LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
miss moneypenny
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jul 2007 21:01

Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?

Ongelezen bericht door miss moneypenny »

Beste Venco dropje,

Als medewerker van de Rabobank in de grensstreek ontvangen wij erg veel klachten hierover van klanten. We hebben zelf al een aantal malen met de Kreissparkasse in Aken contact opgenomen hierover om namens de bank een klacht in te dienen, maar de Duitse bank houdt het erop dat ze deze kosten in rekening mogen brengen en verwijzen ons in rap Duits naar hun voorwaarden. Daar komen we dus niet verder mee. Om onze klanten toch een goede toelichting te kunnen geven ben ik benieuwd of je me de website kunt doorgeven waar ik de nieuwe regelgeving hierover kan terug vinden.
En voor de overige lezers: Je Nederlandse bank brengt deze kosten absoluut NIET in rekening, daat staat inderdaad in de voorwaarden!. Het is de Duitse ATMhouder die dit doet en ze beroepen zich erop dat ze tijdens de transactie deze kosten op het beeldscherm vermelden, dus beste pinners: Goed lezen tijdens de transactie, worden er kosten vermeld dan kun je de transactie afbreken, meer kan je Nederlandse bank helaas ook niet voor je doen!

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

@ miss moneypenny,

In de Europese regelgeving (de zgn. Payment Service Directive/PSD) is het toegestaan dat een betalingsaanbieder, dus bijvoorbeeld een bank met een Geldautomaat/ ATM of een derde (onafhankelijke ATM houder) kosten in rekening mag brengen....wel moet deze de kosten vooraf worden getoond. Lees PSD artikel 50 lid 2. (zoek via google naar PSD en open het pdf document en zoek naar het artikel). Je moet artikel 50, lid 2 wel lezen dat een betaalinstrument je bankpas is.
http://www.sepanl.nl/scrivo/asset.php?id=62823

Maar nogmaals...of je uit hoofde van de Bolkestein verordening (rule 2560) deze surcharge kosten als Nederlandse bank (bankpas aanbieder/verstrekker) mag innen bij je kaarthouder laat ik aan juristen over. Het blijft mij om het even... of de gebruiker betaald per geldopname bij de Sparkasse of de prijzen van het hebben van een rekening gaan omhoog. Kies mij maar voor het eerste..ik ga gewoon niet pinnen bij een Sparkasse. Dan maar iets verderop bij een andere bank.

En dat Duitse banken/ATM houders dit nu kunnen doen bij buitenlandse pashouders heeft te maken om dat MasterCard/Maestro (en ik denk ook VISA) dit mogelijk hebben gemaakt in de berichtenstroom tussen de partijen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Deze geld stelende Duitse banken moet je als Nederlandse pashouder mijden bij het pinnen in Duitsland:

- Volksbank
- DKB
- Berliner Bank
- KreisSparkasse = Sparkasse


Bron: Artikel uit dagblad De Limburger: http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... 301652cac4

Kennelijk vinden deze banken dat ze zich niet aan Europese wetten hoeven te houden. Ook een woordvoerder van De Nederlandsche Bank vindt het allemaal doodnormaal: "Als het goed is, wordt het via stickers op de geldautomaat aangegeven." Maar als het niet goed is, is het kennelijk ook goed! Bewijs als individu maar eens dat die sticker er wél zat in plaats van niet! En dat nog helemaal los van het feit dat zo'n sticker uit juridisch oogpunt geen enkele betekenis heeft, want in dit geval - bewijs zie onder - onrechtmatig is voor Nederlandse pashouders. Maar goed, na de DSB- en Icesave debakels verbaast dit soort onzin van De Nederlandsche Bank mij ook niet meer. Nog ter verduidelijking: Duitse banken mogen in sommige gevallen wél kosten aan Duitse klanten in rekening brengen. Maar dat heeft verder met deze kwestie niets van doen en is dus irrelevant.

De Duitse banken die de wet overtreden doen dat willens en wetens, zonder zich te storen aan wet- en regelgeving. Zie als individuele buitenlandse consument je recht maar te halen! Daarnaast is het natuurlijk erg vreemd dat deze banken Nederlandse pashouders niet domweg blokkeren als ze niet willen dat er conform EU Verordening 2560/2001 "gratis" wordt gepind bij hun geldautomaten. Maar kennelijk is de argeloze buitenlander een ideale melkkoe. Je zal maar een tientje pinnen en daar tot tien euro provisie voor moeten betalen. De gemiddelde burger weet in de ingewikkelde wet- en regelgeving zijn of haar weg toch niet te vinden, laat staan zijn/haar recht te halen. Dat is dus 99 van de 100 keer kassa! En dat is dus de dagelijkse praktijk. Allemaal heel gewoon volgens De Nederlandsche Bank bij monde van woordvoerder Tobias Oudejans.

Dat deze man onzin uitkraamt is op te maken uit alle stukken die de Europese Unie over deze wet- en regelgeving op internet heeft gezet. Hieronder een bloemlezing. Je hoeft geen jurist te zijn om te begrijpen wat er staat. Nota bene: de betreffende EU-wetgeving is per 31 december 2001 van kracht gegaan. De Duitse banken kennen deze wetgeving inmiddels dus echt wel. Bewijs te meer dat ze te kwader trouw handelen.


Verordening 2560/2001:

"Verordening (EG) nr. 2560/2001 van het Europees Parlement en de Raad betreffende grensoverschrijdende betalingen in euro is op 31 december 2001 in werking getreden. Deze verordening is momenteel van toepassing op overmakingen, opnemingen van contanten bij geldautomaten en elektronische betalingen (met inbegrip van kaartbetalingen) in euro tot een bedrag van 50 000 EUR. De verordening garandeert dat wanneer een consument een grensoverschrijdende betaling in euro verricht, de kosten dezelfde zijn als die van een overeenkomstige betaling in euro in zijn eigen lidstaat*. De verordening heeft de kosten van grensoverschrijdende betalingstransacties in euro daadwerkelijk teruggebracht tot het binnenlandse kostenpeil en de Europese betalingssector ertoe aangespoord de EU-brede betalingsinfrastructuur uit te bouwen die noodzakelijk is voor de totstandkoming van de gemeenschappelijke eurobetalingsruimte (Single Euro Payments Area - SEPA)."

*) Voor Nederlandse pashouders dus altijd kosteloos, zonder enig voorbehoud en zonder enige uitzondering.

Bron:
http://www.europa-nu.nl/9353000/1/j9vvh ... dj0b?tab=2


=====



Verslag van de Commissie aan het Europees Parlement en de Raad
over de toepassing van Verordening (EG) nr. 2560/2001
betreffende grensoverschrijdende betalingen in euro
11/2/2008:

"3.3. Opnemingen van contanten bij geldautomaten
Bij de inwerkingtreding van de verordening heerste enige verwarring omtrent de kosten van
grensoverschrijdende opnemingen van eurobankbiljetten bij geldautomaten. De kosten die
voor een grensoverschrijdende afhaling bij een geldautomaat worden aangerekend, mogen
niet hoger zijn dan de kosten die voor binnenlandse afhalingen van eurocontanten via een
ander geldautomatennetwerk in rekening worden gebracht (of de kosten van een zogeheten
'off-us'-opneming).

Voorts zij erop gewezen dat een afhaling van eurocontanten bij een geldautomaat in een niet
tot het eurogebied behorend land overeenkomstig artikel 3 van de verordening moet worden
aangemerkt als eenzelfde betaling als een afhaling van eurobankbiljetten bij een geldautomaat
in het eurogebied. Beheerders van geldautomaten en banken uit landen die geen deel uitmaken van het eurogebied, moeten er derhalve op toezien dat zij zowel voor opnemingen
van eurocontanten bij geldautomaten in eigen land als voor afhalingen van eurocontanten bij
geldautomaten in de lidstaten van het eurogebied dezelfde kosten aanrekenen. Dit houdt
evenwel geenszins in dat kosten moeten worden aangerekend voor opnemingen van eurocontanten."

Bron: http://www.europa-nu.nl/9353000/1/j4nvg ... 7jgt7wo8yb

Frans75
Berichten: 502
Lid geworden op: 05 nov 2007 20:11

Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?

Ongelezen bericht door Frans75 »

Dit ook gelezen, Bob?


SURCHARGING
The question was raised about how to deal with a surcharge levied at the Point of Sale
(POS) or at the ATM. Such surcharges are for the time being prohibited by the major
international card schemes under the Non Discrimination Rule, whereby all cards of a
given scheme must be accepted without surcharge on ATMs belonging to the scheme2.
Should surcharges be introduced after the adoption of the Regulation, they should be, in
a given country, the same for foreign EU cardholders as for national cardholders in a
given scheme for withdrawals made in euro.
http://ec.europa.eu/internal_market/pay ... le3_en.pdf

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?

Ongelezen bericht door Noble »

Fijn hé ..dat één europa...

In dan vinden ze het in den Haag nog gék dat we tégen stemmen...

op deze manier zal het nog lang-van-ze-leven duren..

stelletje stumpers daar...

Vork
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jan 2010 16:29

Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?

Ongelezen bericht door Vork »

Should surcharges be introduced after the adoption of the Regulation, they should be, in a given country, the same for foreign EU cardholders as for national cardholders in a given scheme for withdrawals made in euro.
Sommige Duitse banken rekenen kosten bij gebruik van ATM door andere Duitse klanten. Hierdoor mogen zij dit ook aan klanten uit andere EU-landen rekenen.

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Zo zie je maar:
- De Nederlandse consument snapt het niet meer (logisch met al die regels en uitzonderingen);
- Nederlandse ambtenaren in Nederland en Brussel zijn m.i. niet kundig genoeg. Die zijn te veel met zichzelf bezig (individualistisch) of te braaf (beste jongetje van de Europese klas willen zijn) of snappen het gewoon niet (snappen niet de inhoud en wat de consequensties zijn). De Duitse en zeker de Franse abtenaren komen nog gewoon op voor hun nationaal erfgoed....

Vive l'Europe

rogervdh
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 sep 2007 13:39

Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?

Ongelezen bericht door rogervdh »

Laat ik voorop stellen dat VENCO dropje 100% gelijk heeft. Ikzelf woon één kilometer van de Duitse grens en PIN daar al jaren wekelijks. Tot op heden was dat altijd kosteloos. Het maakte niet uit bij welke bank ik ging. Daarnaast heb ik ook met verschillende banken in het buitenland geld opgenomen (ING, Fortis, etc.). Het was altijd kosteloos, ongeacht welk betaalpakket ik had bij welke bank dan ook.

Sindskort worden er echter gewoon EUR 5,00 extra kosten afgeschreven. Laatst EUR 50,00 opgenomen en EUR 55,00 afgeschreven. Dat was bij de Kreissparkasse Aachen. Daarna geld opgenomen bij Volksbank en wéér EUR 5,00 extra afgeschreven. Daarnaast geeft het kostenoverzicht van Fortis Bank bij mijn betaalpakket duidelijk aan dat PIN'en in het buitenland (eurogebied) gratis is. Daarom een klacht ingediend en die werd in eerste instantie geweigerd. "Volgens Meastro moet op het display gestaan hebben dat de transactie geld zou kosten". Dat klopt niet, maar er hangt inderdaad een bordje naast de automaat dat PIN'en geld kost. Maar dat hangt er al jaaaaaren en die tarieven waren alleen van toepassing voor Duitsers zelf. Daarbij was er dan nog een verschillend tarief voor debetcards (Meastro) of creditcards (Mastercard/Visa). Enfin, aangezien dat er dus al jaren hangt, ga ik daar geen aandacht aan schenken, mede omdat Fortis Bank in haar tarievenlijst heeft staan dat PIN'en in eurolanden ALTIJD gratis is. Na lang aandringen heeft Fortis Bank uit coulance mij de EUR 10,00 (2x PIN'en in Duitsland) terug gegeven, maar wel het verzoek om niet meer in Duitsland te PIN'en. Het is bijzonder slecht dat ik niet blindelings op de tarievenlijst van mijn bank kan vertrouwen en daarnaast vind ik EUR 5,00 een buitensporig bedrag voor een geldopname. EUR 20,00 opnemen, EUR 25,00 afgeschreven, maarliefst 25% kosten?! Ik dacht dat de SEPA (Single European Payment Area) voordelen moest brengen, maar tot op heden duidelijk alleen maar zware nadelen. Ik ga tegenwoordig weer met cash op zak naar Duitsland.

Dus ook iemand met het duurste betaalpakket in Nederland, zal die EUR 5,00 extra gewoon in rekening gebracht krijgen (vanuit Duitsland), ook al geeft het dure betaalpakket aan dat het gratis is.

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?

Ongelezen bericht door Noble »

Ik zéi het al eerder....

en ik zeg het nógmaals.....


BANKEN ZIJN RATTEN....

en zolang wij als consumenten deze dingen blijven pikken,
BLIJVEN ze ook ratten....

Maarja, als je de oorlog moet winnen met mensen die hier blijven roepen:
*állles kost geld hé,
*logisch dat je moet betalen,
*betaalrekening is té goedkoop etc etc..

dan komen we NOOIT van die banken poppenkast af, en zal het nóg erger worden.

kies maar, wakker worden of doorslapen

rvkeuken
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 dec 2006 08:19

Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?

Ongelezen bericht door rvkeuken »

en je zegt ook al eeeeuwen dat duitsland ideaal is met zijn betaalrekeningen.
Nu blijkt dat de duitsers nog grotere boeven zijn, en o ja,, de duitsers blijken hier hun spaargeld te stallen..

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?

Ongelezen bericht door Noble »

@ rvkeuken

KLOPT... :lol: en in duitsland kan je nog steeds kiezen uit verschillende banken waar je GRATIS kan bankieren
én nog eens geld TOE krijgt als je een rekening gaat openen.

Dat ze die ik-betaal-graag-en-best-wat-meer..Nederlanders plukken,
kan ik best inkomen.. wij pikken tóch alles van die banken....???

en wat gaan de Nederlanders andersom doen??

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?

Ongelezen bericht door Mendoza »

@ Noble

Hoe stel je voor dat consumenten dat gevecht moeten aangaan?
Eerder was de oplossing voor jou makkelijk, niet zeuren maar stap over naar gratis DSB. Maar er is geen betaalrekening met gratis betaalpas tegenwoordig.

Dus Noble, hoe?

Frans75
Berichten: 502
Lid geworden op: 05 nov 2007 20:11

Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?

Ongelezen bericht door Frans75 »

KLOPT... en in duitsland kan je nog steeds kiezen uit verschillende banken waar je GRATIS kan bankieren
......ehm, totdat je dat geld wil opnemen :wink:

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?

Ongelezen bericht door Noble »

@Frans75

Als "buitenlander" wel ja...

@ Mendoza,

Je hebt helemaal gelijk mendoza, de strijd zal stééds moeilijker worden
naarmate "we" de banken meer en méér macht over ons geven.

Ik sta dan ook verbaasd, dat een paar mensen hier voor het eerst!!
hun gemaakte kosten voor pinnen in buitenland gaan terug vorderen van de diev... ehh. banken.

Dat is een héél goed begin.
Vervolgens?? WEIGEREN banken te bellen op die idiote betaal nummers.
Doe als ik, bel het hoofdkantoor en laat ze doorverbinden, en zeg erbij
WAAROM je het hoofdkantoor belde.. omdat je het NIET PIKT!!!

Daarna??

BANKENLEED oprichten met de EIS!!! dat rekeningen weer GRATIS worden.
Wat denk je dat er gaat veranderen als BANKENLEED
inderdaad veel.... héél veel aanmeldingen krijgt???

Maar dit is té veel om van deze mensen te verwachten,
ze blijven liever rustig in de luie stoel zitten...
en geven banken meer-en-meer macht...wacht maar af.

Anapost
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jan 2010 21:39

Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?

Ongelezen bericht door Anapost »

Ik had beloofd het resultaat van mijn klachtenbrief aan de Rabobank hier te melden. Het heeft wel even geduurd, maar vandaag kreeg ik een mail.
Men stelt dat ik terecht verwezen had naar hun site, waar staat dat pinnen in het buitenland gratis is. Er wordt excuses aangeboden voor de eerdere - afwijzende - reactie van de Rabolijn en ik krijg de ingehouden provisie teruggestort. Hear hear!!!
Anapost

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?

Ongelezen bericht door Quisquid »

En dat is de enig juiste beslissing: de in rekening gebrachte provisie wordt terugbetaald.
Er was een lange adem voor nodig. Maar velen vragen de provisie niet terug of vechten niet tot het einde door en bij elkaar kan dat om een aardig bedragje gaan.

Bij het geld pinnen met je bankpas binnen de Europese Unie, mits euro's worden gepind, mogen de banken geen provisie in rekening brengen. Hetzelfde geldt voor betalingen binnen de EU in euro's (tot een maximum van 50.000 euro).
Wel bijvoorbeeld mag provisie worden berekend als binnen de EU op een luchthaven bijvoorbeeld Amerikaanse dollars worden gepind. Maar weer niet als het om euro's gaat in een niet-euroland binnen de Europese Unie, bijvoorbeeld Zweden.

Maar met je bankpas euro's pinnen of betalen in een euroland binnen de Europese Unie, bijvoorbeeld Duitsland, hoort altijd provisievrij et zijn.

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Ha, Rabobank heeft haar op haar tarieven pagina het volgende bij euro geldopnamen: "geldautomaten* met bankpas: gratis" erbij gezet:

*Bij een buitenlandse geldautomaat kan het
voorkomen dat die bank kosten in rekening
brengt voor het gebruik van de geldautomaat.
U wordt hierover tijdens de geldopname
geïnformeerd.

Dus Anapost, ik schat in dat Rabo het voor deze keer nog heeft teruggeven....de volgende keer zul je echt goed moeten opletten.

Nogmaals...de zgn. surcharge valt niet onder de Bolkestein verordening omdat de ambtenaren in Brussel hebben liggen slapen. Wat nu die Duitse banken doen zou verboden moeten worden. Let maar op...straks gaat iedere bank met een geldautomaat kosten in rekening brengen bij kaarthouders die niet bankieren bij deze bank. Als de overheid nu niet ingrijpt dan zijn het nu een paar Duitse banken en straks alle banken.

Je kan overigens ook beredeneren...hoe meer een tarief wordt gevraagd om geld op te nemen, hoe meer je consumenten dwingt om elecronisch te gaan betalen, hoe minder contant geld in de samenleving, hoe minder kosten in de toekomst (voor het rouleren, tellen, veilige opalg, minder vuil papier), hoe meer winsten voor de ondernemingen en banken, hoe makkelijker de banken leningen kunnen terugbetalen (als ze het maar niet in hun eigen zak steken voor de bonussen), hoe makkelijker ondernemingen weer gaan investeren (als ze de winsten maar niet te veel uitkeren aan de aandeelhouders).. :D
.....

malaga
Berichten: 400
Lid geworden op: 24 aug 2005 08:51

Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?

Ongelezen bericht door malaga »

VENCO dropje schreef:Het betreft hier geen incasso maar een card kasopname, dus je hebt in dit geval geen zogenaamd storno/terugboekingsrecht.

Wel een paar vragen:
- toen je geld opnaam bij die Duitse bank, stond er ergens (op scherm van de geldautomaat of andere afbeelding in de buurt van de automaat) dat je ook 6 euro moest betalen?
- kreeg je ook een recu/kwitantie uit de geldautomaat? Heb je 'm nog? Staat daar ook een provisiebesdrag op? Persoonlijk ben ik van mening dat dat er op moet staan..dan zie je ook waar je met je kaart tijdens het pinnen voor akkoord bent gegaan.
- Staat dat niet op de kwitantie (of ben je ervan overtuigd dat je vooraf niet bent geïnformeerd door de Duitse bank over die 6 euro...maar dat wordt al wat moeilijker), dan zou ik als ik jou was Rabobank vragen of ze een zgn. onderzoek willen instellen. In dat onderzoek zou moeten worden nagegaan of de Duitse bank jou in kennis heeft gesteld over de 6 euro (conform de zgn. Europese wetgeving). En het kan ook nog zijn dat er hier specifieke MasterCard regelgeving voor is waar ook alle ATM houders, die MasterCard/Maestro/Cirrus accepteren, zich aan moeten houden. Kan dat worden aangetoond dan kan de Rabobank een zgn. chargeback van 6 euro initiëren naar de ATM houder/Duitse bank en dan wordt jouw rekening weer gecrediteerd met 6 euro.

Als ik de volgende keer in het buitenland achter een ATM sta, zal ik het in ieder geval goed checken of ik een zgn. surcharge fee moet betalen. Zo ja, pinnen afbreken en naar een andere ATM/bank gaan waar ze dit hopelijk niet doen. Maar...ik ben bang dat meerdere buitenlandse banken/ATM houders zullen volgen.
Ik zou jullie eens uit de droom helpen:
Dit is namelijk wat Venco heeft geschreven het geval:
- toen je geld opnaam bij die Duitse bank, stond er ergens (op scherm van de geldautomaat of andere afbeelding in de buurt van de automaat) dat je ook 6 euro moest betalen?
Het antwoord is helaas...JA
Bij alle geldautomaten in Duitsland hangt naast de geldautomaat een bord met de gegevens en daar staat duidelijk, als je met een andere kaart als van deze bank geld gaat pinnen een bedrag X moet worden betaald.
Meestal € 5,00
Dat is zelf voor de mensen in Duitsland het geval en daar kom je er niet onder uit.
Vaker hetzelfde meegemaakt!

Wick01
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mei 2010 14:41

Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?

Ongelezen bericht door Wick01 »

Net gepind in Tuddern in Duitsland, 25 euries MOET 5 :twisted: euries PROVISIE!

Lang leven Europa! :evil:

Groet Wick

stofzuigertje

Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Pinnen in Winkels is wel gratis, maakt niet uit welke pas.
Dus vraag bij Pinnen dan gewoon €50,- of €100,- extra.
Dit doen ze meestal zonder kosten.

Vele Duitsers halen zo ook geld als hun gratis bank er niet is om te voorkomen dat ze €5,- gast gebruik moeten betalen.
De DSB bankrekeningen hadden dus ook te maken met kosten Gast gebruik.
Dus elke keer kreeg de bank waar je iets haalde een vergoeding.
DSB had slechts enkele moeilijk te vinden automaten en bij pinnen met andere bank krijgen zij dus geld.

Dus doe het voortaan in winkel zonder extra kosten!

Gesloten