement van KPN en 1 internet + bellen abonnement van een internet provider.
Dat kan wel maar enkel met twee nummers. Eén voor het belbudget en één voor het internetbellen.

quantas01

Dus ook 2 lijnen.

Anders kan nl je adsl verbinding niet werken.
Je kan wel isdn hebben en analoog maar dat zijn nog altijd 2 aansluitingen.

antileugens

Je kunt wel degelijk zowel ADSL als telefonie op dezelfde lijn hebben. Dat heb ik namelijk zelf. Maar de situatie zoals ik die opmaak uit de post van de TS kan niet.

quantas01

antileugens schreef:Je kunt wel degelijk zowel ADSL als telefonie op dezelfde lijn hebben. Dat heb ik namelijk zelf. Maar de situatie zoals ik die opmaak uit de post van de TS kan niet.
Ja van 1 provider ja niet van 2.
Heb je 2 providers heb jij wel degelijk 2 lijnen liggen.

antileugens

Niet waar. Je kunt ADSL van één aanbieder hebben en telefonie van een ander. Dat is bij mij het geval.

quantas01

antileugens schreef:Niet waar. Je kunt ADSL van één aanbieder hebben en telefonie van een ander. Dat is bij mij het geval.
Als het over dezelfde aansluiting gaat heb jij 2 aansluitingen nodig anders werkt het nl niet ze kunnen niet door elkaars signaal heen gaan.

Wel er langs met 2 lijnen.

[Bericht aangepast door Moderator]

antileugens

Ok, natuurlijk weet ik niet hoe het er bij mij thuis voor staat.

vipserv

Ongelezen bericht door vipserv »

je kan adsl via kpn hebben, met een viop abbonnement erbij van de kpn.
hiernaast kan over de adsl lijn heen ook nog een analoog belsignaal lopen, en kan je in het netwerk zover de bandbreedte voldoet nog losse viop abonnementen via voipboxen (bijv. van tiptel) hebben.

via viop kan je dus wel meerdere aansluitingen hebben via 1 lijn, echter dubbel afgerekend worden is technisch onmogelijk.

een gesprek over meerdere lijnen (voip en/of analoog) opzetten is ook technisch onmogelijk.

quantas01

hiernaast kan over de adsl lijn heen ook nog een analoog belsignaal lopen,
Dit noemt men een ISDN aansluiting en dan heb je als het ware 2 aansluitingen die je los kan koppelen.

Maar over een analoge lijn kan dat gewoonweg niet.

En dubbel afrekenen sowieso al niet.

Ron58

Ongelezen bericht door Ron58 »

Het is of Adsl en bellen of alleen bellen.
Of u moet 2 lijnen hebben liggen gescheiden van elkaar en dat haal ik niet uit het verhaal.
Wat topic starter zegt kan prima, hoor.
Je kunt wél bellen via KPN én ADSL op 1 lijn, Ik heb al jaren adsl van XS4all en heb vorig jaar een aantal weken via internet gebeld (met een 088 nummer) én via de vaste lijn met mijn oude nummer. Dit om eens te proberen hoe goed internetbellen werkt voor ik de vaste lijn op zou zeggen.
De techniek van de vaste lijn en bellen via internet (VOIP) zijn twee heel verschillende en je kan ze gewoon beiden hebben en gebruiken op dezelfde lijn, net als je vaste telefonie en adsl 1 lijn gebruiken.

De kosten van het internetbellen kan KPN niet in rekening brengen, dat kan alleen de internetprovider.
Wat wel fout kan gaan is de instelling van het modem, er zijn keuzemogelijkheden om internetbellen te gebruiken en uitgaand b.v. de vaste lijn te gebruiken, of misschien de vaste lijn te gebruiken als internetbellen bezet is?? Zo krijg je toch nog belkosten bij KPN.
Het is dus zaak je modem goed in te stellen dat uitgaand uitsluitend internetbellen gebruikt wordt.

"mijn KPN abonnement gewijzigd is omdat duidelijk was geworden dat er gesprekken in rekening werden gebracht door een andere provider en dat deze gesprekken in het vervolg door KPN in rekening zullen worden gebracht".
Dit zou alleen kunnen als je b.v. belde via een carrier select zoals Tele2 of het beruchte Pretium, zoals gezegd heeft het internetbellen hier niets mee te maken.Heb je misschien ooit op deze manier gebeld en doelen ze daarop?

De helpdesk van KPN is zwaar waardeloos, ze weten de helft niet, verkopen dan onzin of zeggen je niet verder te kunnen helpen. Een zinnig antwoord of een oplossing heb ik daar nog nooit meegemaakt, reden dat KPN er bij mij helemaal uit is en er nooit meer inkomt. Maar dit terzijde.

"in het vervolg door KPN in rekening worden gebracht", prima, maar als je zeker weet dat je uitgaande gesprekken via internet lopen valt er voor hen niets in rekening te brengen.
Ik zou dus gewoon de volgende factuur afwachten en zien wat daar op staat, je kan nu van alles gaan bellen en mailen maar die factuur komt toch wel, want met terugwerkende kracht iets herstellen kunnen die klunzen toch niet. Met die factuur erbij weet je pas wat er daadwerkelijk veranderd is (kennelijk weten ze dat zelf niet) en kun je daarmee een eventuele discussie aangaan.

quantas01

De techniek van de vaste lijn en bellen via internet (VOIP) zijn twee heel verschillende en je kan ze gewoon beiden hebben en gebruiken op dezelfde lijn, net als je vaste telefonie en adsl 1 lijn gebruiken.
Dat zeg ik telkens, maar dan heb je toch echt een isdn lijn liggen en niks meer en niks minder.
Ik heb al jaren adsl van XS4all en heb vorig jaar een aantal weken via internet gebeld (met een 088 nummer) én via de vaste lijn met mijn oude nummer. Dit om eens te proberen hoe goed internetbellen werkt voor ik de vaste lijn op zou zeggen.
088 is sowieso al voip en via de vaste lijn gebeld kan idd ook en dan is in jouw situatie een isdn lijn aanwezig.

Was er die niet had jij nl nu via xs4all gebeld en niet via je vaste lijn.

Ik sluit wekelijks deze combi´s aan en weet wel waar ik het over heb.

vipserv

Ongelezen bericht door vipserv »

quantas01 schreef:Dit noemt men een ISDN aansluiting en dan heb je als het ware 2 aansluitingen die je los kan koppelen.
nee op een analoge telefoon (pots) lijn staat standaard een analoog signaal, en hiernaast staat een adsl signaal. hierachter komt een splitter, 2 uitgangen, analoog belsignaal en adsl naar het modem.

lees anders de wikipedia eens door.

dat je alleen het koper kan huren van de kpn (wat de provider vaak betaald voor je) is gewoon de aders zoals ze in je abonnee overname punt aantreft zonder het analoge belsignaal, en dus alleen het adsl signaal.

Gesloten