LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Healthcity opzeggen, nieuwe wetgeving?

Vervelende ervaringen op de sportschool of met een sportclub? Bespreek het hier.
hannah19_91
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 dec 2009 11:54

Healthcity opzeggen, nieuwe wetgeving?

Ongelezen bericht door hannah19_91 »

Hallo,

Ik heb een vraag over het opzeggen van het abonnement van mijn sportschool.

Eind februari 2009 heb ik een contract bij mijn sportschool genomen voor 1 jaar. Waar ik echter niet van op de hoogte was, was het opzegtermijn van 3 maanden. Ik heb meer dan 3 maanden van te voren een mail gestuurd met de mededeling dat ik mijn abonnement wilde stopzetten. Ik kreeg na een aantal dagen reactie dat ik dit per brief moest doen. Dit heb ik gedaan, deze brief kwam echter 10 dagen te laat binnen bij de sportschool. Nu is mijn abonnement stilzwijgend verlengd met een jaar!!! Hier kom ik volgens de sportschool niet onderuit.

Ik las echter op internet dat er per 1 januari 2010 een wet ingaat waarbij het mogelijk wordt om deze abonnement van meer dan een jaar per maand op te gaan zeggen. Mijn eerste contract was echter niet voor meer dan een jaar, maar voor precies een jaar. Gaat deze wetgeving ook voor mij gelden? Ik zit nu dus voor een 2e jaar ongewenst vast aan mijn sportschool.

Iemand adviezen over wat ik nu kan doen?

mvg,

Hannah

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: Healthcity opzeggen, nieuwe wetgeving?

Ongelezen bericht door pbarendse »

Helaas is het nog niet zoals jij schetst. Maar er is wel een ander sterk punt: Healthcity heeft door te reageren aangegeven dat je opzegging is ontvangen. Zij mogen geen beperking stellen in de manier waarop opgezegd wordt. Gewoon een nette brief schrijven waarin je stelt dat je er van uit gaat dat je abonnement afgelopen is na de eerste periode, omdat jouw schriftelijke opzegging (mail is ook schriftelijk) in goede orde ontvangen is.

hannah19_91
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 dec 2009 11:54

Re: Healthcity opzeggen, nieuwe wetgeving?

Ongelezen bericht door hannah19_91 »

Dus als ik het goed begrijp, is mijn opzeggen per mail die ik wel op tijd verzonden heb goed genoeg? Deze mogen ze dus niet weigeren?

Ze zeggen dat ik per brief had moeten opzeggen voor de gestelde datum. Deze brief heb ik dan ook verzonden, maar die kwam dus te laat. Mijn mail was echter wel op tijd. Mag ik nu zeggen dat ik wil dat mijn abbonement beëindigd wordt op grond van het feit dat mijn mail wel op tijd binnen was?

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: Healthcity opzeggen, nieuwe wetgeving?

Ongelezen bericht door pbarendse »

Inderdaad. Doe dat alleen wel weer schriftelijk, en vermeld daarin dat u het eerste antwoord (dat de opzegging per brief moet) beschouwt als ontvangstbevestiging van uw opzegging, en dat als gevolg daarvan dus aangenomen kan worden dat de opzegging op tijd binnen was en verwerkt kan worden. Healthcity mag niet zomaar een beperking opleggen in de manier van opzeggen.

hannah19_91
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 dec 2009 11:54

Re: Healthcity opzeggen, nieuwe wetgeving?

Ongelezen bericht door hannah19_91 »

Oké, dat ga ik dan maar proberen. bedankt.

Er staat wel op hun website dat per brief dient te gebeuren. Maakt dat verder nog iets van verschil?


In ieder geval bedankt voor de reactie!

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: Healthcity opzeggen, nieuwe wetgeving?

Ongelezen bericht door pbarendse »

Nee, dat maakt verder geen verschil. Wat zij op de website zetten is ondergeschikt aan de Nederlandse wetgeving.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Healthcity opzeggen, nieuwe wetgeving?

Ongelezen bericht door jor »

hannah19_91 schreef:Hallo,

Ik heb een vraag over het opzeggen van het abonnement van mijn sportschool.

Eind februari 2009 heb ik een contract bij mijn sportschool genomen voor 1 jaar. Waar ik echter niet van op de hoogte was, was het opzegtermijn van 3 maanden. Ik heb meer dan 3 maanden van te voren een mail gestuurd met de mededeling dat ik mijn abonnement wilde stopzetten. Ik kreeg na een aantal dagen reactie dat ik dit per brief moest doen. Dit heb ik gedaan, deze brief kwam echter 10 dagen te laat binnen bij de sportschool. Nu is mijn abonnement stilzwijgend verlengd met een jaar!!! Hier kom ik volgens de sportschool niet onderuit.
Denk dat je daar wel onderuit komt! Aangezien Healthcity je te kennen gaf dat je dit schriftelijk moest doen betekend dat Healthcity jou opzegging WEL heeft ontvangen. Zij mogen het opzeggen niet vastpinnen op 1 manier en een email zou voldoende moeten zijn. Wat op hun website staat is zoals mijn voorganger hierboven al zegt geheel ondergeschikt aan het Nederlandse recht . Zou voor de zekerheid nog even naar een rechtswinkel gaan maar je maakt een goede kans in deze.Neem aan dat je de opzeg-email +het antwoord van Healthcity hebt bewaard?

hannah19_91
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 dec 2009 11:54

Re: Healthcity opzeggen, nieuwe wetgeving?

Ongelezen bericht door hannah19_91 »

Oké, Geniaal!

Ik begin weer een beetje hoop te krijgen.
Ik heb gelukkig die mails bewaard!

Bedankt!

GezondVerstand10
Berichten: 263
Lid geworden op: 04 mei 2009 10:48

Re: Healthcity opzeggen, nieuwe wetgeving?

Ongelezen bericht door GezondVerstand10 »

pbarendse schreef:Helaas is het nog niet zoals jij schetst. Maar er is wel een ander sterk punt: Healthcity heeft door te reageren aangegeven dat je opzegging is ontvangen. Zij mogen geen beperking stellen in de manier waarop opgezegd wordt. Gewoon een nette brief schrijven waarin je stelt dat je er van uit gaat dat je abonnement afgelopen is na de eerste periode, omdat jouw schriftelijke opzegging (mail is ook schriftelijk) in goede orde ontvangen is.
Ik had begrepen dat de 1 maand opzeggingstermijn ook gaat gelden voro sportscholen? Is dat niet zo?

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: Healthcity opzeggen, nieuwe wetgeving?

Ongelezen bericht door pbarendse »

Die wet is geloof ik wel in de maak. Voorlopig geldt het alleen nog voor telecom-abonnementen, omdat de bepaling is opgenomen in de telecom-wet.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Healthcity opzeggen, nieuwe wetgeving?

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,
Die situatie doet zich in dit geval voor en in de gegeven omstandigheden acht de kantonrechter het beroep van eiseres op de opzegtermijn van drie maanden naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar . In dit verband acht de kantonrechter van belang de omstandigheid dat gedaagde de opzegtermijn slechts met zestien dagen heeft overschreden, wat gelet op de opzegtermijn van drie maanden, een geringe overschrijding is. Bij hantering van de opzegtermijn zou dit echter tot gevolg hebben dat gedaagde nog een jaar abonnementsgelden verschuldigd is, hetgeen, gelet op de geringe overschrijding, onredelijk is. De kantonrechter is dan ook van oordeel dat de beperkende werking van de redelijkheid en billijkheid zich verzet tegen het beroep van eiseres op het beding met betrekking tot de opzegtermijn, zodat haar vordering dient te worden afgewezen.
Bovenstaande is een quote uit een uitspraak van de rechtbank, met nummer LJN:BD8633, te vinden op http://www.rechtspraak.nl.

Het betreft hier de firma David Lloyd Health & Fitness B.V.,, maar de zaak lijkt me bijna identiek aan uw geschil.
Mocht de sportschool toch de abonnementskosten willen verhalen wijze ze dan fijntjes op deze uitspraak uit 2008.
Natuurlijk kunt U op de website ook de gehele uitspraak nalezen

solleila
Berichten: 361
Lid geworden op: 07 sep 2005 21:26

Re: Healthcity opzeggen, nieuwe wetgeving?

Ongelezen bericht door solleila »

Geld storneren en hun rekening nummer laten blokkeren door de bank. Kunnen ze tenminst geen geld van je rekening afhalen.

Gesloten