Garage houdt motor achter maar weigert factuur te sturen
Geplaatst: 09 jan 2010 12:10
Hallo,
Ik heb een motorrijschool sinds halverwege vorig jaar en een 7 tal lesmotoren in onderhoud bij een in motoren gespecialiseerde garage. In het begin ging alles prima, motoren werden gehaald en gebracht en goed onderhouden. We ontvingen echter vanaf het begin af aan geen facturen. Aantal malen om gevraagd, en de eigenaar gaf aan dat hij niet met facturen per reparatie werkte. Achteraf hadden we toen natuurlijk direct weg moeten gaan, maar goed, dat is achteraf. Aangegeven dat het op zich prima was, maar dat we minimaal wel per 3 maanden een factuur nodig hadden. Dat was geen probleem, maar na 3 maanden geen factuur terwijl wij nu wel eens wilden gaan betalen zodat het bedrag niet teveel op zou lopen. Vervelende is dat we via via via een heel goede vriend bij deze garage terecht zijn gekomen en er daardoor ook meer vertrouwen in hadden dan we normaliter zouden hebben.
Afijn, eigenaar zei dat we ons geen zorgen hoefden te maken, factuur zou eraan komen. Hij liet ons een map zien met werkorders die we even door mochten bladeren, dus alles werd wel bijgehouden (er stonden hier echter geen prijzen op vermeld en wij kregen geen kopieen mee).
Na onze vakantie nog steeds geen factuur. Meteen gebeld, en eigenaar kwam langs om alles door te nemen. Hij kon meteen weer gaan, want hij had nog steeds niks gedaan behalve dan die map met werkorders. Nogmaals proberen afspraken te maken, steeds gezegd (ook per mail) "we hebben uiterlijk dan en dan de factuur nodig", maar helemaal niks. Eigenaar gaf aan dat we hem eerst contant een voorschot moesten geven voor alle door hem gemaakte kosten. Prima, maar ik wil een factuur, dus dat hebben we niet gedaan. Reparaties inmiddels stop gezet, maar er stond nog 1 motor van ons. Onze enige 25kw motor (voor examens voor de lichte categorie). Heel vervelend, want de motor was niet terug op de afgesproken tijd. Wij bellen, eigenaar had zich verslapen excuses en hij zou de motor zsm retourneren. Motor kwam niet. Vervolgens schriftelijk, per mail en telefonisch geeist dat er een factuur kwam voor de 31e december zodat wij eindelijk tot betaling konden over gaan. Uiteindelijk ontvingen we de 31e een mail met een prijsopgave. Het ging om een bedrag van tegen de 10.000 euro (reeel zou rond de 5000,- a 6000,- zijn gezien de werkzaamheden die zijn uitgevoerd op basis van onze ervaringen andere garages) Het was niet gespecificeerd en het was ook geen officiele factuur. De afgesproken korting op onderdelen en arbeidsloon (wij kwamen immers via een gezamenlijke vriend en hebben 7 motoren in onderhoud) bij hem, was niet verwerkt. Inmiddels waren wij er zo ziek van dat we desnoods het bedrag willen betalen dat hij vraagt, als we maar voor eens en voor altijd van hem af zijn.
Wederom gevraagd het bedrag op een factuur te zetten en de kopieen van de werkorders bij te voegen zodat we in ieder geval iets kunnen nakijken. Aangegeven dat motor uiterlijk 4 januari terug moest zijn ivm een examen. 4 januari geen motor. Als een geluk bij een ongeluk ging het examen niet door vanwege de weersomstandigheden, anders had de kandidaat hiervan de dupe geweest. Wij hadden dat uiteraard met een nieuw examen en extra lessen wel weer gecompenseerd, maar het is gewoon niet fijn als je examen wilt doen en je hoort dat je motor er gewoon niet is. Zou ik zelf als kandidaat ook niet accepteren! Eigenaar probeert ons dus ook nog eens bewust in de problemen te brengen met onze eigen klanten.
Eigenaar is inmiddels niet meer bereikbaar voor ons. Reageert niet op mail en telefoon. Omdat wij onze kandidaten niet willen benadelen, hebben we nu een andere lesmotor laten ombouwen naar 25kw (en daar kosten voor gemaakt) zodat de examens doorgang kunnen vinden. We kunnen ook wel van een bevriende instructeur een motor lenen, maar dit is een ander type en dus niet fijn als je vlak voor je examen moet switchen.
Wij hebben een aangetekende brief gestuurd waarin we aangeven dat we willen betalen, liever gisteren dan vandaag. Het enige dat we vragen is een factuur. We hebben aangegeven de extra kosten die we maken op de factuur in mindering te zullen brengen. (Brief is overigens niet opgehaald bij het postkantoor). Voor de komende weken zijn we uit de brand, maar straks in het hoogseizoen vanaf april missen we een reserve motor. Die heb ik echt nodig, dus dan moet ik er een gaan aanschaffen als ik nog steeds mijn motor niet terug heb.
Stel ik doe dat, dan kan meneer volgens mij gewoon nog met de factuur komen en de motor alsnog terug geven. Dan heb ik weer een motor teveel en onnodige kosten gemaakt. Als ik ook die factuur moet betalen, heb ik eigenlijk geen financiele middelen voor een extra motor. Ik kan dan denk ik wel hard maken dat ik de kosten van de ombouw van de 25kw op de factuur in mindering breng, maar de kosten van een (2e hands) andere motor? Geen idee......
Om een lang verhaal kort te maken: wij willen gewoon onze motor terug, betalen en nooit meer iets met deze man te maken hebben. Ik ben nu zelfs bang dat als we betalen we nog steeds de motor niet terug krijgen, dus dat wordt ook al problematisch.
Helaas is deze man geen BOVAG lid, al communiceert hij dat wel naar zijn klanten en staat het BOVAG logo ook op zijn visitekaartjes. Dus onze rechtsbijstand kan niks voor ons betekenen (alleen bij BOVAG garages dus) Inmiddels zijn we erachter dat wij niet de enige zijn met wie er zo wordt omgegaan, alleen zijn de andere gedupeerde particulieren die uiteindelijk maar betalen omdat ze de factuur niet noodzakelijker wijs nodig hebben.
Weet iemand wat we kunnen doen? Blijkbaar kan dit zomaar? Inmiddels weer terug bij de garage waar we nooit weg hadden moeten gaan. Die kunnen wel een factuur schrijven gelukkig.
Ik heb een motorrijschool sinds halverwege vorig jaar en een 7 tal lesmotoren in onderhoud bij een in motoren gespecialiseerde garage. In het begin ging alles prima, motoren werden gehaald en gebracht en goed onderhouden. We ontvingen echter vanaf het begin af aan geen facturen. Aantal malen om gevraagd, en de eigenaar gaf aan dat hij niet met facturen per reparatie werkte. Achteraf hadden we toen natuurlijk direct weg moeten gaan, maar goed, dat is achteraf. Aangegeven dat het op zich prima was, maar dat we minimaal wel per 3 maanden een factuur nodig hadden. Dat was geen probleem, maar na 3 maanden geen factuur terwijl wij nu wel eens wilden gaan betalen zodat het bedrag niet teveel op zou lopen. Vervelende is dat we via via via een heel goede vriend bij deze garage terecht zijn gekomen en er daardoor ook meer vertrouwen in hadden dan we normaliter zouden hebben.
Afijn, eigenaar zei dat we ons geen zorgen hoefden te maken, factuur zou eraan komen. Hij liet ons een map zien met werkorders die we even door mochten bladeren, dus alles werd wel bijgehouden (er stonden hier echter geen prijzen op vermeld en wij kregen geen kopieen mee).
Na onze vakantie nog steeds geen factuur. Meteen gebeld, en eigenaar kwam langs om alles door te nemen. Hij kon meteen weer gaan, want hij had nog steeds niks gedaan behalve dan die map met werkorders. Nogmaals proberen afspraken te maken, steeds gezegd (ook per mail) "we hebben uiterlijk dan en dan de factuur nodig", maar helemaal niks. Eigenaar gaf aan dat we hem eerst contant een voorschot moesten geven voor alle door hem gemaakte kosten. Prima, maar ik wil een factuur, dus dat hebben we niet gedaan. Reparaties inmiddels stop gezet, maar er stond nog 1 motor van ons. Onze enige 25kw motor (voor examens voor de lichte categorie). Heel vervelend, want de motor was niet terug op de afgesproken tijd. Wij bellen, eigenaar had zich verslapen excuses en hij zou de motor zsm retourneren. Motor kwam niet. Vervolgens schriftelijk, per mail en telefonisch geeist dat er een factuur kwam voor de 31e december zodat wij eindelijk tot betaling konden over gaan. Uiteindelijk ontvingen we de 31e een mail met een prijsopgave. Het ging om een bedrag van tegen de 10.000 euro (reeel zou rond de 5000,- a 6000,- zijn gezien de werkzaamheden die zijn uitgevoerd op basis van onze ervaringen andere garages) Het was niet gespecificeerd en het was ook geen officiele factuur. De afgesproken korting op onderdelen en arbeidsloon (wij kwamen immers via een gezamenlijke vriend en hebben 7 motoren in onderhoud) bij hem, was niet verwerkt. Inmiddels waren wij er zo ziek van dat we desnoods het bedrag willen betalen dat hij vraagt, als we maar voor eens en voor altijd van hem af zijn.
Wederom gevraagd het bedrag op een factuur te zetten en de kopieen van de werkorders bij te voegen zodat we in ieder geval iets kunnen nakijken. Aangegeven dat motor uiterlijk 4 januari terug moest zijn ivm een examen. 4 januari geen motor. Als een geluk bij een ongeluk ging het examen niet door vanwege de weersomstandigheden, anders had de kandidaat hiervan de dupe geweest. Wij hadden dat uiteraard met een nieuw examen en extra lessen wel weer gecompenseerd, maar het is gewoon niet fijn als je examen wilt doen en je hoort dat je motor er gewoon niet is. Zou ik zelf als kandidaat ook niet accepteren! Eigenaar probeert ons dus ook nog eens bewust in de problemen te brengen met onze eigen klanten.
Eigenaar is inmiddels niet meer bereikbaar voor ons. Reageert niet op mail en telefoon. Omdat wij onze kandidaten niet willen benadelen, hebben we nu een andere lesmotor laten ombouwen naar 25kw (en daar kosten voor gemaakt) zodat de examens doorgang kunnen vinden. We kunnen ook wel van een bevriende instructeur een motor lenen, maar dit is een ander type en dus niet fijn als je vlak voor je examen moet switchen.
Wij hebben een aangetekende brief gestuurd waarin we aangeven dat we willen betalen, liever gisteren dan vandaag. Het enige dat we vragen is een factuur. We hebben aangegeven de extra kosten die we maken op de factuur in mindering te zullen brengen. (Brief is overigens niet opgehaald bij het postkantoor). Voor de komende weken zijn we uit de brand, maar straks in het hoogseizoen vanaf april missen we een reserve motor. Die heb ik echt nodig, dus dan moet ik er een gaan aanschaffen als ik nog steeds mijn motor niet terug heb.
Stel ik doe dat, dan kan meneer volgens mij gewoon nog met de factuur komen en de motor alsnog terug geven. Dan heb ik weer een motor teveel en onnodige kosten gemaakt. Als ik ook die factuur moet betalen, heb ik eigenlijk geen financiele middelen voor een extra motor. Ik kan dan denk ik wel hard maken dat ik de kosten van de ombouw van de 25kw op de factuur in mindering breng, maar de kosten van een (2e hands) andere motor? Geen idee......
Om een lang verhaal kort te maken: wij willen gewoon onze motor terug, betalen en nooit meer iets met deze man te maken hebben. Ik ben nu zelfs bang dat als we betalen we nog steeds de motor niet terug krijgen, dus dat wordt ook al problematisch.
Helaas is deze man geen BOVAG lid, al communiceert hij dat wel naar zijn klanten en staat het BOVAG logo ook op zijn visitekaartjes. Dus onze rechtsbijstand kan niks voor ons betekenen (alleen bij BOVAG garages dus) Inmiddels zijn we erachter dat wij niet de enige zijn met wie er zo wordt omgegaan, alleen zijn de andere gedupeerde particulieren die uiteindelijk maar betalen omdat ze de factuur niet noodzakelijker wijs nodig hebben.
Weet iemand wat we kunnen doen? Blijkbaar kan dit zomaar? Inmiddels weer terug bij de garage waar we nooit weg hadden moeten gaan. Die kunnen wel een factuur schrijven gelukkig.