Een nieuwe pc.... waar koop je die nu het beste ???
Geplaatst: 14 okt 2002 22:20
In het algemeen wordt er in Nederland vrij makkelijk nieuwe apparatuur gekocht. Dit gaat op voor de meeste producten, zoals bijvoorbeeld een nieuwe TV of fiets, een blik verf of een meter hout.
En zeker wanneer het gaat over een nieuwe computer.
Gaat u als consument over tot aanschaf van een nieuwe auto dan gaat men de halve regio af, vraagt informatie in de buurt of bij kennissen en familie, leest de krant na en ga zo maar door. Pas als u echt zeker bent van de betrouwbaarheid van de garage in kwestie kan er een koop plaats vinden. En dat dan voor een tweede hands auto van een € 2000,--.
Maar niet wanneer het gaat over een nieuwe computer.
Nee, dan pakt de consument de krant, kijkt naar de aanbiedingen en valt aan..... Alle basisregels worden terzijde geschoven wanneer prijs en kwantiteit de overhand krijgen. Kreten als veel mb's, snelle processoren, grote schermen en ga zo maar door blijken dan ineens veel belangrijker dan service, kwaliteit, betrouwbaarheid en ga zo maar door. En ook dan betaald u toch gauw € 2000,--, erg vreemd............
Ik wordt zo langzamerhand erg bedroefd van al die verjaardag verhalen over niet werkende pc's, rokende monitoren, ontploffende cd's en ga zo maar door.
En dat is nu precies wat ik hier in het forum lees. Allemaal verjaardag verhalen. Wat u allen als consument moet doen is eens verstandig wezen en uw producten kopen waar men er verstand van heeft. Loop op een gemiddelde vrijdagavond of zaterdag in uw plaatselijke bouwmarkt en verbaas u met mij samen over 16 jarige kinderen die aldaar werken en u de informatie moeten geven waar een normale bouwvakker jaren voor nodig heeft. Ga lekker naar uw plaatselijke ijzerwaren winkel of aannemer en haal daar de broodnodige kennis vandaan. En ok.... u bent dan iets meer geld kwijt maar de ergenis houdt u lekker in uw broekzak. Stap af van het idee dat de bouwmarkt verstand heeft van verf of stroom. Zij verkopen dit product zonder dat u ook voor kennis betaald. Die kennis haalt u bij uw lokale verfspeciaalzaak. Is dat nu allemaal zo moeilijk.....
En wat nu als u een nieuwe computer koopt.
Ga gewoon naar uw plaatselijke supermarkt en verwacht dat men daar de kennis heeft die u nodig heeft. En ja.... u heeft die kennis nodig anders stond dit forum niet zo vol !!!
En verbaas u er dan niet over wanneer blijkt dat die computer, gedeeltelijk betaald met Air Miles en nog meer van die onzin, uiteindelijk niet lekker blijkt te werken, uitval vertoond en ook nog eens een belabberde after sales heeft.
Nee.... niet klagen....u was er zelf bij en hebt er ook zelf voor gekozen om fijn goedkoop, voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Dat met name de after sales uiteindelijk slecht blijkt te zijn had u allang kunnen vermoeden, ik heb u toch inmiddels verteld dat er betaald moet worden voor service en advies en dat hebt u nu net niet gedaan toen u ook zo nodig, wachtend in een lange rij van krenterige consumenten, een computer in de aanbieding moest halen bij die lokale grootgrutter....
Nagenoeg elke stad of dorp in Nederland heeft tegenwoordig een lokale computerzaak waar men zaken als kwaliteit en service wel hoog in het vaandel heeft staan. Waar men wel pijn in de buik krijgt wanneer u, als hun klant, ontevreden bent en waar u wel keurig en op tijd geholpen wordt. Laten we maar zeggen.... die lokale Vivo winkel waar de eigenaar zelf het wel op prijs stelt wanneer u er binnen loopt en u niet het idee mag hebben dat het een eer is om er iets te kopen.
Natuurlijk kan ik niet een oordeel vormen over de genoemde klachten, wat ik wel weet is dat veel problemen voorkomen hadden kunnen worden door een goede voorbereiding.
Wilt u een nieuwe computer kopen, gedraag u dan niet als de "woensdag is gehaktdag klanten". De consument die alleen maar kijkt waar het gehakt in de aanbieding is zonder zich af te vragen waarom het gehakt van die ene lokale slager vorige keer zo erg lekker was....
Zet eerst eens op een rij wat u precies wilt, wat uw budget is, wat u NIET wilt en ga zo maar door. Benader dan tenminste 3 leveranciers en laat hen een offerte uitbrengen. Leg deze voor aan iemand die wel verstand van zaken heeft en ga pas over tot koop wanneer alles duidelijk is, zeker dus ook de aftersales. Koop altijd een pc met service on site, dus bij u aan huis, samengesteld uit merk componenten die uitgebreid getest zijn en kijk dan pas naar de prijs.
Natuurlijk staat het u vrij om hierop te reageren.
En zeker wanneer het gaat over een nieuwe computer.
Gaat u als consument over tot aanschaf van een nieuwe auto dan gaat men de halve regio af, vraagt informatie in de buurt of bij kennissen en familie, leest de krant na en ga zo maar door. Pas als u echt zeker bent van de betrouwbaarheid van de garage in kwestie kan er een koop plaats vinden. En dat dan voor een tweede hands auto van een € 2000,--.
Maar niet wanneer het gaat over een nieuwe computer.
Nee, dan pakt de consument de krant, kijkt naar de aanbiedingen en valt aan..... Alle basisregels worden terzijde geschoven wanneer prijs en kwantiteit de overhand krijgen. Kreten als veel mb's, snelle processoren, grote schermen en ga zo maar door blijken dan ineens veel belangrijker dan service, kwaliteit, betrouwbaarheid en ga zo maar door. En ook dan betaald u toch gauw € 2000,--, erg vreemd............
Ik wordt zo langzamerhand erg bedroefd van al die verjaardag verhalen over niet werkende pc's, rokende monitoren, ontploffende cd's en ga zo maar door.
En dat is nu precies wat ik hier in het forum lees. Allemaal verjaardag verhalen. Wat u allen als consument moet doen is eens verstandig wezen en uw producten kopen waar men er verstand van heeft. Loop op een gemiddelde vrijdagavond of zaterdag in uw plaatselijke bouwmarkt en verbaas u met mij samen over 16 jarige kinderen die aldaar werken en u de informatie moeten geven waar een normale bouwvakker jaren voor nodig heeft. Ga lekker naar uw plaatselijke ijzerwaren winkel of aannemer en haal daar de broodnodige kennis vandaan. En ok.... u bent dan iets meer geld kwijt maar de ergenis houdt u lekker in uw broekzak. Stap af van het idee dat de bouwmarkt verstand heeft van verf of stroom. Zij verkopen dit product zonder dat u ook voor kennis betaald. Die kennis haalt u bij uw lokale verfspeciaalzaak. Is dat nu allemaal zo moeilijk.....
En wat nu als u een nieuwe computer koopt.
Ga gewoon naar uw plaatselijke supermarkt en verwacht dat men daar de kennis heeft die u nodig heeft. En ja.... u heeft die kennis nodig anders stond dit forum niet zo vol !!!
En verbaas u er dan niet over wanneer blijkt dat die computer, gedeeltelijk betaald met Air Miles en nog meer van die onzin, uiteindelijk niet lekker blijkt te werken, uitval vertoond en ook nog eens een belabberde after sales heeft.
Nee.... niet klagen....u was er zelf bij en hebt er ook zelf voor gekozen om fijn goedkoop, voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Dat met name de after sales uiteindelijk slecht blijkt te zijn had u allang kunnen vermoeden, ik heb u toch inmiddels verteld dat er betaald moet worden voor service en advies en dat hebt u nu net niet gedaan toen u ook zo nodig, wachtend in een lange rij van krenterige consumenten, een computer in de aanbieding moest halen bij die lokale grootgrutter....
Nagenoeg elke stad of dorp in Nederland heeft tegenwoordig een lokale computerzaak waar men zaken als kwaliteit en service wel hoog in het vaandel heeft staan. Waar men wel pijn in de buik krijgt wanneer u, als hun klant, ontevreden bent en waar u wel keurig en op tijd geholpen wordt. Laten we maar zeggen.... die lokale Vivo winkel waar de eigenaar zelf het wel op prijs stelt wanneer u er binnen loopt en u niet het idee mag hebben dat het een eer is om er iets te kopen.
Natuurlijk kan ik niet een oordeel vormen over de genoemde klachten, wat ik wel weet is dat veel problemen voorkomen hadden kunnen worden door een goede voorbereiding.
Wilt u een nieuwe computer kopen, gedraag u dan niet als de "woensdag is gehaktdag klanten". De consument die alleen maar kijkt waar het gehakt in de aanbieding is zonder zich af te vragen waarom het gehakt van die ene lokale slager vorige keer zo erg lekker was....
Zet eerst eens op een rij wat u precies wilt, wat uw budget is, wat u NIET wilt en ga zo maar door. Benader dan tenminste 3 leveranciers en laat hen een offerte uitbrengen. Leg deze voor aan iemand die wel verstand van zaken heeft en ga pas over tot koop wanneer alles duidelijk is, zeker dus ook de aftersales. Koop altijd een pc met service on site, dus bij u aan huis, samengesteld uit merk componenten die uitgebreid getest zijn en kijk dan pas naar de prijs.
Natuurlijk staat het u vrij om hierop te reageren.