LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eneco 2009 gas jaarrekening twee keer zo hoog als 2008

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
barthendriks
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jan 2010 12:18

Eneco 2009 gas jaarrekening twee keer zo hoog als 2008

Ongelezen bericht door barthendriks »

Goed het nieuwe jaar begonnen met een 2009 eind afrekening van Essent. We mogen 1.829,01 bij betalen omdat we twee maal zo veel hebben gas hebben gebruikt in vergelijking met 2008 (4500 t.o.v. 2400 kuub). Let op, de meterstanden zijn opgenomen op 30-10-2009 dus de strenge winter is niet de reden van het extreme meer verbruik. Ten opzichte van 2008 zijn er geen wijzigingen in het gebruik van de verwarming of warm water (koken met gebruik van elektriciteit). Zelfde huis, zelfde personen, zelfde leefwijze en een juiste meterstand. Is de meter kapot? Hebben we een gaslek? Kan de HR CV ketel niet goed meer zijn? (+/-10 jaar oud) Is de gasprijs bij Essent twee maal zo duur geworden? Wie het weet mag het zeggen!

De electriciteits rekening van Essent was ook al hoger maar dat kwam door een fout tijdens de meteropname gedaan door iemand van Essent.....moet trouwens nog steeds worden recht gezet...

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Eneco 2009 gas jaarrekening twee keer zo hoog als 2008

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Iets is er niet goed dat is wel duidelijk, 2x maal zoveel gebruikt als het jaar ervoor.
Eens aan essent vragen of ze je gasmeter eens na willen kijken.

Je cv ketel is plus minus 10 jaar oud, is niet de jongste maar moeten ook wel
een jaar of 10-15 mee kunnen gaan.

Kun je de prijzen niet vergelijken van de gasprijzen met die van vorig jaar ?

Ik hou mijn hart maar vast, heb net de meterstanden doorgegeven bij essent. :(
Ook wij hebben gas en stroom van eneco.

jeanne-veghel
Berichten: 2924
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: Eneco 2009 gas jaarrekening twee keer zo hoog als 2008

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Moesten ook meer dan 1000 euro bijbetalen, maar ik had mijn partner meer dan 1 jaar ziek thuis gehad en hadden we meer gestookt, omdat het koud was en hij het door zijn ziekte altijd extra koud had.
Was ook enorm geschrokken, maar bij het terugdenken wist ik dat het wel kon,
dat extra verbruik en vergeet niet dat buiten je verbruik er zoveel extra kosten bijkomen en ik moet trouwens eens nakijken, of dat veel scheelt met vorig jaar
die extra kosten die worden berekend.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Eneco 2009 gas jaarrekening twee keer zo hoog als 2008

Ongelezen bericht door jor »

Er kunnen altijd redenen zijn waardoor het verbruik flink hoger ligt, in geval van topic-starter lijkt dat niet het geval. Het valt ook zo langzamerhand op dat er steeds meer mensen(kijk naar het aantal topics hierover) komen die veel meer moeten betalen of zelfs dubbele kosten hebben. Vraag mij af wat er nu precies speelt.Misschien een tip voor Tros-Radar om eens naar te kijken?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Eneco 2009 gas jaarrekening twee keer zo hoog als 2008

Ongelezen bericht door Chocomelk »

jor schreef:Er kunnen altijd redenen zijn waardoor het verbruik flink hoger ligt, in geval van topic-starter lijkt dat niet het geval. Het valt ook zo langzamerhand op dat er steeds meer mensen(kijk naar het aantal topics hierover) komen die veel meer moeten betalen of zelfs dubbele kosten hebben. Vraag mij af wat er nu precies speelt.Misschien een tip voor Tros-Radar om eens naar te kijken?
Juist !

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Eneco 2009 gas jaarrekening twee keer zo hoog als 2008

Ongelezen bericht door renegade66 »

ook wij moetene veel meer bijbetalen dan voorheen, ik had zelf ongeveer €500 uitgerekend, maar ik moet ff bijna €1600 bijbetalen bij oxxio.

ik ga het maar eens herberekenen. dit lijkt mij namelijk niet kloppen.

charissa99
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 dec 2009 20:11

Re: Eneco 2009 gas jaarrekening twee keer zo hoog als 2008

Ongelezen bericht door charissa99 »

Ik schijn zelfs 3x zoveel energie verbruikt te hebben, het getal wat hun geven verbruikt nog niet eens een bedrijf, ook mijn gas was 3x zoveel, maar dat hebben ze wel telefonisch gecorriceerd, helaas kreeg ik deze lieve mevrouw niet meer aan de lijn toen ik evenlater voor mijn energie belde. Heb het een jaar niet betaald en nu kwamen ze weer met een rekening. Ze zeggen altijd dat ik naar de website moet kijken en dat daar alles klopt, maar wie zegt dat de meter goed is? Laten ijken kan, maar als er niets aan mankeerd, kan ik bij ons regio 750 euro dokken. Ik krijg er wat van van die bedrijven waarbij je gewoon niets te zeggen heb, je nooit eens gelijk krijgt. Als ik het bedrag maandelijks mag aflossen ben ik wel een tijd zoet, en dat terwijl ik helemaal geen extra kosten meer kan uitgeven. Ik begin langzaam aan levensmoe te worden, en krijg het gevoel dat we alleen maar op de wereld goed zijn met iedereen maar te betalen. Ik hoop dat Radar dit inderdaad als onderwerp pakt, ze mogen met mij best contact opnemen.

xnez
Berichten: 155
Lid geworden op: 22 dec 2009 09:08

Re: Eneco 2009 gas jaarrekening twee keer zo hoog als 2008

Ongelezen bericht door xnez »

jor schreef:Misschien een tip voor Tros-Radar om eens naar te kijken?
Goed idee!!!!

Ook bij mij is gas en electra verdubbeld.
En tot nu toe nog geen aanleiding gevonden voor de hoge rekening.
Ketel is nagekeken,leidingen gecheckt.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Eneco 2009 gas jaarrekening twee keer zo hoog als 2008

Ongelezen bericht door Chocomelk »

vogels schreef:
Ook wij hebben gas en stroom van eneco.
Het gaat in dit geval om Essent, topic titel klopt dus niet.
De mensen nemen gas/stroom af bij eneco, maar de meter moet je bij essent betalen.
De titel klopt dus wel.
Stroomstanden moet je doorgeven aan essent, essent geeft dit weer door aan Eneco.

xnez
Berichten: 155
Lid geworden op: 22 dec 2009 09:08

Re: Eneco 2009 gas jaarrekening twee keer zo hoog als 2008

Ongelezen bericht door xnez »

Ik heb alles van Essent(dacht ik:P)

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: Eneco 2009 gas jaarrekening twee keer zo hoog als 2008

Ongelezen bericht door elmo43 »

De mensen nemen gas/stroom af bij eneco, maar de meter moet je bij essent betalen.
De titel klopt dus wel.
Stroomstanden moet je doorgeven aan essent, essent geeft dit weer door aan Eneco.
Daar ben ik et niet mee eens, ik zit bij eneco en ik geef door aan eneco en niet aan essent.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Eneco 2009 gas jaarrekening twee keer zo hoog als 2008

Ongelezen bericht door jor »

Eigenlijk doet dat er ook niet toe! Als je het topic doorleest zie je dat bij meerdere energiebedrijven de prijs veel hoger uitvalt als het jaar daarvoor en dat zou voor Tros-Radar het uitgangspunt kunnen zijn. Niet 1 maatschappij maar alle energiebedrijven die deze grote prijsverschillen vertonen met het jaar hiervoor onderzoeken. Het kan in bepaalde gevallen best correct (meerverbruik)zijn maar je ziet zoveel malen dat het totale verbruik verdubbeld is en dus mag je jezelf afvragen of dat echt klopt!

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: Eneco 2009 gas jaarrekening twee keer zo hoog als 2008

Ongelezen bericht door elmo43 »

Bij mij (eneco) had ik vergeten de standen door te geven, en deze zijn dus geschat.
Het verschilde uiteindelijk niet eens zoveel in de echte standen, gas verbruik was iets te hoog geschat en ook voor de elektra.
En toch terug gekregen en mijn maand verbruik met € 50,00 omlaag gegaan.
Ik heb zelfs ondanks de afgelopen strenge winter van 2008/2009 minder gas verbruikt. En dit geld zelfs voor de afgelopen 3 jaar dat ik aan gas minder ben gaan verbruiken.
Dus niet bij iedereen is het extreem verlopen.

Mijn conclusie dat er meer aan gas verbruikt zou zijn vanwege de strenge winter lijkt mij dan ook klinklare nonsens. Hoe zou het anders kunnen dat ik wederom minder heb verbruikt terwijl er niks is veranderd in de gezinssituatie. Ik zet toch gewoon mijn cv aan als het koud is, en mijn kinderen zetten hem zelfs aan als ik niet thuis ben.
Of zou mijn meter maar heel langzaam lopen :D dan zou ik dus mazzel hebben.

Zouden de prijzen van energie belasting wellicht hoger zijn dan vorig jaar of de transsport kosten flink toegenomen zijn.
Misschien dat daar nog een groot verschil zit ten opzichte van vorig jaar, ik zou eens kijken als ik u was.
Het is maar een optie hoor, ik probeer mee te denken waar het aan kan liggen dat mensen massal bij moeten betalen.

barthendriks
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jan 2010 12:18

Re: Eneco 2009 gas jaarrekening twee keer zo hoog als 2008

Ongelezen bericht door barthendriks »

Ik heb al wel begrepen dat Eneco tot de duurste aanbieders behoord en zal dus eens gaan kijken naar een alternatief. Helaas zijn er veel negatieve berichten over de andere aanbieders, het lijkt wel de wereld van de foute autoverkopers of moet ik zeggen de bankiers van nu? Kijk naar Enron dat waren geen fijne jongens. Het is toch raar dat hier tot nu toe niets tegen ondernomen is.

barthendriks
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jan 2010 12:18

Re: Eneco 2009 gas jaarrekening twee keer zo hoog als 2008

Ongelezen bericht door barthendriks »

Bijzonder, na een berekening kom ik tot het volgende; verbruik a 4506 kuub x 0.5213 (de prijs per kuub gas) = € 2.438,98 terwijl ik een totaal nota krijg van € 3.076,03 rara?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Eneco 2009 gas jaarrekening twee keer zo hoog als 2008

Ongelezen bericht door Chocomelk »

elmo43 schreef:
De mensen nemen gas/stroom af bij eneco, maar de meter moet je bij essent betalen.
De titel klopt dus wel.
Stroomstanden moet je doorgeven aan essent, essent geeft dit weer door aan Eneco.
Daar ben ik et niet mee eens, ik zit bij eneco en ik geef door aan eneco en niet aan essent.
Ik niet, wij hebben eneco, en geven meterstanden door aan essent, ook de meterkosten betalen wij maandelijks aan essent apart.
Heb je huurwoning of koopwoning ?
Wij koopwoning.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Eneco 2009 gas jaarrekening twee keer zo hoog als 2008

Ongelezen bericht door Chocomelk »

barthendriks schreef:Ik heb al wel begrepen dat Eneco tot de duurste aanbieders behoord en zal dus eens gaan kijken naar een alternatief. Helaas zijn er veel negatieve berichten over de andere aanbieders, het lijkt wel de wereld van de foute autoverkopers of moet ik zeggen de bankiers van nu? Kijk naar Enron dat waren geen fijne jongens. Het is toch raar dat hier tot nu toe niets tegen ondernomen is.
Je moet ook nog de kosten per m2 berekenen, vervoerskosten of hoe dat ook heet.

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: Eneco 2009 gas jaarrekening twee keer zo hoog als 2008

Ongelezen bericht door elmo43 »

Ook ik heb een koopwoning, maar dat ook dat zou niks uit moeten maken.
Beetje raar dat je bij eneco zit en de rekening aan essent moet betalen, die 2 horen niet eens bijelkaar.
Eneco is apart en essent is een aparte energieleverancier. :?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Eneco 2009 gas jaarrekening twee keer zo hoog als 2008

Ongelezen bericht door Chocomelk »

elmo43 schreef:Ook ik heb een koopwoning, maar dat ook dat zou niks uit moeten maken.
Beetje raar dat je bij eneco zit en de rekening aan essent moet betalen, die 2 horen niet eens bijelkaar.
Eneco is apart en essent is een aparte energieleverancier. :?
Nee heb het niet over de rekening !
De maandelijkse rekening betalen we rechtstreeks aan Eneco, de meterkosten betalen we maandelijks rechtsstreeks aan Essent. (meter is van essent)
We krijgen dus ook de brief om meterstanden in te vullen van Essent, dat word doorgestuurd naar Eneco en van Eneco krijgen wij de afrekening.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Eneco 2009 gas jaarrekening twee keer zo hoog als 2008

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Bedoel je misschien Enexis, dat is de netwerkbeheerder.

De oude naam van Enexis is ... Essent

Gesloten